Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

3281/6611 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen 28-v. ja mies 27-v. ja ensimmäistä on täälä ryhdytty yrittämään :) Pari kuukautta sitten jätin e-pillerit pois ja nyt siis toinen yrityskerta lopuillaan. Etukäteen ajattelin, että mennään tässä tyynen rauhallisesti eteenpäin ja tärppää sitten kun tärppää mutta huhheijaa, kun sitä iskikin heti hirmuinen vauvakuume! No eipä sitä kai biologialleen mitään mahda...

Ensimmäinen kierto pillereiden jälkeen oli 28 pv ja nyt toisen kierron ajan sinnittelin kp 29 asti ennenkuin tein raskaustestin, negahan se oli. Nyt kp 31 ja niukka rusehtava vuoto eli taitaapa enteillä menkkojen alkua lähipäivinä. Ehdin jo negatiivisen testin jälkeen elätellä toiveita siitä, että tein testin vain liian aikaisin mutta mutta... Seuraava ovulaatio menee sivu suun kun mies päätti lähteä ex tempore reissuun juuri kriittiseen aikaan. Mutta eipä tässä ehkä ihan niin kova kiire ole :)

Kiva lukea muiden samaisten asioiden äärellä pyörivien ajatuksia ja tarinoita. Mies ja eräs ystävä jolle näistä asioista avaudun eivät kuitenkaan määräänsä enempää jaksa tätä aihetta :D

3282/6611 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi kuumetta poteva!

Ollaan miehen kanssa ruettu yrittämään ensimmäistä. Jätin pillerit vkonloppuna pois, mutta ajateltiin asian mennä omalla painollaan sen suurempia stressaamatta.

Mulla oli toissa viikolla menkat eli viime viikon maanantaina uus kierto alkoi ja lopetin pillerit lauantaina. Mulla on eilisestä asti ollut veristä vuotoa, eli alkoiko tyhjennysvuoto jo nyt vai onkohan tää vain jotain tiputtelua..?

Oon vähän ulalla näistä (vaikka nainen olenkin) ja ois kiva päästä äkkiä kartalle kierrosta. Ois varmaan pitänyt syödä seuraavaan vuotoon asti, että ei menisi kierto sekaisin, mutta en vain malttanut kun tehtiin se päätös, että lapsi saa tulla <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3283/6611 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

☺ Nyt lähetän tänne kaikille uusille tervetuloa ja pikaista plussaa!!💖🤗🤗🤗

Mulla yhteys tänne välillä pätkii liikaa ja toki kaikkia viestejä ei millään ehdi lukemaan, mutta toivotan jokaiselle tsemppiä, sekä plussaonnea🤗❤

Omasta tilanteesta sen verran, että en tiedä tuleeko enää toista toista lasta, ikää 47v., mutta tämä 4v. ainokainen on ainakin maailman ihanin💖

Työkuvioista sen verran, että olen tässä hahmotellut itseni sopiva nykyiselle alalle, että tuskin vaihda alaa, vaikka alan vaihdoksesta jo uumoilin.

Who knows...🤪

Tähtitaivas☆

3284/6611 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää sitten kirjoittelin kun testit oli negatiivisia ja eilen ja tänään testit olivat muuttuneet ajan kanssa selkeiksi haaleiksi viivoiksi! Voisiko tämä olla että nyt tärppäsikin?

3285/6611 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinulla menee Villahuivi?❤🤗

Tähtitaivas☆

3286/6611 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77, sinulle superisti tsemppiä!!❤🤗🤗

Tähtitaivas☆

3287/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti ❤ hyvä kuulla! Aina ne asiat jollain tavalla järjestyy.🤗

Äitykkä, oon yrittänyt paikallistaa ovista, mutten ole onnistunut muuten kuin aamulämmön avulla. Joskus nimittäin ovislimat ja kivut olleet jo ennen LH-piikkiä ja joskus ennen, samoihin aikoihin ja jälkeen. 🙈 Nippaisujakin mulla useampana päivänä välillä. Ei siis mitään hajua noiden perusteella.😅 Ennen mulla oli kuitenkin poikkeuksetta niin, että lh-huipusta seuraavana aamuna oli jo lämpö noussut eli huipusta alle 24h ja ovis oli jo tapahtunut. Nyt parissa (?) viime kierrossa sekin pentele muuttunut!😅 eli lämpö nousee vasta sitä seuraavana päivänä. Ottaapa siinä sitten selvää! 😳

Multa otettiin yhden kerran FSH ja LH. Mun arvot: FSH 7,1 ja LH 3,3. AMH on 2,7.

Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä: tervetuloa uusille, nyt onkin teitä ihan hurjasti! 😃 Hyvä sinänsä, koska ihana ja hurja plussa-aalto vei suuren osan nauttimaan jo raskausajasta.😍

Täällä kp3 ja B6-vitamiinit tulleet postiin! 🤓

Ps. Mustakin ois kiva kuulla, Villahuivi, kuulumisiasi, jos käyt täällä vielä lukemassa.😍

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

3288/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneli, kiitos! Mitä noista sun tuloksista sitten sanottiin? Mulla aikalailla samat, AMH 2,76. FSH 7,3 ja LH 3,1. Että viitteissä joo, mutta olen sinua nuorempi, että oisko parantamisen varaa kuitenkin.. 🤔

3289/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout, mulle sanottiin, että ikään nähden keskivertoa paremmat. Käsittääkseni nuo on sulle ihan hyvät arvot. :) En toki ole lääkäri, mutta lukenut ja tutkinut hirveästi.😅

Koska saat jutella lääkärin kanssa niistä?

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

3290/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähti, tsemppiä aina tarvitaan. Joskin en kauheasti luota että tämäkään kierros mitään tuo tullessaan, näillä kilometreillä raskautumisen mahdollisuus on vissiin 1%:n luokkaa...joten pieni ihme olisi se plussa testiin 🙏

Nautiskelen tämänhetkisestä elämästä, kun kaikki on juuri niin hyvin kuin vain voi olla, ja järjestelen vauvamme 1v synttäreitä viikonlopulle. Vauva-aikamme vaihtuu taaperoaikaan, ihanaa ja silti niin haikeaa 💕

Uusille kovasti tervetuloa 🤗

3291/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki! Kirjoittelin tänne parisen kuukautta sitten, mutta olen tietoisesti halunnut ottaa vähän etäisyyttä näihin vauvan yritys asioihin, kun asia alkoi toden teolla stressata liikaa. Onnittelut kaikille plussanneille, täällähän oli kunnon plussa aalto! ❤️

Meidän tilanteesta sen verran, että ehdimme mennä yksityiselle lapsettomuus klinikalle ennen kuin korona iski kunnolla. Siellä siis kävimme alkututkimuksissa, mies antoi oman näytteensä ja mulle tehtiin aukiolotutkimus. Selvisi, että miehellä on hieman alentumaa siittiöiden määrässä ja liikkuvuudessa. Ehdimme ennen klinikan sulkua kokeilla inseminaatiota, mutta siitä tuli nega. Yhden kuukauden klinikka oli kiinni ja nyt menen ensi viikosta kontrolliultraan katsomaan ovulaation tilannetta ja loppuviikosta sitten mahdollisesti toinen inseminaatio yritys.

Yhteensä 3-4 inseminaatiota kokeilemme, jos ei tärppää niin sitten ivf hoidot on seuraava steppi. Vaikka meillä on nyt toukokuussa "vasta" se vuosi yrittämistä, niin halusin hakeutua aiemmin tutkimuksiin. Mulla oli jostain syystä niin vahva fiilis, että kaikki ei oo miten pitää. Mulla on melkeinpä kellon tarkka kierto, ovulaation oon bongannut joka kierrossa ja siltikään ei vuoteen ole tapahtunut mitään. Isoin stressi ja epätietoisuus helpotti, kun mieheni sai simppa testin tulokset. Nyt meillä on tiedossa syy, että miksi luultavasti ei ole tärpännyt ja suunnitelma minkä mukaan etenemme.

Mies oli aluksi vastahakoinen menemään jo tässä vaiheessa tutkimuksiin, mutta lopulta suostui kun varmaan näki miten vaikea olo mulla oli joka kuukausi kun ne menkat vaan sieltä tuli. Nyt on kuulemma itsekin helpottunut kun menimme ja on sanonutkin että jännitti turhaan esim sitä purkki testiä ja verikokeita. Mies syö nyt sermatrop alfa valmistetta, oli aika hintavaa mutta toivotaan että olisi jotain apua.

