Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te-virkailija, kunnan sosiaaliohjaaja painostivat työttömän kuntouttavaan työtoimintaan!

Vierailija
22.02.2019 |

Ja kaikki, jotka tietävät ja omakohtaisesti ovat kokeneet, mikä on se suurin syy, miksi kunta tahtoo pitkäaikaiset työttömänsä saada siirrettyä kokoaikaiselta työttömyyspäivärahojen puolelta mukamas kuntouttavan orjuuttavan työtoiminnan puolen asiakkaaksi on kiistatta se, että kunnat joutuvat maksamaan sakot pitkään työttöminä olleiden työttömille maksetuista työttömyyskassojen tai kelan työttömyyskorvauksista. Työttömän työttömyyden kestettyä yli 300 arkipäivää, niin sakko on 50 % työttömän saamasta työttömyyskorvauksesta ja yli 1000 työttömyyskorvauspäivästä sakkoa kunnat joutuvat maksamaan 70 % työttömälle maksetusta työmarkkinatuesta, josta on saatettu jo leikata aktivointilakiin perustuva noin 4,6 %:n leikkaus.
Edellä olevan systeemin uhriksi työtön joutuu pakosta sen takia, ettei asuinpaikkakunnassa tai ei edes naapurikunnissa ole edes työttömän työhistoriakokemus ja koulutus huomioon ottaen työpaikkoja haettavanakaan tai jos onkin, niin yksi jopa tuhansista hakeneista vain valitaan, ja valittu ei taatusti ole se yli viisikymppinen ja työttömyysvuosiensa aikana jo erilaisia sairauksia kärsittäväkseen saanut työtön.
Kuitenkin kipeä työtön passitetaan karenssin uhkaamaana 9 euron kulukorvauksella kunnan järkkäämään mukamas kuntouttavaan työhön, joka ei kuitenkaan kuntoututa lainkaan tai toisin sanoen se on monen tapauksessa mahdotontakin. Omituista touhua!

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No työttömillä on myös velvollisuuksia, mikä yllätys se oli? 

Niin, hakea töitä. Ei tehdä töitä ilman palkkaa ja muita työsuhteeseen kuuluvia etuisuuksia. Kas kun jos olet työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa jossain yrityksessä sinulla on paljon velvollisuuksia mutta ei juurikaan oikeuksia (joita ns oikeilla työntekijöillä on).

Vain ilkeä tai totaalisen tyhmä ihminen pitää tuota systeemiä oikeudenmukaisena.

Niin, ja joutuu ottamaan osaa työkkärin määräämiin juttuihin ja se on tiedossa ihmiselle kun työkkärin asiakkaaksi ilmoittautuu. Kuntouttavan työtoiminnan hyöty on isoksi osasksi psykososiaalista ja voi olla hyvinkin hyödyllistä pitkäaikaistyöttömälle. Sitä en väitä että se systeemi olisi oikeudenmukainen ja että olisin samaa mieltä kaikesta, mutta kyllä on hyvä osata myös objektiivisesti ajatella esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan muita hyötyjä. Ne on yleensä ihan perusteltuja käytänteitä eikä mitään tuulesta temmattua kiusantekoa vaikka se siltä saattaa tuntua.

Hahhaa, nimenomaan se psykososiaalinen hyöty on valtaosan kohdalla ihan puppua.

Voihan sitä jotkut olla tuotakin mieltä että se on puppua. Ja vaikka monesti nämä asiat ovat epäoikeudenmukaisia, niin todellisuudessa ne työkkärin virkailijat ja sosiaaliohjaajat ei voi sille annetulle ohjeistukselle ja määräyksille tehdä yhtään mitään vaan heidän on pakko toimia niiden mukaan. Hekin aivan varmasti ymmärtää että joskus nämä jutut on ihan järjettömiä, mutta sille systeemille he ei voi tehdä yhtään mitään. Ei ole heilläkään vaihtoehtoa vaikka olisivatkin eri mieltä kun se ohjeistus tulee muualta käsin. 

Etköhän nyt myöntänyt omassa kommentissasikin että puppua on.

