Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Katti76, Joo!! 😃 Kiitos, huojensi kovasti. 🤗 Meilläkään ei plussan plussaa, yk12 meneillään. Sentään sain tänään hyviä uutisia, kilpirauhasarvot on vihdoin kunnossa. Hemoglobiini ja muut veriarvot hyviä. "Enää" siis miehessä "vikaa". 🙄
Tsemppiä kaikille!
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Katti76 kirjoitti:
Mulle kun anoppi on monesti paheksunut nelikymppisiä odottajia niin en hänelle halaistua sanaa kerro tästä meidän salaisesta projektista😁 Joten tsempataanko tällä itseämme?👍😊
Tsempataan 🤩 Mekin halutaan mahdollisimman harvan tietävän, jos sitä vauvaa ei koskaan meille tulekaan. Ja varsinkin jos on tuollaisia mielipiteitä/anoppeja 😉
Terve taas pitkästa aikaa!
Me täällä miehen kanssa pohdittiin pitkään milloin "uskallamme" jättää ehkäisyn pois, kunnes eräs päivä reilu kk sitte päätettiin vaan et nyt on oikea hetki.
Viikko ennen menkkoja suu kuivui ihan totaalisesti ja oli pakko käydä juomassa joka välissä, samalla tuntui myös oikealla munasarjassa nippailua (ei siis ollenkaan normaalia) Mietin et tässäkö se nyt on, voinko oikeesti tulla heti raskaaksi..
Siinä sit ooteltiin ja kuumoiltiin viikon verran miehen kaa et alkaako menkat vai ei. Nooh menkat oli vaan päivän myöhässä jolloin oli pakko tehdä testi..Plussaahan se näytti! Nyt toivotaan että pikkuinen pysyy matkassa🤗
Paljon tsemppihaleja kaikille kuumeilijoille joilla ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri, pidän peukkuja teille että teilläkin pian tärppäis!❤️
Onneksi olkoon sinulle Deeva, teillä kyllä hienosti käynyt heti ensi yrittämällä. Toivon todella ihanaa odotusta ja pienen pääsyä terveenä maailmaan❤️
Tervetuloa myös kaikille uusille ja paljon +++ kaikille ✨👍🏻
Täällä kp7, menkat ohi ja ihana fiilis vain kun tämä kierto sekä yritys nyt virallisesti käynnissä. Niin toivon että saisimme pienen aluille heti vuoden alkuun, mutta ainahan saa haaveilla ja toivoa. Viime kuukausi oli yhtä tuskaa, kun kierto venyi niin mahdottomaksi ja pirstaloitui kaikki pilvilinnat raskautumisesta. Mutta sitähän tämä on, yrittämistä ja yrittää ottaa rauhassa. Nyt keskityn vain nauttimaan elämästä miehen kanssa ja yrittää vauva-ajatukset jättää enemmän taka-alalle (ihan kuin olisi niin helppoa 😂).
Mukavaa vuoden aloitusta jokaiselle ❤️☺️
Löysin eilen laatikosta RFSU:n ovistestin ja päätin tänään tehdä ihan kokeilun vuoksi, kun Flo:n mukaan ovulaatio on tänään. Onko tuo nyt siis plussa? En ole ikinä ennen saanut plussaa, mistään. Olen ennen kerran tehnyt ovistestin vissiin liian aikaisin, yksi viiva tuli silloin. Tuon mukaan toinen viiva olisi "väärällä" puolella? En jaksa uskoa, mielestäni ihan plussa on? Kuukautiskierto on säännöllinen ja ovuloin aina ennustettuina päivinä (Flo & lämmönmittauksen mukaan).
19v | Raskaana
Viennna. Tuo on vielä negatiivinen eli ovistesti on positiivinen, kun testiviiva on kontrolliviivan vahvuinen tai vahvempi. Ensimmäistä yrittäessä kokeilin tikuttaa ovista, mutta ei toiminut mulla. Huippu oli niin lyhyt että olisi tarvittu varmaan kymmenen testiä päivään eikä aamu ja ilta todellakaan riittänyt. Sain aina vain tällaisia, vaikka varmasti ovuloin. Väittäisin siis, että jotain taitaa kuitenkin tapahtua, vaikka nega onkin.
