Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Villahuivi kirjoitti:
Minulle gyne sanoi, että folli kasvaa 1-2mm päivävauhtia, ja puhkeaa 20-25mm kokoisena. Eli kp14 se voisi olla sen 20mm, mutta jos se kasvaa ad. 25mm, se ovis on vasta kp19.
Joo näin itekin oon lukenut, mutta letrozolin vuoksi usein ovis aikaistuu kun kasvu tapahtuu nopeasti, siksi epäilivät jo aikaisempaa ovispäivää. No seuraillaan tikkuja, pääasia että ovis tapahtuisi, päivästä viis! 😊 Mulla oli tosi vaalea myös digioviksen liuskassa testiviiva vaikka testi havaitsi jo kohonneen hedelmällisyyden tänään. Täytyy vaan tuijottaa noita hymynaamoja eikä viivoja, polilla kätilö sanoi että digiovistesti on luotettava ja kun viimekierrossa jo sain pysyvän hymynaaman niin nyt ei tarvitsisi testailla, kun ultrassakin folli näkyi ja yhdyntöjä lähes joka päivä niin oviksen ajankohdalla ei ole niin väliä. Testaan kuitenkin 😅
Oi Onnea plussanneille! Ja meijän dpo samiksille peukut pystyyn. Itsellä kp7 raskaustoiveet jatkuvat koronasta huolimatta. Gynelle menen vasta kun korona laantuu eli varmaan kesän jälkeen. Itse työskentelen eturintamassa eli etäpäiviä ei ole, eikä tule. Toivonkin että pysytte kaikki kotona peittoja heiluttelemassa 👍👍
Ja pakko vielä lisätä kun laskeskelin noita follin kasvamisia, että kun keskimäärin folli kasvaa 1,5mm päivässä, ja itsellä se oli jo kp8 14mm niin kp12 se olis jo 20mm, kp15 melkein 25mm. Eli tosiaankin pitkäkiertoiselle ihmiselle letrot mukavasti lyhentää kiertoa! Varmaan letrojen kanssa kasvuvauhti lähempänä 2mm kun eivät olettaneet ultrassa näkevän vielä johtofollia, mutta näkyikin jo niin aikaisin selkeästi.
Doggo, täällä toinen "eturintamalainen", tsempit niin töihin kuin raskaushaaveen toteutumiseen! 😊
Hyvin täällä tullut plussia viimeaikoina, toivotaan että me pidempäänkin täällä hengailleet päästään saman puhurin kyytiin!
Tänään dpo 8, pakko oli aamulla tehdä erityisherkkä testi vaikka tiedän ettei näin aikaisin kannattaisi. Nyt hämmentää entistä enemmän, kun testiviivan kohdalla on noin kolmasosan pituinen haamuviiva, mutta vasta testiajan jälkeen. Enkä nyt ymmärrä tuollaista parin millin pituista viivaa muutenkaan ja yritän takoa päähäni, että viallinen testi. Mutta piinapäivistä tuli kyllä nyt entistä piinaavammat, jännittää kuitenkin hyvällä tavalla. Negatiivinen tulos ensi viikonloppuna tai mahdollinen kemiallinen kyllä pudottaa korkealta alas.
Koronatilanne käy kyllä kurjemmaksi! Itsekin työskentelen riskialalla sairastumisen suhteen, mutta toki olen äärimmäisen kiitollinen että tällaisessa tilanteessa työ on kohtuullisen turvattu. Olen tällä viikolla surrut varsinkin monen pienyrittäjän kohtaloa ja toki myös lomautettujen ja irtisanottujen tilannetta.... Toki tulee mietittyä myös mahdollisen raskaaksi tulemisen kannalta. Kun raskaana olevat ei ole riskiryhmää, ei myöskään ole raskauden takia mahdollista siirtyä esim. turvallisempiin työtehtäviin. Huolettaa, että vaikea tilanne tulee jatkumaan kuukausia.
Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.
Niiiina mä kans sain kerran pari kk sitten sellasen erikoisen viivan joka himmeni toiseen suuntaan. Tais olla kans hieman testiajan jälkeen, kun en ehtiny odottelee juuri silloin ku piti mennä selvittää joki lasten juttu. Selvästi oli kuitenki väriä ja viivan sai jopa kuvattua. Seuraavana päivänä tein testin ni ei tullu mitään. Pettymys oli todella suuri 😔 toivon, että sulla ois nyt oikea viiva, mutta paljon mahdollista myös että ei oo raskaus kyseessä varsinki jos viiva ei ole tasainen. Voi olla viallinen testi. Tsemppiä piinailuun ❤️ ja 🌬️+
Äiti 26v, 4/15 syntynyt pääsiäisvauva ❤️ 3/18 syntynyt toinen pääsiäisvauva ❤️ Kolmannen yritys alkanut 11/19 🤫 3/20 gynekologi todennut lievät pco tyyppiset munasarjat
Eikös niissä lue että testiajan jälkeen tulos ei ole ollenkaan paikkansa pitävä enää? Minun mielestä ei yhtään kannata luottaa niihin viivoihin mitä tulee max ajan jälkeen.