En, koska itse en ole sitä mieltä että se on puppua. Missä kohtaa muka sanoin muuta? Mulle ei ole mitenkään hankalaa hyväksyä sitä että jonkun mielestä se on puppua, mutta mulla ei ole tarvetta lähteä väittelemään asiasta kun se ei näitä työkkärin palveluita tule muuttamaan. Ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä ja sun näkemys on että se on puppua mutta se ei ole mun näkemys. Pystyn kyllä elämään sen kanssa että jotkut on eri mieltä asioista kuin minä, eikä sillä väittelyllä olisi minkäänlaista merkitystä. 

Jaa... Mutta ihmisten kurittaminen on sitten ainakin mielestäsi oikein. Aika humaania!

Jaahas, no missäs kohtaa sanoin että ihmisten kurittaminen on oikein? Tuolla yhdessä kommentissa sanoin että on epäoikeudenmukaista että pätevien ihmisten osaamista käytetään hyväksi joissakin paikoissa sillä verukkeella että he osallistuvat johonkin työkkärin määräämään toimintaan. Osa työttömistä taas hyötyy palveluista edes jossakin mielessä, mutta ei kaikki. Mutta kun se homma on se että ne sosiaaliohjaajat ja työkkärin tädit ei voi alkaa valikoimaan sieltä että kenen tarvii ja kenen ei tarvi osallistua johonkin kuntouttavaan työtoimintaan vaikka niin haluaisivatkin, koska heidän täytyy toimia ohjeiden mukaan. En ole missään vaiheessa myöskään sanonut mun mielipidettä koko asiasta, vaan käsitellyt asiaa ihan täysin objektiivisesti, joten on todella absurdia väittää että minun mielestäni ihmisten kurittaminen olisi oikein, varsinkin kun olen itsekin työtön.

Jos noin paljon kerran kiinnostaa niin mun mielipide on se että iso osa työkkärin palveluista on ihan yhtä tyhjän kanssa ja ei paljoa kyllä ihmisen työllistymistä edistä. Joskus työttömyys on kiinni itsestä ja omasta halusta työllistyä, mutta on myös erittäin motivoituneita ja päteviä työttömiä jotka yrityksestä huolimatta ei työllisty. Mutta sos.ohjaajat ja tt-toimiston työntekijät ei ole syyllisiä siihen että näihin kaiken maailman kuntouttaviin täytyy ottaa osaa jos niin on ohjeistuksissa määritetty. Työkkärin iso ongelma on se että niitä hommia ei tehdä asiakkaan tarpeisiin pohjaten, vaan ne kaikki työttömät tungetaan samaan karsinaan jolloin käy juuri noin että sinne kuntouttavaan työtoimintaan joutuu porukkaa jotka siitä ei hyödy ollenkaan ja sitten on näitä tapauksia joille se voi olla tosi merkittävä kokemus että pääsee edes johonkin toimintaan. 

Vierailija
42/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisessä yrityksessä palkkatyöläisenä käyvä ukkoni joutuu suorimaan kaikki kotityöt työpäivänsä jälkeen, koska minä käyn nyt työttömänä "kuntouttavassa" työryhmässä, ja en jaksa kotona enää tehdä yhtään mitään, en edes niitäkään kotitöitä, joihin aiemmin kipeenä työttömänä joten kuten pystyin hammasta pureksien kipulääkkeiden voimin, mutta nyt sitten kipulääkkein voimin raahaudun "piirileikkimään" , joka mukamas lupaa kuntouttaa minutkin vieläpä työhön, vaikka eipä noita ole edes näköpiirissäkään tarjollakaan, saatika että työnantajalle olisin se ykkösvaihtoehto sairaana&vanhana, ryppyisenä akkana. Kaiken lisäksi helkkarin katkerana ja kiukkuisena valtiomme tämänkin aktivointi/kuntouttava työtoimintalain laatijoille puolueineen ja niitä puolueita on monta, jotka tätä systeemiä ovat olleet luomassa ja pyörittämässä kansanedustajineen.

Mutta etkö ymmärrä, tuo on sinun parhaaksesi, kuntoudut, saat sisältöä päiviisi, tapaat muita ihmisiä, et alkoholisoidu ja luot jopa verkostoja jotta pääset myöhemmin työelämään!

Näinhän ylimieliset tai todella yksinkertaiset työssäkäyvät asian aina työttömille selittävät.

