Taapero maksaa yli 200 euroa kuukaudessa, teini 500 euroa – paljonko rahaa lapsiperhe tarvitsee hyvään elämään?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuohon toiseen ketjuun kirjoittanut allaolevan, ja aika moni komppasi:
Minulla kaksi teinipoikaa. Arvioisin, että yhden teinin
- ruoka 250 e kk
- lukiokirjat 50 e kk
- kk-raha 70 e kk
- känny 25 e kk
- parturi 20 e
- bussilippu 25 eKyllä pakollisia menoja on jo 450 e, plus
- lomamatkat
- harrastukset
- vaatteet
=> vain taivas on rajana näissä asioissa, voi tietty olla käyttämättä yhtään rahaa niihin.Ai niin, vakuutuksia voi kans hankkia.
Miten ruokaan saa uppoamaan 250 euroa kuukaudessa?
250 e on vähän. Toinen juo jo maitoa kaksi litraa päivässä, eli 60 eurolla kuukaudessa.
Meidän neljän hengen ruokakulut ovat 800 e min. Ja me aikuiset syömme vähemmän kuin pojat. Elisiksi arvioin tuon 250 e.
Mites se loput 190 euroa?
Miksi pitää opettaa ne lapset juomaan maitoa?? Uskokaa jo, että ihminen EI TARVITSE TOISEN NISÄKKÄÄN MAITOA niin kuin mikään muukaan nisäkäs ei tarvitse toisen nisäkkään maitoa tai maitoa muutenkaan kasvun jälkeen. Eikä se ole ihmiselle edes terveellistä. Valion propaganda näköjään ei Suomessa vaan laannu. :D
Tämä siis sille älykääpiölle jonka teini juo maitoa 60e kuussa. :Dddddddd
En minä häntä pakota juomaan maitoa. Ihan itse valitsee.
Kannattiko opettaa? Siinä on kaloreita enemmän kuin kokiksessa, että semmoinen terveysjuoma.
Itse asiassa teini alkoi juomaan maitoa joskus 14-15 vuotiaana. Minä tarjosin aina vettä ruoan kanssa.
Itse en rahoittaisi.
Peruskoulun ohella ei saa töitä tehdä juuri yhtään, joten työnantajat eivät ota töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ruoka 250 e kk
- lukiokirjat 50 e kk
- kk-raha 70 e kk
- känny 25 e kk
- parturi 20 e
- lomamatkat
- harrastukset
- vaatteet
=> vain taivas on rajana näissä asioissa, voi tietty olla käyttämättä yhtään rahaa niihin.Ai niin, vakuutuksia voi kans hankkia.
250 e on vähän. Toinen juo jo maitoa kaksi litraa päivässä, eli 60 eurolla kuukaudessa.
Meidän neljän hengen ruokakulut ovat 800 e min. Ja me aikuiset syömme vähemmän kuin pojat. Elisiksi arvioin tuon 250 e.
Aika hyvä esimerkki siitä miten ostamalla turhuuksia ja mitä mieleen juolahtaa saa rahaa kyllä kulumaan, mutta turha puhua silloin "pakosta". Maidon runsas juominen päivittäin on epäterveellistä, epäeettistä ja turhaakin turhempaa. Meilläkin 4 hengen perhe ja ruokakulut saa kyllä pysymään 600 eurossa kun miettii mitä ostaa. Syömme terveellisesti, sesonkien mukaan ja kasvisruokaa suosien. Tuohon minim. 800 euroon saisi jo sisällyttää useita ravintolakäyntejä, take-away kahveja, lounaita herkkuja jne. Ja eihän siinä mitään, mutta typerää kuvitella että kaikkien muidenkin täytyisi törsätä samoin elääkseen hyvin tai normaalia elämää. Ei tarvi.
Vierailija kirjoitti:
- ruoka 250 e kk
- lukiokirjat 50 e kk
- kk-raha 70 e kk
- känny 25 e kk
- parturi 20 e
- lomamatkat
- harrastukset
- vaatteet
Hiukset voi leikata itse.
