Te-virkailija, kunnan sosiaaliohjaaja painostivat työttömän kuntouttavaan työtoimintaan!
Ja kaikki, jotka tietävät ja omakohtaisesti ovat kokeneet, mikä on se suurin syy, miksi kunta tahtoo pitkäaikaiset työttömänsä saada siirrettyä kokoaikaiselta työttömyyspäivärahojen puolelta mukamas kuntouttavan orjuuttavan työtoiminnan puolen asiakkaaksi on kiistatta se, että kunnat joutuvat maksamaan sakot pitkään työttöminä olleiden työttömille maksetuista työttömyyskassojen tai kelan työttömyyskorvauksista. Työttömän työttömyyden kestettyä yli 300 arkipäivää, niin sakko on 50 % työttömän saamasta työttömyyskorvauksesta ja yli 1000 työttömyyskorvauspäivästä sakkoa kunnat joutuvat maksamaan 70 % työttömälle maksetusta työmarkkinatuesta, josta on saatettu jo leikata aktivointilakiin perustuva noin 4,6 %:n leikkaus.
Edellä olevan systeemin uhriksi työtön joutuu pakosta sen takia, ettei asuinpaikkakunnassa tai ei edes naapurikunnissa ole edes työttömän työhistoriakokemus ja koulutus huomioon ottaen työpaikkoja haettavanakaan tai jos onkin, niin yksi jopa tuhansista hakeneista vain valitaan, ja valittu ei taatusti ole se yli viisikymppinen ja työttömyysvuosiensa aikana jo erilaisia sairauksia kärsittäväkseen saanut työtön.
Kuitenkin kipeä työtön passitetaan karenssin uhkaamaana 9 euron kulukorvauksella kunnan järkkäämään mukamas kuntouttavaan työhön, joka ei kuitenkaan kuntoututa lainkaan tai toisin sanoen se on monen tapauksessa mahdotontakin. Omituista touhua!
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kunta saa jokaisesta kuntouttavaan työtoimintaan saadusta työttömästä reilu 10 euroa per päivä (päivä jolloin ko toiminta toteutuu).
Paljonko nämä yksityisiltä yrityksiltä ostetut keppihevoskoulutukset maksavat kunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Mikähän minua oikeasti kuntotuttaisi?
Koen elämän ja arjen niin raskaana että hädin tuskin suoriudun siitä työttömänä ollessani mutta selviydyn kyllä kun ei tarvitse aikaisin nousta ja puurtaa tuntikausia jossain. Jos olen ollut töissä tai mainituissa toimenpiteissä olen niin väsynyt ja uupunut että oma koti on kuin kaatopaikka, en jaksa tehdä ruokaa, ostan kaupasta sipsejä yms (toisin kuin työttömänä ollessani).
Työttömänä olen onnellinen ja tasapainoinen ja iloitsen elämästä vaikka tiukkaa onkin, työssä/työkokeilussa/kuntouttavssa työtominnassa tunnen itseni halveksituksi ja hyväksikäytetyksi ja olen todellakin äärettömän uupunut. Minulla on omat ystävät joiden kanssa olen sen verran tekemisissä kuin haluan/jaksan, en tarvitse mitään mukayhteisöä tunteakseni kuuluvani johonkin porukkaan (sitähän harvoin näissä tukevissa toimenpiteissä edes tapahtuu).
Miettikää oikeasti näitä te jankuttajat ja aivopestyt hokijat jotka ketjusta ja vuodesta toiseen luettelette mitä kaikkea hyvää työtön kokeiluista ja kuntouttavista saa.
Mutta ethän sä ole työtön, joten lopeta korvauksen nostaminen, jos kerran et aiokaan työllistyä koskaan. Ylipäätään mietin, että millainen ihminen tämmöistä kirjoittaa? Sairaalloisen itsekäs, joka ottaa toisilta antamatta mitään takaisin? En mäkään halua elättää sua. Ei kiinnosta rahoittaa sun "fiilistelyä". On suorastaan väärin ja varastamista ottaa toisilta väkisin elatus itselleen ilman aikomustakaan koskaan osallistua itsensä elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen elämän ja arjen niin raskaana että hädin tuskin suoriudun siitä työttömänä ollessani mutta selviydyn kyllä kun ei tarvitse aikaisin nousta ja puurtaa tuntikausia jossain. Jos olen ollut töissä tai mainituissa toimenpiteissä olen niin väsynyt ja uupunut että oma koti on kuin kaatopaikka, en jaksa tehdä ruokaa, ostan kaupasta sipsejä yms (toisin kuin työttömänä ollessani).