En tiedä oliko tästä pitkässä viestissä päätä tai häntää, mutta haluan toivottaa tsempit vielä kaikille. Kyllä me kaikki vielä plussataan! Seurailen varmaan aina sillon tällöin tätä ketjua :)

Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24

3292/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp 10....kohta alan testata ovulaatiotesteillä.... ☺

Mulle tuli taas jotenkin " huono äiti" fiilis😪, kun vein lapsen aamulla päiväkotiin ja hoitaja tokaisi, että lapsella on ihan liian paksu ulkoasu päällä (haalari) ja päässä liian paksu hattu (sellainen keskilämmin keväthattu).... jäin taas hämmästelemään....🤪

Ystävällisesti vastasin, minusta nämä ovat sopivia, koska ulkolämpötila on vain +13c ja nyt puhaltaa viileä tuuli. Ulkopuvun alla on kuitenkin melko ohuet vaatteet, että siksi tällainen asuvalinta.

Mä en tiedä miten paljon päiväkodissa yleensä hoitajan kuuluu ottaa kantaa lapsen asusteisiin, kokemuksia?🤔

Sen ymmärrän, että jos olisi päällä aivan liian pienet tai isot vaatteet, että sitten toki niistä voisi jotain sanoakin.

Anteeksi teksti aiheen sivusta, mutta helpotti kertoa tää fiilis tänne😪💗

Tähtitaivas☆

3293/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäneito, miten menee? Paljon tsemppiä sinulle!🤗❤

Tähtitaivas☆

3294/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi keskustelija liittyy mukaan 🙋

Itse olen 28-v. nainen ja puoliso 33-v. Ollaan aika alussa vasta yritysten kanssa (nyt yk 3) ja koska mies tuskin jaksaa näistä asioista niin keskustella, niin hakeuduin tänne. Taustalla yli 10 vuoden e-pillereiden syönti ja endometrioosi diagnoosi. Ennen pillereitä kierto aika tarkalleen 26-28 päivää. Nyt hieman ihmeissäni, kun edellisen kierron kk:set (eli ensimmäiset kunnon luomumenkat) antoi odottaa itseään 10 päivää yli vaikka mielestäni bongasin ovulaation kp13 illalla (kovahko kipu oik. puolen alavatsaa muutaman minuutin ja jäi hetkeksi juilimaan, ed. kierrossa lievempi kipu vas. myöskin kierron puolivälissä). Kerkesin jo miettimään tärppäsikö jo toisesta kierrosta, mutta asiaa ääneen ihmeteltyäni alkoikin seuraavana päivänä vaaleanpunainen vuoto, joka sitten parissa päivässä muuttui kunnon vuodoksi, joskin niukemmaksi kuin yleensä. Pillerien aikana ollu aina kivuliaat kk:set ja rinnat arat edeltävästi, mutta nyt ei kipuja tai arkuutta ollut. Liekö kroppa vielä sekaisin pillereiden jäljiltä vaiko varhainen km tapahtunut 🤔

Koska edellinen kierto venähti noin paljon minulle normaalista, niin nyt on Flo seurantaa helpottamassa. Sen mukaan ylihuomenna pitäis olla ovulaatiopäivä, mut saas nyt nähdä miten käy. Koitan olla mahdollisimman rauhallisin mielin ja olla asiaa sen enempää ajattelematta, mutta mutta 🙈😂

Ennen e-pillereiden alotusta en tuntenut ollenkaan mahdollisia ovulaatioita. Voisikohan endometrioosi tai oma ikä nyt vaikuttaa niiden tuntemiseen?

Haleja kaikille!

N 28v., M 33v. | Lievä endometrioosi | Esikoinen haaveissa |
Yritys aloitettu 3/20

3295/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneli78 kirjoitti:

Tryout, mulle sanottiin, että ikään nähden keskivertoa paremmat. Käsittääkseni nuo on sulle ihan hyvät arvot. :) En toki ole lääkäri, mutta lukenut ja tutkinut hirveästi.😅

Koska saat jutella lääkärin kanssa niistä?

