Olemme säästäneet kummallekin lapsellemme noin 30 000 euroa
Sillä on mukava aloittaa elämä, kun tulevat pian täysikäisiksi :)
Kommentit (69)
200 euroa kuukaudessa pitäen sisällään lapsilisät syntymästä saakka sijoitustilille. Täysi-ikäisenä 50-60e potti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lasten elämää kotoa muuttaessa helpottaa, kun on tuhansia euroja saanut ilmaiseksi.
Me emme halua omille lapsillemme opettaa että jostain saisi ilmaista rahaa/ raha kasvaisi puussa.
Sen sijaan olemme opettaneet lapsemme tekemään töitä ja ansaitsemaan omat rahansa, ovat jo lapsesta asti työskennelleet meidän vanhempien yrityksissä sekä myös ulkopuolisille, ja nämä kaikki rahat ovat säästöissä tileillänsä. Lisäksi osa heistä on keräillyt pulloja, auttanut muiden koirien hoidossa ja tienanneet myös rahaa kilpailuista (harrastuksistaan). Kotitöitä vastaan ollaan toki maksettu heille ns. kuukausirahaa, ja näistäkin suurin osa taitaa olla kaikilla säästössä.Ihan mukavat summat kaikilla lapsilla on jo tileillään, ja varmasti ehtivät vielä tienata mukavasti ennen aikuistumistaan. Toivon että tällä tavoin tienattua rahaa lapset osaavat vähän paremmin arvostaa eivätkä sitten aikuistuttaan kaikkea tuhlaa turhuuksiin, kun tietävät miten paljon töitä täytyy tehdä ansaitakseen tietyn verran rahaa.
Me taas ollaan opetettu nimenomaan MITEN sen rahan saa kasvamaan KUTEN puussa. Lapset ymmärtävät jo nyt että kuinka rahan saa poikimaan ja osaavat tehdä veroilmoituksensakin.
Veroilmoituksen tekoonhan on ohjeetkin. Pitäisi lukutaitoisten osatakkin tehdä.
Hyvin harva osaa. Yllättävän monet jättävät korjaukset tekemättä.
"Vuonna 2017 suurin osa suomalaisista – 3,5 miljoonaa veronmaksajaa – ei tehnyt muutoksia esitäytettyyn veroilmoitukseensa"
Ei ollut mitään korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin, mulla oli 18-vuotiaana säästettynä tasan 0 euroa, köyhä perhe kun olimme niin lapsilisät meni kaikki ruokaan ja vaatteisiin. Köyhä lapsuus näkyy yhä kolmikymppisenä mun elämässä: säästöjä vain 3000, ja asuntolainasta turha haaveilla.
Minullakin oli köyhä lapsuus, ja säästöt olivat ne mitä olin itse työlläni ansainnut. Vanhemmilta sain 0 €, SILTI minulla on kuusinumeroinen summa varallisuutta kerrytettynä.
Myöskin rahan käyttöä ja yritteliäisyyttä hyvä opettaa.
Työtä ei oikeasti kukaan pelkää.
Rahalla ei näköjään saa järkeä eikä kirjoitustaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kummallakin lapsella on, nyt alle nelikymppisinä, velattomat talot, n. 190 m2, kesämökit ja uudehkot isot Audit, velattomia nekin. Pojan perheessä on toinenkin hiukan edullisempikin auto. Kodit on sisustettu kodikkaasti, mutta viimeisen päälle laadukkaasti. Itse ovat kustantaneet kaiken, opiskeltuaan itselleen kovapalkkaiseen ammatit. Nyt ovat saaneet kaksi perintöä, samankokoiset huomattavat summat. Aikovat sijoittaa perinnöt eläkepäivien turvaksi.
Ja tämä ei ole provo.Outoja lapsia sinänsä, jos pitää molemmilla perheillä olla samankokoiset mökit ja samanmerkkiset autot? Neljällä ihmisellä täysin sama maku ja haaveet? Ja vielä sijoittavat perintönsäkin samalla tavalla?
Voi hyvänen aika, mtään muuta samanlaista ei ole kuin koko suunnilleen, toisella kerroksia kaksi, toisella yksi. Toisella mökki kotiseudulla, toisella ei. Perinnöt tietysti samankokoisia, kun perijät samassa asemassa. Päätös sijoittaa perinnöt eläkepäivien turvaksi on harkttu ja hyvä, eläkeikä nousee, sijoitusten turvin voivat halutessaan jäädä eläkkeelle hyvän aikaa ennen eläkeiän täyttymistä.
