Te-virkailija, kunnan sosiaaliohjaaja painostivat työttömän kuntouttavaan työtoimintaan!
Ja kaikki, jotka tietävät ja omakohtaisesti ovat kokeneet, mikä on se suurin syy, miksi kunta tahtoo pitkäaikaiset työttömänsä saada siirrettyä kokoaikaiselta työttömyyspäivärahojen puolelta mukamas kuntouttavan orjuuttavan työtoiminnan puolen asiakkaaksi on kiistatta se, että kunnat joutuvat maksamaan sakot pitkään työttöminä olleiden työttömille maksetuista työttömyyskassojen tai kelan työttömyyskorvauksista. Työttömän työttömyyden kestettyä yli 300 arkipäivää, niin sakko on 50 % työttömän saamasta työttömyyskorvauksesta ja yli 1000 työttömyyskorvauspäivästä sakkoa kunnat joutuvat maksamaan 70 % työttömälle maksetusta työmarkkinatuesta, josta on saatettu jo leikata aktivointilakiin perustuva noin 4,6 %:n leikkaus.
Edellä olevan systeemin uhriksi työtön joutuu pakosta sen takia, ettei asuinpaikkakunnassa tai ei edes naapurikunnissa ole edes työttömän työhistoriakokemus ja koulutus huomioon ottaen työpaikkoja haettavanakaan tai jos onkin, niin yksi jopa tuhansista hakeneista vain valitaan, ja valittu ei taatusti ole se yli viisikymppinen ja työttömyysvuosiensa aikana jo erilaisia sairauksia kärsittäväkseen saanut työtön.
Kuitenkin kipeä työtön passitetaan karenssin uhkaamaana 9 euron kulukorvauksella kunnan järkkäämään mukamas kuntouttavaan työhön, joka ei kuitenkaan kuntoututa lainkaan tai toisin sanoen se on monen tapauksessa mahdotontakin. Omituista touhua!
Kommentit (139)
Jaaa, minä olen aina ajatellut samantyylisesti kuten monet tässä ketjussa, että hyi, en halua kuntouttavaan orjatöihin. No menin kuitenkin ja suhtautumiseni työhön ja paikkaan oli alussa todella nihkeää ja negatiivista. Työpaikassani on erilaisia ohjaajia, on sosiaalipuolta ja työvalmennusta. Nämä jo alussa olivat kiinnostuneita saamaan minua eteenpäin elämässäni, mutta torjuin kaikki ehdotukset, koska olin hieman masentunut silloin ja koin, että elämä ei pysty tarjoamaan minulle enää mitään. Noh, minut jätettiin sitten rauhaan.
Olen aina ollut vähän erakkomainen ja sosiaalisesti kömpelö, mutta tuolla olen yllättäen huomannut saaneeni uusia piirteitä. Puhetta tulee ja olen muuttunut pirteäksi ja onnelliseksi. Masennuksesta ei ole enää tietoakaan ja odotan viikonlopun jälkeen innolla pääseväni takaisin työn ääreen. Teen kolmea päivää tällä hetkellä ja mietin, että ottaisinko neljännen lisää. Tosin muuta muutosta työnkuvaani saattaa olla tulossa.
Hiljattain minulta kysyttiin, että olisinko kiinnostunut kokoaikatyöstä tuossa paikassa. Palkkatuella, mutta muuten aivan normaali palkkatyö hyvällä kk-palkalla. Toki asiasta kiinnostuin ja kävin sitten haastattelussa ja nyt odotan, että mikä on vastaus. Eli minulla on nyt ehkä mahdollisuus monien vuosien työttömyyden ja muiden ongelmien jälkeen palata ns. normaaliin päivärytmiin, missä käydään töissä ja ei tarvitse hakea etuuksia.
Peukut on pystyssä, koska olen jo todella kyllästynyt tukielämään ja tämä toisi tarvittavaa muutosta elämääni. Eli ainakin minun kohdalla kuntouttava on tuonut kaikkea hyvää ja olen tyytyväinen (vaikka en saisikaan työtä), että lähdin pois mukavuusalueeltani, eli kotoa ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet työkykyinen etkä tarvitse apua niin mene töihin. Tai lopeta asiakkuus te-toimistossa, ei sen asiakkaana ole pakko olla.
susannako siellä taas vinkuu viisauksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työttömillä on myös velvollisuuksia, mikä yllätys se oli?
