Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Hei kaikki! Jään hetkeksi kuumeilemaan sivummalle, koronatilanteen takia...olen huolissani 90++ ikäisestä mummusta hoitokodissa ja muista lähisukulaisista, jotka kaikki ovat yli 70+++ hippovat 80v...
Toivottavasti kaikki saamme plussia, "mistään" iästä huolimatta!👍❤
Tsemppiä kaikille täällä jatkoon🎶🎶🎶😊 ja hyvää vointia!💖👏👏👏
Kp2
Tähtitaivas☆
Hurjasti onnea Nemi ja Puudeli! Ihanaa, että tasaisesti näitä iloisia uutisia tipahtelee ihmisille! Molemmille tsemppiä tulevaan, toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti!
Muutama sivu sitten keskusteltiin amh-arvoista. Itsellänihän se on 6,9 🥺 ja ei, se ei ole hyvä asia ainakaan suorilta. Hurjan korkea arvo johtuu pco:sta, eli mun kropassani kypsyy kerralla runsaasti munarakkuloita, mutta kypsyminen jää sitten kesken eikä ovulaatiota tapahdu. Nyt alkavan ovulaation induktiohoidon isona riskinä on monikkoraskaus (ihan siis jopa vaikka seitsemän hedelmöittynyttä munasoluja) eikä raskautta saa yrittää, jos follikkeleja lähtee enemmän kuin kolme (eli teoriassa tarkoittaa mahdollisuutta kolmosiin). Tämän tilanteen takia follikkeleiden irtoamista seurataan säännöllisesti ultralla, joskaan sillä ei sataprosenttisen varmasti voida nähdä kaikkia irtoavia follikkeleja, joten tässä tilanteessa pitää varautua yllätyksiin.
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Äitykkä-77, voisitko minua auttaa?
Koska olen niin surullinen siitä, etten voi sanoa Lambille mitään....kerro puolestani onnittelut vauvasta❤ Isot kiitokset etukäteen!💖
T. Tähti
Tähtitaivas☆
Villahuivi, mullakaan ei viime kierrossa ollut tasavahvat viivat digiovistestissä vaikka antoi jo pysyvän hymiön! Toki oli kaksoishormonitesti eli vähän eri kuin tuo sinun testi mutta samaa ihmettelin. Tekiskö pcos tepposet tuossakin? Nyt kun on tupla-annoksella letrot, niin jännä nähdä miten reagoi testeihin.. huomenna kp8 aloitan tikuttelut. Huomenna myöskin ensikäynti lapsettomuuspolille, jännittää! Siinäkin suhteessa, miten käy koronahässäkän keskellä hoidoille/seurannoille.
Mustikkainen, voi olla siitäkin. En nimittäin voinut olla testaamatta uudelleen, vahvemmat viivat tuli illalla. Myös digitestiin. Toki luotan siihen digiin, koska sen herkkyyshän on 40iu/ml, kun liuskien yleensä 10-25iu/ml.
Täällä nyt sitten jännitetään jo toisen kerran kunnon oireilevaa ovista ja mahdollista vauvaa 🥰 en kestä ajatusta vauvasta, tuntuu että miljoona perhosta mahassa ja tekis mieli vain riemuita. Kaikkea se ovis saa aikaan 😍
Kaikille meille voimakasta plussatuulta tähän kiertoon 🌬➕🌬➕🌬➕❤❤❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Paljon onnea Nemi ja Puudeli 💗 ihanaa kuulla hyviä uutisia täällä!
Täälä vielä mietityttää kovasti miten tän Koronan kans käy. Mut seuraillaan tilannetta nyt hetki. Tuntuu kyllä siltä nyt että en haluis siirtää yrittämistä kuitenkaan.