Juu, en uskokaan että tuo pitäisi paikkaansa. Ovistestit eivät ole mielestäni kovin luotettavia, siksi en aio testailla. Lämmönmittauksen jätin myös pois, nyt mennään ihan sokkona kohti kierron loppua. Saa nähdä tapahtuuko jo jotain. 🙂
Sain bv:hen flagyl comp 500mg viikon ajaksi, lääkäri sanoi ettei pitäisi haitata ovulaatiota mutta tiedä sitten. Lisäksi flagyl kuurin jälkeen viikko maitohappobakteerikapseleita, ja jokaisten kuukautisten jälkeen vielä kahtena iltana, kauhea rumba.
19v | Raskaana
Mutta ehkä syytä esittäytyä, kun avasin suuni. Ikä 33v ja mies 40v, entuudestaan yksi lapsi. Neljä vuotta menty ilman ehkäisyä ns varmoilla päivillä, mutta nyt koska toista toivotaan, muutamme ajoitusta. Miehellä jatkuva vihreä valo lapsille, mutta itse vasta nyt valmis, kun ensimmäinen vähän isompi. Ensimmäistä yritettäessä sain itseni melkoiseen epätoivoon ja aikaa meni noin vuosi, mutta näin jälkikäteen myönnetään, että tuolla stressillä oli vaikutuksena. Tästä johtuen helpompi olla rauhallinen ja usko meihin ja biologiaan on vahvempi. Kierto mulla on tosi säännöllinen ja tunnistan ovulaatiot, se on vaan vähän lyhyt ja toisaalta myös muutenkin ihan hyvä käydä gynellä toteamassa, että kaikki on kunnossa. Vitamiinilisä käytössä, mutta juurikin tutkinnan alla tuo ubikinoni. En ole vielä päättynyt ostanko. Menkkoja odottelen muutaman päivän sisään eli pääsemme toiseen kiertoon. Tästä kierrosta tunnen ettei ole käynyt sitä onnellisinta.
Olkoon vuosi 2020 vauvatuulinen kaikille meille!
Mäkin voisin liittyä tänne mukaan. Eli minä 32v ja mies 34. Ennestään 7v ja 5v lapset. Yritystä on ollu jo pitkään, yli vuosi ja yksi raskaus saatiin alulle mutta meni kesken keväällä.
Meillä tää kolmannen haaveilu tuli mulle ihan yllättäin, oltiin monta vuotta sitä mieltä että kaks riittää.
Mä annoin itelleni ajan et 1 vuos yritetään ja sit lopetetaan mut niin sekin raja meni jo. Vauvakuume on vaan niin kova.
Tässä alkuvuodesta mennää yksityiselle tarkistukseen.
KP1.
klo 01 verinen vuoto (lähinnä paperiin jäi), alavatsakipua. Illalla pieni hyytymä, teelusikallisen verran.
*
KP2.
Koko vuorokauden aikana hyytymää yhteensä teelusikallinen, voimakasta alamahakipua.
*
KP3.
Klo 00-07: supistelua, vuotoa teelusikallinem hyytymöä.
Klo 07-21: iltapäivästä paha migreenikohtaus, johon voimakkaat lääkkeet,
vuotoa ei, vanhaa verta kuukupin pohjalla.
Klo 21-07: supistelua oik.alamahalla
*
KP4.
Klo 00-07: vuotoa yht 10ml, supisteluja, aamulla särkylääkkeet kipujen takia.
Klo 07-21: ei vuotoa, supisteluja
klo 21-24: yöksi särkylääkkeet, vuotoa 5ml alkyöstä. Supistukset voimakkaita.
*
KP5.
Klo 00-07: ei vuotoa, supisteluja.
Klo 07-21: vuotoa 5ml, hyytymää.
Klo 21-24: supistelu lisäntyy, särkylääkkeet.
*
KP6.
Klo 00-07: ei vuotoa, ei kipuja.
Klo 07-11: etova olo, väsynyt, kivulias. Ei vuotoa.
Klo 11 kuukupissa limaista verta reilu 5ml. Kovat kivut alkaa. Testi edelleen nega.
Klo 16 tupla-annoskipulääkkeitä.
Klo 20 ei vieläkään kunnon vuotoa.