Niin, hakea töitä. Ei tehdä töitä ilman palkkaa ja muita työsuhteeseen kuuluvia etuisuuksia. Kas kun jos olet työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa jossain yrityksessä sinulla on paljon velvollisuuksia mutta ei juurikaan oikeuksia (joita ns oikeilla työntekijöillä on).
Vain ilkeä tai totaalisen tyhmä ihminen pitää tuota systeemiä oikeudenmukaisena.
Niin, ja joutuu ottamaan osaa työkkärin määräämiin juttuihin ja se on tiedossa ihmiselle kun työkkärin asiakkaaksi ilmoittautuu. Kuntouttavan työtoiminnan hyöty on isoksi osasksi psykososiaalista ja voi olla hyvinkin hyödyllistä pitkäaikaistyöttömälle. Sitä en väitä että se systeemi olisi oikeudenmukainen ja että olisin samaa mieltä kaikesta, mutta kyllä on hyvä osata myös objektiivisesti ajatella esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan muita hyötyjä. Ne on yleensä ihan perusteltuja käytänteitä eikä mitään tuulesta temmattua kiusantekoa vaikka se siltä saattaa tuntua.
Hahhaa, nimenomaan se psykososiaalinen hyöty on valtaosan kohdalla ihan puppua.
Niinpä, itse kokisin että mulle olisi pyskososiaalista haittaa siitä, jos joutuisin tekemään töitä ilman työsuhdetta, johon kuuluu palkka, kertyy eläke ja on työterveyshuollon puitteissa ja voi käyttää ongelmiin liiton lakimiestä ja/tai työpaikan luottamusmiestä.
Kukaan ei voi väittää, että minua kohdeltaisiin myöskään työpaikalla tasa-arvoisesti muiden työntekijöiden kanssa.
Eli jos on orjatyössä ilman mitään oikeuksia ja potkitaan päähän työkaverien toimesta... miten tämä voisi mitenkään tuottaa kuntouttavan työn tekijälle "psykososiaalista hyötyä"?
Nyt olisi erittäin mielenkiintoista jos alapeukun antaja suvaitsisi perustella antamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaaa, minä olen aina ajatellut samantyylisesti kuten monet tässä ketjussa, että hyi, en halua kuntouttavaan orjatöihin. No menin kuitenkin ja suhtautumiseni työhön ja paikkaan oli alussa todella nihkeää ja negatiivista. Työpaikassani on erilaisia ohjaajia, on sosiaalipuolta ja työvalmennusta. Nämä jo alussa olivat kiinnostuneita saamaan minua eteenpäin elämässäni, mutta torjuin kaikki ehdotukset, koska olin hieman masentunut silloin ja koin, että elämä ei pysty tarjoamaan minulle enää mitään. Noh, minut jätettiin sitten rauhaan.
Olen aina ollut vähän erakkomainen ja sosiaalisesti kömpelö, mutta tuolla olen yllättäen huomannut saaneeni uusia piirteitä. Puhetta tulee ja olen muuttunut pirteäksi ja onnelliseksi. Masennuksesta ei ole enää tietoakaan ja odotan viikonlopun jälkeen innolla pääseväni takaisin työn ääreen. Teen kolmea päivää tällä hetkellä ja mietin, että ottaisinko neljännen lisää. Tosin muuta muutosta työnkuvaani saattaa olla tulossa.
Hiljattain minulta kysyttiin, että olisinko kiinnostunut kokoaikatyöstä tuossa paikassa. Palkkatuella, mutta muuten aivan normaali palkkatyö hyvällä kk-palkalla. Toki asiasta kiinnostuin ja kävin sitten haastattelussa ja nyt odotan, että mikä on vastaus. Eli minulla on nyt ehkä mahdollisuus monien vuosien työttömyyden ja muiden ongelmien jälkeen palata ns. normaaliin päivärytmiin, missä käydään töissä ja ei tarvitse hakea etuuksia.
