Yliopistokiusattu vastaa kysymyksiin
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinua kiusasi? Henkilökunta vai muut opiskelijat?
Muut opiskelijat. Henkilökunta on aina kohdellut minua asiallisesti.
Kerroit että sinut jätetään porukasta pois. Tekevätkö muut nimenomaan selväksi ettei seuraasi kaivata, vai eikö sinua vain pyydetä mukaan? Ja koskeeko tämä opiskelujuttuja vai vapaa-aikaa?
Kyselen koska itse opetan yliopistossa ja meillä kiusaaminen ja huono kohtelu otetaan tosissaan.
Koskee niin opiskelujuttuja kun vapaa-aikaa. Jään aina ylimääräiseksi ryhmäjaossa. Ruokalassa samaa ainetta kanssani opiskelevat hakeutuu aina muihin pöytiin istumaan (muiden opiskelijoiden kanssa ei ole ongelmia) ja saattaa jopa kääntyä oven kohdalla kun huomaa minut. Aiemmin mainitsemani ainejärjestön jäsenet esittää tyhmää kun kysyn missä ja milloin juhlia on, ja miten niihin ilmoittaudutaan.
Ikävä kuulla. Jo ryhmätöissä jäät aina ulkopuolelle, kannatta puhua omaopettajalle, niin kenties jatkossa kurssin opettaja kiinnittää asian huomiota ja tekee ryhmäjaon.
Ainejärjestön puolesta kuulostaa salamyhkäiseltä, jos ainejärjestön yleisistä pirskeistä ei ole ilmoituksia, vaan sana kiirii puskaradiossa. Jos taas kyseessä on hallituksen sisäiset karkelot, sille ei voi oikein mitään.
Ne on nykyään Whatsapp-ryhmässä. Aiemmin oli sähköpostilista mutta jostain syystä se on korvattu Whatsapilla.
Periaatteessa voisin alkaa vainoharhaiseksi mutta muutos tuli juuri sen jälkeen kun sanoin yhteen toiseen asiaan liittyen etten käytä Whatsappia nyt enkä tulevaisuudessa.
Ainejärjestön tulisi edustaa kaikkia alansa/laitoksen opiskelijoita tasapuolisesti ja yleensä ainejärjestöt toimivat yliopiston tiloissa. Yliopistoa sitoo yhdenvertaisuussääntö ja samaa periaatetta voidaan soveltaa ainejärjestöön. Mikäli pyynnöstä huolimatta sinulle ei toimiteta tietoa ainejärjestön toiminnasta, kerro siitäkin omaopettajalle tai laitoksen johtajalle.
Oman kokemuksen mukaan, mitä homogeenisempi opiskelija-aines, sitä enemmän asenneongelmia, joka voi jopa olla syrjivää.
Aloitin itse yliopisto-opinnot luonnontieteellisellä, miesvaltaisella alalla, jossa kaikki samalla vuosikurssilla olivat lähes järjestään suoraan lukiosta parhailla arvosanoilla tai enintään vuosi armeijaa välissä. Sosioekonomisesti... noh, meitä oli vuosikurssilla ihan kourallinen, joilla ei ollut akateemista perhettä.
Siellä oli vielä vähän teinimeininki ja myös semmoista klikkiytyvää menoa.
Vaihdoin myöhemmin opiskelemaan toista luonnontieteellistä, nyt vähemmän eksaktia, naisvaltaista alaa. Olin varma, että olisin vuosikurssin "vanhus" ja hieman hermostunut, miten jaksan teinityttöjen oletusarvoisesti vielä pahemman klikkeilyn kanssa.
Turhaan pelkäsin. En ollut vuosikurssin vanhin tai edes kärkipäässä. Todella heterogeenistä ainesta sekä iän, että taustan suhteen. Eikä puhettakaan klikeistä. Sosiaalisesti tosi avoin ja joustava porukkahenki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa on kiusaamista kuten kaikissa paikoissa joissa on nuoria kusipäisiä näyttämisenhaluisia runqvisteja. Henkilökunta solvasi. niin opetushenkilökunta kuin vaksitkin. Ja tämä sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Koetko torjunnan kiusaamisena?
Kyllä. Koen sen kiusaamisena etten pääse tutustumaan saman aineen opiskelijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että yliopistossa kiusataan...?
-Amiksen käynyt putkimies
Aika naiivia ajatella, että kiusaaminen loppuisi sinne peruskouluun. Kyllä niitä kiusaajia löytyy ihan kaikkialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroit että sinut jätetään porukasta pois. Tekevätkö muut nimenomaan selväksi ettei seuraasi kaivata, vai eikö sinua vain pyydetä mukaan? Ja koskeeko tämä opiskelujuttuja vai vapaa-aikaa?
Kyselen koska itse opetan yliopistossa ja meillä kiusaaminen ja huono kohtelu otetaan tosissaan.
