Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

3821/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva Rouva Jokunen kirjoitti:

... Täysin ilman oleminen herättäisi myös mun vanhemmissa kysymyksiä, ja en todellakaan haluaisi kertoa mun porukoille, että yritetään.

Toisaalta tekisi mieli huutaa koko maailmalle, että me halutaan vauva, mutta toisaalta aihe tuntuu jotenkin tosi aralta, enkä uskalla siitä puhua edes mun parhaimpien ystävien kanssa...

Samat fiilikset täällä.. :D Mietin kans mitä teen juhannuksen alkoholinkäytön kanssa. En ole sellainen, kuka edes joskus kieltäytyisi ruokaviinistä tai saunakaljasta. Kännejä en enää nykyään juo ollenkaan, mutta tulee just juotua se pari-muutama aina seurassa.

Mulla on tänään kp 31. Menkat alkaa aina aamulla/yöllä, ja tänään aamulla ei näkynyt, joten tein r-testin. Selkeä negahan se oli. Eikä oo koskaan ollu edes näin vähänkään myöhässä menkat, pikemminkin tullu ajoissa, jos ei tiettynä päivänä kun ennustettu. Tuntuu että oon ihan tomppeli näissä asioissa muutenkin, että en tiiä mistään mitään. Ilman ehkäisyä oltiin yli viikko oletetun ovulaation jälkeen (en testannu, flo-apin mukaan), ja ymmärtääkseni munasolu "kuolee" aika nopeasti, että en oikeen uskonu että olis ees mahiksia raskauteen ollu.

Ja ei edellenkään oo ees sellainen olo, että menkat olisi tulossa. Jotenkin sen aina tietää että ne alkaa.

Saatan olla ihan luulotautinenkin tän asian kanssa. Että kuvittelen että ei muka oo menkkaolo, ja sit ne alkaakin myöhemmin tänään. Mulla oli myös selkeästi huono olo tunti sitten, mutta syytän siitä sitä jännitystä, minkä testin tekeminen aiheutti. En oo koskaan ollu ennen raskaana, joten en tiedä mitään miltä se tuntuisi.

Ääh, tää on niin kamalaaaaaa, kun sitä salaa toivoisi, eikä uskalla jutella asiasta äitille, vaikka kuinka tekis mieli.

3822/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta. Tuohon alkoholinkäyttöön....jokainen tekee sen suhteen omat päätöksensä, mutta uskon vahvasti, ettei ihan juuri kiinnittymisen aikoihin tai vähän sen jälkeen nautittu alkoholi tee mitään pahaa alkiolle, saati aiheuta esim. keskenmenoa. Mulla on sattunut elämäni varrella peräti kahdet isommat juhlat siten, että päivä tai pari juhlien jälkeen olen tehnyt positiivisen raskaustestin. Toiset oli ystävän 30-vuotisbileet tutun ison kaveriporukan kesken ja siinä sain pikku nousuhumalaisia naljailuita osakseni, että taidat olla taas tiineenä, kun on tällaiset juhlat! Ja niin ihmettelin maanantaiaamuna, että miten voi olla vieläkin krapula, kun en nyt niiiiin paljon juonut....mutta se olikin plussaa raskaustestissä😊 Enemmänkin näin alkoholistin lähellä taivaltaneena😔minua arveluttaa kaikki muu, mikä liittyy alkohlinkäyttöön, mikäli se on runsasta. Vahinkoalttius, riidat läheisten kanssa, mielialan lasku varsinkin krapulapäivänä jne...Itselläni pitäisi menkkojen alkaa viikon päästä, joten mahdollinen kiinnittyminen ja raskauden alkaminen osuisi juurikin nyt juhannukseen ja aion oikein hyvillä mielin nauttia muutaman lasin kylmääkin kylmempää kuivaa valkoviiniä ja ehkä muutaman siiderin tai lonkeron🥂 Toki kävi mielessä, että olisin testannut vaikka to tai pe aamuna, mutta edellisestä kierrosta viisastuneena jätän ehkä väliin....mähän nimittäin testasin dpo 10 alkaen joka aamupissasta ja negaa näytti aina, kunnes dpo 13 ilmestyi selkeä toinen viiva ja sitten seuraavana aamuna puhdas nega ja menkat😣

Täällä näyttäisi tulevan pitkästä aikaa sadepäivä. No, tekee hyvää luonnolle ja puhdistaa ilmaa siitepölyistä.