Peukut on pystyssä, koska olen jo todella kyllästynyt tukielämään ja tämä toisi tarvittavaa muutosta elämääni. Eli ainakin minun kohdalla kuntouttava on tuonut kaikkea hyvää ja olen tyytyväinen (vaikka en saisikaan työtä), että lähdin pois mukavuusalueeltani, eli kotoa ihmisten ilmoille.
Hei haloo, olit siis ennen kuntouttavaa työtä vain hieman masentunut, etkä muutenkaan monioireinen sairas, jota ei vaan eläkevakuutusyhtiöt olleet päästäneet kuntoutus/työkyvyttömyyseläkkeelle pitkäaikaisen työttömyytesi työttömyyspäivärahallisilta päiviltäsi?!?
Joten älä viitsi vääristellä ja siirtää omaa tilannettasi koskemaan ap:n ja muidenkin tähän ketjuun vastaavissa tilanteissa oleviin ja eläviin pitkäaikaistyöttömiin, joilla on vallan lääkärin toteamat työntekoa haittaavat sairaudet päällä, mutta heiltä on esim. Kela evännyt asianmukaiset tuet, jotka heille kuuluisivatkin ensisijaisesti!
Mitään muuta syytä näihin työkkärin ja kunnan järkkäämien leiritysten, joita kutsutaan kuntouttaviksi työtoiminnoiksi, ei ole kuin kuntien kuntasakkojen maksun välttäminen pitkäaikaistyöttömien työttömyyspäiväkorvauksien maksajille eli työttömyyskassoille ansiosidonnaisella päivärahalla tai sitten kelan työmarkkinatuella kelalle.
Tiedä sitten tuosta kuntien säästöstä kokonaisuudessaan, koska onhan kuntien kuitenkin palkattava näihin kuntouttaviin toimenpidepaikkoihin sosiaalipuolen jonkin asteiseen koulutuksen suorittaneita ohjaajia jne. Mutta kunta voi heitä palkata myös määräaikaisopimuksilla ja valtiolta saatavilla palkkatuilla. Työllistää siis joitakin, mutta aineksena normipalkollisille ovat ns. kyykytetyt ja kurjassa jamassa olevat pitkäaikaiset työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma työttömyyteni on nimenomaan venynyt huonon terveystilanteeni vuoksi viimeisten vuosien aikana, mutta sitä vaan ihmettelen suuresti, että kun olin vuosia puolisoni tulojen vuoksi ilman työttömyysturvaa (kiitos silloisen kelan tarveharkinnaisen työmarkkinatuki lain), ja tuon lain vallitessa ollessani työtön välillä, ei työkkäri välittänyt minusta yhtään mitenkään, ei mitään tarjonneet vuosikausiin, mutta nyt sitten kun olen likemmäs normieläkeikää ja ikävä kyllä monin tavoin sairastunut, niin nyt vasta on kova vimma saada minut kuntoon ilmaistyöllä, vaikka erikoislääkäritkään eivät siihen ole kyenneet.
Kuvitteletko sä että kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on parantaa sun sairaudet? :D sen on ainoastaan tarkoitus saada sut takaisin työelämään ja että voit itse elättää itsesi.
Palkkaisitko itse sairasta työntekijää kun terveitäkin löytyy vaikka kuinka paljon? Ai et? No älä inise siellä sitten.
Siksipä onkin kuntouttava työtoiminta ettei syrjäytyisi.
Itse työllistyin kuntouttavan työtoiminnan kautta. Olen tehnyt palkkatyötä samaisen paikan eri osastolla jo 3 vuotta. Kuntouttavan työtoiminnan aikana jo koin saavani paljon hyvää vaikka se taloudellisesti ei mitään auttanut. Opin ja kehityin kuitenkin ja sain myös kaksi ihanaa ystävää elämääni. Kyllä se voitti entisen yksinäisen, sisällöttömän ja tylsän elämäni, joka ahdistus- ja paniikkihäiriöni myötä oli lähes pelkkää kotona kököttämistä kuukaudesta toiseen.
