Te-virkailija, kunnan sosiaaliohjaaja painostivat työttömän kuntouttavaan työtoimintaan!
Ja kaikki, jotka tietävät ja omakohtaisesti ovat kokeneet, mikä on se suurin syy, miksi kunta tahtoo pitkäaikaiset työttömänsä saada siirrettyä kokoaikaiselta työttömyyspäivärahojen puolelta mukamas kuntouttavan orjuuttavan työtoiminnan puolen asiakkaaksi on kiistatta se, että kunnat joutuvat maksamaan sakot pitkään työttöminä olleiden työttömille maksetuista työttömyyskassojen tai kelan työttömyyskorvauksista. Työttömän työttömyyden kestettyä yli 300 arkipäivää, niin sakko on 50 % työttömän saamasta työttömyyskorvauksesta ja yli 1000 työttömyyskorvauspäivästä sakkoa kunnat joutuvat maksamaan 70 % työttömälle maksetusta työmarkkinatuesta, josta on saatettu jo leikata aktivointilakiin perustuva noin 4,6 %:n leikkaus.
Edellä olevan systeemin uhriksi työtön joutuu pakosta sen takia, ettei asuinpaikkakunnassa tai ei edes naapurikunnissa ole edes työttömän työhistoriakokemus ja koulutus huomioon ottaen työpaikkoja haettavanakaan tai jos onkin, niin yksi jopa tuhansista hakeneista vain valitaan, ja valittu ei taatusti ole se yli viisikymppinen ja työttömyysvuosiensa aikana jo erilaisia sairauksia kärsittäväkseen saanut työtön.
Kuitenkin kipeä työtön passitetaan karenssin uhkaamaana 9 euron kulukorvauksella kunnan järkkäämään mukamas kuntouttavaan työhön, joka ei kuitenkaan kuntoututa lainkaan tai toisin sanoen se on monen tapauksessa mahdotontakin. Omituista touhua!
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtoiminnassa ja tykkään olla.
Sulla unohtu yksi asia.
Se päivän kesto on 4 tuntia.
Itse olen vain yksi päivä viikossa.
Eikä siellä raadeta niska limassa.Olen myös tyytyväinen että näin kaupunki säästää rahaa.
Varsinkin miehistä löytyy laiskoja paljon ja tekisi mieli potkaista persuksille niitä velttoilijoita.
Et taida olla tietoinen että se myös maksaa kaupungille, tosiasiassa kaupunki säästäisi jos ihmisiä ei työnnettäisi kuntouttavaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtoiminnassa ja tykkään olla.
Sulla unohtu yksi asia.
Se päivän kesto on 4 tuntia.
Itse olen vain yksi päivä viikossa.
Eikä siellä raadeta niska limassa.Olen myös tyytyväinen että näin kaupunki säästää rahaa.
Varsinkin miehistä löytyy laiskoja paljon ja tekisi mieli potkaista persuksille niitä velttoilijoita.
Hienoa että sinulla in noin hyvä tilanne. Moni raataa ja pidempää ja useampaa päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pannut merkille tää ne jotka perustelevat kuntouttavaa merkitykselliseksi työttömälle näillä itsetunto kasvaa, saa yhteisöllisyyttä, merkitystä elämään, otetta arjen hallintaan yms eivät pyydettäessäkään kerro kuinka se käytännössä toteutuu ja kuinka aisaa on tutkittu ja todistettu.
Sen sijaan moni työtön kertoo päinvastaisia henkilökohtaisia kokemuksiaan niin niille ei anneta minkäänlaista painoarvoa kun joku komitea on päättänyt toisin.
Mini viihtyy työtoiminnassa mutta ne ei pidä siitä ääntä. Velttoilijat huutaa aina kurkku suorana.
En ole velttoilija vaan kiltti, arka ja ylitunnollinen. En viihtynyt vaan kärsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuisin tuollaiseen kuntouttavaan, niin tekisin kaikkeni, että näyttäisin, etten kuulu sellaiseen.
