Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taapero maksaa yli 200 euroa kuukaudessa, teini 500 euroa – paljonko rahaa lapsiperhe tarvitsee hyvään elämään?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalta osaltani vastaan näin;

Meillä kaksi alle kouluikäistä, onneksi samaa sukupuolta olevaa lasta. Pienemmän kulut on tähän asti ollut lähinnä vaipat. Kaikki isoveljen vanhat kamppeet on käynyt pienemmällekkin koska ovat syntyneet samana kuukautena ja ovat olleet aika saman kokoisia. Eli vielä pienemmästä ei kuluja ole juuri ollut (2v.)

Isommalla jo muutama harrastus, koska ei ole päivähoidossa. Hänen harrastusmaksut yhteensä vuodessa noin 250€. Vaatteita ostetaan parit kappaleet kaikkea vuodessa. En osaa arvioida hintaa vaatteille mutta ehkä 200€ vuodessa. (en osta merkkivaatteita).

Sitten tietysti ruoka....mutta uskoisin että meillä menee reippaasti alle tuon "kuukausimaksuja" meidän murusista. :)

Eikö teillä lapset syö tai kuluta vettä ja sähköä? Ei ole vakuutettu mitenkään? Hankittu turvaistuista tai syöttötuolia? Harrastuksiin kulkee ilmaiseksi? Jos lapsen vaatteet maksaa 200e vuodessa ja ostat ne uutena niin käytät kyllä niihin todella vähän, olisi kiva tietää mitä ostat ja mistä. Onko teillä päivähoitomaksuja?

Vierailija
82/86 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuohon toiseen ketjuun kirjoittanut allaolevan, ja aika moni komppasi:

Minulla kaksi teinipoikaa. Arvioisin, että yhden teinin

- ruoka 250 e kk

- lukiokirjat 50 e kk

- kk-raha 70 e kk

- känny 25 e kk

- parturi 20 e

- bussilippu 25 e

Kyllä pakollisia menoja on jo 450 e, plus

- lomamatkat

- harrastukset

- vaatteet

=> vain taivas on rajana näissä asioissa, voi tietty olla käyttämättä yhtään rahaa niihin.

Ai niin, vakuutuksia voi kans hankkia.

Kyllä teinipojat voivat jo tehdä jotain pikkutöitä koulun lisäksi ja rahoittaa tällä tavoin osan kuluistaan. Oma mieheni kertoi että yläasteen jakoi postia pyörällä (ai että kauheaa eikös ;) ) ja tietysti kesäisin oli muissa hommissa. Hänen piti itse maksaa vaatteet ja mopo ja myöhemmin autokoulu. Eipä ole yhtään traumatisoitunut vaan ahkera edelleen. Niimpä meidän pojat joutuvat saman kohtalon käymään läpi....

Nykyään ei ole mitään pikkutöitä. 

Näinkö on? Olen kyllä ihan eri mieltä. Reippaille koululaisille on aina töitä! Kauppaan voi päästä hyllyttään, postia voi jakaa, jätehuollossa tarvitaan auttavia käsiä ja monet muutkin yrityksen tarvitsevat kiireapua. Veltot etelänvetelät ei jaksa ja vaivaudu töitä hakemaan...

t. itsekkin olen siis etelän poikia mutta vaimon kautta olen päässyt tutustumaan kunnon lapinpoikiin. Siellä töitä tehdään oikeasti!

Täällä kauppojen hyllytys on ulkoistettu, vaatii ajokortin ja 18v. iän, samoin postinjakelu. Jätehuolto palkkaa vain ammattilaisia ja vaatimuksena taas ajokortti ja 18v. ikä. Että näin täällä etelässä. Nyt elätellään toiveita että pääsisi kaupungin kesätyöhän, on niitä harvoja paikkoja mihin 15v pääsee töihin. Rivarissa kun asutaan niin eipä tässä ole edes lumitöitä kun ne tekee huoltoyhtiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmetyttää nuo suuret kulut. Itse olen 14-vuotiaan pojan yh ja meillä pärjätään paljon pienemmällä rahalla. Tässä meidän tulot ja menot.

Tulot:

- palkka tilille 1960 euroa kuussa

- lapsilisä yh-tuella ja minimielatustuella noin 300 euroa/kk

Tulot siis yhteensä: 2260 euroa

Menot:

- vuokra kaksiosta Helsingissä 560 euroa vesimaksuineen, poika asuu makuuhuoneessa ja itselläni on sänky olohuoneen nurkassa, jonka petaan siistiksi sohvasängyksi päivisin, lisäksi meillä varsinainen sohva olohuoneessa myös sekä keittiön pöytä, koska keittokomeroon ei mahdu.

- sähkölasku noin 20 euroa/kk, lasku tulee kahden kuukauden välein

- pojan puhelinlasku 18,90 euroa/kk, pojalla 4G-liittymä, minulla halvempi ja hitaampi liittymä 8 euroa/kk. Ihmettelen noin 45 euroa/hlö puhelinmenoja. Kyllä halvemmallakin saa!

- minulle matkakortti noin 55 euroa/kk, pojalla koulu kodin lähellä, ei tarvitse matkakorttia. Poika kävelee ja keväästä syksyyn myös pyöräilee, talvisin pidemmän matkan voi mennä bussilla, jonka maksaa puhelimella. Mutta on huomattu, että moni nuori ei enää osaa tai viitsi liikkua ilman autoa mihinkään. Itse olen kasvattanut pojan siihen, että matkoja voi myös kävellä tai pyöräillä. Poika nauttii myös hyötyliikunnasta.