Meillä täällä on myös tällä hetkellä työntekijä, joka oli ensin kuntouttavassa työtoiminnassa ja koska hoiti työnsä hyvin, on nyt siirtynyt palkkatuettuun työhön tänne. Hänen kanssaan on juteltu aiheesta joskus ja hänkin on kokenut, että kuntouttava työtoiminta oli mitä parhain ratkaisu ja muutos hänen elämässään. Eli on näitä positiivisiakin kokemuksia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma työttömyyteni on nimenomaan venynyt huonon terveystilanteeni vuoksi viimeisten vuosien aikana, mutta sitä vaan ihmettelen suuresti, että kun olin vuosia puolisoni tulojen vuoksi ilman työttömyysturvaa (kiitos silloisen kelan tarveharkinnaisen työmarkkinatuki lain), ja tuon lain vallitessa ollessani työtön välillä, ei työkkäri välittänyt minusta yhtään mitenkään, ei mitään tarjonneet vuosikausiin, mutta nyt sitten kun olen likemmäs normieläkeikää ja ikävä kyllä monin tavoin sairastunut, niin nyt vasta on kova vimma saada minut kuntoon ilmaistyöllä, vaikka erikoislääkäritkään eivät siihen ole kyenneet.
Kuvitteletko sä että kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on parantaa sun sairaudet? :D sen on ainoastaan tarkoitus saada sut takaisin työelämään ja että voit itse elättää itsesi.
Jos kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on päästä työelämään, silloin se työpaikka ja työtehtvävät, johon on menossa, tulee olla tarkkaan määritelty, jotta tiedettäisiin, puuttuuko henkilöltä edes niitä taitoja, johon hänen niin varmasti ajatellaan pääsevän. Ja jos tuo varma paikka on tiedossa, miksi ei sitten sinne paikkaan voi mennä suoraan vaikka oppisopimukseen. Jos taas ei ole mitään työpaikkaa, ei voi tietää, mihin kuntoutetaan eli ei sellaiseen voi pakottaa, jos ei ole mitään perusteita sille, että henkilöllä ei ole kyseiseen paikkaan sopivia taitoja. Kuntouttava työtoiminta on siis täysin perusteeton ja hatusta vedetty asia, jos ei ole jo etukäteen olemassa sitä konkreettista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työttömänä Helsingin kaupungin pitkäaikaistyöttömille tarkoittama duuri yritti into pinkeänä työntää akateemista työtöntä amipajaan opiskelemaan suomen kieltä m****muuttajien kanssa, erityisnuorille ym tarkoitettuun keskuspuiston ammattiopistoon sekä mielenterveyskuntoutujien kurssille. Tämä siis silkassa kiusaamismielessä ja syystä, että halusivat tarpeeksi osallistujien ostamilleen kursseille. Valtaosa duurin omista työntekijöistä on helsingin kaupungin entisiä alkoholisoituneita työntekijöitä suojatyöpaikoissa. Eli työttömät katsokaa tarkasti mihin suostutte.
Tämä juuri on suurin vika näissä kaiken maailman kuntouttavissa työtoiminnoissa. Eli kaikki pitkäaikaistyöttömät niputetaan samaan lokeroon ja mistään yksilöllisestä tai räätälöidystä palvelusta ei ole tietoakaan. Lisäksi sitten nämä mainitsemasi kyykyttäjät, jotka eivät uskalla hyppiä kenenkään muun kuin itseään alempina pitämiensä työttömien nenille. Nämä leipiintyneet suojatyöläiset ovat muutenkin aina niitä pahimpia tapauksia, kun itsellä ei ole mitään muuta pätemisen aihetta kuin kyky tuottaa toiselle pahaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on päästä työelämään, silloin se työpaikka ja työtehtvävät, johon on menossa, tulee olla tarkkaan määritelty, jotta tiedettäisiin, puuttuuko henkilöltä edes niitä taitoja, johon hänen niin varmasti ajatellaan pääsevän. Ja jos tuo varma paikka on tiedossa, miksi ei sitten sinne paikkaan voi mennä suoraan vaikka oppisopimukseen. Jos taas ei ole mitään työpaikkaa, ei voi tietää, mihin kuntoutetaan eli ei sellaiseen voi pakottaa, jos ei ole mitään perusteita sille, että henkilöllä ei ole kyseiseen paikkaan sopivia taitoja. Kuntouttava työtoiminta on siis täysin perusteeton ja hatusta vedetty asia, jos ei ole jo etukäteen olemassa sitä konkreettista työpaikkaa.