Joo, eiköhän ne ihan ok ole kun viitteissä sentään. Ei aihetta itkupotkuraivareille nyt? 😅

Meillä yhteenvetokäynti sitten kun mies käynyt purkilla, eli toivottavasti saadaan aika seuraavaan kiertoon kun samalla on se aukiolotutkimus. Nyt siis kp5 eli ei ehdi enää tähän kiertoon kun odottaa tuota miehen tulosta vielä ennenkuin ajan voi varata.

No toivotaan ettei tarttis mennä jos nyt tässä kierrossa tärppäisi. 🙏😌

3296/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yolene niin lueskelinkin että kuukautisia ennen notkahtaa yleensä lämmöt ja jos tätä ei tapahdu voisi olla merkki raskaudesta. No, katsotaan nyt miten käy kun ekaa kertaa vasta näitä kunnolla mittailen.

Mulla nyt dpo 2 eikä ole kyllä ollut mitään oireita. Todella lieviä tuntemuksia vain vatsalla ja dpo -1 pientä nippailua.

Ärrä tervetuloa mukaan! Voihan olla että sinulla kestää kierron palautumiseen jonkin aikaa pillereiden lopettamisen jälkeen. Itselläni on yk 5 menossa ja kierrot vaihdelleet 32-40 pv välillä. Myös kaikenlaisia nippailuja ja vihlaisuja ollut eri vaiheissa kiertoja. Minulla ei kuukautisapp ole ollut oikeassa ovulaation ajankohdan suhteen ja esim viime kierrossa ovulaatioplussa tuli vasta kp28. Tsemppiä sinulle ja toivotaan pikaista plussaa meille kaikille!

3297/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettiny tässä kun tää uudelleen yritys tulee ajankohtaiseksi, että pitäisikö alkaa tikuttamaan ovista..? Meillä on paljon rajoitteita, mitkä saattavat taas venyttää raskaaksituloa(jos edes tulen enää raskaaksi) ja mietin että toisiko tikuttaminen lisää stressiä, vai helpottaisiko se elämää? Mulla ei ole mahdollisuus tulla raskaaksi kun yhdestä munasarjasta ja minulle on tehty useita leikkauksia sille alueelle. Toivo herää aina kun keskustellaan uudesta raskaudesta mutta sitten alan taas miettimään mille kaikelle pelolle Ja tuskalle itseni altistan, jos taas joku menee pieleen. Nämä on niin vaikeita ja suuria asioita. Miten mä uskaltaisin yrittää vielä?

Täytyy olla kiitollinen eilisestä, nauttia tästä päivästä ja luottaa huomiseen.

Voimia kaikille kevääseen ja toivotaan paljon plussia kaikille❤️

3298/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ärrä" minulla sama juttu pillereiden lopetuksen jälkeen ekat kuukautiset oli täysin kivuttomat, kun pillereiden aikana aina oli kovasti kivuliaat. Lienee jotain pillereiden jälkimaininkeja sitten 🤔

3299/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Yolenellä menee? Tsemppiä valtavasti!🤗❤

Tähtitaivas☆

3300/6611 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään ultrassa, letrot (2,5 tai 5 mg/vrk) eivät tuoneet vastetta tässä ekassa letrokierrossa. Nyt sitten kierron katkaisu terolutilla.

Seuraavassa kierrossa kokeillaan vielä letroja 7,5 mg/vrk annoksella, joka käsittääkseni maksimiannos. Gyne uskoo, että kaikesta huolimatta tämä voisi vielä toimia. Seuraava kontrolli kesäkuun puolivälissä. Vasta sitten mahdolliset pistoshoidot, jos tarve.

Onneksi olen yksityisellä hoidossa, niin ei näillä näkymin tiedossa mitään kesätaukoa hoitoihin.

Minulla taitaa olla jokin suojamekanismi päällä, kun otin nämä huonot uutiset ihan rauhallisesti ja pystyin kertomaan niistä ihan ns. hyvillä mielin miehelle ja ystävälle. Tai sitten "arkipessimististä" kuoriutuu sinnikäs optimisti tiukemmassa paikassa - niin on käynyt ennenkin muissa jutuissa.