Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Hei! Oon seuraillut tätä keskustelua haikeana sivusta ajatellen, että en pääse ikinä osallistumaan tähän. Mutta nyt on pakko kysyä, onko tämä positiivinen?
Rikkihappo, miksi olet ajatellut, ettet pääse osallistumaan? Tänne on jokainen tervetullut! Minun simmiini tup on positiivinen tulos! Lämpimät onnittelut ja tarrasukkia matkaan, ihana uutinen! ❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Tänään on kaunis päivä! Maailma hymyilee juuri nyt auringon valon myötä 🌞. Lumisade taukosi aamulla ja ne vähätkin lumet sulavat pois. Ruokapöydällä ilahduttaa vaaleanpuna-valkoinen kukkakimppu, pyykkikone pyörii ja jauhelihakeitto hiljalleen kypsyy hellalla. Ja minun mieli! Se on kuin uusi! Valoisa, onnelline , tyytyväinen! Kannatti nukkua 13h yöunet!
Tässä aamupäivän lueskellut kirjaa, ja pohtinut elämää. Miten onnellinen osa itsellä on. Miten paljon jännitetettävää seuraavissa päivissä on, miten paljon toivoa ja rakkautta meidän parisuhteessa on. Kuinka suuresti olen siunattu ❤ olen valtavan toiveikas, että me plussataan huhtikuun alussa ja saataisiin tuhiseva nyytti syliimme hääpäivän tietämillä.
Jokaiselle yhtä ihanaa ja hyvän mielen päivää toivon 🌞 me selvitään tästä koronaepidemiasta, me selvitään kaikesta! Löudetään yhdessä ihania uutisia, ja plussauutisia etenkin! 🌬➕
Hei kaikki ja onnea plussanneille! 😍👏 Tsemppiä niille jotka eivät ole. ❤️
Olen lukenut oikeastaan lähes kaikki viestit ja kokenut aivan aidosti todella pahaa mieltä muutamien puolesta. Täällä ollut tosi raskaita pettymyksiä. Ootte naiset vahvoja!
Viimeksi olen itse kommentoinut ehkä sivuilla 50, tai jossain siellä puolessa välissä ketjua. Koin, että parempi olla koko ajan lukematta ja vastailematta kommentteihin.
Mä sain näiden epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi työterveydestä lähetteen gynelle joten käytin mahiksen hyödyksi ja kävin tsekkaamassa onko kaikki ok vai onko tämä vain imetyksestä johtuvaa häikkää että kierrot olleet 35-55pv pituisia. Viime kierto tosin olikin lyhyempi, 32pv. Mutta enpä raskautunut siitäkään 😔 Tosiaan kävin ja kohtu kuulemma näytti oikein hyvältä ja limakalvot ym. Munasarjoista löytyi kuitenkin kuulemma lievää pco:ta, toisessa kuulemma oli enempi ja toisessa vähän vähempi. Jotenki jäin vähä sanattomaksi tossa tilanteessa ja olen nyt pihalla tilanteesta. Kuulemma ei kannata tuohon aloittaa vielä lääkityksiä ja mun kohdalla kuulemma voisi auttaa painon tiputus. Se olisi kyllä tarkoitus.
Itsehoitoa pco asiaan lueskelin netistä, että esim pallavansiemenlima voi auttaa, maca, sitten oli joku luontaistuote jostain kasvista? Onko teillä joillain kokemuksia? Tai voiko esim tuo että imetän meidän 2v kuopusta aiheuttaa rakkulaisuutta?
Ollut vähän sekava olo nyt nämä pari päivää 😔 kp22 nyt ja ovista ei ole tullut tikkuun. Toivottavasti menkat saapuisivat kuitenkin taas kp35 mennessä jotta pääsisi uuteen kiertoon ja mahdollisuuteen.
Miten muilla elämäntapamuutos yrittelijöillä muuten on mennyt? 😊 Täällä tuo hiihtoloma sekotti pakan enkä ole päässyt vielä takaisin ruotuun.
Äiti 26v, 4/15 syntynyt pääsiäisvauva ❤️ 3/18 syntynyt toinen pääsiäisvauva ❤️ Kolmannen yritys alkanut 11/19 🤫 3/20 gynekologi todennut lievät pco tyyppiset munasarjat
Hurjasti onnea plussista! 💛💐😍 Kirjoitelkaahan miten menee.🤗
Villahuivi, kuulostaa ihanalta. 😍 Pidän niiiiiiin peukkuja teille! 🤗
Ja kaikille muille tietenkin myös. 🤗
Tuo on kyllä kurjaa, jos covidin takia vielä hoidotkin lykkääntyy. 😳 Vaikka sitten taas toisaalta ymmärrettävääkin, kun se vaikuttaa kaikkeen muuhunkin. Voimia teille, jotka hoitoihin odottelette! 💚 Luomuplussaonnea ennen sitä!