Sitten varmaan osaa avata suunsa ja ehdottaa että ei tämä tai miten olisi tämä toinen paikka. Tai kysellä itse oppisopimuspaikkaa. Nämä ihmiset joiden kanssa olen ollut tekemisissä jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa, niin suurimmalla osalla on vain elämänhallinta lähtenyt lapasesta kun ei olla panostettu mihinkään vuosikausiin ja kaikki on vain "ihan sama".
Minä olin nelisen kuukautta kuntouttavassa työtoiminnassa, neljänä päivänä kuusi tuntia päivässä. Kukaan ei kertonut mikä oli alue jossa tarvitsin kuntoutusta tai miten se toteutuu.
Tein raskasta työtä eräässä järjestössä, siivosin ihmisten koteja, kannoin painavia mattoja, siirtelin huonekaluja, luuttusin lattioita, pesin ikkunoita, pyyhin pölyjä, pesin vessoja - ja olin aivan poikki ja romuna.
Homma loppui kun pääsin opiskelemaan (olin hakenut ihan omasta tahdosta ja oma-aloitteisesti opiskelemaan jo ennen kuin mistään kuntouttavasta puhuttiin).
Missään vaiheessa kukaan virkailija ei ottanut minuun millään tavoin yhteyttä eikä jakson päätyttyä kysytty oliko kuntoutuminen toteutunut.
En kokenut saaneeni siitä mitään muuta kuin kauhean rasitusvamman ja jatkuvia kipuja.
Minulla on kaksi ammattitutkintoa ja parinkymmenen vuoden työkokemus kaikkea muuta kuin siivousalalta joten aivan en ymmärrä miksi tämä minulle soveltumaton raskas työ katsottiin olemaan omiaan kuntouttamaan minua -etenkin kun muuta syytä ei kerrottu kuin että oltuani niin pitkään työttömänä on velvollisuuteni lähteä siihen jotta kunta säästyy sakoilta.
Työkokeilussa olin jo vapaaehtoisesti puoli vuotta ollut, alalla jonka kuvittelin kiinnostavan minua eli mikään laiska lusmu en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten varmaan osaa avata suunsa ja ehdottaa että ei tämä tai miten olisi tämä toinen paikka. Tai kysellä itse oppisopimuspaikkaa. Nämä ihmiset joiden kanssa olen ollut tekemisissä jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa, niin suurimmalla osalla on vain elämänhallinta lähtenyt lapasesta kun ei olla panostettu mihinkään vuosikausiin ja kaikki on vain "ihan sama".
Pikkupaikkakunnilla ei kauheasti ole mahdollisuuksia, on mentävä mihin käsketään eikä sanoa että ei käy -paitsi jos on valmis ottamaan karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hakea töitä. Ei tehdä töitä ilman palkkaa ja muita työsuhteeseen kuuluvia etuisuuksia. Kas kun jos olet työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa jossain yrityksessä sinulla on paljon velvollisuuksia mutta ei juurikaan oikeuksia (joita ns oikeilla työntekijöillä on).
Vain ilkeä tai totaalisen tyhmä ihminen pitää tuota systeemiä oikeudenmukaisena.
Niin, ja joutuu ottamaan osaa työkkärin määräämiin juttuihin ja se on tiedossa ihmiselle kun työkkärin asiakkaaksi ilmoittautuu. Kuntouttavan työtoiminnan hyöty on isoksi osasksi psykososiaalista ja voi olla hyvinkin hyödyllistä pitkäaikaistyöttömälle. Sitä en väitä että se systeemi olisi oikeudenmukainen ja että olisin samaa mieltä kaikesta, mutta kyllä on hyvä osata myös objektiivisesti ajatella esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan muita hyötyjä. Ne on yleensä ihan perusteltuja käytänteitä eikä mitään tuulesta temmattua kiusantekoa vaikka se siltä saattaa tuntua.