Itekin olin kuntouttavassa ja kotiin päästyä vain itkin sängyssä kipuja ja väsymysta ja kaikki koti oli hunningolla kun en kertakaikkiaan jaksanut mitään. Ei noussut edes itsetunto siinä hommassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, hakea töitä. Ei tehdä töitä ilman palkkaa ja muita työsuhteeseen kuuluvia etuisuuksia. Kas kun jos olet työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa jossain yrityksessä sinulla on paljon velvollisuuksia mutta ei juurikaan oikeuksia (joita ns oikeilla työntekijöillä on).

Vain ilkeä tai totaalisen tyhmä ihminen pitää tuota systeemiä oikeudenmukaisena.

Niin, ja joutuu ottamaan osaa työkkärin määräämiin juttuihin ja se on tiedossa ihmiselle kun työkkärin asiakkaaksi ilmoittautuu. Kuntouttavan työtoiminnan hyöty on isoksi osasksi psykososiaalista ja voi olla hyvinkin hyödyllistä pitkäaikaistyöttömälle. Sitä en väitä että se systeemi olisi oikeudenmukainen ja että olisin samaa mieltä kaikesta, mutta kyllä on hyvä osata myös objektiivisesti ajatella esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan muita hyötyjä. Ne on yleensä ihan perusteltuja käytänteitä eikä mitään tuulesta temmattua kiusantekoa vaikka se siltä saattaa tuntua.

Voihan sitä jotkut olla tuotakin mieltä että se on puppua. Ja vaikka monesti nämä asiat ovat epäoikeudenmukaisia, niin todellisuudessa ne työkkärin virkailijat ja sosiaaliohjaajat ei voi sille annetulle ohjeistukselle ja määräyksille tehdä yhtään mitään vaan heidän on pakko toimia niiden mukaan. Hekin aivan varmasti ymmärtää että joskus nämä jutut on ihan järjettömiä, mutta sille systeemille he ei voi tehdä yhtään mitään. Ei ole heilläkään vaihtoehtoa vaikka olisivatkin eri mieltä kun se ohjeistus tulee muualta käsin. 

En, koska itse en ole sitä mieltä että se on puppua. Missä kohtaa muka sanoin muuta? Mulle ei ole mitenkään hankalaa hyväksyä sitä että jonkun mielestä se on puppua, mutta mulla ei ole tarvetta lähteä väittelemään asiasta kun se ei näitä työkkärin palveluita tule muuttamaan. Ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä ja sun näkemys on että se on puppua mutta se ei ole mun näkemys. Pystyn kyllä elämään sen kanssa että jotkut on eri mieltä asioista kuin minä, eikä sillä väittelyllä olisi minkäänlaista merkitystä. 

Jaa... Mutta ihmisten kurittaminen on sitten ainakin mielestäsi oikein. Aika humaania!

Jaahas, no missäs kohtaa sanoin että ihmisten kurittaminen on oikein? Tuolla yhdessä kommentissa sanoin että on epäoikeudenmukaista että pätevien ihmisten osaamista käytetään hyväksi joissakin paikoissa sillä verukkeella että he osallistuvat johonkin työkkärin määräämään toimintaan. Osa työttömistä taas hyötyy palveluista edes jossakin mielessä, mutta ei kaikki. Mutta kun se homma on se että ne sosiaaliohjaajat ja työkkärin tädit ei voi alkaa valikoimaan sieltä että kenen tarvii ja kenen ei tarvi osallistua johonkin kuntouttavaan työtoimintaan vaikka niin haluaisivatkin, koska heidän täytyy toimia ohjeiden mukaan. En ole missään vaiheessa myöskään sanonut mun mielipidettä koko asiasta, vaan käsitellyt asiaa ihan täysin objektiivisesti, joten on todella absurdia väittää että minun mielestäni ihmisten kurittaminen olisi oikein, varsinkin kun olen itsekin työtön.