- ruokakulut noin 200-300 euroa/kk, sisältäen meidän molempien. Hyödynnämme tarjoukset ja mm. S-kauppojen ilta-alen, jossa -30 % tuoteet saa klo 21 jälkeen -60 % alennuksella. Karkkeja saa herkkupäiviksi edullisesti Helsingin seudulla esimerkiksi Karkkitorista tai Saiturin pörssistä. Sieltä voi ostaa kerralla myös enemmän ja syö sitten karkkipäivinä.  Monesti esimerkiksi kahden euron karkkipussin saa eurolla 2 kpl. Näistäkin tulee iso säästö ajan kanssa.

- vaatekuluja ei käytännössä ole, osallistumme ahkerasti nettikyselyihin, josta saamme lahjakortteja, jotka otamme Zalandoon. Zalandosta tilataan vaatteita ja siellä on edullinen hintataso. Joskus harvoin sitten muualta ostetaan jotain pientä. Hyödynnän myös kirpputorit ja kauppojen alennukset.

- partukampaamossa ei juurikaan käydä, pojan hiukset helppo leikata itsekin, poika toki pääsisi halutessaan parturiin jos haluaisi, mutta on ollut tyytyväinen minun leikkaustuloksiin. Eräs tuttava lyhentää omat hiukseni säännöllisin väliajoin.

Meille jää vuokran ja yllämainittujen kulujen jälkeen noin 1300-1400 euroa ja pärjäämme hyvin. Tästä rahasta ostamme sitten muun kulutuksen, esimerkiksi polkupyörät kun entiset eivät enää toimi tai jos on pojalla jäänyt pieneksi, matkat ym.

Matkojakin voi tehdä pienellä rahalla. Onko aina pakko lähteä kalliin hintatason maahan, kun edullisimmassakin maissa saa samat elämykset ja kokemukset, mutta halvemmalla rahalla?

Vierailija
84/86 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuohon toiseen ketjuun kirjoittanut allaolevan, ja aika moni komppasi:

Minulla kaksi teinipoikaa. Arvioisin, että yhden teinin

- ruoka 250 e kk

- lukiokirjat 50 e kk

- kk-raha 70 e kk

- känny 25 e kk

- parturi 20 e

- bussilippu 25 e

Kyllä pakollisia menoja on jo 450 e, plus

- lomamatkat

- harrastukset

- vaatteet

=> vain taivas on rajana näissä asioissa, voi tietty olla käyttämättä yhtään rahaa niihin.

Ai niin, vakuutuksia voi kans hankkia.

Kyllä teinipojat voivat jo tehdä jotain pikkutöitä koulun lisäksi ja rahoittaa tällä tavoin osan kuluistaan. Oma mieheni kertoi että yläasteen jakoi postia pyörällä (ai että kauheaa eikös ;) ) ja tietysti kesäisin oli muissa hommissa. Hänen piti itse maksaa vaatteet ja mopo ja myöhemmin autokoulu. Eipä ole yhtään traumatisoitunut vaan ahkera edelleen. Niimpä meidän pojat joutuvat saman kohtalon käymään läpi....

Jos he tekevät töitä, ei tarvitse maksaa viikkorahaa. Eli 70 e voi vähentää kuluista. Mutta ei heidän nyt muuta tarvi maksaa.

Jos huomasit, en edes laittanut listaan vaatteita, autokouluja, kännyköitä, tietokoneita... puhuin vain pakollisista menoista. Se on sitten eri asia, riittääkö ne ”hyvään elämään”.

Eikö tuo kuukausiraha (ja varsinkin sen määrä) ole vapaaehtoinen kulu?

Vierailija
85/86 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan joku lellikakara kuluttaakin noin paljon.

Vierailija
86/86 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika ysillä, jakaa mainoksia, tekee lumitöitä ja hiekoituksia naapureille, kesäisin leikkaa nurmikoita ja pesee ikkunoita. Käy vanhusten asioilla. Tehnyt näin vuosia. Ostaa rahoilla mitä haluaa. Maksaa itse Mäkkärit yms. Ei tarvitse viikkorahaa.

Se niistä pikkutöistä, joita ei ole.

Mutta syö paljon kotonakin ja juo maitoakin, voi kauhistus. Varmastikin n. 200 € menee kuukaudessa pelkkään hänen ruokaansa. Siihen päälle muut kulut, vaatteet ja muut, bussilippu talvella...

Tekeekö noi muut paitsi mainostenjaon ihan verokortilla?

Meilläkin tyttö on jakanut mainoksia 9. luokasta saakkaa (täällä minimi-ikä tuohon on 15 v.). Jos keskiarvo ei olis huidellu siellä 9,5 paikkeilla olisin kieltänyt sen. Niin hullua se ainakin täällä on: lajitteluun voi helposti mennä 3 h jos mainoksia on paljon ja jakeluun vähintään 2 h jos kärryn joutuu käymään täyttämässä useamman kerran. Tuosta saa about 18 e. Jos on vähemmän jaettavaa menee tietty nopsempaan, mutta sitten korvaus on jotain alle kympin. Ja nää siis ihan bruttoja vaikka saakin ne nettona kun vero% on 0. Jakelua on 1-2 × viikossa ja enempää ei siis ole mahdollista tehdä, muina päivinä ei jaeta. Joskus harvoin tulee joku extra kuten vaikka Ikean kuvasto ja siitä saa sitten extraa.

Mutta jos se ei ole pois koulumenestyksestä niin kyllähän tuolla ihan kivat taskurahat saa jos on säästäväinen niin säästöjäkin kertyy. Ja tuohon hommaan pääsee melkeen jokainen 15 v. täyttänyt.

Muut "pikkutyöt" on sitten kiven alla alle 18-vuotiaille nykyisin. Paitsi toki jos on naapurustossa mummeleita jotka maksavat pimeästi lumenluonnista.