Heh heh. Aika kaukana totuudesta.
Eniten minua suututtaa, koska monessa paikassa otetaan ammatti-ihminen työkokeiluun. Henkilö saattaa olla pätevämpi kuin vakituiset. Sillä teetetään työt johon muuten joutuisivat palkkaamaan työntekijän. Siinö ei ole keinotyöllistetylle mitään psykososiaalisia arvoja , vaan päinvastoin.Siis se on todella epäoikeudenmukaista että on varmasti paljon todella päteviä ihmisiä joiden osaamista käytetään hyväksi teettämällä tollaista "työtä". Sitten taas on se toinen puoli joka hyötyy paljon tollaisesta toiminnasta, jos ei työllistymismielessä niin sitten muista syistä. Täähän nyt on enemmän vika siinä järjestelmässä, ei sosiaaliohjaajissa ja työkkärin virkailijoissa, eikä väärää puuta kannata lähteä haukkumaan. Näissä asioissa siis kun työkkärillä ja sos.ohjaajilla ei ole varaa venkslata, vaikka he tietäisivät että kyseinen henkilö ei hyödy määrätystä toiminnasta, vaan on pakko toimia ohjeiden mukaan. Ja valitettavasti se myös menee niin, että jos työkkärin asiakkaana tahtoo pysyä ja saada työttömyysturvaa niin myös sen asiakkaan täytyy toimia niiden ohjeiden mukaan. Mutta lähtökohtaisesti työkkärin toiminnat ei ole kiusaamista, vaan ihan perusteltuja käytäntöjä. Siitä voi olla montaa mieltä että onko niissä mitään järkeä ja edesauttaako se kenenkään työllistymistä todellisuudessa.
Voisiko lopun muotoilla niin että hallituksen määräämät työkkärin toiminnat ovat kiusaamista?
Ehkäpä sen voisi. Ainahan kaikki käytänteet on hirveän hyvin perusteltuja ja niille on syitä että miksi toimitaan näin. Hyvä ajatus varmasti on takana ja halutaan tukea työllistymistä ja ihmisten työkykyä jne mutta se käytännön toteutus nyt on se missä tökkii. Esimerkiksi silloin kun tohon aktiivimalliin päädyttiin niin joo, hyvä ajatus siinä on takana ja halutaan että ihmiset työllistyvät mutta sitten siitä puhuttiin julkisesti mm. Twitterissä kurinpalautuksena niin siinä kohtaa mennään kyllä pahasti metsään ja sitten toteutuskin oli käytännössä kiristämistä ja niistä aktiivisuusehdon täyttävistä palveluista on aika harvalle (jos kenellekään) ollut työllistymisen suhteen minkäänlaista hyötyä. Mutta edelleen se että se ei ole työkkärin, ei kelan eikä sosiaalitoimen työntekijöiden vika, he pelkästään toimivat niin kuin heidän pitää työntekijöinä toimia vaikka näkevät itsekin että siinä ei paljon järjen hiventä ole.
Viestistäsi voinee lukea rivien välistä ja rivien päältäkin, että systeemi on nykyisin työttömiä kohtaan kuin 40-luvun Saksassa, jossa alettiin juutalaisia vainoamaan ja leiriyttämään, ja voivoi, kun SS-sotilaiden piti vaan tehdä kuten heitä käskytettiin, sillä silloinkin SS-sotilailla oli ylempi taho, joka käski tai muuten olisivat olleet itse UUNISSA!
Vierailija kirjoitti:
Sompuilla ja läpsyillä ei mitään velvoitteita, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli yksi tuttava, joka ohjasi jotain tällaista työpajatoimintaa, ja hän ainakin sanoi, ettei sillä ’linnunpönttöjen rakentelulla’ mitään suoranaista parempaa menestystä työnhakuun suoraan saa, mutta että näitä velvotteita pidetään yllä, koska pitkäaikaistyöttömät, tai ainakin osa niistä, on vaarassa syrjäytyä ja alkoholisoitua täysin, joten nämä työkokeilut/pajat on pyrkimys ehkäistä yksilön elämän suurempaa ’syöksyä pohjalle’?