Mut nyt on vähän mietityttänyt myös oma olo. Mulla ollut ihmeelliset menkat, yleensä mulla on vatsa kipee vaan menkkoja edeltävänä päivänä, nyt on joka päivä ollut karseeta oikeen repivää kipua alavatsalla. Myös veri on jotenki erilaista, kirkkaampaa. Ja kesto mulla ollut yleensä aina 4-5 päivää, nyt tuntui et alkoi tosi niukasti, yks päivä kunnon vuotoa ja taas niukkeni niin et lähes kokonaan 🤔
Nytkö tää kroppa päätti alkaa piruilee just ku pitäis kohta päästä tositoimiin 😩
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Näin se minun "en testaa aikaisin" periaate meni pilalle... 😅 Dpo 10 ja nyt jo vahvempi viiva kun viime kierron kemiallisessa 🥰 Toivottavasti pysyy nyt vaan matkassa!
Ihanaa viuhkelis, toivottavasti pysyy matkassa <3
ja Villahuiville nyt paljon onnea ovulaation jälkeiseen aikaan.
Itsellä kp 16 ovisoireet lähes nollassa, ei edes sitä rintojen arkuutta mitä ollut joka kuukausi tässä yrittämisen aikana. :(
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
Kylläpäs kommentointi tökkii..
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
No nyt onnistuin kommentoida!
Onnea plussista 🥰
Täällä ollaan flunssassa, nyt olen ollut kaksi päivää kotona hoitotyöstä. Vuosi sitten olin viimeksi saikulla 😳
Viime viikon ovikseen onnistuttiin siis talletteleen useasti ja nyt elän toivossa 😁
Kirkasta valkovuotoa hulahtelee tämän tästä, tuntuu kuin pissi tulis housuun.. ja tänä flunssakin voisi kieliä ensioireista. Nännit on tosi arat ja maha sekaisin. Muutamia outoja tuntemuksia munasarjojen ja kylkien/ alaselän alueella..
Voi kumoa ei olisi luulotautia nämä!!
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Viuhkelis, nyt tarrasukkia matkaan ja kovasti onnea! Ihana uutinen ❤
Mustelidae, kiitos. Oon niin innoissani tästä oviksestaki et jos plussaan täatä kierrosta, repeen varmasti liitoksistani 😆🤭
Oletko tikuttanut ovista? Pisän peukkuja että se sieltä tulee pian!! 🌬➕
Jokohan minäkin pääsisin oikeasti aktivoitumaan enkä vain päivittelemään tuhrujani... Koska tänään näyttää vahvasti olevan kp3 🙏
Sunnuntaina alkoi se kirkas verinen vuotelu ja nyt ei enää puhuta tuhrusta.
En tiedä, välillä tuntuu näiden viikkojen jälkeen että olisin valmis viskaamaan kirveen kaivoon, alkanut epätoivo puskea pintaan kaiken vastustelun keskellä. Mutta josko kuitenkin vielä jaksaisi puhallella toivonkipinää henkiin 🌬️ kun vielä olisi kuitenkin mahdollisuus se jouluvauva saada syliin.
Saa nähdä miten meillä seinät kaatuu niskaan nyt kun pojatkin jäävät kotiopetukseen ja kaikki harrastus- ja nuorisoiminta on tauolla.
Mutta kaikesta varmasti selvitään kun puhalletaan yhteen hiileen 🤗
Viuhkelis, kovasti onnea plussasta ja pienokaiselle nyt pitävät jarrutöppöset että pysyy matkassa mukana ❤️
Villahuiville nyt myötäisiä plussatuulia tähän kiertoon 🌠❤️
Tiedustelin juuri koronatilanteen vaikutuksia lapsettomuusklinikalta ja sieltä vastattiin että kaikki lapsettomuushoidot lopetetaan, lukuunottamatta käynnissä olevia ovulaationinduktiohoitoja, joten niihin liitetyt inseminaatiot vielä tehtäisiin. Tiedote tulee kuulema heti kun se vaan saadaan tehtyä. Itellä inseminaatio osuisi tän viikon loppuun veikkaukseni mukaan, ja se olisi sitten viimeinen tai toisiksi viimeinen mitä tehdään. Tää ois nyt enemmän ku kohtaloa saada vihdoin se nyytti alulle ja jouluksi syliin. En suostu luovuttaa!