Työttömänä olen onnellinen ja tasapainoinen ja iloitsen elämästä vaikka tiukkaa onkin, työssä/työkokeilussa/kuntouttavssa työtominnassa tunnen itseni halveksituksi ja hyväksikäytetyksi ja olen todellakin äärettömän uupunut. Minulla on omat ystävät joiden kanssa olen sen verran tekemisissä kuin haluan/jaksan, en tarvitse mitään mukayhteisöä tunteakseni kuuluvani johonkin porukkaan (sitähän harvoin näissä tukevissa toimenpiteissä edes tapahtuu).
Miettikää oikeasti näitä te jankuttajat ja aivopestyt hokijat jotka ketjusta ja vuodesta toiseen luettelette mitä kaikkea hyvää työtön kokeiluista ja kuntouttavista saa.
Mutta ethän sä ole työtön, joten lopeta korvauksen nostaminen, jos kerran et aiokaan työllistyä koskaan. Ylipäätään mietin, että millainen ihminen tämmöistä kirjoittaa? Sairaalloisen itsekäs, joka ottaa toisilta antamatta mitään takaisin? En mäkään halua elättää sua. Ei kiinnosta rahoittaa sun "fiilistelyä". On suorastaan väärin ja varastamista ottaa toisilta väkisin elatus itselleen ilman aikomustakaan koskaan osallistua itsensä elättämiseen.
Mistäs noin päättelet? Olen tehnyt töitä reilut kaksikymmentä vuotta, hankkinut kaksi ammattia, aloittanut kolmannen opiskelun mutta joutunut terveyssyistä keskeyttämään sen, ollut vapaaehtoisesti jollain puolentoista vuoden intensiivihaetöitäkurssilla, työkokeilussa, kuntouttavassa, hakenut ja haen koko ajan töitä ja menen minne käsketään.
Se ei muuta sitä että se on minulla raskasta ja vastenmielistä, miksi sitä ei saisi sanoa?
Tai että voin paljon paremmin työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sinä olit lukevinasi? Taisit tehdä aikamoisia tulkintoja, omista asenteistasi käsin. Et vastannut mikä kuntouttaisi tuota ja tuonkaltaista ihmistä, on jo moneen kertaan todettu että liirumlaarumit tärkeäksi tuntemisesta jne ovat ihan puppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä fiilistelyä? Jos ihminen tarvitsee jotain todellista tukea ja kuntoutusta niin eihän sellainen parane/kuntoudu sillä että laitetaan lähes ilmaiseksi tekemään jotain mitä ei jaksa.
Tosiasia on että meitä on niin eri tilanteissa ja eri voimavaroin varustettua että samat raamit eivät kertakaikkiaan toimi kaikille.
Ei se käytäntö kuntouttavassa mihinkään muutu mutta olisi jotenkin reilumpaa ja työtöntä kunnioittavampaa että asiasta puhuttaisiin oikeilla nimillä (kunta välttyy sakoilta, saa korvauksia, sipilän&co kaverit rahaa, tilastot kaunistuu etc) eikä ivallisesti naamioitaisi sitä moisiin "tämä kaikki koituu työttömän eduksi"-valheisiin.
Eikö teitä (vähemmistönä tässä ketjussa olevia) typ-palvelujen puolustelijoita mietitytä kuinka joku ihminen ei ole kykenevä oikeaan työsuhteeseen ja tekemään työtä palkalla&muilla eduilla mutta hän on kuitenkin täysin kykenevä tekemään sitä ilman palkkaa, karkkirahoilla ja syrjäytynyt-statuksella?
Miksi ette herää ihmettelemään ristiriitaa ja suostu ajattelemaan voisiko koko homman takana olla muuta kuin tuhanteen kertaan mainitut pseudoselitykset?