Mulla tilanne taas huonontunut, aloin tiputella, välillä hieman vuotaa, jo dpo8. Alavatsa- ja -selkäkivut on hetkittäin kovat ja aion soittaa huomenna terveysasemalle, että miten tässä tilanteessa toimitaan, koska mokoma corona. Kyllä se vaan on niin, että kun ennen oli säännöllisesti menkat, niin sekä kivut että vuoto alkoi tasan tarkkaan ekana menkkapäivänä. Tässä ei ole mitään normaalia. Aloin kipujen takia sitten jopa miettiä voisiko mulla olla endometrioosi.. Voikohan se ilmetä tälleen myöhemmälläkin iällä? No, nyt oon siis tiputellut/vuodellut jo 4 vai 5pv, mutta menkkoja ei edelleenkään ole. Tänään ollut kipeä olokin kyllä, päänsärky alkoi toissa yönä. Mur.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Tulipas Villahuivi hyvä mieli sun viestistä, kun nyt uutisoidaan vaan tästä ikävästä epidemiasta 🤗ei kannata hautautua epätoivoon, vaan yrittää löytää iloa ja toivoa. Toki ymmärrän, että tämä voi olla rankkaa niille, joilla esim. lähipiirissä iäkkäitä tai muita riskiryhmäläisiä.
Itsekin olen miettinyt sitä, miten kiitollinen olen kaikesta siitä, mitä mulla on. Saa ulkoilla ja liikkua, tehdä sitä mistä nauttii. Ja ihana poikaystävä, jonka kanssa hassutella ja kokea asioita yhdessä 💕
Sitten vielä tietysti tämä vauvahaave. Tämä on niin jännää, kun mitä vaan voi tapahtua ja parhaimmassa tapauksessa jokusen viikon päästä on testissä kaksi viivaa 🤩ja jos ei, niin uutta kiertoa kohti, kyllä se joskus tärppää 🥰
Dpo 1
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Sukat on rikki, käsittääkseni PCO:n kanssa suositeltava ruokavalio on vähähiilihydraattinen. PCO aiheuttaa usein sokeriaineenvaihdunnan häiriön, eli insuliiniresistenssin ja siksi kertyy painoakin. Tuo resistanssi pitäisi saada purettua pois, koska se edesauttaisi kropan oikein toimimista hormonaalisesti. Asiaan voi lähteä puuttumaan ihan vaan just ruokavaliolla, eli sokerit ja vaaleat viljat pois vähintään tai sitten verensokeriin on käytössä myös lääke, jota mm. kakkostyypin diabetesta sairastavat syövät. Mulla on nyt lääkkeen nimi hukassa, mutta muistelisin, että Villahuivilla on ollut tuo käytössä?
Sitten on kaikenlaisia ravintolisiä yms mitä monet käyttää, se myo-i... jonka nimeä on myöskään muista jne. Toinen kokee saaneensa hyötyä, toinen ei. Mutta tosiaan tuota insuliiniresistenssihommaa suosittelisin tutkailemaan, koska se vaikeuttaa raskautumista ja vaikka se ei olisi edes haaveissa, niin enivei se on terveysriski ihan muutenkin. Mut tsemppiä! PCO on tylsä homma, mutta moni nainen raskautuu ihan luomustikin sen kanssa :)
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Hei tänne, nopea välikommentti, että hyvää odotusta ja plussaonnea kaikille!!👍💗
En usko, että korona on este yrittämiselle ja raskaudelle, koska raskaanaolevat eivät ole riskiryhmää. Itse ainakin jatkan edelleen luomuna yriträmistä, mutta hoidot on toki syystäkin tauolla.
Se mikä tässä koronassa huolettaa on esim. synnytys, mikäli sairastuneita on ympärillä paljon, ja että miten resurssit ja hoito saadaan siksi ihan kaikille järjestymään kunnolla. Jos epidemia pahenee, niin haasteita luultavasti tulee.