Varmasti pukeutuisin hienoimpaan jakkupukuun ja silkkipaitaan. Korut, meikki, manikyyri ja tukan föönaus olisi viimeisen päälle.Sisään tullessani kiertäisin kaikki läpi. Esittelisin itseni ja sanoisin käsipäivää 😁
Sinuun suhtauduttaisiin silti kuin alimpan pohjasakkaan, kokemusta on. Ei ole merkitystä millainen ihminen on, jos hän on noilla statuksilla hänessä on (muka) vikaa vaikka olisi fiksumpi, kokeneempi ja koulutetumpi kuin ohjaajansa.
Ei suhtauduta. Itsensä arvostaminen lähtee ihan itsestä.
Moni työtoiminnassa on yli 50v. ja kyllä ne tietää ettei työtä saa.
Voivoi. Kun olisikin noin.
Vierailija kirjoitti:
Mun työtoiminta ryhmässä on yksi yksi paasaaja.
Mitään ei saisi tehdä muutkaan.
Mistään ei ole hyötyä kellekkään,
Tehdään töitä luonnonsuojelualuella ja retkeillään.
Me vaan odotetaan että se lähtee pois koska me muut tykätään.
Ymmärrätkö että kaikilla se toiminta ei ole noin mukavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuisin tuollaiseen kuntouttavaan, niin tekisin kaikkeni, että näyttäisin, etten kuulu sellaiseen.
Varmasti pukeutuisin hienoimpaan jakkupukuun ja silkkipaitaan. Korut, meikki, manikyyri ja tukan föönaus olisi viimeisen päälle.Sisään tullessani kiertäisin kaikki läpi. Esittelisin itseni ja sanoisin käsipäivää 😁
Sinuun suhtauduttaisiin silti kuin alimpan pohjasakkaan, kokemusta on. Ei ole merkitystä millainen ihminen on, jos hän on noilla statuksilla hänessä on (muka) vikaa vaikka olisi fiksumpi, kokeneempi ja koulutetumpi kuin ohjaajansa.
Moni työtoiminnassa on yli 50v. ja kyllä ne tietää ettei työtä saa.Voivoi. Kun olisikin noin.
Kukapa kissan hännän ylös nostaisi, jos ei kissa itse. En minä nöyristelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vali vali. Työtoiminta on kaukana työstä. Menen taas huomenna ja kiva mennä.
Ruikuti ruikuti. Hyvää se tekee veltoille.
Eikä sinne pakko ole mennä. Käytte sitten sossussa vaan.
Kyllä se siivoaminen kuusi tuntia päivässä (poislukien siirtyminen) ihan työtä oli. Kaikilla kunnilla ei ole mahdollisuutta tarjota jotain kivaa puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työtoiminnassa on yli 50v. ja kyllä ne tietää ettei työtä saa.Voivoi. Kun olisikin noin.
Kukapa kissan hännän ylös nostaisi, jos ei kissa itse. En minä nöyristelisi.[/quot
En nöyristele minäkään. En silti pysty pakottamaan ketään olemaan puhuttelematta minua kuin piikaa. Asia otettiin esille työnohjauksessa ja työterveydessä, vadtays olu että statukseni (palkkatukityöntekijä) on sellainen että olemisellani, sanomisellani ja yiedoillani ei ole siinä paikassa mitään väliä koska olen työttömänä palkkatuettu.
Aina ei metsä vastaa kuten sinne huutaa.
Kyllä oma arvostus on itse ansaittava. Huonoa kohtelua ei tarvitse suvaita.
Kyllä varmasti kertoisin koulutukseni, työkokemukseni ja osaamiseni, jos sitä kyseenalaistettaisiin.
Ei töihin niin vaan mennä. Töitä haetaan ja mennään vasta jos tullaan valituksi. Sama se on mitä töitä kunhan työnantaja maksaa siitä palkan.