Ja jos jollekulle työssä käyminen on liian raskasta niin ei hän todellakaan kuntoudu tekemällä yhtä raskasta työtä mutta ilman palkkaa.
Jos joutuisin tuollaiseen kuntouttavaan, niin tekisin kaikkeni, että näyttäisin, etten kuulu sellaiseen.
Varmasti pukeutuisin hienoimpaan jakkupukuun ja silkkipaitaan. Korut, meikki, manikyyri ja tukan föönaus olisi viimeisen päälle.
Sisään tullessani kiertäisin kaikki läpi. Esittelisin itseni ja sanoisin käsipäivää 😁
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuisin tuollaiseen kuntouttavaan, niin tekisin kaikkeni, että näyttäisin, etten kuulu sellaiseen.
Varmasti pukeutuisin hienoimpaan jakkupukuun ja silkkipaitaan. Korut, meikki, manikyyri ja tukan föönaus olisi viimeisen päälle.Sisään tullessani kiertäisin kaikki läpi. Esittelisin itseni ja sanoisin käsipäivää 😁
Sinuun suhtauduttaisiin silti kuin alimpan pohjasakkaan, kokemusta on. Ei ole merkitystä millainen ihminen on, jos hän on noilla statuksilla hänessä on (muka) vikaa vaikka olisi fiksumpi, kokeneempi ja koulutetumpi kuin ohjaajansa.
Olen pannut merkille tää ne jotka perustelevat kuntouttavaa merkitykselliseksi työttömälle näillä itsetunto kasvaa, saa yhteisöllisyyttä, merkitystä elämään, otetta arjen hallintaan yms eivät pyydettäessäkään kerro kuinka se käytännössä toteutuu ja kuinka aisaa on tutkittu ja todistettu.
Sen sijaan moni työtön kertoo päinvastaisia henkilökohtaisia kokemuksiaan niin niille ei anneta minkäänlaista painoarvoa kun joku komitea on päättänyt toisin.
Itse olen työtoiminnassa ja tykkään olla.
Sulla unohtu yksi asia.
Se päivän kesto on 4 tuntia.
Itse olen vain yksi päivä viikossa.
Eikä siellä raadeta niska limassa.
Olen myös tyytyväinen että näin kaupunki säästää rahaa.
Varsinkin miehistä löytyy laiskoja paljon ja tekisi mieli potkaista persuksille niitä velttoilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Oma työttömyyteni on nimenomaan venynyt huonon terveystilanteeni vuoksi viimeisten vuosien aikana, mutta sitä vaan ihmettelen suuresti, että kun olin vuosia puolisoni tulojen vuoksi ilman työttömyysturvaa (kiitos silloisen kelan tarveharkinnaisen työmarkkinatuki lain), ja tuon lain vallitessa ollessani työtön välillä, ei työkkäri välittänyt minusta yhtään mitenkään, ei mitään tarjonneet vuosikausiin, mutta nyt sitten kun olen likemmäs normieläkeikää ja ikävä kyllä monin tavoin sairastunut, niin nyt vasta on kova vimma saada minut kuntoon ilmaistyöllä, vaikka erikoislääkäritkään eivät siihen ole kyenneet.
Niin, nyt saat sitä työmarkkinatukea, joka kummasti paransi sinut kaikkiin mahdollisiin orjatöihin ja kissanristiäisiin. Harva sitä noin nuortuu, onnea!
Samoissa liemissä minuakin on marinoitu, eli kaikkeen mahdollisiin ja nimenomaan niihin mahdottomiin on tungettu. Ja olen lääkärien mukaan sairas. Todistukset ja säännölliset labratulokset kyllä sen kertovat.
Paras oli, kun TE "tarjosi" kuntouttavaksi toiminnaksi päiväkotia, ja työttömille räätälöity X-hanke (täysin terveydentilaani tutkimatta) harrastukseksi kuntosalia :D Pääsen siis kontalleen, mutta kestää tovin nousta kivuliaasti ylös :D Kyllä kyllä, olishan siinä tosin vertynyt mukavasti kaksivuotisten perässä juosten...
Asuttu on miehen kanssa omissa luukuissa just tuon "kumppanin elatusvelvollisuus-lain" takia (sairastelin jo silloin), mutta onneksi sentään päästiin saman katon alle aikoinaan lainmuutoksen tultua voimaan. Pitkään mietittiin perinnön saatuani, että uskaltaako ostaa oman asunnon, kun sitä lakia voitaisiin muuttaa takaisin samaan tilaan, eli sitten taas kämppää myymään jne.
On tämä ollut yhtä höykytystä! JA KOKO AJAN OLEN TÖITÄ HAKENUT (mies myös töissä koko ikänsä ollut), omin voimin ja aktiivisena. Minulle sopivaa/mahdollista ei vaan ole.
Vai mikä työ on sellaista, jossa saa istua ja maata vuoronperään ja vaikka vastailla puhelimeen tai selailla nettiä? Koulutusta tällaiseen ei ole takana minulla. Ruumiillisen työntekijän terveys kun pettää kokonaan vanhemmalla iällä, ei siinä oikein ole mitään tehtävissä. Eivät kouluta mihinkään, ja miksiköhän? (Itsellä ei varoja tai resursseja kouluttautua yksityisesti.) Koska kukaan ei palkkaa tämän ikäistä. Mutta aktiivisesti kyllä leikataan toimeentuloa, sen ne osaavat.
Tätä sinnittelyä vaan vuodesta toiseen, koko ajan odotellen taas uutta eläkeiän nostoa. Silleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen pannut merkille tää ne jotka perustelevat kuntouttavaa merkitykselliseksi työttömälle näillä itsetunto kasvaa, saa yhteisöllisyyttä, merkitystä elämään, otetta arjen hallintaan yms eivät pyydettäessäkään kerro kuinka se käytännössä toteutuu ja kuinka aisaa on tutkittu ja todistettu.
Sen sijaan moni työtön kertoo päinvastaisia henkilökohtaisia kokemuksiaan niin niille ei anneta minkäänlaista painoarvoa kun joku komitea on päättänyt toisin.
Mini viihtyy työtoiminnassa mutta ne ei pidä siitä ääntä. Velttoilijat huutaa aina kurkku suorana.
Itse valikoin mihin menen ja kerron sen työkkärissä. Näin saa kivan paikan. Retkeillään paljon, mikäs sen kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti pukeutuisin hienoimpaan jakkupukuun ja silkkipaitaan. Korut, meikki, manikyyri ja tukan föönaus olisi viimeisen päälle.Sisään tullessani kiertäisin kaikki läpi. Esittelisin itseni ja sanoisin käsipäivää 😁
Sinuun suhtauduttaisiin silti kuin alimpan pohjasakkaan, kokemusta on. Ei ole merkitystä millainen ihminen on, jos hän on noilla statuksilla hänessä on (muka) vikaa vaikka olisi fiksumpi, kokeneempi ja koulutetumpi kuin ohjaajansa.
Ei suhtauduta. Itsensä arvostaminen lähtee ihan itsestä.
Moni työtoiminnassa on yli 50v. ja kyllä ne tietää ettei työtä saa.
Vierailija kirjoitti:
Ylänuoli, koska otan tämän loistavana sarkasmina :D
En voi edes kuvitella, että jaksaisin föönata, meikata tai pukeutua hienoon jakkupukuun tai suihkia parfyymeja lähtiessäni raahautumaan aamuvarhaisella johonkin verstaalle.
T: Sairas orjatyöläinen
Vali vali. Työtoiminta on kaukana työstä. Menen taas huomenna ja kiva mennä.
Ruikuti ruikuti. Hyvää se tekee veltoille.
Eikä sinne pakko ole mennä. Käytte sitten sossussa vaan.
Mun työtoiminta ryhmässä on yksi yksi paasaaja.
Mitään ei saisi tehdä muutkaan.
Mistään ei ole hyötyä kellekkään,
Tehdään töitä luonnonsuojelualuella ja retkeillään.
Me vaan odotetaan että se lähtee pois koska me muut tykätään.
Sekin on hieno taito osata tehdä linnunpönttöjä.
Ihan ensinnäkin, mikä on oma kosketuspintasi kuntouttavaan työtoimintaan tai yleensäkin työttömyyteen?
Toisin sanoen, millä kokemuksella ja auktoriteetilla puhut?