Sisarukset olleet läheisiä aina, perheet keskenään erittäin läheisiä, hoitavat toistensa lapsia, jotta välillä on nk. parisuhdeaikaa. Toki me isovanhemmatkin lasenlapsiamne hoidamme. Väitän, että lastemme puolisot ovat tehneet hyvän valinnan, ovat nostaneet omaa elintasoaan huomattavasti, puolisoidensa (lasteni) tuella. Kouluttautuneet lisää. Molemmissa tapauksissa on mukana myös bonuslapsi, jotka tasavertaisia kaikin tavoin, myös meille isovanhemmille. Lapseni eivät ole syynä eroon, erot tapahtuneet aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kummallakin lapsella on, nyt alle nelikymppisinä, velattomat talot, n. 190 m2, kesämökit ja uudehkot isot Audit, velattomia nekin. Pojan perheessä on toinenkin hiukan edullisempikin auto. Kodit on sisustettu kodikkaasti, mutta viimeisen päälle laadukkaasti. Itse ovat kustantaneet kaiken, opiskeltuaan itselleen kovapalkkaiseen ammatit. Nyt ovat saaneet kaksi perintöä, samankokoiset huomattavat summat. Aikovat sijoittaa perinnöt eläkepäivien turvaksi.
Ja tämä ei ole provo.Vai Audit ja alle nelikymppisenä? 😂 Minulla ei ole ikää vielä noin paljon, mutta minulta ja kesällä myös naiseltani löytyy vuoden uudet Ferrarit. Minä ostin Ferrarini itse, naiseni saa sen minulta syntymäpäivälahjaksi. On se säälittävää, kuinka te köyhät yritätte leveillä ja esittää varakasta, vaikka todellisuudessa olette yhtä ja samaa rupusakkia kaikki! T: Rikas mies
Onneksi olkoon!
Meillä auto on vain väline siirtyä mukavasti paikasta toiseen. Emme kaipaa ahdasta Ferraria, liikumme perheen kanssa. Sijoitamme mieluusti rahamme niin, että arvo säilyy. Mutta kukin tyylillään ja niin että tulee onnelliseksi.
Me emm ole rikkaita, olemme hyvin toimeentulevia ja elämämme on mukavaa.
Olisikosinunkin elämäsi hauskempaa, kun et pyrkisi tårehentelemään, tulee mieleen se vanha tieto, että joillekin auto on ....jatke. Toivottavasti nasesi näkee sinussa muutakin kuin Ferrarin.
Muista lahjavero!
Ihan miten vain, kunhan ette ole Saksan Autobahnoilla minun, naiseni ja Ferrarini tientukkeena. Siellä kun Ferrarini nopeusmittari näyttää pitkälti kolmattasataa, niin siinä ei mitään sillipurkkia silloin eteen kaivata! T: Rikas mies.
Jos eivät ole itse tehneet rahan eteen mitään niin eivät osaa arvostaa summaa. Menee johonkin pilipalijuttuihin.
Tuommonen pikkuraha on äkkiä kulutettu ku pääsee makean elämän makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä ei ole provo.Vai Audit ja alle nelikymppisenä? 😂 Minulla ei ole ikää vielä noin paljon, mutta minulta ja kesällä myös naiseltani löytyy vuoden uudet Ferrarit. Minä ostin Ferrarini itse, naiseni saa sen minulta syntymäpäivälahjaksi. On se säälittävää, kuinka te köyhät yritätte leveillä ja esittää varakasta, vaikka todellisuudessa olette yhtä ja samaa rupusakkia kaikki! T: Rikas mies
Onneksi olkoon!
Meillä auto on vain väline siirtyä mukavasti paikasta toiseen. Emme kaipaa ahdasta Ferraria, liikumme perheen kanssa. Sijoitamme mieluusti rahamme niin, että arvo säilyy. Mutta kukin tyylillään ja niin että tulee onnelliseksi.
Me emm ole rikkaita, olemme hyvin toimeentulevia ja elämämme on mukavaa.
Olisikosinunkin elämäsi hauskempaa, kun et pyrkisi tårehentelemään, tulee mieleen se vanha tieto, että joillekin auto on ....jatke. Toivottavasti nasesi näkee sinussa muutakin kuin Ferrarin.
Muista lahjavero!Ihan miten vain, kunhan ette ole Saksan Autobahnoilla minun, naiseni ja Ferrarini tientukkeena. Siellä kun Ferrarini nopeusmittari näyttää pitkälti kolmattasataa, niin siinä ei mitään sillipurkkia silloin eteen kaivata! T: Rikas mies.
Voi, toivon samaa. Yritämme aina pysyä erossa roskasakista, joten, jos samaan paikkaan satumme, poistumme, heti kun hajusi havaitsemme.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tytöillä on tällä hetkellä säästössä joku 14 000€ ja 12 000€
50€/kk ollaan säästetty kummallekin syntymästä lähtien ja ovat kasvaneet korkoa sellaiset 6-11% vuodessa (kun tarkoituksella matalan riskin sijoituksia)
Tarkoitus olisi, että molemmat saa parikymppisenä sen ainakin 20 000€ pesämunan.