Itse olen tehnyt samassa firmassa osa-aikatöitä vuodesta 2017 ja siitä asti saanut olla työkkäriltä täysin rauhassa. Ei työtarjouksia eikä muitakaan yhteydenottoja. Tässä kuukausi sitten työkkärille soitin kun työssäoloehto täytty että tarvi sen lausunnon liittoon.
Kyllähän se virkailia kysy et oonko ajatellu opiskelua töiden ohessa niin sanoin että en enkä mene koska en alaa vaihda ja asia jäi siihen eikä tullut mitään mutinoita. Totesi vain että jos joskus muuttuu kokoaikaiseksi työksi niin ilmoittelen sinne.
Jakkupukudaamille varmasti puhuttaisiin toisin kuin farkkutiinalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oma arvostus on itse ansaittava. Huonoa kohtelua ei tarvitse suvaita.
Kyllä varmasti kertoisin koulutukseni, työkokemukseni ja osaamiseni, jos sitä kyseenalaistettaisiin.
Ja mitä se auttaa? Siellä oli kaikki tuo hyvin tiedossa jo ennen kuin aloitin työt. Katsos kun on olemassa sairaita työyhteisöjä ja ihmisiä ja he mielellään käyttää hyväkseen heikommassa asemassa olevia/pönkittävät itseään alentamalla muita.
Miettikää millaista on olla se heikoin lenkki, jota kiusataan ja nöyryytetään? Luuletteko tosiaan ettei Suomessa ole työpaiklakiusaamista? Kuntoutuva työntekijä saa sitten näiltä työpaikkakiusatuiltakin täyslastillisen. Kiva mennä maanantaina töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma työttömyyteni on nimenomaan venynyt huonon terveystilanteeni vuoksi viimeisten vuosien aikana, mutta sitä vaan ihmettelen suuresti, että kun olin vuosia puolisoni tulojen vuoksi ilman työttömyysturvaa (kiitos silloisen kelan tarveharkinnaisen työmarkkinatuki lain), ja tuon lain vallitessa ollessani työtön välillä, ei työkkäri välittänyt minusta yhtään mitenkään, ei mitään tarjonneet vuosikausiin, mutta nyt sitten kun olen likemmäs normieläkeikää ja ikävä kyllä monin tavoin sairastunut, niin nyt vasta on kova vimma saada minut kuntoon ilmaistyöllä, vaikka erikoislääkäritkään eivät siihen ole kyenneet.
Kuvitteletko sä että kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on parantaa sun sairaudet? :D sen on ainoastaan tarkoitus saada sut takaisin työelämään ja että voit itse elättää itsesi.
Jos kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on päästä työelämään, silloin se työpaikka ja työtehtvävät, johon on menossa, tulee olla tarkkaan määritelty, jotta tiedettäisiin, puuttuuko henkilöltä edes niitä taitoja, johon hänen niin varmasti ajatellaan pääsevän. Ja jos tuo varma paikka on tiedossa, miksi ei sitten sinne paikkaan voi mennä suoraan vaikka oppisopimukseen. Jos taas ei ole mitään työpaikkaa, ei voi tietää, mihin kuntoutetaan eli ei sellaiseen voi pakottaa, jos ei ole mitään perusteita sille, että henkilöllä ei ole kyseiseen paikkaan sopivia taitoja. Kuntouttava työtoiminta on siis täysin perusteeton ja hatusta vedetty asia, jos ei ole jo etukäteen olemassa sitä konkreettista työpaikkaa.
Sitten varmaan osaa avata suunsa ja ehdottaa että ei tämä tai miten olisi tämä toinen paikka. Tai kysellä itse oppisopimuspaikkaa. Nämä ihmiset joiden kanssa olen ollut tekemisissä jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa, niin suurimmalla osalla on vain elämänhallinta lähtenyt lapasesta kun ei olla panostettu mihinkään vuosikausiin ja kaikki on vain "ihan sama".