Toivotaan, että kukaan meistä ei sairastu ja plussia tulisi nyt tänne ihan kaikille!!👍💖🎶
Tähtitaivas☆
Sukat on rikki, mukava kuulla sinusta! Itselläni on PCOS, ja kuten Halti muistikin, käytössäni on metformiini. Tämä on siis diabeteslääke, jonka tarkoituksena on tasata verensokeria, poistaa insuliiniresistenttiä ja parantaa aineenvaihdunnan tasoa.
Lisäksi Halti muisteli ravintolisää, myo-inositolia. Tätä saa tuolla nimellä luotaistuotekaupoista, mutta myös Inocaps nimellä apteekista.
Inocapsin ja Gelee Royalen ansiosta, ja luultavasti myös metformiini on vaikuttanut, olen ovuloinut nyt useammassa kierrossa peräkkäin testien ja oireiden mukaan. Näin ei ole ollut näiden 2 yritysvuoden aikana: Ovuloin silloin tällöin, mutta lisäravinteiden myötä nyt testienkin mukaan jo useammin. En silti usko, että niin jatkuu loputtomiin, mutta jospa näillä pääsee siihen ensimmäiseen raskauteen josta vauvan saa syliin asti. 🥰
PCO ei ole este raskaudelle, mutta yritys voi kestää pidempään. Ehdottomasti oman hyvän kokemuksen perusteella suosittelen Inocapsia (jos apteekissa ei ole, voivat tilata sitä tai voit ostaa nettiapteekista) ja Gelee Royalea (saa luontaistuotekaupasta). Lisäksi suosittelen kyllä ehdottomasti hakeutumaan mahdollisimman pian lapsettomuuslääkärille, jos et ovuloi säännöllisesti ja olet halukas hoitoja vastaanottamaan.
Kaikkea hyvää sinulle ja pikaista plussaa! 🌬➕❤
Kaneli78 kirjoitti:
Mulla tilanne taas huonontunut, aloin tiputella, välillä hieman vuotaa, jo dpo8. Alavatsa- ja -selkäkivut on hetkittäin kovat ja aion soittaa huomenna terveysasemalle, että miten tässä tilanteessa toimitaan, koska mokoma corona. Kyllä se vaan on niin, että kun ennen oli säännöllisesti menkat, niin sekä kivut että vuoto alkoi tasan tarkkaan ekana menkkapäivänä. Tässä ei ole mitään normaalia. Aloin kipujen takia sitten jopa miettiä voisiko mulla olla endometrioosi.. Voikohan se ilmetä tälleen myöhemmälläkin iällä? No, nyt oon siis tiputellut/vuodellut jo 4 vai 5pv, mutta menkkoja ei edelleenkään ole. Tänään ollut kipeä olokin kyllä, päänsärky alkoi toissa yönä. Mur.
Kaneli, onhan se mahdollista. Uskoisin kuitenkin, että tiputteluun on jokin muu syy kuin endo. Kivuthan voi johtua myö tiputtelusta. Ota ihmeessä yhteyttä lääkäriin!
Unohdin vastata kerran hulailuun. En hulaile oviksen jälkeen, mutta en kyllä ole ajatellut asiaa raskautumisen kannalta. Minua ei vain huvita liikunta oviksen jälkeen kipujen takia.
Tsemppiä sinulle, jospa lääkäri löytää selvän syyn tiputteluum ja saisit sen kuriin jatkoa ajatellen! Plussatuulta sinne teille 🌬➕
Hei, onko teillä muilla pieniä lapsia nyt kotihoidossa? Miten te järjestätte päivät? Entä onko hankala selittää korona asiaa lapsille?
Meillä kaikki mm. isovanhemmat on karanteeniassa korkean iän takia, joten apuja ei saada. Huomaan, että 3-v. taaperon kanssa on omat haasteensa, koska mm. leikkikentät on suljettu. Tekemistä ulkona on hankalampi keksiä.
Päiväkodit on yhä auki ja siellä käynti päivittäin on tosi tärkeää. Lapsia ryhmässä koronan takia on enää muutama. Jos päiväkoti suljetaan, niin sitten pitää itse keksiä jotain tekemistä kotona (vaikkapa metsäretkä tms...)....
Se mikä tässä on, niin minusta on eniten VAIKEAA, niin selittää näin pienelle 3-vuotiaalle lapselle, että miksi me ei nyt saada tavata isovanhempia ja muita sukulaisia. Meillä oli jo paljon kivoja suunnitelmia nähdä muita ja useita synttäreitä nyt tiedossa, sekä omia synttärijuhlia jo suunnitteilla...