Meillä 2 päiväkoti-ikäistä, molemmat 5pv/vk, kulut 590/kk. Ruuat pieniltä ehkä 150, vaatteita 40/kk (tyttöjä molemmat, kuitenkin goretexia kuluu ja esim. lasten talvikengät törkeissä hinnoissa, hyvät kintaat 35€...), vakuutukset 20/kk, matkat ja harrastukset (molemmilla 1) ehkä 100/kk, ravintolaankin 100/kk kun syödään aina vkl kerran ainakin ulkona. plus polkupyörät, uimakamppeet, sukset, luistimet, pulkat ja joku lelukin.. 50/kk? joo-o. Tonnin kuussa. On käytävä töissä ja sitten palkka on sellainen ettei kela korvaa oikein mitään päivähoidosta niin tili tuli ja meni, kun asumiset ja omatkin maksut siihen vielä. Kohta laskee hiukan kun pk loppuu toiselta.. ja sitten alkaa muut kulut nousta. C'est la vie.
Useimmat tuntuvat unohtaneen lastensa asumis- ja liikkumiskulut (paikka perheen autossa, pyörä, bussi).
Ihmettelen tuota nuorten ahkeraa ulkonasyömistä, eikö nykyään tosiaan osata tavata kavereita ilman rahanmenoa, esimerkiksi toistensa luona tai nuorisotiloissa?
Maito ei ole janojuoma, vesi on parempaa, ei maksakaan niin paljon, eikä (jonkun muun) tarvitse kantaa sitä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 päiväkoti-ikäistä, molemmat 5pv/vk, kulut 590/kk. Ruuat pieniltä ehkä 150, vaatteita 40/kk (tyttöjä molemmat, kuitenkin goretexia kuluu ja esim. lasten talvikengät törkeissä hinnoissa, hyvät kintaat 35€...), vakuutukset 20/kk, matkat ja harrastukset (molemmilla 1) ehkä 100/kk, ravintolaankin 100/kk kun syödään aina vkl kerran ainakin ulkona. plus polkupyörät, uimakamppeet, sukset, luistimet, pulkat ja joku lelukin.. 50/kk? joo-o. Tonnin kuussa. On käytävä töissä ja sitten palkka on sellainen ettei kela korvaa oikein mitään päivähoidosta niin tili tuli ja meni, kun asumiset ja omatkin maksut siihen vielä. Kohta laskee hiukan kun pk loppuu toiselta.. ja sitten alkaa muut kulut nousta. C'est la vie.
No tämäkin kulutuskäyttäytyminen on oma valinta. Kyllähän se on helposti ”tili tuli, tili meni” jos lasten ravintolakäynteihin menee jo satanen joka kuukausi. Itse ostan myös esim. topparukkaset ihan Tokmannilta ja maksaa max 10 euroa. Kestää yhden kauden, kuten kalliimmatkin mallit.
Itsestä on siis kiinni, paljonko rahaa menee lapseen. Toisille riittää vähempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ruoka 250 e kk
- lukiokirjat 50 e kk
- kk-raha 70 e kk
- känny 25 e kk
- parturi 20 e
- lomamatkat
- harrastukset
- vaatteet
Hiukset voi leikata itse.
Varmaan teinin hiuksia leikataan vielä itse.
Ja vaikka osaisikinnleikata, niin säästää vain 20 ekk. Ja vaikka joisi maitoa puolet vähemmän, niin ailti maito maksaa 30 e kk.
Ja silti tuossalistassani ei edelleenkään ollut vaatteita, kännyköitä, tietokoneita, lomamatkoja, harrastuksia eikä vakuutuksia. Tuo maito on pikkujuttu tuossa kokonaisuudessa.
Kamalasti ihmisillä turhia menoja kun tätä ketjua lukee. No, eipä haittaa mua kun pidätte talouden rattaat liikkeellä. Oma perhe tulee toimeen paljon vähemmillä kulutushyödykkeillä ja palveluilla. :)
Vierailija kirjoitti:
Kamalasti ihmisillä turhia menoja kun tätä ketjua lukee. No, eipä haittaa mua kun pidätte talouden rattaat liikkeellä. Oma perhe tulee toimeen paljon vähemmillä kulutushyödykkeillä ja palveluilla. :)
Kertoisitko, mistä sinä pystyt säästämään?