Mutta jos kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on auttaa ihmisiä, joilla on elämänhallinnan ongelmia, eihän sillä pitäisi olla mitään tekemistä TE-toimiston kanssa. Ei sellaisia perustavanlaatuisia asioita, kuten talouden kurissa pitoa tai terveellisiä elämäntapoja opita millään työpaikalla. Päinvastoin, vaikka kuinka hyvissä työpaikoissa on ihmisiä, joilla on todella paljon velkaa. Työ voi myös estää fyysisestä sekä mielenterveydestä huolehtimisen tai sitten työssä käyvät ihmiset eivät muuten vaan ole kiinnostuneita niiden ylläpitämisestä. Työ voi myös olla niin masentavaa tai kuormittavaa, siellä ehkä kiusataan, mikä vie energiaa kaikelta itsestään huolehtimiselta. Pelkkä työttömyys ei voi mitenkään olla peruste sille, että ihmisen tulisi harjoitella elämänhallinnan asioita, koska työttömyys ei johdu yksilöstä, vaan se on yhteiskunnan ongelma, joka on saamaton järjestämään työmarkkinoita sellaiseksi, että siellä olisi jokaiselle paikka. Jos yksilöillä oikeasti on elämänhallinnan kanssa ongelmia, pitää niitä ongelmia ratkoa jossain aivan muualla kuin työhön liittyvissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma työttömyyteni on nimenomaan venynyt huonon terveystilanteeni vuoksi viimeisten vuosien aikana, mutta sitä vaan ihmettelen suuresti, että kun olin vuosia puolisoni tulojen vuoksi ilman työttömyysturvaa (kiitos silloisen kelan tarveharkinnaisen työmarkkinatuki lain), ja tuon lain vallitessa ollessani työtön välillä, ei työkkäri välittänyt minusta yhtään mitenkään, ei mitään tarjonneet vuosikausiin, mutta nyt sitten kun olen likemmäs normieläkeikää ja ikävä kyllä monin tavoin sairastunut, niin nyt vasta on kova vimma saada minut kuntoon ilmaistyöllä, vaikka erikoislääkäritkään eivät siihen ole kyenneet.
Kuvitteletko sä että kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on parantaa sun sairaudet? :D sen on ainoastaan tarkoitus saada sut takaisin työelämään ja että voit itse elättää itsesi.
Jos kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on päästä työelämään, silloin se työpaikka ja työtehtvävät, johon on menossa, tulee olla tarkkaan määritelty, jotta tiedettäisiin, puuttuuko henkilöltä edes niitä taitoja, johon hänen niin varmasti ajatellaan pääsevän. Ja jos tuo varma paikka on tiedossa, miksi ei sitten sinne paikkaan voi mennä suoraan vaikka oppisopimukseen. Jos taas ei ole mitään työpaikkaa, ei voi tietää, mihin kuntoutetaan eli ei sellaiseen voi pakottaa, jos ei ole mitään perusteita sille, että henkilöllä ei ole kyseiseen paikkaan sopivia taitoja. Kuntouttava työtoiminta on siis täysin perusteeton ja hatusta vedetty asia, jos ei ole jo etukäteen olemassa sitä konkreettista työpaikkaa.
Sitten varmaan osaa avata suunsa ja ehdottaa että ei tämä tai miten olisi tämä toinen paikka. Tai kysellä itse oppisopimuspaikkaa. Nämä ihmiset joiden kanssa olen ollut tekemisissä jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa, niin suurimmalla osalla on vain elämänhallinta lähtenyt lapasesta kun ei olla panostettu mihinkään vuosikausiin ja kaikki on vain "ihan sama".