Lapsen on todella vaikea ymmärtää, että miksi mm. nämä kaikki peruuntuvat(?) eikä ole mitään tietoa, että koska saa taas tavata isovanhempia..
Tähtitaivas☆
Kiitos Villahuivi, katsoin netistä, että jotkut muutkin oireet täsmäis endoon, mut pitää selvitellä.
Mä taidan kans jättäytyä sivummalle täältä.
Plussaonnea kaikille!
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Kiitos Villahuivi paljon vinkeistä ja Halti myös! 🤗❤️
Hoitoja ainakaan kunnalliselta en saa, sillä minulla jo on kaksi lasta, 2015 ja 2018 syntyneet. Olen heistä maailman onnellisin ehdottomasti ja tuntuukin jollain tapaa väärältä täällä vinkua tästä asiasta, kun kaikilla näin ei ole. Ensimmäinen oli vieläpä vahinko. Toista kuitenkin yritettiin 8 kierron ajan. Mitään tietoa ei ole, onko munasarjat olleet monirakkulaiset jo ekan kohdalla vai vasta toisen kohdalla. Vai onko ollut silloinkaa, että onko se nyt tapahtunut vasta toisen lapsen jälkeen? Nyt kuitenki tsempattava elämäntapoja ja otan nuo tuotteet rinnalle tähän, katsotaan oisko niistä apuja.
Ja Villahuivi sun matkaa eritoten tässä ketjussa olen jännittänyt tosi kovasti, olin niin varma silloin taannoin että oisi tärpännyt ja elin niin mukana lukiessa, että pillityshän siitä iski itteen ku et ollut. Joten kaikkea hyvää ja plussaa sulle eritoten ❤️ kaikille muille tpki myös! 😍
Tähti meillä nämä kohta 2v ja 5v jäivät jo viime viikolla kotihoitoon. Sumplitaan töistä lomat, vähän pystyy tekee myös etänä. Saikkua tulee myös automaattisesti jonku verran tässä tilanteessa. Meidän perhe on riskiryhmää ja lapset yritettävä pitää suojassa. Samalla suojaan myös muita ihmisiä kun olemme näin. Toivon että kaikki tekevät suosituksen mukaan ja hoitoon menisivät vain ne, jotka välttämättömällä alalla. Itse asiassa itsekin sellaisella olen, mutta pystyy sumplimaan.
Äiti 26v, 4/15 syntynyt pääsiäisvauva ❤️ 3/18 syntynyt toinen pääsiäisvauva ❤️ Kolmannen yritys alkanut 11/19 🤫 3/20 gynekologi todennut lievät pco tyyppiset munasarjat
Ja siis tosiaan meillä ei normaalistikaa ole hoitoapua koskaan joten ei ole ongelma. Tekemistä keksitään, kotona on cd-soitin jotta voi tanssia, muovailuvahaa, voi maalailla, tvtä myös vpi katsoa sen tunnin päivässä, tänään 5v keksi tehdä nukketeatteria ja siinä oli viihdearvoa 😂🙏 polkupyöräkin kaivettiin esiin ja räkönen yskänen 2v istu rattaissa ja 5v rallatti menee pyörällä. Puistossa ollaan käytt ja alakerran hiekkalaatikolla. Metsäänki voi lähteä retkeilee, kun tuo nuorempi tervehtyy. Makkaraa ja mehua mukaan. Leipoa voidaan myös vaikka sämpylöitä. Meillä molemmilla kans synttärit tässä kuukauden sisään ja päätettiin että emme pidä juhlia mutta pyydämme synttärikahville isovanhemmat ja siskoni. Ja teen kakun ni on juhlavampi tuntu 😊 tosin meillä isovanhemmat ovat 42-52 vuoden iässä olevia. Terveenä pitää olla tietysti.
Voihan tornado... Täällä oli sen sortin myrskytuuli puhaltamassa että mies otti ja lähti, puhelin on kiinni eikä kukaan tiedä missä menee.
Eikä me edes riitelemällä riidelty, koko tämä tilanne on syönyt meitä jostain sisältäpäin vaikka on yritetty esittää vahvoja.
Jotenkin pelkään että tämä parisuhde loppui tähän ja odotan vain että toinen ilmoittaa hakevansa tavaransa pois.😥
Pelko että ottaa ja mokaa asiat pahankerran on muillakin kuin minulla.
Tässä saakin varmaan kohta Janne Raappanan tahdissa lauleskella jotta " Uni, mikset tule? Miksi vain kaiken päälleni lastaat? Uni, mikset tule? Miksi huutoni vaieten vastaat? Uni, missä olet? Älä minua yksin jätä nyt. Uni, missä olet? Älä tee minulle taas tätä"
Tähti: Lambille välitetty onnittelusi 🤗
Aamulla heräsin painajaiseen ennen kello kuutta ja totesin samalla, että eivät ole menkat alkaneet. Päätin sitten tehdä saman tien raskaustesti. Ja plussahan se on! 🥳 (kp34)
Oireita ei oikeastaan ole vielä ollut. Kuten sanoin jo aiemmin, useinkin on vatsassa tuntunut juurikin siltä, että menkat alkavat. Rintoja alkoi aristaa vasta muutaman päivän sisällä (parissa aiemmassa kierrossa alkanut heti oviksen jälkeen). En ole todellakaan tuntenut olevani raskaana ja edelleen epäilyttää. 😅
Olen syönyt ylimääräisistä vain foolihappoa (jo 1,5 vuotta) ja nyt talvella d-vitamiinia. Mitään sen kummempaa en ole käyttänyt tai muutenkaan erityisesti syömisiä tai juomisia raskauden takia muuttanut.
Tuntuu uskomattomalta. Nyt sitten vain odotellaan, että pysyykö tyyppi matkassa. 🥰
Täälläkin hymynaama, joskin "vain" ovulaatio testissä, huomiselle siis inseminaatio luvassa ja hyvin mahdollista että viimeinen sellainen. Voi kumpa kumpa kumpa tuottaisi nyt jos koskaan tulosta.. Mies on jo aivan kypsä näihin hoitoihin..
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Pingu kirjoitti:
Aamulla heräsin painajaiseen ennen kello kuutta ja totesin samalla, että eivät ole menkat alkaneet. Päätin sitten tehdä saman tien raskaustesti. Ja plussahan se on! 🥳 (kp34)
Oireita ei oikeastaan ole vielä ollut. Kuten sanoin jo aiemmin, useinkin on vatsassa tuntunut juurikin siltä, että menkat alkavat. Rintoja alkoi aristaa vasta muutaman päivän sisällä (parissa aiemmassa kierrossa alkanut heti oviksen jälkeen). En ole todellakaan tuntenut olevani raskaana ja edelleen epäilyttää. 😅
Olen syönyt ylimääräisistä vain foolihappoa (jo 1,5 vuotta) ja nyt talvella d-vitamiinia. Mitään sen kummempaa en ole käyttänyt tai muutenkaan erityisesti syömisiä tai juomisia raskauden takia muuttanut.
Tuntuu uskomattomalta. Nyt sitten vain odotellaan, että pysyykö tyyppi matkassa. 🥰
Onnea hirmuisesti! Varmasti mahtava tunne! ❤️
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Miä oon koittanu lukea kaikkien viestit ja tsemppiä kaikkien tilanteisiin ketkä sitä tarvitsee!
Onnea plussista, ihanaa!! ❤️
Pingu, oliko sinulla menkat miten myöhässä jos kp 34 vai ihan kierto lopuillaan? Miulla sellanen tilanne, että menkkojen olis pitäny alkaa ma-ti mutta ei näy edelleenkään. Aamulla tein testin ja ihan täysin negatiivinen. Ihmetyttää, kierto ollut viime heinäkuusta asti 27 pv, pari kiertoa 26pv 🤔 nyt mennään kp 29.
Täällä ei vieläkään kuukautisia. Se on jännittävää. 😁 Toisaalta tämä koronastressi on ollut aika kovaa ja edelleen aion odotella, että josko ne kuukautiset ovat sieltä kuitenkin vielä alkamassa. Tänään kp 32/24-33. Ovulaatiosta en ollut varma, joten dpo:ta en tiedä..
En halua testata, koska pelkään niin sitä negatiivista tulosta. On jotenkin helpompi odottaa, että ne kuukautiset sieltä vain alkavat. Päivä päivältä toivo kasvaa suuremmaksi ja koko ajan ahdistaa enemmän ja enemmän ajatus siitä, että huomenna aamulla tilanne saattaa jo olla taas kp1.
Loppuviikosta testaan. Viuhkeliksen kanssa taitaisi olla aika samassa ajassa, jos niin iloisesti kävisi, että raskaana olisin. Onnea sinne! ☺️