Täällä rinnat kipeänä ja turvonneet.. dpo jotain 10. Viikon päästä testaan jos ei menkat ala. Kemiallinen tämä ainakin on, niin erilaiset rinnat nyt normaaliin verrattuna..
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Dpo16 kp29/27. Eilen testattu illalla selkeä nega. Alavatsaa juilii. Ihan vaaleaa valkovuotoa tulee. Ei siis merkkejä kuukautisten alkamisesta vielä. Nyt on kertakaikkisesti piinapäivät menossa. 2 liuskatestiä olis vielä jäljellä. Mutta ajattelin, etten testaa. 🤯
Tsemppiä muille piinailijoille... ❤️
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
Omaa napaa: täällä dpo 6, ja sellaiset juilimiset että menkkoja odotan 🙄😔 alaselkä ja maha niin kipeät, pahemmat kuin menkkakivut pitkiin aikoihin. Aamulla verikokeeseen, saapa nähdä tapahtuiko ovulaatio vai ei. Mieliala ei tunnu kovin toivekkaalle nyt 😔
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Hile, niinhän niissä lukee. En silti mahda mitään sille että pieni toive elää. :) Tuossa first stepissä kyllä lukee myös että tulos säilyy tikussa ja sen voi säästää muistoksi (onko tää joku Jenkki-juttu?).
Mut ei auta kuin odottaa, plussaa tai seuraavaa kiertoa...
Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.
Siis First Response on tuo herkkä testi, jota käytin.
Niiiina jos first response, ni niistä oon kuillu ainakin pelkkää hyvää jabet oisivat kovin luotettavia eikä antaisi vääriä plussia, edes perästä päin? Tää mun feikkiplussa silloin oli rfsu:n testi 🙄 toivoa on, voi ku ois plussa 😍🙏
Äiti 26v, 4/15 syntynyt pääsiäisvauva ❤️ 3/18 syntynyt toinen pääsiäisvauva ❤️ Kolmannen yritys alkanut 11/19 🤫 3/20 gynekologi todennut lievät pco tyyppiset munasarjat
Dpo10 ja testi negatiivinen. Vielä toissapäivänä ajattelin, että onkohan tärpännyt, mutta sitten tyypillinen pms-masennus alkoi, josta arvelinkin että huti meni taas. Halusin varmistaa testillä, jotta ei tarvi enää tässä kierrossa jossitella ja voi keskittyä uuden kierron odottamiseen. En tiedä, taas on kyllä usko koetuksella. Tässä kierrossa on ollut paljon muuta ajateltavaa ja hässäkkää koronatilanteen vuoksi, tuntuu että ihan pikavauhdilla meni nämä viikot ja nyt taas yhtäkkiä menkat edessä. Sikäli hyvä, kun ei ole ehtinyt ihan joka risausta ja alavatsan tuntemusta fiilistellä, niin ei myöskään odotukset päässeet kasvamaan niin paljon kuin monesti aiemmin.
Tsemppiä ja onnea matkaan muille piinailijoille!
Kp1 alkoi ja samalla Yk3. Tähän kiertoon gelee royalet käyttöön. 🙏
Aurinkoista mieltä teille kaikille ja tsemppiä 😍
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
Täällä dpo 6 ja aivan jäätävä alavatsan turvotus 🙈alkoi lauantaina, ja tuntuu vaan lisääntyvän koko ajan. Tämmöistä ei oo todellakaan ennen ollut 😅vatsaa myös välillä nippailee. Nyt on jännät hetket käsillä! 🤩
Mukavaa maanantaita kaikille! 😊
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Samassa tahdissa mennään Pieni_mutta_pippurinen ja Onnenperhonen, täällä dpo6 ensimmäinen kuukausi Terolutien avustuksella. En ole hirveän toiveikas, muutenkin ollaan ajateltu että ensi kuussa aloitetaan yksityisellä hoidot (jos koronatilanteen takia mahdollista). Haluaisin suoraan IVF:n mutta en tiedä onko pakko ensin kokeilla inseminaatiota? Se tuntuu turhalta, koska meidän haasteena mun vähäiset munsaolut.. miehen siittiöt oli priimaa.
Jokatapauksessa jännittäviä aikoja nämä monella tapaa. Onnea plussanneille ja tsemppiä ja jaksamista piinaileville! 😊
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Hei te joilla on jokin sovellus kierron seurantaan, paljonko ne maksaa vai ovatko ilmaisia? Esim Flon tiedoissa on Sisältää ostokset n. 8-54euroa? Mitä se tarkoittaa?
Täällä jännätään kp 27/29... 😬
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Jos taas nopsaan huikkais kuulumiset.
Oltiin viikonloppuna miehen kanssa kahdestaan yö laavulla, käytiin läpi asioita ja todettiin että meillä on asiat hyvin, mutta jotenkin tämä kevät vastoinkäymisineen otti vallan kaikesta ja tilanne repesi käsiin. Vaikka puhuimme koko ajan niin jotenkin molemmat oli jossain muualla ja yritettiin vain suoriutua ja olla sorkkimatta kipeitä kohtia...ikäänkuin tiedostamatta työnsimme jäitä välillemme.