*
Että lasketaanko tämä menkoiksi?ja mitä ihmettä tämmönen on 🤔🙄
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Tryout kirjoitti:
Hei kiinnostaa nuo sun kilppariarvot! Minkälaisia arvoja sinulla on?
Minulta löytyi syksyllä yllättäen liikatoimintaa ja lääkityksellä meni vajaatoiminnaksi. Kuukauden olin ilman lääkettä ja taas liikatoimintaa eli nyt ollaan puolikkaalla annoksella.
Masentaa älyttömästi koska ei näillä heittelevillä arvoilla (0.01->25) ole mahdollista tulla raskaaksi..
T4 on hieman viitteiden alapuolelle 8.6 ja TSH alarajoilla 0,76. Ei normaalia että molemmat alhaiset, siksi tutkivat enemmän. toivon että löytyisi joku syy ja saisi vaikka lääkityksen jos se auttaisi yleisoloon (todella väsynyt jatkuvasti jne).
Kp 29/28-30, menkkoja odotellessa.
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
No, tulen minäkin nyt sit tänne, vaikka vielä olisi kolmisen kk mahdollista saada vauva vuodelle 2020 ja vanhan ketjun alla, 😁.
Eli, minä 36, mies 38. Ensimmäistä yritetään, nyt yk13 ja tasan vuosi pillereiden poisjättämisestä. Ei minkäänlaista plussaa vuoden aikana. Kävin ekan kerran gynellä lokakuussa ja perusultrassa ei mitään ongelmia, ovuloin ja kierto säännöllinen 27-32 päivää. Olen luovuttanut munasoluja 3-kymppisenä kun luulin, ettei minulle ikinä tule parisuhdetta ja siten lasta. Eli ne tarkat laatutestit on käyty läpi.
Eilen kävin sit uudestaan gynellä, tarkoituksena saada lähete julkiselle lapsettomuushoitoihin. Lopputulos on se, että julkisella tällä hetkellä lähes 6kk:n jono, minkä seurauksena lääkäri ehdotti tiettyjen kokeiden tekemistä jo nyt yksityisellä (ottaen huomioon myös ikäni). Nyt on miehellä lähete siemennesteanalyysiin ja minä käyn vielä labrassa ottamassa makro-prolaktiinin sekä sen hormonitasohomman, josta selviää miten kiire meillä on lapsenteon suhteen (arvo yli 2= ei kiire, arvo alle 1=koeputkea tyyliin heti). Seuraava askel on sit munanjohtimien aukiolotutkimus, joka, riippuen vähän siemennesteen tuloksista, tehdään helmikuussa.
Vinkkinä samalla kaikille, et Felicitas Mehiläisellä on lapsettomuuskuukausi helmikuussa, jolloin ensikäynnit ovat puoleen hintaan 👌. Ymmärsin, että kaikissa Felicitaksen toimipisteissä (?), mikäli ajatus on mennä lääkäriin niin heads uppina tällainen.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Villahuivi kirjoitti:
KP1.
klo 01 verinen vuoto (lähinnä paperiin jäi), alavatsakipua. Illalla pieni hyytymä, teelusikallisen verran.
*
KP2.
Koko vuorokauden aikana hyytymää yhteensä teelusikallinen, voimakasta alamahakipua.
*
KP3.
*
KP4.
*
KP5.
*
KP6.
Klo 11 kuukupissa limaista verta reilu 5ml. Kovat kivut alkaa. Testi edelleen nega.
*Että lasketaanko tämä menkoiksi?ja mitä ihmettä tämmönen on 🤔🙄
En kyllä yhtään tiedä mitä sanoa tuohon, mutta ehkä olisin itse puhelimitse yhteydessä terveyskeskukseen jos kivut on kuitenkin niin kovat. Eihän se päiväkausia voi jatkua! Toivottavasti selviää. ❤️
Portland, kiva että tulit tänne! Mä ehdinkin jo miettiä minne jäit!
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Oletteko muuten hommanneet mitään vauvakamaa? Edellisen kanssa olin tosi tarkka että en osta mitään. Jarrusukat, kun plussasin, että pysyy matkassa ja joskus viikolla 12, jonkun ultran jälkeen ensimmäisen vaatteen. Nyt kuitenkin, kun kaikkea tavaraa jo on, ompelin yhden pienen bodyn, jos sen sisälle saataisiin käyttäjä. Tekee hommasta ja tavoitteesta myös konkreettisempaa.