Koskee niin opiskelujuttuja kun vapaa-aikaa. Jään aina ylimääräiseksi ryhmäjaossa. Ruokalassa samaa ainetta kanssani opiskelevat hakeutuu aina muihin pöytiin istumaan (muiden opiskelijoiden kanssa ei ole ongelmia) ja saattaa jopa kääntyä oven kohdalla kun huomaa minut. Aiemmin mainitsemani ainejärjestön jäsenet esittää tyhmää kun kysyn missä ja milloin juhlia on, ja miten niihin ilmoittaudutaan.
Ikävä kuulla. Jo ryhmätöissä jäät aina ulkopuolelle, kannatta puhua omaopettajalle, niin kenties jatkossa kurssin opettaja kiinnittää asian huomiota ja tekee ryhmäjaon.
Ainejärjestön puolesta kuulostaa salamyhkäiseltä, jos ainejärjestön yleisistä pirskeistä ei ole ilmoituksia, vaan sana kiirii puskaradiossa. Jos taas kyseessä on hallituksen sisäiset karkelot, sille ei voi oikein mitään.
Omaopettaja? Onks tää yliopisto niiku lukio tai ammatti"korkee"koulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kandivaiheessa aina omaopettaja joka mm. neuvoo opintojen suunnittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Otatko ahteriin?
En. Miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tämä on yliopisto, jossa on omaopettaja-systeemi. Meillä omaomattaja osoitetaan jo eka vuonna, ja omaopettajan hommaa on mm. auttaa hops:n laatimisessa ja auttaa kaikissa opintoja koskevissa kysymyksissä. Joskus jopa yksityiselämän ongelmissa.
Minua kiusataan liian haisevista kakoista. Käyn vessassa ja hajuni tunnetaan. Tykkään syödä venäläisittäin ja itämaisittain hapatettua ruokaa. Siksi kaka haisee pitkään ja sinnikkäästi. Kultivoin suolistoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on nykyään Whatsapp-ryhmässä. Aiemmin oli sähköpostilista mutta jostain syystä se on korvattu Whatsapilla.
Periaatteessa voisin alkaa vainoharhaiseksi mutta muutos tuli juuri sen jälkeen kun sanoin yhteen toiseen asiaan liittyen etten käytä Whatsappia nyt enkä tulevaisuudessa.
Whatsappin kaltaiset kanavat käyvät pääasialliseksi viestintämuodoksi *ainoastaan* siinä tapauksessa, että kaikki, ihan kaikki, ilmaisevat suostumuksensa. Se on kaupallinen, ulkopuolinen taho eikä opiskelijoiden voi olettaa kohtuudella ottavan sen käyttöönsä vain siksi että pysyisi kärryillä opiskelijamenosta. Koulu tarjoaa kuitenkin sähköpostin, joten sähköpostilista on neutraali ja asiallinen tapa viestiä. Kuten olisi myös esim. oppiaineen ilmoitustaulu tms. Toki näiden lisäksi voi käyttää myös muita kanavia, mutta pelkästään niiden varassa ei voi olla.
Kyllä niitä idiootteja löytyy yliopistostakin. Itseä nuoremmat tytöt oli naureskellut mm. ilmeilleni.
On se kiva kun olen niin mielenkiintoinen, että ilmeistäkin saa väännettyä juttua. Itseä ei kiinnosta kyseiset tytöt edes sen vertaa, että nimet muistaisin. Tulen monien muiden kanssa juttuun, joten samapa tuo. Osoittavat vaan oman lapsellisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Ap, mutta minua kiusattiin yliopistossa murteesta.
Minua taas kiusattiin perheeni sosiaalisen taustan takia. Kaikki eivät hyväksyneet sitä että vanhempien koulutus rajoittui kansakouluun.
Näin Helsingissä vuosina 1989-1994.
Mistä opiskelijakaverisi tiesivät vanhempiesi koulutuksen? Opiskelin suunnilleen samoina vuosina eikä kurssikavereistani kukaan tiennyt, mitä vanhempani tekevät.
Pitäisikö suurin osa toimittajista polttaa elävältä vai kiduttaa hitaasti pimeässä kylmässä kylmässä kellarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko torjunnan kiusaamisena?
Kyllä. Koen sen kiusaamisena etten pääse tutustumaan saman aineen opiskelijoihin.
Nuoret ihmiset voi klikkiytyä noin ilman että se on edes jotain juuri sua kohtaan.
Vaihda muihin yliopiston harrastuspiireihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että yliopistossa kiusataan...?
-Amiksen käynyt putkimies
Miksi tämä yllättää? Kyllä aina muutama pikkusielu mahtuu isompaan porukkaan. Kyllähän työpaikkakiusaamista esiintyy kaikilla aloilla. Samoista ihmisistä tulee myöhemmin työpaikkakiusaajia.
Ainejärjestöihin menee aktiiviseksi usein pöljimmät käyttäytyjät. Osa heistä kuluttaa järjestön rahoja omiin pippaloihinsa, joten juhliin ei haluta sääntöjen noudattajia ja asiallisia opiskelijoita. Hanki kaverit muualta. Mitä tulee ryhmätöihin, niin nykyään yleensä opettajat jakaa ryhmät juuri siksi, ettei tulisi kuppikuntia tai syrjäytymistä.