Teini pääkaupunkiseudulla arvio:
-bussilippu 55€
-kuukausiraha 50 €
-ruoka ja kouluvälipalat 150-200 €
-harrastusmaksu 150 €
-muut harrastusmatkat 50€
-vaatteet 50€
-lukiokirjat 50€
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko 4 henkisen perheen yht.lasketut tulot n. 2900e/kk, päivähoito vain 30e/kk mutta ruuat ja laskut 1200e kuussa, asumiseen 1000e, lääkkeet 100e, bensa 200 ja 400e jää sitten hygieniatarvikkeisiin, koko perheen vaatteisiin ja tarvittaviin välineisiin, bussikorttiin yms. Luulenpa että aika paljon parempi tilanne kuitenkin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ruoka 250 e kk
- lukiokirjat 50 e kk
- kk-raha 70 e kk
- känny 25 e kk
- parturi 20 e
- lomamatkat
- harrastukset
- vaatteet
En ole tuo kirjoittaja mutta teini haluaa meillä syödä myös kavereiden kanssa ulkona keskimäärin kerran pari viikossa. Siihen menee jo yksistään kuussa viiskymppiä. Sitten Teinini haluaa ostaa erikoisempia tarvikkeita, josta väsää itse kalliimpaa ruokaa. Ja sitten vielä joskus sipseihin ja karkkeihin annan rahaa. Joskus menee koulun jälkeen suoraan jonnekin, ja täytyy ostaa jotain (vaikka purilainen)
No jos itse hyväksyt moisen törsäilyn, niin sittenpä hyväksyt. Älytöntä touhua.
Teinin kulut voi minusta rinnastaa lähes täysin aikuisen kuluihin. Jokainen voi siis miettiä, mihin se tili menee, suurimpana kuluna yleensä asuminen. Monet näyttävät kuvittelevan, ettei teinin tai lapsen asumisesta ja elämisestä tule muita kuluja kuin ruoka ja vaatteet. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ruoka 250 e kk
- lukiokirjat 50 e kk
- kk-raha 70 e kk
- känny 25 e kk
- parturi 20 e
- lomamatkat
- harrastukset
- vaatteet
Miksi pitää opettaa ne lapset juomaan maitoa?? Uskokaa jo, että ihminen EI TARVITSE TOISEN NISÄKKÄÄN MAITOA niin kuin mikään muukaan nisäkäs ei tarvitse toisen nisäkkään maitoa tai maitoa muutenkaan kasvun jälkeen. Eikä se ole ihmiselle edes terveellistä. Valion propaganda näköjään ei Suomessa vaan laannu. :D
Mutta mieluusti maksat turhat juomat ja sitten selität täällä, että kyllä vaan menee hirmuisasti rahaa MAITOON. Oma on valintasi, kun tuollaiset tuhuudet maksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ruoka 250 e kk
- lukiokirjat 50 e kk
- kk-raha 70 e kk
- känny 25 e kk
- parturi 20 e
- lomamatkat
- harrastukset
- vaatteet
Mutta mieluusti maksat turhat juomat ja sitten selität täällä, että kyllä vaan menee hirmuisasti rahaa MAITOON. Oma on valintasi, kun tuollaiset tuhuudet maksat.
Kirjoitin jo tuossa yllä, että ihme takertumista maitoon. SILTI alkuperäisessä listassani ei ollut edelleenkään vaatteita, kännyköitä, tietokoneita, lomamatkoja, harrastuksia eikä vakuutuksia... jotka kuitenkin joka teinin elämään kuuluu.
Vähennä vaikka se maito pois, mutta lisää listaan ylläolevat. Joka tapauksessa summa on paljon.
Suurimmat kustannukset olivat päivähoitomaksut. Sen jälkeen helpotti selvästi. Toki rahaa saa menemään miten paljon vain jos haluaa.
Poika ysillä, jakaa mainoksia, tekee lumitöitä ja hiekoituksia naapureille, kesäisin leikkaa nurmikoita ja pesee ikkunoita. Käy vanhusten asioilla. Tehnyt näin vuosia. Ostaa rahoilla mitä haluaa. Maksaa itse Mäkkärit yms. Ei tarvitse viikkorahaa.
Se niistä pikkutöistä, joita ei ole.
Mutta syö paljon kotonakin ja juo maitoakin, voi kauhistus. Varmastikin n. 200 € menee kuukaudessa pelkkään hänen ruokaansa. Siihen päälle muut kulut, vaatteet ja muut, bussilippu talvella...
Kevyt arvio kuluneelta 6kk, tyttö 17v
- koulu 300/kk
- ruoka 200
- taskurahat 30
- matkat 50
- kännykkä 45
Ostaa vaatteet ja meikit taskurahoillaan ja saa isoäidiltä sponssia, ehkä 50€/kk
Huh, tuosta tulee jo yli 600€/kk eikä tälle jaksolle osunut edes lomamatkaa. Ja meillä on 4 lasta, nyt enää kuopus kotona.
Vertailun vuoksi omat kk kulu yht n 400€ kun asumista ei kumpaankaan lasketa.
Pimeänä? Muuten ei ole mahdollista.