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Äitykkä, kovasti tsemppiä kotikoulun pitoon! Varmasti stressaavaa kaiken muun ohella. Ja jospa se plussa sieltä tulisi nyt, kun kaikkea muuta niin paljon! Hassua, miten täällä olevista ei koskaan ajattele että "tuollakin lapsia jo, mitä se enää kitisee vauvakuumeesta", mutta arvaappa jos joku lähipiiristä samaa tekee, ja silti vauvoja säännöölisesti tullut. Kyllä sitä on eri meininki täällä kun livenä. Toivon teille suloista, jouluntuoksuista vauvaa 🌬➕❤
Pikutus, teille myös samaa toivon! Kunpa tämä inseminaatio on teidän vauvatoiveen toteuttaja! Kauan olette tekin odottaneet! Ajattele, jouluvauva 😍 en tiedä mitään niin parempaa joulua, lasten juhlaa ja riemua 🥰 ja oma nyytti tuhisemassa sylissä. Sitä toivoa kohti nyt! Plussatuulta ja onnea inssiin!! 🌬➕❤❤❤
Täällä tallettelut onnistui. Vatsa vain kipeä yhä, pyörryttää jos kumartaa alaspäin. Mutta en suostu luopumaan toivosta enkä missään tapauksessa myöskään innosta! Uskon niin vakaasti, että kaikella tarkoituksensa ja myös sillä, että meille on vauvaa toivottu loppuuodesta 2017 alkaen. Meidän elämä on viime hetkissäkin Luojan käsissä.
Hyvä Villahuivi että viivat vielä vahvistui niin sai mielenrauhaa asialle, kyllä mäkin vahvasti luotan digitesteihin!
Onnea kaikille plussanneille, nyt on kunnon plussapuhuri meneillään! 😍
Tänään oltiin tosiaan yhdessä ensikäynnillä lapsettomuuspolilla. Oli aivan ihana käynti, vaikka käynti alkoikin tiedolla että uusia hoitoja ei aloiteta koronatilanteen vuoksi. Mutta käytiin asiat läpi, mies sai jälleen kehuja näytteestään - kuulemma enää nykypäivänä ei näe yhtä hyviä tuloksia, vuosia sitten oli vielä normaalia. Aika mielenkiintoista! Käynnillä ei pitänyt olla vielä tutkimuksia tarkemmin, mutta gyne päätti tehdä ultran varmuuden vuoksi, koska olin juuri eilen ottanut vikat letrozolit ja tänään kp8. Epäili että mitään ei näkyisi kun näin aikaista (normaalisti tekevät kp 10-13 folliultran), mutta kaikkien yllätykseksi oikealla puolella olikin yksi 14mm johtofollikkeli! Olen niin onnellinen, mieskin niin innoissaan kun pääsi näkemään ruudulta tämän ihmeen😂 ja koska tämä tupla-annos todistetusti toimii, niin saan jatkaa letroilla jos ei raskaus nyt alkaisi. Seuraavaan kiertoon sitten labroja ja aukiolotutkimus. Olo on iloinen ja huojentunut, innolla tallettelemaan ja testailemaan ovista!
Tätä mäkin tulin tänne kertomaan, eli tosiaan lapsettomuus-gyne kertoi että lapsettomuushoidot jäädytettäisiin toistaiseksi, koska kansainvälinen hedelmällisyysjärjestö (? en muista nimeä) saattaa niin suositella. Virallista ohjetta ei ollut vielä eilen tullut, mutta gyne odotti, että se on tulossa. Mä sitten kysyin tietenkin huolissaan, että onko hän sitä mieltä, että ei kannata nyt edes luomusti yrittää, niin hän pahoitteli kovasti ja sanoi ettei voi ottaa kantaa, koska kukaan ei tiedä sitä. Hän vertasi zika-virukseen, että zika-viruksen aiheuttamat sikiöepämuodostumat löydettiin vasta jälkikäteen - ei niitäkään kukaan etukäteen tiennyt. Tivasin ja tivasin häneltä kantaa siihen, että pitäisikö nyt yrittäminen lopettaa, mutta ei hän myöntänyt eikä kieltänyt, mutta ikään kuin haistelin hänen asenteen olevan, että hänen mielestä olisi paras jättää tauolle, koska korona voi olla riski raskaudelle.