Ja toisaalta, että hänen sen hetken ryhmästä yksi on sellainen, jonka hän aidosti ehkä voi kuvitella kykenevän vielä tekemään 100% työpanoksen jossain firmassa, ja siis saavan siitä joskus oikeaa palkkaakin...
Jos mut laitettais johonkin pajalle tekemään linnunpönttöjä jonkinnäköiseksi "virikkeeksi" niin siitä varmaan alkais alkoholisoituminen ja kurjistuminen, niin nöyryyttävää se olis kyllä. Pistäis mun psyykkisen tilanteen kyllä pikemminkin alamäkeen kuin jotenkin tarjoaisi virikkeitä ja "rytmiä päivään" tms. jolla nöitä perustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä teit kuntouttavassa? Vastasiko jotenkin omaa työhistoriaasi?
Hienoa että jollain on myös positiivisia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko, mitä velvollisuuksia on Lähi-idästä tänne saapuneilla naisilla? Hehän ovat työttömiä=eivät tee töitä ja kaikki oikeudet löytyvät. Haluan kovasti tietää, mitkä ne velvollisuudet ovat.
On kyllä äärimmäisen hölmöä alkaa vertaamaan pitkäaikaistyötöntä suomalaista ihmistä ja lähi-idästä saapunutta kielitaidotonta ihmistä. Mutta lohdutukseksenne voin kertoa: yleensä kyllä kaikilla on tismalleen samat velvollisuudet. Ei ole mitään omia sääntöjä mulle ja omia sääntöjä sulle, vaan kaikki joutuu toimimaan samojen raamien puitteissa, vaikka kuinka haluaisitte kuvitella että toisilla on eri oikeuksia ja velvollisuuksia. Laillisesti ainakaan niitä oikeuksia ja velvollisuuksia ei voida oikoa toisten kohdalla.
Älä puhu p as kaa kun et tiedä mitään. Esim. 90-luvun alussa suomeen tullut perus luku ja kirjoitustaidoton somppuakka ei ole ikinä kävellyt työkkärin kynnyksen yli. Toimeentulohakemukset tehdään niille kerralla vuosiksi eteenpäin. Mitään ei vaadita, EI MITÄÄN VELVOOLLISUUKSIA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli yksi tuttava, joka ohjasi jotain tällaista työpajatoimintaa, ja hän ainakin sanoi, ettei sillä ’linnunpönttöjen rakentelulla’ mitään suoranaista parempaa menestystä työnhakuun suoraan saa, mutta että näitä velvotteita pidetään yllä, koska pitkäaikaistyöttömät, tai ainakin osa niistä, on vaarassa syrjäytyä ja alkoholisoitua täysin, joten nämä työkokeilut/pajat on pyrkimys ehkäistä yksilön elämän suurempaa ’syöksyä pohjalle’?
Ja toisaalta, että hänen sen hetken ryhmästä yksi on sellainen, jonka hän aidosti ehkä voi kuvitella kykenevän vielä tekemään 100% työpanoksen jossain firmassa, ja siis saavan siitä joskus oikeaa palkkaakin...
Jos mut laitettais johonkin pajalle tekemään linnunpönttöjä jonkinnäköiseksi "virikkeeksi" niin siitä varmaan alkais alkoholisoituminen ja kurjistuminen, niin nöyryyttävää se olis kyllä. Pistäis mun psyykkisen tilanteen kyllä pikemminkin alamäkeen kuin jotenkin tarjoaisi virikkeitä ja "rytmiä päivään" tms. jolla nöitä perustellaan.
Ne pistää noihin systeemeihin jos olet tarpeeksi pitkään työkkärin kirjoilla.
Palkkaisitko itse sairasta työntekijää kun terveitäkin löytyy vaikka kuinka paljon? Ai et? No älä inise siellä sitten.