Jos noin paljon kerran kiinnostaa niin mun mielipide on se että iso osa työkkärin palveluista on ihan yhtä tyhjän kanssa ja ei paljoa kyllä ihmisen työllistymistä edistä. Joskus työttömyys on kiinni itsestä ja omasta halusta työllistyä, mutta on myös erittäin motivoituneita ja päteviä työttömiä jotka yrityksestä huolimatta ei työllisty. Mutta sos.ohjaajat ja tt-toimiston työntekijät ei ole syyllisiä siihen että näihin kaiken maailman kuntouttaviin täytyy ottaa osaa jos niin on ohjeistuksissa määritetty. Työkkärin iso ongelma on se että niitä hommia ei tehdä asiakkaan tarpeisiin pohjaten, vaan ne kaikki työttömät tungetaan samaan karsinaan jolloin käy juuri noin että sinne kuntouttavaan työtoimintaan joutuu porukkaa jotka siitä ei hyödy ollenkaan ja sitten on näitä tapauksia joille se voi olla tosi merkittävä kokemus että pääsee edes johonkin toimintaan. 

Noinhan se on. Itseäni raivostuttaa se että suuri osa ihmisistä on niin mustavalkoisia ja kapeakatseisia, niputetaan kaikki työttömät homogeeniseksi ryhmäksi vaikka ainoa yhdistävä tekijä jokaisen välillä on se tyttömyys.

Vierailija
44/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh. Aika kaukana totuudesta.

Eniten minua suututtaa, koska monessa paikassa otetaan ammatti-ihminen työkokeiluun. Henkilö saattaa olla pätevämpi kuin vakituiset. Sillä teetetään työt johon muuten joutuisivat palkkaamaan työntekijän. Siinö ei ole keinotyöllistetylle mitään psykososiaalisia arvoja , vaan päinvastoin.

Siis se on todella epäoikeudenmukaista että on varmasti paljon todella päteviä ihmisiä joiden osaamista käytetään hyväksi teettämällä tollaista "työtä". Sitten taas on se toinen puoli joka hyötyy paljon tollaisesta toiminnasta, jos ei työllistymismielessä niin sitten muista syistä. Täähän nyt on enemmän vika siinä järjestelmässä, ei sosiaaliohjaajissa ja työkkärin virkailijoissa, eikä väärää puuta kannata lähteä haukkumaan. Näissä asioissa siis kun työkkärillä ja sos.ohjaajilla ei ole varaa venkslata, vaikka he tietäisivät että kyseinen henkilö ei hyödy määrätystä toiminnasta, vaan on pakko toimia ohjeiden mukaan. Ja valitettavasti se myös menee niin, että jos työkkärin asiakkaana tahtoo pysyä ja saada työttömyysturvaa niin myös sen asiakkaan täytyy toimia niiden ohjeiden mukaan. Mutta lähtökohtaisesti työkkärin toiminnat ei ole kiusaamista, vaan ihan perusteltuja käytäntöjä. Siitä voi olla montaa mieltä että onko niissä mitään järkeä ja edesauttaako se kenenkään työllistymistä todellisuudessa.

Voisiko lopun muotoilla niin että hallituksen määräämät työkkärin toiminnat ovat kiusaamista?

Ehkäpä sen voisi. Ainahan kaikki käytänteet on hirveän hyvin perusteltuja ja niille on syitä että miksi toimitaan näin. Hyvä ajatus varmasti on takana ja halutaan tukea työllistymistä ja ihmisten työkykyä jne mutta se käytännön toteutus nyt on se missä tökkii. Esimerkiksi silloin kun tohon aktiivimalliin päädyttiin niin joo, hyvä ajatus siinä on takana ja halutaan että ihmiset työllistyvät mutta sitten siitä puhuttiin julkisesti mm. Twitterissä kurinpalautuksena niin siinä kohtaa mennään kyllä pahasti metsään ja sitten toteutuskin oli käytännössä kiristämistä ja niistä aktiivisuusehdon täyttävistä palveluista on aika harvalle (jos kenellekään) ollut työllistymisen suhteen minkäänlaista hyötyä. Mutta edelleen se että se ei ole työkkärin, ei kelan eikä sosiaalitoimen työntekijöiden vika, he pelkästään toimivat niin kuin heidän pitää työntekijöinä toimia vaikka näkevät itsekin että siinä ei paljon järjen hiventä ole.

Vierailija
45/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ! Hyi kauheaa!! 

Vierailija
46/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ! Hyi kauheaa!! 

Noinko kuvittelet työttömien ajattelevan?

Toki sellaisiakin on mutta enemmistö olisi innokas menemään työhän josta maksetaan palkkaa ja joka jopa kerryttää eläkettä, lomia, saattaa sisältää työterveyden jne.

