Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Tititu, täällä monet yrittävät ja itsekin ihan kolmatta yritysvuotta tarpoen. Ei ole kivaa, mukavaa, ei edes mitään! Aika valuu käsiin, sillä vaihdevuodet rynnää pilaamaan kaikki suunnitelmat toisesta lapsesta!🤒
Jokaisella täällä on oma elämäntilanne ja koska täällä on hyvin monen ikäisiä kuumeilijoita, niin tilanteet menee sen mukaan. Odottaminen ei ole kenellekkään mukavaa tai toivottua...🙄
Tähtitaivas☆
Itselläni on jo yksi lapsi, nyt olen huomannut että menkat ovat myöhässä ja jonkinlaisia oireita on ollut. Olen 25-vuotias ja paniikkina mietin että mitä tää on. Oireet saattavat hävitä ja tulla uudestaan parin päivän kuluttua takaisin. Olen tehnyt 3 negatiivista raskaustestiä mutta saatanko silti olla raskaana? Alavatsakipuja on ollut ja ne ovat menkkamaisia kipuja, välillä huimaa mutta ei niin pahasti. Tänään aamulla olin pirteä mutta iltapäivään mennessä olin kärttyinen ja ruokaa tehdessä itkin. Yhden haalean plussatestin tein mutta en tiedä voiko siihen luottaa... pitääkö tehdä ensviikolla uudestaan testi?
Käyttäjä33725 kirjoitti:
Itselläni on jo yksi lapsi, nyt olen huomannut että menkat ovat myöhässä ja jonkinlaisia oireita on ollut. Olen 25-vuotias ja paniikkina mietin että mitä tää on. Oireet saattavat hävitä ja tulla uudestaan parin päivän kuluttua takaisin. Olen tehnyt 3 negatiivista raskaustestiä mutta saatanko silti olla raskaana? Alavatsakipuja on ollut ja ne ovat menkkamaisia kipuja, välillä huimaa mutta ei niin pahasti. Tänään aamulla olin pirteä mutta iltapäivään mennessä olin kärttyinen ja ruokaa tehdessä itkin. Yhden haalean plussatestin tein mutta en tiedä voiko siihen luottaa... pitääkö tehdä ensviikolla uudestaan testi?
Hei, testaa ihmeessä pian uudestaan!🖐
Onneksi aika ei ole loppumaan päin, vaan päinvastoin, voit tulla vielä hedelmällisemmäksi, kun ikää kertyy lisää😅
Plussa nyt tähän kiertoon👍...ja odotellaan täällä jo lisää testikuvia!🤗
Tähtitaivas☆
Ihan vaan vinkki, että kannattaa tehdä itselle "nimi" täällä keskustellessa, jotta kaikki voi muistaa kenen kanssa on keskustellut jne...
Numerot on toooosi hankalia🙄🤪😅
Tähtitaivas☆
Hmmmh.. kirjottelin tuossa aiemmin epäselvästä ovulaation ajankohdasta. Nyt kp20, Flo laski oviksen kp12, mut ite veikkaan sen kyl olleen kp15, kun oli alavatsakipua ja yhdyntä tuskaista sen myöten 😅
Pari edeltävää päivää (kp18-19) olivat selkeästi kuivia, mutta tänää illemmasta olikin valkovuoto hyvin runsasta, valkoista ja vetisempää, sekä kohdunnapukka tuntu siin samal olevan taas hieman auki (kun edeltävästi oli visusti kiinni). Dpo tänään siis 8 tai 5. Ajoittaista (tulee ja menee) kuvotusta päivän mittaan ollut kp12 lähtien, mut tulkitsen sen enemmän ehkä närästykseks kuin miksikään muuksi. Lievää päänsärkyä tahtonut olla myöskin kp12 lähtien estolääkityksestä huolimatta.
Muilla vastaavia kokemuksia? Edellisessä kierrossa oli runsaampaa valkovuotoa vähän ennen kuukautisten alkua, jotka sitten olivat myöhässä totutusta 🤔
N 28v., M 33v. | Lievä endometrioosi | Esikoinen haaveissa |
Yritys aloitettu 3/20
Ärrä, nopea kommentti....olet perehtynyt varsin hyvin aiheeseen😀 Silloin nuorena käisenäsi en tiennyt näistä mitään, ennenkuin ehdin yli 40-vuotiaaksi saakka.
Ja joo, mulla tosiaan tuli valkkaria enemmän alkaen dpo 6-> , kun oli positiivinen kierto❤
Ihanaa ajatella, että miten valveutuneita te nykynuoret olette!❤Tulee itselle tosi hyvä mieli❤
Jospa tämä enteilee nyt plussaa❤😚🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Tähti täällä mä oon 🙋♀️ Oli taas taukoa, kun ajattelematta koko raskautumisyritystä.
Onnea plussanneille ja tsempit kaikille piinailijoille ❤️ Josko kesä olisi meille suosiollinen 😊
Oma napa: kp13 ja ovis ilmeisesti juuri päällä. Viime kierrossa ovis jäi käsittääkseni tulematta. Nyt vaikuttaa suosiolliselta. Jäätävä juiliminen vasemmalla. 👍
Lopetin Gelee royalet... En tiedä, johtuiko niistä vai mistä, mutta ihan mahdottoman runsaat menkat ollut nyt kahtena viime kiertona. Pidän nyt ainakin taukoa niistä.
Tulin tässä miettineeksi pitäisikö yritykselle asettaa takaraja... Tätä ikääkin kun jo on. Luultavasti tämä vuosi on se viimeinen mahdollisuus, tärppää tai ei. Hoitoihin emme joka tapauksessa lähde.
Mukavaa viikonloppua kaikille 😘
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
Kerttu-Inkeri, pahoittelut ja voimia asian käsittelyyn.😢 Käy kirjoittelemassa, jos se vähänkin helpottaa.
Äitykälle pahoittelut myös, vaikkakin eri asiasta. Samasta kärsin, tuosta tiputtelusta nimittäin. Ymmärrän halun suojata itseä enemmältä mielipahalta, mutta toisilla tiputtelun vie pois Terolutit/Primolutit. Kannustan käymään pian lääkärillä, jos sun kohdalla asia olis helposti hoidettava? Voimia joka tapauksessa, ei ole helppoa.🙁
Ihana Tähti, huolehtijahan mä tosiaan olen. Viitaten aiempaan unikeskusteluun siis. Viime yönä näin unta, että sain keskosen, kehitysvammaisen. Jotain pelkojahan mulla vaikuttaa olevan.
Mulla ollut erikoinen viikko. Monitori ei oo näyttänyt estrogeenin nousua saati lh-huippua, vaikka selkeät ovislimat ollut ja kohdunsuukin eilenillalla auki. Oli pakko tarkistaa. Anyway, mulla alkoi lämpöily ja joku pahoinvointi ke ja torstaina kipeydyin lonkista ja alaselästä niin, että en voinut lopulta enää kävellä kunnolla. Illalla mies vei päivystykseen ja selvisi virtsatientulehdus. 😳 Mulla ei siis ollut YHTÄÄN kirvelyä, ainoa minkä jälkikäteen tajusin niin joo, kyllähän mä aika usein vessassa ravasin. Ennen muinoin virtsatientulehduksen tunnisti kirvelystä ja kurjasta tunteesta alakerrasta HETI. Nyt mulla ei käynyt se ees mielessä kertaakaan. No, sitten antibioottikuurille ja nyt oireet lähes poissa. Mietin liekö tuo vaikuttanut tähän ovishässäkkään tai monitoriin (?). Tänään yritetään joka tapauksessa talletella, nyt on kp14.
Kovasti voimia ja tsemppiä kaikille omaan tilanteeseen! ❤☀️
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Mitähän tää on kun ovistesti näyttää vaan yhtä viivaa, mutta lämmöt tippui tänä aamuna 35,9 (normisti ollut 36,2-36,4).pyyhkiessä papruun jäi kirkasta limaa. Ovis tuloillaan?
Tähti! en mitenkään tarkoittanut vähätellä kenenkään toisen tuntemuksia. Päinvastoin yritin sanoa, miten on hyvä, että haemme toisistamme vertaistukea. Mun edellinen teksti oli tosi tunnemyrskyssä kirjoitettu, anteeksi jos olin epäselvä.
Itseä helpottaa lukea muiden kokemuksista, että tietää ei ole yksin vaikeidenkaan tunteiden kanssa. Mun on helpompaa kirjoittaa tänne päiväkirjamaisesti kuin puhua läheisille. Mielestäni elämäntilanteita ei voi lähteä täällä vertailemaan, kaikilla on kuitenkin oikeus kulkea oma polkunsa tässä projektissa ja se aiheuttaa jokaisella tunteita.
Sisältöni ei yleensä miellytä muita, mutta haluan antaa jotakin takaisin kun itsekin luen muiden juttuja.
Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.
olen pitänyt taukoa täältä jonkin aikaa, menee varmaan piiiitkään ennenkuin kahlaan viestit siltä ajalta läpi :D
mutta pakko tulla piinailemaan. kp 32 / 28-30. Ei niin mitään oireita. Yleensä on pari päivää ennen vuodon alkua ollut pientä tiputtelua, nyt niukka valkovuoto pysyy valkoisena. Rinnat oli kipeänä kp 28 asti, nyt nekin ihan "normaalit".
Sanoin miehelle että haen tänään raskaustestin, jos (ja suuremmalla todennäköisyydellä) näyttää negaa niin voisi edes vähän toivottavasti hengahtää ja lopettaa jatkuvan pohtimisen. Tokihan sitä plussaa toivoo niiiin kovasti, mutta tässä kierrossa ei ollut kovin selkeitä ovisoireita niin en jaksa uskoa.
tsemppiä ja aurinkoa kaikille tänne! ihanaa kun olette olemassa. <3
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
Mustelidae, pidän peukkuja plussan puolesta 👍😊
Kaneli78, kuulostaa erikoiselta tuo virtsis, hyvä että selvisi mistä on kyse ja sait lääkkeet.
Eilen päästiin vähän harjoittelemaan vuorokauden vaihtuessa, joten en tiedä ollaanko yritetty nyt kp 10 vai 11 🤭 mutta mitä väliä, taitaa olla vasta ne toivottavasti tulevat rakkauden ilmaisut millä on merkitystä sitten, jos jollakin on.
Huvittaa nuo ovisliuskat.. Kp8 lähtien ollut kyllä sellaista viivaa niissä (ei ihan plussaa kuitenkaan). Toivotaan et tuo digi hymyilee sit vasta kun ovisliuska on kirkuvan punainen 🙄👍
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Yolene kirjoitti:
Tähti täällä mä oon 🙋♀️ Oli taas taukoa, kun ajattelematta koko raskautumisyritystä.
Onnea plussanneille ja tsempit kaikille piinailijoille ❤️ Josko kesä olisi meille suosiollinen 😊
Oma napa: kp13 ja ovis ilmeisesti juuri päällä. Viime kierrossa ovis jäi käsittääkseni tulematta. Nyt vaikuttaa suosiolliselta. Jäätävä juiliminen vasemmalla. 👍
Lopetin Gelee royalet... En tiedä, johtuiko niistä vai mistä, mutta ihan mahdottoman runsaat menkat ollut nyt kahtena viime kiertona. Pidän nyt ainakin taukoa niistä.
Tulin tässä miettineeksi pitäisikö yritykselle asettaa takaraja... Tätä ikääkin kun jo on. Luultavasti tämä vuosi on se viimeinen mahdollisuus, tärppää tai ei. Hoitoihin emme joka tapauksessa lähde.
Mukavaa viikonloppua kaikille 😘
Yolene, kiva että palasit ja toivotaan plussa tähän kiertoon!🤗🎶🎶🎶🎶
Tauko on välillä ihan hyväksi.
Itsekin pidin yrityksestä kolme kiertoa taukoa ja nyt ollaan taas pitkästä aikaa piinailemassa, dpo7.
Tähtitaivas☆
Heippa, täällä uusi käyttäjä (mutta vanha yrittäjä...) !
Ollaan miehen kanssa piirun alta 30-vuotiaita ja yritetty ensimmäistämme vuoden verran. Ei aina edes kovin tosissaan, koska mun kierto on aivan mitä sattuu - yleensä tosi pitkä, kp40-60 välillä. Vain muutamia oviksen saatu tiputettua. Viime kuussa hakeuduin lääkäriin ja sain Terolut-kuurin, parin viikon päästä pitäisi aloittaa eka setti!
Olin jo aivan varma, että ehdin raskautua viime kierrosta, sillä tuon lääkärireissun jälkeen ehdin tihkuttaa oviksen ja mulla alkoi sen jälkeen aivan jäätävät rinta-arkuudet ja rintojen kasvu (jotka muuten loppuivat vasta eilen), tuli pari päivää tosi pistäviä/viiltäviä kipuja tuohon alavatsaan kohdille, tuli etovaa oloa, herkistyi hajuille, palelin aivan jäätävästi kunnes alkoi hikoilu (mitä en yleensä tee), turvotti, ruumiinlämpö oli lähes 1 asteen koholla, pissatti kamalasti jne. Oiregooglailun ja raskauslaskureiden viitteiden mukaan olisin ollut 2 viikolla...
Tilasin vaikka mitä raskaustestejä varuille, samalla odottelin kuumeisesti menkkojen alkua (en sitä tietenkään olis toivonut). Mulla oli Se Tunne, olin aivan onnessani mutta samalla pelkäsin niin mielettömästi, että iloitsen turhasta. Ja niinhän siinä kävi, että menkat alkoivat kunnon klimpillä muutama päivä sitten ;( Alkuun olin varma, että kesken meni, mutta en nyt sitten tiedä, olisivatko kuitenkin vain runsaammat menkat. Nyt 5. päivä vuotoa ja ilmeisen lopussa. Tosi kurja olo, turhauttavaa ja tekis mieli (taas) heittää hanskat tiskiin. Samaan aikaan tyypit, jotka ei halua tulla edes raskaaksi, tikittävät plussia... Niin epäreilua, me ei muuta toivottaiskaan niin paljoa kuin omaa lasta <3
Rankkaa, kun ei voi puhua kuin miehen kanssa. Kukaan muu ei tiedä, että yritämme emmekä halua kertoa, kun näyttää olevan niin vaikeaa raskautua. Pidetään tämä epäonni toistaiseksi oman tietonamme, ehkä jonakin päivänä voimme tästä puhua perheelle ja ystäville.
Seurailen keskustelua ja osallistun parhaani mukaan! Jossakin välissä kahlaan ketjua läpi parhaiden vinkkien varjolla. Sitä ennen niitä saisi kyllä jakaa uudemman kerran tänne uusiin kommentteihin :P
Hei miten muuten kannattaisi toimia noiden Terojen kanssa? Ovisennuste kp30 mut ohjeen mukaan terot pitäisi aloittaa kp15...? Aloittaisinko vai tikuttaisinko oviksen? En haluaisi tuhlata yhtään kiertoa!
Hei ceshe! tervetuloa joukkoon! yleisesti ottaen kai ovis kp30 on varmaan aika poikkeuksellinen (kun normaalikierto lasketaan max 35 päiväiseksi). On siis mahdollista et ovis jää kp30 tulematta tai siitä ei alkaisi välttämättä edes raskautta. En nyt tietty tarkemmin taustaasi tiedä, mutta mä ehkä aloittaisin terolutit, että saa senkin kokeiltua pois alta ja näkee auttaako. Tarkoitus kun ilmeisesti on lyhentää ja säännöllistää kiertoa, jotta normaali raskaus olisi mahdollinen. 🤔
Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.
Omg.
En voi uskoa tätä.
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
Mustelidae❤
VOI ONNEA!!❤🎶❤🎶❤🎶❤
ONNEA ONNEA ONNEA!🎂👍🎂👍🎂👍
Tätä se sinun oireettomuus tiesi!😘
Saako kysyä tunsitko kiinnittymisen?
Tähtitaivas☆
Olen uusi käyttäjä ja varovasti haaveilen ensimmäisestä vauvasta. Kuukautiskiertoni on melko säännöllinen (28-31 päivää) ja olen perusterve. Ylipainoa on kuitenkin noin 10 kiloa, ja kyllähän jo iän (37 v.) puolesta aika on käymässä vähiin. Ehkä jotain peruslabroja voisi gynekologi määrätä, mutta toki pitää miehen kanssa sopia, milloin ehkäisyn voisi jättää pois. Voimia ja onnea kaikille vauvaa toivoville!
Lady Wool, varmasti jänmä lähteä yrittämään😚 Toivotaan pikaista plussaa!👍❤ 🎶🎶🎶🎶🎶
Ehkäpä nuo kilot kannattaa karistaa, vaikka niitä ei sen enempää ole. Itse olen samalla tiellä aloitin laihdutuksen helmikuussa ja kiloja on tähän nenneasä karissut -6.5kg.....hitaasti, mutta varmasti😘 Vielä muutama hassu kilo, niin ollaan maalissa. Nyt on mahtunut päälle jo s-koon vaatteet, kun aloittaessa vaatekoko oli L.
Tsemppiä!👍🎶🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Ei voi piinailla vielä muuta kuin sitä että saadaanko riittävästi aikaa rakkaudelle tänä viikonloppuna kun nuo isommat rakkaudet kotiutuivat juuri tänne meille 😁❤️
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22