Mä en YHTÄÄN ollut ajatellut tätä! Sanoin tuolla muutama sivu sitten, että tietenkin yritystä jatketaan kuten ennenkin, mutta nyt tavattuani hedelmällisyyden asiantuntijan, olen hämilläni. En haluaisi tuhlata aikaa pitämällä taukoa, mutta entä jos korona onkin haitallinen sikiölle ja sikiö kärsii vammoista. Anteeksi kun otan tämän esille, en haluaisi huolestuttaa ketään liikaa, varsinkin kun täällä on just tullut monelta iloisia plussa-uutisia :( Mutta en voinut myöskään jättää tätä tietoa sanomatta. En oikeasti tiedä, mitä pitäisi tehdä. Mun ovis tuli kuin tulikin ja ehkä ajoitus meni nappiin, en tiedä. Melkein toivon nyt koronan pelossa, että menisi tämäkin kuukausi huti niin kuin kaikki aiemmatkin kierrot, mutta toisaalta olen niin kauan lasta toivonut, että olisin plussasta maailman onnellisin. Ja olen onnellinen teidän plussanneiden puolesta!
Äitykkälle kovasti tsemppiä ja nopeaa plussaonnea, sekä kaikille muille myös!!💗❤💖
Tähtitaivas☆
Aloy, minun gyne antoi tänään luvan jatkaa letrozoleja ja sanoi, ettei ole mitään suosituksia olla lisääntymättä koronaviruksen vuoksi. Hedelmöityshoitoja, esim IVF ei tehdä, koska kyseessä eettinen ongelma - koronan vaikutuksia ei täysin tunneta ja siksi olisi väärin käyttää suurta resurssia niihin kriisin aikana ja sitten mahdollisesti saataisiin alulle raskauksia joiden riskit lisääntyy vallitsevan tilanteen vuoksi. Gyne puhui lähinnä siitä, jos alkuraskaudessa esim saisi korkean kuumeen ja hankalat koronavirusoireet, niin se on riski raskaudelle, ehkä myös kehittyvälle sikiölle.
Ristiriitainen fiilis kyllä itselläkin. Yritystä ei laiteta jäihin, mutta toki pelottaa jos raskaaksi tulee ja työni kautta minulla on suuri riski altistua koronalle.
Jo plussanneet - pitäkää itsenne ja läheisenne turvassa ja koittakaa olla liikaa huolehtimatta❤️
Aloy, en usko että korona on niin suuri riski raskaana oleville, sillä raskaana olevat eivät lukeudu edes riskiryhmään ja tähän mennessä mitä tietoa on tullut niin korona ei ole vaikuttanut sikiöön. Toki pitkäaikaista ennustetta ei voida tietää, mutta moni muu asia lienee todennäköisempi aiheuttamaan ongelmia.
Hedelmöityshoitojen lakkauttamisen tavallaan ymmärrän, terveydenhuollon resurssit tarvitaan kriittisiin hoitoihin. Silti tuntuu kyllä todella pahalta kaikkien teidän puolesta ketkä hoidoissa ovat, tällaista vastoinkäymistä ei varmaan kukaan osannut odottaa. 😔
Nyt on hämmentynyt olo.
Kuvan vaaleanpunainen liuskatesti ja hymynaamatesti samasta pissasta tehtyjä. Siniset viivat näyttää mikä vahvuus on hymynaamaan riittänyt. Minä en olisi plussaksi tulkinnut vielä viivojen vahvuuden perusteella 🤔 etenkään kun viimeksi viivat olivat räikeät.
Kyseessä siis ovulaatiotesti. Ovisoireet pahenee, eli kyllä jotain tapahtuu jo💪🏻🤞🏻