Ihanaa päivää kaikille ja paaaaaaaaljon plussia😘😘😘

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3823/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannus ja alkoholi: No mulla alkanee uusi kierto nyt juuri näillä näppäimillä, joten ei sinänsä tarvi asiaa pohtia. Mutta muutenkaan juhannus ei ole koskaan ollut mulle mikään "juttu", useimmat vuodet olen ollut töissäkin silloin, en toki näitä viimeisiä alan vaihdon jälkeen. Juon harvoin ja vähän ja ilman ongelmia voisin olla holittomalla linjalla, jos olisi epävarmaa, että onko tärpännyt vai ei.

Viime juhannuksena oltiin miehen kanssa kahdestaan ja silloin nautittiin hyvästä ruuasta ja eri ruokajuomista. Nyt lapset ovat meidän kanssamme joten ihan sillä linjalla mennään sitten. Koskaan juhannus ei ole mulla sisältänyt mitään suku- tai kaverikokoontumisia, joten mitään juomattomuutta ei tarvitsisi selitellä muutenkaan.

Viimeksi olen ollut baarissa 10kk sitten eikä ole ollut yhtään ikävä sinne, alan ilmeisesti olla riittävän vanha :D Juon kuukaudessa 1-2 olutta, jos sitäkään. Nyt muistelen, että edellisestä taitaa olla jo useampi viikko. Torstaina ollaan vielä miehen kanssa kahden, silloin voisin yhden kylmän oluen ottaa ruuan kanssa :)

Dpo 14 ja menkkajomot sitä luokkaa, että uusi kierto on vain nurkan takana. En edes testannut enää.

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

3824/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emerald, olet aivan oikeassa siinä että munasolu "elää" hetken aikaa. Eli on hedelmöityskykyinen vain n 24 tuntia ovulaatiosta. Raskautuminen viikko mahdollisen ovulaation jälkeen on ikävä kyllä mahdotonta. Kun taas ennen ovulaatiota raskautuminen on mahdollista, koska siittiöt voivat elää useita päiviä odottelemassa munasolua.

Tuohon alkoholiin... Itse käytän todella harvoin mitään alkotuotteita ja määrät ovat pieniä, maks pari lasia viiniä tai pari hyvää siideriä, enempää ei edes pää kestä ja seuraavana aamuna on herkästi pohmelo. Näin aktiivisen raskausyrityksen aikaan jätän nauttimatta sen ensimmäisenkin lasillisen luteaalivaiheen aikana. Vaikkei siitä lasillisesta mitään haittaakaan olisi, mutta kun omat periaatteet on joissain kohti hyvin vahvoja. Eli juhannus menee täällä täysin nollatoleranssilla, mies voi grillausoluensa siemailla ihan hyvällä omallatunnolla 🍺

Odotan ukkosta jota vähän sääsovellukset lupailee, viime yö oli todella hiostava ja huonosti nukutun ja hyvin pyörityn yön jälkeen olo on kuin jyrän alle jääneellä.

3825/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekaan juhannus ei ole ollut mikään niin tärkeä juttu, se on merkannut aina enemmänkin taukoa kiireisen ttyön keskelle - luonnon rauhaan❤

Juhannusta ollaan vietetty yleensä aina mummuloissa, eikä alkoholi ole kuulunut ollenkaan kuvioihin. Appivanhemmat eivät käytä ollenkaan alkoholia.

Jokainen päättää itse ja minusta alkoholi on seurustelujuoma. Miehen kanssa saatetaan ottaa skumpat, syntymäpäivän merkeissä💝 Ei niinkään juhannuksen vuoksi.

Minusta oleellisinta on, että kaikilla on mukavaa ja turvallista. Hyvä seura, keskustelu, musiikki, yhteinen aika, kiireettömyys jne...❤🎶🎶🎶🎶

Suomalainen juhannuskulttuuri on mun makuun liian rauhatonta! Liian sellaista, että otetaan liikaa, örvelletään, rähistään, rällätään, riidellään ja tulee onnettomuuksia. Veneillään/uidaan humalassa turvallisuudesta huolehtimatta, ja lapset jäävät oman onnensa nojaan... isompi "vahtii" pienempää...jopa uimarannalla tms...

Tämä on sitä juhannuksen juhlintaa, jollaiseen en tule osallistumaan koskaan🤪😰

Mieluummin nautin lasin viiniä omalla terassilla, rauhassa kaikelta turhalta hälinältä, hyvässä seurassa ja linnunlaulua kuunnellen❤💋🎶🎶🎶🎶

Kp10

Tähtitaivas☆

3826/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin juhannus menee kuivin suin 🙂 Puoliso pe-la töissä ja itse menen sunnuntaina töihin, niin turhaanpa sitä yksikseen ryypiskelee 😄

Omaa napaa.. ihan uuden ulottuvuuden tullu löytäneeks noista aamulämpöjen mittailusta 😂 nyt kp11 ja kunnon dippi tuli aamulla lämpökäyrään. Flo ennustaakin ovista huomiselle. Ei kyllä yhtään sellainen "ovismainen" olo, niin kuin aiemmissa kierroissa, mutta kerkiihän se sieltä iskemään. Eilen illalla tuli talleteltua ja jos vielä tänään ja huomennakin, mikäli lämmöt nousee 👌 Nyt kun miettii, niin nukuin todella huonosti viime yön - voiskos se laskee myös lämpöjä? 🤔

N 28v., M 33v. | Lievä endometrioosi | Esikoinen haaveissa |
Yritys aloitettu 3/20

3827/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholista niin olin itse suht tarkka ekojen yrityskiertojen aikana, mutta sitten lopetin ja päätin, että elän ihan normielämää kunnes saan testissä plussan. En tosin käy baareissa tai juo itseni humalaan juuri koskaan enää, mutta jos jotkut juhlat olisivat osuneet kierron loppuvaiheille niin olisin surutta juonut joitain annoksia. Oma filosofia on, että raskaana olen vasta kun se näkyy testissä. Lisäksi, ennen kuin istukka muodostuu niin ei ole muutenkaan suoraa "yhteyttä" alkion ja minun kehoni välillä.

Mutta jokainen taplaa omalla tyylillään näissä, mielestäni ei ole oikeaa tai väärää tapaa.

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

3828/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, olen kyllä koko ajan ajatellut että olisi melkeinpä mahdotonta tulla raskaaksi siinä vaiheessa kiertoa, missä me oltiin ilman ehkäisyä. Niin kova vauvakuume teki varmaan osansa sumentaakseen omaa järjenjuoksua. Vaikka enhän sitä olisi voinut tietää, jos vahinko olisi käyny kortsunki kanssa jo. Jolloin siis olisi todennäköisesti näkynyt jo tämän aamun testissä kaksi viivaa. Nyt siis aamupäivän rauhotuttuani, olen tullut siihen lopputulokseen että raskaushaaveet tästä kierrosta jääkööt, ja nyt odotan että ne menkat alkais.. alkaa kyllä huolestuttaa muuten että miks ne on just nyt tällee myöhässä? Vaikuttaako mun vauvakuume näin paljon?? Muuten elämä on ollut ihan normaalia... jopa vähemmän stressiäkin kun yleensä.

No, ehkä saan juoda  siis skumpat ja saunakaljat ystävän polttareissakin.

Kiitos tuesta kaikille. ihanaa, että täällä on niin positiivinen ilmapiiri <3 Hyvää juhannusta kaikille, jos en tällä viikolla enää tule kirjoittelemaan :)

3829/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on meneillään kp6, eli menkat oli ja meni. Tämä ja mahdollisesti seuraava kierto vietetään taukoa miehen sairasloman vuoksi (ihan kielto tuli 😄).