Oikein tehty, fiksut vanhemmat. Toivottavasti tytöt jatkavat säästämistä :)
Minäkin aina mietin sitä, että saako lapset sitten aikuisena eli täysi-ikäisenä 18v tehdä rahoilla mitä tykkää? Mitä jos kersa haluaakin vaan matkustella koko rahalla kun pitää välivuoden ja ratkee ryyppäämään ja käyttämään huumeita jossain Amsterdamissa tai Thaimaassa? Onko ihan ok?
Tai jos lapsi vaikka haluaa ostaa huonekaluja opiskelijakämppään, viiden tonnin sohva jne. ja käy bilettämässä joka viikonloppu, ostelee merkkivaatteita ja kosmetiikkaa?
Vai tuleeko iskä ja äiskä sanomaan että et sitten turhuuksiin tuhlaa meidän kovalla työllä säästämiä rahoja, pidät vaan tilillä ja käyt töissä ja säästät lisää...
Olispa munkin vanhemmat...
t. köyhä 29-vuotias. Matalapalkkatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lasten elämää kotoa muuttaessa helpottaa, kun on tuhansia euroja saanut ilmaiseksi.
Me emme halua omille lapsillemme opettaa että jostain saisi ilmaista rahaa/ raha kasvaisi puussa.
Sen sijaan olemme opettaneet lapsemme tekemään töitä ja ansaitsemaan omat rahansa, ovat jo lapsesta asti työskennelleet meidän vanhempien yrityksissä sekä myös ulkopuolisille, ja nämä kaikki rahat ovat säästöissä tileillänsä. Lisäksi osa heistä on keräillyt pulloja, auttanut muiden koirien hoidossa ja tienanneet myös rahaa kilpailuista (harrastuksistaan). Kotitöitä vastaan ollaan toki maksettu heille ns. kuukausirahaa, ja näistäkin suurin osa taitaa olla kaikilla säästössä.Ihan mukavat summat kaikilla lapsilla on jo tileillään, ja varmasti ehtivät vielä tienata mukavasti ennen aikuistumistaan. Toivon että tällä tavoin tienattua rahaa lapset osaavat vähän paremmin arvostaa eivätkä sitten aikuistuttaan kaikkea tuhlaa turhuuksiin, kun tietävät miten paljon töitä täytyy tehdä ansaitakseen tietyn verran rahaa.
Me taas ollaan opetettu nimenomaan MITEN sen rahan saa kasvamaan KUTEN puussa. Lapset ymmärtävät jo nyt että kuinka rahan saa poikimaan ja osaavat tehdä veroilmoituksensakin.
Veroilmoituksen tekoonhan on ohjeetkin. Pitäisi lukutaitoisten osatakkin tehdä.
Hyvin harva osaa. Yllättävän monet jättävät korjaukset tekemättä.
"Vuonna 2017 suurin osa suomalaisista – 3,5 miljoonaa veronmaksajaa – ei tehnyt muutoksia esitäytettyyn veroilmoitukseensa"
Ei ollut mitään korjattavaa.
Ei oo mitään verotettavaa
Ollaan säästetty lapsille mutta annetaan rahat vasta kun heillä on joku järkevä kohde, esim asunnon osto edessä. Eivät tiedä mitään rahoista.
Me olemme myös säästäneet lapsille n. 20000 euron pesämunat. Nyt olen vähän katumapäällä asian suhteen. Esikoinen kohta täysi-ikäinen ja pelkään, että menee turhuuksiin nuo rahat nopeasti ja lapsi ei opi arvostamaan rahaa.
Hieno homma ap. Meillä ei ole ollut valitettavasti varaa säästää lapsillemme yhtään, ei ole edes meidän vanhempien säästöjä kuin muutama tuhat euroa. Mutta ei se mitään, fiksuja ja pärjääviä lapsia on silti kasvanut.
Olettehan opettanut lapsille myös hyviä käytöstapoja kuten omaisuudella ei kerskuta.
Vierailija kirjoitti:
Onko hankala byrokratia tuo maistraatille tehtävä raportti yli 20000 euron rahoista? Täytyykö se tehdä vuosittain? Täytyykö rahat olla jotenkin sijoitettuna vai voiko olla vaan nollakorkoisella tilillä?
Ei ole hankala. Kerran vuodessa vuositili-ilmoitus, ( löytyy netistä maistraatin sivuilta) siihen liitteeksi lapsen tilin tiliote tai rahastoraportti. Meillä on lapsilla rahastot ja käyttötili jonne siirretään 999,00 vuodessa rahastosta käyttörahaa ja pankkikortit on lapsilla itsellään. Ei oo iso byrokratia.
Avioliitossa saa elättää toista ja ostaa toiselle esim auton, ja se ei ole verotettavaa vaan elatusta.