Vertaistukea ja tuntojen purkamispaikkaa kaipailen joten hyppään mukaan.
Lyhyt info meistä:
26v pariskunta, elämäntilanne tasaantunut tässä kaikilta osin niin että oltaisiin molemmat valmiita lapselle. Elokuun alusta asti asiasta "vakavemmin" keskusteltu. Pillerit jätettiin pois joulukuun alussa. Minipillerit sitä ennen olleet käytössä n. 8kk (näiden aikana vuoto ollut ihan sekaisin ja kierrosta ei tietoakaan) ennen pilleriä käytössä kondomi.
Pillerien lopettamisen jälkeen ensimmäiset kuukautiset alkoi 19.12, olivat vähän omalaatuiset mutta ainakin alkoivat minun normaaleilla kk oireilla. Kestivät vain tavattoman kauan. Ensin oli 4pv maltillista vuotoa, sitten 2 pv täysin ilman vuotoa ja sitten vielä 3pv melko runsasta vuotoa.
Laskureiden kanssa + ovistikuilla olen nyt koittanut ovulaatiota löytää. Flo Appin mukaan tänään olisi ovulaatio. Tikkuja olen nyt tehnyt viimeiset 5 päivää, mutta kaikki olleet neg. (rfsu ja pregcheck). Oireiden perusteella en ovista vielä löydä kun ekaa kertaa näitä tuntemuksia tununstelen. Viime yönä yövuorossa ollessa alavatsa nipisteli hieman mikä kenties oviksen merkki?
Lähinnä olen nyt hieman turhautunut etten noilla tikuilla ovista löydä, se tekisi sen jotenkin "konkreettisemmaksi". Onko kuitenkin ihan todennäköistä että ovuloin normaalisti vaikka tikut näyttää negaa?
Sellainen novelli tällä kertaa 🙈
Villahuivi kirjoitti:
KP1.
*
KP2.
*
KP3.
*
KP4.
*
KP5.
*
KP6.
*Että lasketaanko tämä menkoiksi?ja mitä ihmettä tämmönen on 🤔🙄
Stressiä? Mä eilen päätin että meditoin joka päivä nyt koska stressi kestänyt pari vuotta ja se vaikuttaa kaikkeen liikaa. Eilen hain netistä meditointi videon ja tein sen ja tajusin miten mun kropoa on tosi jännittynyt. Ei siis kyse tavallisesta työstressistä vaan muusta elämää häirinneestä tilanteesta.
Lefemme: Mä en uskalla ostaa mitään vauvajuttuja, sitten ehkä jos tulen raskaaksi ja pysyy kyydissä pitemmälle. Yksi vaaleanpunainen pieni body on kaaoissa, piti antaa veljenlapselle mutta se olikin poika 😬 että sen säästän jos tarve tulee. Olisi kauhea katella niitä vauvatavaroita jos vauvaa ei ala vuosiin kuulua! Hieman pessimisti tai realisti olen 😂
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Missä päin Suomea on 6kk jono lapsettomuustutkimuksiin? Sain just tänään lähetteen. Saa nähdä kauan kestää.. Varaisin kyllä jo ajan yksityisellekin :D
Ei tosiaan olla ostettu, edes katseltu mitään vauvakamaa. Huonoa onnea jos etukäteen katsoo, ainakin näin uskon.. :) pessimisti täälläkin.. Terveisin "ei meille ikinä tuu vauvaa".
Joo, neuvolassakin sanottiin, että olkaa tyytyväisiä, kun todistetusti ovuloin, siittiöt on kelpo kamaa ja hedelmöityskin tapahtuu. Ja ollaankin 😊
Lähdettiin tähän koko "projektiin" aika rennosti, tapahtuu jos tapahtuu. Ja sitten ekakierrosta plussa ja molemmat onnensa kukkuloilla (se varmisti itselleni sen, että olen tässä itsekin täysillä mukana, en pelkästään miehen toiveesta).
Nyt sitä ei sitten enää osaakaan ottaa niin rennosti...