Alkoholin kulutus on itselläni aika pientä. Yrittämistä on kuitenkin jo tovi takana ja siksi niitäkin menoja on ollut missä alkoholia on kulunut. Yleensäkin jos on menoa tiedossa ja jos on selvää, ettei ole tärpännyt, otan rennommin ja saatan juoda enemmän. Jos testi näyttää negaa, mutta uusi kierto ei ole vielä alkanut, otan varmuuden vuoksi rauhallisemmin.

Juhannus on aina ollut meille enemmänkin ruokapainotteinen. Yleensä olemme näihin aikoihin reissussa. Niin kuin tänäkin vuonna olisimme ellei koronan takia olisi peruuntunut 😣

Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa

3830/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan olemassa kiinnittymispunkku🤞☺

Ja siitä kokemustakin, että plussa pärähti❤ (tosin punkun osuutta plussaan on vaikea tietää)....

Otin siis 1 -2 lasillista/vrk luomupunkkua (nimeä en enää muista) ajalla dpo5 - dpo8.

Tuolloin dpo8 päivänä siitä pienestä punkusta tuli ihan järkky krapula ja säikähdin asiaa....samantien seuraavana aamuna tikussa olikin täysin selvä plussa❤

Ehkäpä punkku auttoi raskautumaan, että alkio kiinnittyi nopeasti- aikaisin, samalla punkku sitten rentoutti ja paransi kohdun verenkiertoa.

Tavallisesti en juo punkkua, koska se maistuu aika pahalta. Nyt tokaa vauvaa yrittäessä olen välillä kokeillut tätä metodia, mutta se ei ole auttanut.

Tähtitaivas☆

3831/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tervetuloa kaikille uusille tänne palstalle!❤ 🤗 🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

3832/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77, en uskalla pyytää mitään, mutta huomasin, että Peppipupu on plussannut❤

Haluaisin onnitella häntä sydämeni pohjasta❤💖❤ On valtavan upea uutinen, sekä olen todella onnellinen hänen puolestaan!💖🎂🎶🎶

Tähtitaivas☆

3833/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu Ikäneidolle?🖐❤🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

3834/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu Yolenelle?🖐❤🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

3835/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonanen kirjoitti:

Täällä dpo 7...minulla usein oireet ennen menkkoja hyvin samanlaiset kuin raskauden alussa eli vasta menkkojen pois jäänti on ollut ensimmäinen varma merkki.Jotenkin on itsellänikin semmoinen olo ettei tähän kiertoon tärpännyt.

Nyt alkoi onneksi yli kuukauden loma ja miehelläkin parin viikon päästä. Ihana kun on ollut niin lämmintä nyt,oltiin lasten kanssa ulkona melkein koko päivä 😊☀️

Tsemppiä minultakin kaikille!!

T:Oonanen 36v (mies 37v). Kolmas lapsi toiveissa. Yk 1.

Oonanen, koska sinä testaat?👍🤗❤🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

3836/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumokeiju kirjoitti:

Huomenta kanssakuumeilijat ❤️

Täällä näyttää olevan muutama muu aikalailla samassa syklissä mun kanssa, ainakin tryout, chard ja mustikkainen?? Toivotaan, että jollekin tärppäisi tähän kiertoon 😊

Tänään tai huomenna pitäisi alkaa menkat.. Viikko sitten oli vielä tosi toiveikas olo, että voisiko olla... Alavatsalla on ollut outoja tuntemuksia ja rinnat on ollut nyt tosi herkät ja kioeätkin. Mielialan vaihteluja on ollut ja olen kyllä herkkä ihminen ja itken normaalistikin, mutta jotenkin itkunaiheet olleet nyt absurdeja. Yleensä kyllä ennen menkkoja mulla tulee äkäisyys ja itkuisuus vaihe. Mutta jotenkin ollut erilaista.. Tämä aamuna kuitenkin on nyt tuntunut, että kyllä ne vaan taitaa menkat tulla.. Mutta niin kauan on toivoa, kun ne ei ala! 😄

Jos ne ei ala tänään eikä huomenna, niin sitten ehkä uskaltaudun testaamaan.