Meillä on nyt pari keskusteluaikaa ammatti-ihmisen kanssa, etäyhteydellä ne hoidetaan. Ja vaikkei suhteemme kriisissä olekaan, niin puskemme perustusta nyt vahvemmaksi tällätavoin. Rakkautta meillä riittää ja taistelutahtoa perheen eteen, ja onni on ettei meillä riitelemällä riidellä, eikä lasten kuullen nujuta. Ja tilanne nytkin poikien kanssa käytiin läpi, etteivät jää pohtimaan keskenään asiaa.
Täällä kp9, jännityksellä odottelen onko normaali kierto eli alkaako ovistuntemukset loppuviikosta. Mitään varsinaista yrittämistä ei ole, peitto heiluu kun siltä tuntuu... Nyt ei kasata yhtään ylimääräistä "stressiä" elämään, vaan koetetaan nautiskella jokaisesta hetkestä ilman paineita.
Hile: Minulla on tuo Flo, ilmainen sovellus. Siihen saa halutessaan ostaa premium version, mutta itse ainakin pärjännyt tuolla karvalakkiversiolla joka tosiaan ei maksa mitään
Hile, mulla on käytössä Clue ja se on ihan kiva ja ilmainen. :)
Pystyy paljonkin laittaa lisätietoja sinne kalenteriin, mm. oireet, tallettelut, tehdyt testit, lämpötila, fiilis... Mitä nyt kukakin haluaa kiertopäivien lisäksi seurata.
Ennen oli Monthly Cycles iPadilla, Androidille en sitä nyt löytänyt.
Mahtuuko mukaan? 😊 Meillä on miehen kanssa ollut ennestään vaikeuksia tulla raskaaksi ja meitä siunattiin alkuvuodesta omalla nyytillä. Tiesimme heti kun vauvasta tärppi kävi, että yritämme pian synnytyksen jälkeen uudelleen, koska toivomme saavamme useamman lapsen pienillä ikäeroilla. Olemme vastoinkäymisistä huolimatta onnistuneet saamaan vihdoin lapsen syliin saakka ja toivomme että meille onnenhippuja siunaantuisi lisää. Minulla on toinen munasarja pelistä pois joten sekin vaikeuttaa raskaaksituloa. Miehen kanssa puhutaan näistä paljon ja nyt ajattelin hieman siirtyä tänne juttelemaan niin saa eri tavalla avautua. Mies kun ei ihan hirveästi kiertopäivistä tai muusta niin tiedä😅
Jälkivuotoa kesti kuusi viikkoa ja sitten alkoi kuukautiset jonka jälkeen on ollu enemmän tai vähemmän vuotoa. Itse sanoisin että on kp2 ja todella toivon kierron tasaantuvan pian ja että saisi ”rytmistä kiinni” näiden kuukautisten kanssa. Ärsyttää koko ajan pelätä millon vuoto alkaa uudelleen.
Ei siis olla vielä aloitettu yrittämistä mutta ajatuksena olisi tässä kun kierrot tasaantuu ja vauva kasvaa, niin jätetään ehkäisy pois. Toki tahdomme vauvasta nauttia ja elämme tällä hetkellä hänelle, mutta olen itse elänyt suht isossa perheessä ja sisarukset ovat minulle rakkaita ja ollaan hyvin läheisissä väleissä ja toivon lapsillemme samaa.
Kaikki tuki ja ajatukset ja kaikki on tervetulleita❤️
Pieni_mutta_pippurinen ja Onnenperhonen, täällä myös samoissa päivissä! Tänään dpo5. Muistelisin etä Puikkonokka on myös samoissa menossa.
Itsellä dpo4 alkaen menkkamaisia jomotuksia kohdun alueella ja vihlasuja munasarjojen tietämillä, hetkittäisiä päänsärkykohtauksia, rinnat tuntuvat jotenkin turpeammille vaikkeivät ole turvonneet yhtään. Nämä siis aina ennen menkkoja tulevia oireita, eli en niihin perusta mitään toivoa.
En ole nyt koko kuukautena kirjannut oireita ylös, enkä mitään muutakaan sovellukseen kuin ovisplussan ja rakastelut. Yllättäen tajusin äsken, että melko hiljainen kuukausi ollut peiton heiluttelun suhteen, vaikka oviksen tietämille onnistuttiinkin tähtäämään. Silti hetkittäin käy mielessä, että onkohan tämä oire ja tuo tuntemus raskauteen viittaavaa. Sitä pohtii munasolun kulkua irtoamisesta hedelmöittymisen kautta kiinnittymiseen, siihen missä minäkin päivänä on menossa. Silti on muuta ajateltavaakin ollut. Jotenkin alkanut seestyä oma mieli siihen, että vauvaa ei tehdä vaan saadaan. Ei tunnu niin kovalle paineelle onnistua.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.