Töitä riittää kyllä mutta harva työnantaja on halukas maksamaan siitä palkkaa.

Vierailija
47/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan muuttaa kaikki työt kuntouttaviksi ja poistaa varsinainen palkka sekä työsopimukset, samoilla perusteilla: "jos haluat rahaa, sinulla on velvollisuuksia", "ei ole mikään pakko tehdä mitään", "parempi se on käydä kutouttavassa kuin olla kotona", "entisaikaan ei ollut mitään työttömyyskorvauksia!"

Tulisi ihan valtavat säästöt, ajatelkaa Suomen taloutta!

Ei työssäolevat tuota halua. He haluavat kurjuuden vain työttömille koska katsovat että he ovat itse syypäitä työttömyyteensä ja he taas omilla ansioillaan saaneet töitä/pysyvät töissä.

Eivät osaa ajatella laajoja asiakokonaisuuksia saati asettua eri tilanteessa olevien asemaan.

Vierailija
48/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina mieluummin etsinyt itse työkokeilupaikan, kuin suostunut "kuntouttavaan" toimintaan missään kierrätyskeskuksissa tai taidetyöpajoilla.

En koe tarvitsevani kuntoutusta. Minulla on ammatti, ammattitaitoa ja elämänhallinta kunnossa. Vaikka työkokeiluja käytetään työpaikoilla härskisti hyväksi, on niistä kokemuksista ja syntyneistä suhteista ollut minulle kuitenkin enemmän hyötyä, kuin askartelusta jossain pajalla olisi ollut.

Niin mutta sinä oletkin voinut valita kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilun välillä, koska et olekkaan sairas ja työkyvytön työtön työnhakija, jonka vakuutuslaitos on näkemättä torpannut ja ei ole hyväksynyt tke:lle, on eri asemassa. Minulla on myös ammattitutkinto, pitkältä ajalta monipuolinen työhistoriani, mutta yli 300 päivän työttömyysajalla on merkitystä, kun pitkäaikaistyötöntä painostamalla sanktion uhalla pakotetaan allekirjoittamaan kuntouttavan työtoiminnan hyväksyminen aktivointisuunnitelmaansa te-virkailijan ja kunnan sosiaalityöntekijän läsnäollessa.

Niin ja ei minullakaan ole päihdeongelmaa tai elämääni hallitsemattomia ongelmia muuta kuin aikoinaan jo saamatta jäänyt ns. vakituisempi työuraputki!

Vierailija
49/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Niin ja olen puolisoni työpaikan vuoksi joutunut jäämään tänne, missä on huono työllisyystilanne oman ammattini myötä ollut jo vuosikymmenien ajan. Ikuinen pätkistyön tekijä. Useita kertoja samalla työnantajalla palveluksessa.

Vierailija
50/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, itse kokisin että mulle olisi pyskososiaalista haittaa siitä, jos joutuisin tekemään töitä ilman työsuhdetta, johon kuuluu palkka, kertyy eläke ja on työterveyshuollon puitteissa ja voi käyttää ongelmiin liiton lakimiestä ja/tai työpaikan luottamusmiestä.

Kukaan ei voi väittää, että minua kohdeltaisiin myöskään työpaikalla tasa-arvoisesti muiden työntekijöiden kanssa.

Eli jos on orjatyössä ilman mitään oikeuksia ja potkitaan päähän työkaverien toimesta... miten tämä voisi mitenkään tuottaa kuntouttavan työn tekijälle "psykososiaalista hyötyä"?

Vierailija
51/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, itse kokisin että mulle olisi pyskososiaalista haittaa siitä, jos joutuisin tekemään töitä ilman työsuhdetta, johon kuuluu palkka, kertyy eläke ja on työterveyshuollon puitteissa ja voi käyttää ongelmiin liiton lakimiestä ja/tai työpaikan luottamusmiestä.

Kukaan ei voi väittää, että minua kohdeltaisiin myöskään työpaikalla tasa-arvoisesti muiden työntekijöiden kanssa.

Eli jos on orjatyössä ilman mitään oikeuksia ja potkitaan päähän työkaverien toimesta... miten tämä voisi mitenkään tuottaa kuntouttavan työn tekijälle "psykososiaalista hyötyä"?

Todella selkeästi ja hyvin sanottu.

