Te-virkailija, kunnan sosiaaliohjaaja painostivat työttömän kuntouttavaan työtoimintaan!
Ja kaikki, jotka tietävät ja omakohtaisesti ovat kokeneet, mikä on se suurin syy, miksi kunta tahtoo pitkäaikaiset työttömänsä saada siirrettyä kokoaikaiselta työttömyyspäivärahojen puolelta mukamas kuntouttavan orjuuttavan työtoiminnan puolen asiakkaaksi on kiistatta se, että kunnat joutuvat maksamaan sakot pitkään työttöminä olleiden työttömille maksetuista työttömyyskassojen tai kelan työttömyyskorvauksista. Työttömän työttömyyden kestettyä yli 300 arkipäivää, niin sakko on 50 % työttömän saamasta työttömyyskorvauksesta ja yli 1000 työttömyyskorvauspäivästä sakkoa kunnat joutuvat maksamaan 70 % työttömälle maksetusta työmarkkinatuesta, josta on saatettu jo leikata aktivointilakiin perustuva noin 4,6 %:n leikkaus.
Edellä olevan systeemin uhriksi työtön joutuu pakosta sen takia, ettei asuinpaikkakunnassa tai ei edes naapurikunnissa ole edes työttömän työhistoriakokemus ja koulutus huomioon ottaen työpaikkoja haettavanakaan tai jos onkin, niin yksi jopa tuhansista hakeneista vain valitaan, ja valittu ei taatusti ole se yli viisikymppinen ja työttömyysvuosiensa aikana jo erilaisia sairauksia kärsittäväkseen saanut työtön.
Kuitenkin kipeä työtön passitetaan karenssin uhkaamaana 9 euron kulukorvauksella kunnan järkkäämään mukamas kuntouttavaan työhön, joka ei kuitenkaan kuntoututa lainkaan tai toisin sanoen se on monen tapauksessa mahdotontakin. Omituista touhua!
Kommentit (139)
Lisäksi kunta saa jokaisesta kuntouttavaan työtoimintaan saadusta työttömästä reilu 10 euroa per päivä (päivä jolloin ko toiminta toteutuu).
Vaadi että pääset työkyvyn arviointi lääkärille ja varaa aika niin kauas kuin mahdollista. Samalla haet kaikille huuhaa-kursseille jotka täyttävät aktiivimallin ehdot. Jos tulee työpaja niin vaadi mahdollisimman lyhyt aika ja tuntimäärä.
Vierailija kirjoitti:
No työttömillä on myös velvollisuuksia, mikä yllätys se oli?
Niin, hakea töitä. Ei tehdä töitä ilman palkkaa ja muita työsuhteeseen kuuluvia etuisuuksia. Kas kun jos olet työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa jossain yrityksessä sinulla on paljon velvollisuuksia mutta ei juurikaan oikeuksia (joita ns oikeilla työntekijöillä on).
Vain ilkeä tai totaalisen tyhmä ihminen pitää tuota systeemiä oikeudenmukaisena.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kunta saa jokaisesta kuntouttavaan työtoimintaan saadusta työttömästä reilu 10 euroa per päivä (päivä jolloin ko toiminta toteutuu).
Tuo on täysin totta joten miksi alapeukku?
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko, mitä velvollisuuksia on Lähi-idästä tänne saapuneilla naisilla? Hehän ovat työttömiä=eivät tee töitä ja kaikki oikeudet löytyvät. Haluan kovasti tietää, mitkä ne velvollisuudet ovat.
Kyllä täytyy olla tyhmä ihminen, joka kuvittelee työnantajien suosivan työtöntä työnhakijaa, jonka ikä yli 60 vuotta ja kroppa jo aikapäiviä sitten romuuntunut, ja vakuutusyhtiö ei päästä sairaseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hakea töitä. Ei tehdä töitä ilman palkkaa ja muita työsuhteeseen kuuluvia etuisuuksia. Kas kun jos olet työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa jossain yrityksessä sinulla on paljon velvollisuuksia mutta ei juurikaan oikeuksia (joita ns oikeilla työntekijöillä on).
Vain ilkeä tai totaalisen tyhmä ihminen pitää tuota systeemiä oikeudenmukaisena.
Niin, ja joutuu ottamaan osaa työkkärin määräämiin juttuihin ja se on tiedossa ihmiselle kun työkkärin asiakkaaksi ilmoittautuu. Kuntouttavan työtoiminnan hyöty on isoksi osasksi psykososiaalista ja voi olla hyvinkin hyödyllistä pitkäaikaistyöttömälle. Sitä en väitä että se systeemi olisi oikeudenmukainen ja että olisin samaa mieltä kaikesta, mutta kyllä on hyvä osata myös objektiivisesti ajatella esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan muita hyötyjä. Ne on yleensä ihan perusteltuja käytänteitä eikä mitään tuulesta temmattua kiusantekoa vaikka se siltä saattaa tuntua.
Mistä ap keksi, että töissä pitää käydä kotikunnassa tai sen naapurissa? Jossain Inarissa noin voi ajatella, ei eteläisessä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko, mitä velvollisuuksia on Lähi-idästä tänne saapuneilla naisilla? Hehän ovat työttömiä=eivät tee töitä ja kaikki oikeudet löytyvät. Haluan kovasti tietää, mitkä ne velvollisuudet ovat.
On kyllä äärimmäisen hölmöä alkaa vertaamaan pitkäaikaistyötöntä suomalaista ihmistä ja lähi-idästä saapunutta kielitaidotonta ihmistä. Mutta lohdutukseksenne voin kertoa: yleensä kyllä kaikilla on tismalleen samat velvollisuudet. Ei ole mitään omia sääntöjä mulle ja omia sääntöjä sulle, vaan kaikki joutuu toimimaan samojen raamien puitteissa, vaikka kuinka haluaisitte kuvitella että toisilla on eri oikeuksia ja velvollisuuksia. Laillisesti ainakaan niitä oikeuksia ja velvollisuuksia ei voida oikoa toisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa sama mutta se on mielestäni härskimpää kun voittoa tavoitteleva yrittäjä saa vähän rahaa ja orjan. Näitä kun on tuhansia niin miksi kukaan palkkaisi kun ilmaisia saa? Kaupat, varastotyöt, kiinteistöhuolto firmat esim. käyttää paljon orjia.
Oma työttömyyteni on nimenomaan venynyt huonon terveystilanteeni vuoksi viimeisten vuosien aikana, mutta sitä vaan ihmettelen suuresti, että kun olin vuosia puolisoni tulojen vuoksi ilman työttömyysturvaa (kiitos silloisen kelan tarveharkinnaisen työmarkkinatuki lain), ja tuon lain vallitessa ollessani työtön välillä, ei työkkäri välittänyt minusta yhtään mitenkään, ei mitään tarjonneet vuosikausiin, mutta nyt sitten kun olen likemmäs normieläkeikää ja ikävä kyllä monin tavoin sairastunut, niin nyt vasta on kova vimma saada minut kuntoon ilmaistyöllä, vaikka erikoislääkäritkään eivät siihen ole kyenneet.
Suomessa kannetaan huolta ja paheksutaan mm. kahvin ja suklaan tuotannossa käytettävää orjatyötä.
Oman maamme sisäistä orjatyötä kuitenkin nimitetään harjoitteluksi ja kuntouttavaksi toiminnaksi. Sitä ei paheksuta. Ainoastaan ne valittavat jotka sen kohteeksi joutuvat.
Muistan varmasti loppuelämäni oman tyrmistykseni kun jäin työttömäksi yli 10 v kestäneestä vakituisesta työsuhteesta kymmenien muiden yt:ssä irtisanottujen kanssa.
Vaikka minulla oli jo silloin vahva osaaminen ja monipuolinen kokemus alaltani, ehdotettiin minulle työkokeilua tai harjoittelua. Sanottiin vaan, että itse pitää sitten paikka hakea, sillä meillä ei ole kuin tarjota kuin lattiatason tehtäviä.
Ei ollut silloin sellainen olo, että nyt tarvitsee lähteä kokeilemaan miltä se töiden tekeminen tuntuu ja osaako olla työelämässä.
En hakenut mitään kokeilu- enkä harjoittelupaikkoja. Sellaisilla hakemuksilla olisin torpedoinut urani pohjaan ihan hetkessä ja olisin todennäköisesti nyt jossain kuntouttavassa työtoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Oma työttömyyteni on nimenomaan venynyt huonon terveystilanteeni vuoksi viimeisten vuosien aikana, mutta sitä vaan ihmettelen suuresti, että kun olin vuosia puolisoni tulojen vuoksi ilman työttömyysturvaa (kiitos silloisen kelan tarveharkinnaisen työmarkkinatuki lain), ja tuon lain vallitessa ollessani työtön välillä, ei työkkäri välittänyt minusta yhtään mitenkään, ei mitään tarjonneet vuosikausiin, mutta nyt sitten kun olen likemmäs normieläkeikää ja ikävä kyllä monin tavoin sairastunut, niin nyt vasta on kova vimma saada minut kuntoon ilmaistyöllä, vaikka erikoislääkäritkään eivät siihen ole kyenneet.
Kuvitteletko sä että kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on parantaa sun sairaudet? :D sen on ainoastaan tarkoitus saada sut takaisin työelämään ja että voit itse elättää itsesi.
Kummallista kyllä, että vakuutuslaitokset hylkäävät vain 20 % työkyvyttömyyseläkehakemuksista, kun kyseessä on työsuhteesta tke:tä anova kipeä työläinen, mutta työttömiltä sairailta eläkehakemuksen hylkäysprosentti on huikeat 90 %!!!!
Vierailija kirjoitti:
Minua uhkailtiin karenssilla kun olin samanlaisessa tilanteessa.
Oikeuteni ansiosidonnaiseen päivärahaan oli katkennut kun olin käynyt opiskelemassa ulkomailla ja puolison tulojen takia en saanut edes työmarkkinatukea.
Työkkäriin olin ilmoittanut koska ajattelin että sieltä voisi löytyä työpaikka tai joku asiallinen koulutus. Työkkäri kuitenkin tarjosi vain jotain älyttömiä höpökoulutuksia ja uhkasivat karenssilla jos kieltäydyn.
Jankkasivat vaan sitä karenssia vaikka sanoin että en saa nytkään mitään rahaa yhtään mistään 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja joutuu ottamaan osaa työkkärin määräämiin juttuihin ja se on tiedossa ihmiselle kun työkkärin asiakkaaksi ilmoittautuu. Kuntouttavan työtoiminnan hyöty on isoksi osasksi psykososiaalista ja voi olla hyvinkin hyödyllistä pitkäaikaistyöttömälle. Sitä en väitä että se systeemi olisi oikeudenmukainen ja että olisin samaa mieltä kaikesta, mutta kyllä on hyvä osata myös objektiivisesti ajatella esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan muita hyötyjä. Ne on yleensä ihan perusteltuja käytänteitä eikä mitään tuulesta temmattua kiusantekoa vaikka se siltä saattaa tuntua.
Hahhaa, nimenomaan se psykososiaalinen hyöty on valtaosan kohdalla ihan puppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa sama mutta se on mielestäni härskimpää kun voittoa tavoitteleva yrittäjä saa vähän rahaa ja orjan. Näitä kun on tuhansia niin miksi kukaan palkkaisi kun ilmaisia saa? Kaupat, varastotyöt, kiinteistöhuolto firmat esim. käyttää paljon orjia.
Saako työkokeilun järjestäjä/työnantaja/mikä nyt on oikea termi oikeasti saman rahan työttömästä?
Eräskin pienyrittäjä lomailee itse ja puotia pyörittää alati vaihtuvat kokeilijat.
Raha on kaikessa merkittävä juttu. Olen työnhakija, käytännössä työkyvytön. Aktiivileikkuri leikkaa joka kuukausi koska en ole "aktiivinen". Pyynnöistä huolimatta en pääse sairalomalle, kuntoutustuelle enkä eläkkeelle, koska näin saisin enemmän rahallisesti, kuin nyt, koska en saa puolison tulojen vuoksi toimeentulotukea. Tietenkään tätä ei ole sanottu, mutta osaan yhteenlaskua... Entäpähän sitten, kun olen ollut "riittävän" kauan työttömänä ja alkaisi mennä tuota sakkomaksua (en tiennyt sellaista olevan ennen tätä), niin pääsisinköhän sitten saikulle ja jopa eläkkeelle, koska fyysinen vaivani ei koskaan parane, sen kanssa ylipäätään on todella vaikeaa. Toki psyykekin on kärsinyt ja vaikuttaa sekin työkykyyn...
Jos kerran olet työkykyinen etkä tarvitse apua niin mene töihin. Tai lopeta asiakkuus te-toimistossa, ei sen asiakkaana ole pakko olla.