Mutta jos kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on auttaa ihmisiä, joilla on elämänhallinnan ongelmia, eihän sillä pitäisi olla mitään tekemistä TE-toimiston kanssa. Ei sellaisia perustavanlaatuisia asioita, kuten talouden kurissa pitoa tai terveellisiä elämäntapoja opita millään työpaikalla. Päinvastoin, vaikka kuinka hyvissä työpaikoissa on ihmisiä, joilla on todella paljon velkaa. Työ voi myös estää fyysisestä sekä mielenterveydestä huolehtimisen tai sitten työssä käyvät ihmiset eivät muuten vaan ole kiinnostuneita niiden ylläpitämisestä. Työ voi myös olla niin masentavaa tai kuormittavaa, siellä ehkä kiusataan, mikä vie energiaa kaikelta itsestään huolehtimiselta. Pelkkä työttömyys ei voi mitenkään olla peruste sille, että ihmisen tulisi harjoitella elämänhallinnan asioita, koska työttömyys ei johdu yksilöstä, vaan se on yhteiskunnan ongelma, joka on saamaton järjestämään työmarkkinoita sellaiseksi, että siellä olisi jokaiselle paikka. Jos yksilöillä oikeasti on elämänhallinnan kanssa ongelmia, pitää niitä ongelmia ratkoa jossain aivan muualla kuin työhön liittyvissä asioissa.
Hienoa, kiitos. Tätä moni on yrittänyt sanoa, hyvin puit sen sanoiksi. Ikävä kyllä puusilmävänkääjät eivät luultavasti sittenkään tajua.
Vierailija kirjoitti:
Eikä sinne pakko ole mennä. Käytte sitten sossussa vaan.
Niin on. Et saa palkkaa, työeläke ei kerry, et saa lomia, ei kuulu työterveyspalvelut, et ole työyhteisön tasavertainen jäsen.. velvollisuuksia ja sanktioita kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sinne pakko ole mennä. Käytte sitten sossussa vaan.Kyllä se siivoaminen kuusi tuntia päivässä (poislukien siirtyminen) ihan työtä oli. Kaikilla kunnilla ei ole mahdollisuutta tarjota jotain kivaa puuhastelua.
Sama kokemus. Kun lisäksi ei oel autoa ja julkista liikenneyhteyttä, pyörällä tunti suuntaansa teki yhteensä kahdeksan tunnin päivän johon ei kuulunut ruokataukoa jotain evästä yritti joskus ehtiä hotkaisemaan niin koville se homma otti. Saihan siitä toki 9 euroa per päivä, järjestö jonka alaisuudessa työskentelin sai 23 euroa joka työtunnista.
En kuntoutunut, en fyysisesti, psyykkisesti enkä sosiaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sinne pakko ole mennä. Käytte sitten sossussa vaan.Kyllä se siivoaminen kuusi tuntia päivässä (poislukien siirtyminen) ihan työtä oli. Kaikilla kunnilla ei ole mahdollisuutta tarjota jotain kivaa puuhastelua.
Sama kokemus. Kun lisäksi ei oel autoa ja julkista liikenneyhteyttä, pyörällä tunti suuntaansa teki yhteensä kahdeksan tunnin päivän johon ei kuulunut ruokataukoa jotain evästä yritti joskus ehtiä hotkaisemaan niin koville se homma otti. Saihan siitä toki 9 euroa per päivä, järjestö jonka alaisuudessa työskentelin sai 23 euroa joka työtunnista.
En kuntoutunut, en fyysisesti, psyykkisesti enkä sosiaalisesti.
Kuulostaa surulliselta ja ilkeältä sinua kohtaan. Pitäisi olla tarkasti tehty suunnitelma: Mihin fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin asioihin tarvitaan kuntoutusta ja mitkä työtehtävät tarkalleen toteuttavat minkäkin osa-alueen kuntoutusta ja miten. Tietysti pitäisi myös oikeasti kysyä kultakin henkilöltä, haluaako ko. toimintaan ja myös uskoa vastaus kerralla.
Kenellä unohtui? Monella se kesto on kyllä se maximi kuusi tuntia ja neljänä päivänä viikossa.