Ilmeisesti jotkut ovat nielleet mantran että töitä pitää ihmisen tehdä ollakseen kunnon kansalainen, ei väliä millaista työtä tai puuhastelua se on eikä väliä silläkään mitä siitä maksetaan yms , pääasia että ihminen tekee töitä niin hyvin voi.

Vierailija
52/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallinen pakko kuntouttava työtoiminta työttömien toimesta kuntouttaa ainoastaan kunnan/kaupungin tilitasetta! Sitä vähemmän sakon maksuja kunnalla, mitä enemmän ns. sakko-työttömiä nöyryytystoimissa.

Vierailija
53/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työttömänä Helsingin kaupungin pitkäaikaistyöttömille tarkoittama duuri yritti into pinkeänä työntää akateemista työtöntä amipajaan opiskelemaan suomen kieltä m****muuttajien kanssa, erityisnuorille ym tarkoitettuun keskuspuiston ammattiopistoon sekä mielenterveyskuntoutujien kurssille. Tämä siis silkassa kiusaamismielessä ja syystä, että halusivat tarpeeksi osallistujien ostamilleen kursseille. Valtaosa duurin omista työntekijöistä on helsingin kaupungin entisiä alkoholisoituneita työntekijöitä suojatyöpaikoissa. Eli työttömät katsokaa tarkasti mihin suostutte. 

Vierailija
54/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma työttömyyteni on nimenomaan venynyt huonon terveystilanteeni vuoksi viimeisten vuosien aikana, mutta sitä vaan ihmettelen suuresti, että kun olin vuosia puolisoni tulojen vuoksi ilman työttömyysturvaa (kiitos silloisen kelan tarveharkinnaisen työmarkkinatuki lain), ja tuon lain vallitessa ollessani työtön välillä, ei työkkäri välittänyt minusta yhtään mitenkään, ei mitään tarjonneet vuosikausiin, mutta nyt sitten kun olen likemmäs normieläkeikää ja ikävä kyllä monin tavoin sairastunut, niin nyt vasta on kova vimma saada minut kuntoon ilmaistyöllä, vaikka erikoislääkäritkään eivät siihen ole kyenneet.

Kuvitteletko sä että kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus on parantaa sun sairaudet? :D sen on ainoastaan tarkoitus saada sut takaisin työelämään ja että voit itse elättää itsesi.

Hah, hah kuntouttavalta töihin. Jos ei halua töihin niin sen välttää kertomalla että on joskus ollut kuntouttavalla. Sama kun kertoisit olevasi pysyvästi sairas. Painostettuna sorruin kuntouttavaan työhön. Eipä siitä muita voi syyttää.

No ei se nyt aina ihan näinkään ole. Kannattaa vaan olla tarkkana siinä, kun kuntouttavaan työtoimintaan lähtee, että hakeutuu mielellään ns. oikeaan työpaikkaan eikä mihinkään pajalle puuhastelemaan ellei ole pakko. Itseäni koitettiin ensin laittaa sellaiseen, mutta käytyäni siellä tutustumassa totesin, että ei kiitos. Sanoin suoraa, että haluan päästä tekemään ns. oikeaa työtä ja pääsinkin sitten toimistotyöntekijäksi täysin tavalliseen työpaikkaan ja työyhteisöön. 10 kk olin kuntouttavassa työtoiminnassa, jonka jälkeen sain 6 kk palkkatukityöpaikan samasta paikasta. Sen jälkeen oli kuukauden tauko, kunnes samasta paikasta aukesi kesätyö, jota hain ja jonka heti sain. Se kesti 3 kk ja sinä aikana hain töitä muualta ja pariin paikkaan pääsin haastatteluun. Toisessa niistä työ oli hyvin vastaavaa, kun mitä olin sen viimeisen noin 1,5 vuotta tehnyt, ja he kyllä arvostivat työkokemustani, tiettyjen ohjelmien/tietojärjestelmien tuntemista jne. Soittivat esimiehelleni, joka oli cv:ssä suosittelijana, ja hän kertoi minusta ilmeisesti positiivista palautetta, sillä sain kyseisen työn ja sillä tiellä ollaan edelleen noin vuosi myöhemmin. 