Lumokeiju, oletko tänään testannut?🤗❤🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

3837/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille!!! <3

Tähti: Kiitos kysymästä, ei kurjuutta kummempaa XD. Tuhruttelu vain jatkui ja jatkui ja odottelin vain sen loppumista, että pääsisin kyttäämään ovista. No ovishan tuli sitten yllättäen ilman mitään ennakoivia limoja, tai ehkä tuhruttelu naamioi ne. No tallettelut meni ihan plörinäksi. Pupuiltiin vain kolme päivää ennen ovista ja päivä oviksen jälkeen. No eihän se mahdotonta ole raskautua noillakaan kerroilla, mutta jotenkin pessimistinen olo tässä kierrossa. Nyt mennään dpo 6 ja vieläkin tulee välillä vaaleanpunaista pyyhkiessä. Päätettiin että ensi kierto mennään vielä myo-inositolilla ja sitten mennään hakemaan Letrosolit niin kuin alun perin suunniteltiin. Ja toivottavasti tämä penteleen turhuttelu loppuisi!

Kovasti tsemppiä kaikille kanssakuumeilijoille!

3838/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Lumokeiju, oletko tänään testannut?🤗❤🎶🎶🎶🎶

Ihana Tähti kun kyselet kuulumisia 😊❤️

Testasin tänään ja negatiivista näytti. Olen jo asennoitunut, että tästä kierrosta ei tärpännyt ja suunnittelen jo ensi kiertoa, että mitä pitää kokeilla.

Koitin lukea netistä, että milloin kannattaa testata, mutta käsitin, että sen pitäisi jo näkyä jos on näkyäkseen... Tarkkaa ovispäivää en tiedä, kun en ole tikutellut, mutta kehon tuntemuksista päätellen siitä on nyt pari viikkoa.

Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.

3839/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti, voin kertoa terveiset kunhan palstalle taas käyn kirjoittamassa.

Ikäneito, sielläkin tuota kurjaa tuhruttelua. Toivottavasti rauhoittuu tai saat avun lääkkeillä.

Lumokeiju, minulle viime syksynä neuvolan th sanoi, että raskaustesti voi näyttää positiivista hyvinkin vasta kun menkat on 2 viikkoa myöhässä. Toisilla hcg vain nousee hitaammin ja se on ihan normaalia. Joten älä vielä viskaa kirvestä kaivoon, jos vuotokaan ei ole alkanut

3840/6611 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei auttakaa mua, kun tuli ihan tyhmä ja jo valmiiksi pettynyt olo, kun Ikäneito kirjoitit näin:

”No tallettelut meni ihan plörinäksi. Pupuiltiin vain kolme päivää ennen ovista ja päivä oviksen jälkeen. No eihän se mahdotonta ole raskautua noillakaan kerroilla, mutta jotenkin pessimistinen olo tässä kierrossa”

Meillä meni tämä kierto suunnilleen näin myös. Tai no, ma, ti, ke ja pe seksiä, ke ovisplussa tikussa eli varsinainen ovis jossain ke-to maastossa ja mä kun luulin, että ihan hyvät mahikset näillä määrillä/ajankohdilla raskautua jos siitä olisi kiinni. Koska ymmärtääkseni siittiöt elää pitempään, mutta munasolu vain noin sen 24h. Että eikö sun pupuilut Ikäneito osuneet sitten ihan nappiin❤️? Vai määriäkö tarkoitit? Että olisi ollut hyvä vaikka pari kertaa päivässä?

Vai mitä mä en nyt ymmärrä? Ja siis kysyn siksi, kun en osannut tuota dpo:takaan laskea oikein ja tarkoitus olisi kuitenkin raskautua😂. Että kuinka eksyksissä olen😅