Kuntouttavasta työtoiminnasta voi siis olla myös apua ja hyötyä, ei sitä kannata kokonaan lytätä ja haukkua. Se riippuu monesta tekijästä. Ja sen kautta voi todella saada työpaikan ja/tai valmiutta työelämään. Itse en ainakaan missään nimessä usko, että ilman sitä olisin tässä tilanteessa nyt. Se antoi minulle ensinnäkin työkokemusta ja opin paljon uutta. Lisäksi sen myötä sain lisää itseluottamusta ja reippautta ja se oli ylipäätään merkittävässä osassa sitä, että sopeuduin taas  arkeen (olin noin 2 v kotona tekemättä mitään). Työttömänä valvoin aamuyöhön ja nukuin pitkälle päivään, en saanut oikein otetta mistään jne, koska ei ollut tavallaan pakko ja asioita oli niin helppo siirtää, jos ja kun ne tuntuivat yhtään haastavilta. Kuntouttavan myötä oli kuitenkin säännöllistä, pakollista menoa, johon piti sitoutua se 3-4 pv/vkossa ja joka myös toi sisältöä elämään ja sai olon jotenkin ns. hyödyllisemmäksi, ja siitä se sitten ylämäki lähti. Tietenkään se ei ollut mikään ihmeratkaisu kaikkiin ongelmiini, mutta se helpotti selkeästi sosiaalisten tilanteiden pelkoani ja masentuneisuuttani ammattiavun ja itsehoidon ohessa. Harvoin ne vaan siellä kotona olemallakaan katoavat, itse ainakin olen kokenut, että haastamalla/altistamalla itseään askel kerrallaan kohtaamaan pelkonsa yms niistä voi oikeasti päästä yli.

N28

Vierailija
55/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella selkeästi ja hyvin sanottu.

Ilmeisesti jotkut ovat nielleet mantran että töitä pitää ihmisen tehdä ollakseen kunnon kansalainen, ei väliä millaista työtä tai puuhastelua se on eikä väliä silläkään mitä siitä maksetaan yms , pääasia että ihminen tekee töitä niin hyvin voi.

Totta on että lähes kaikki ihmiset tarvitsevat jotain tekemistä/työtä/mitä lie voidakseen hyvin henkisesti. Mutta ihminen osaa kyllä itse löytää sen tekemisen, mitä se sitten onkaan, käsitöitä, liikuntaa, pihatöitä, nikkarointia, naapuriapua.. ja silloin se on sitä mikä kuntouttaa/pitää kunnossa/antaa mielihyvää ja tarkoitusta.

Ulkopuolelta tuleva pakottaminen ja siihen vielä liittyvä nöyryyttäminen ja eriarvoisuus ei sitä tee.

Vierailija
56/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinkin viedä yhden 9 euron kulukorvauksella ostamani ruusun kaupungin talouspäällikölle, jahka selviän hengissä orjapajalta ja muutan perheeni ja puolisoni kanssa toisaalle, kunnes muut asiat saadaan siihen malliin.

Vierailija
57/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. "sitten on näitä tapauksia joille se voi olla tosi merkittävä kokemus että pääsee edes johonkin toimintaan.", ei tällaisia olekaan.

Vierailija
58/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... Aikuiset lapsemme ovatkin jo aikapäiviä sitten täältä joutuneet muuttamaankin parempien mahdollisuuksien ulottuville, joten ei muuta kuin me vanhemmat muutamme perässä.

Eipä jää ikävä, emmehän ole täältä itsekkään lähtöisin. Suomessa on onneksi paljon viihtyisämpiä paikkakuntia kuin nykyinen, ja talouskin on kunnossa muissa kunnissa parempi, ja paranee vieläpä puolisoni verotuloistaan. Heippa sitten vaan!

Vierailija
59/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kuntoutusta tarvitsevien ei kuuluisi edes olla työttöminä työnhakijoina, vaan sairaspäivärahalla tai kuntoutustuella. Koko termi "työttömien kuntoutus" puistattaa.

Vierailija
60/139 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kuntoutusta tarvitsevien ei kuuluisi edes olla työttöminä työnhakijoina, vaan sairaspäivärahalla tai kuntoutustuella. Koko termi "työttömien kuntoutus" puistattaa.

Kyllä. Se kuulostaa ihan joltain "Työttömien lopullinen ratkaisu"-esiasteelta.

Ymmärtänet viittauksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän