Matikkaa ymmärtävät, miten laskette tämän?
Millä laskutoimituksella?
Sairaanhoitaja laimentaa 10 mg/ml -vahvuisen lääkeliuoksen ottamalla 25 millilitraa kyseistä lääkeliuosta ja 475 millilitraa steriiliä vettä, jolloin laimennettua liuosta on yhteensä 500 ml. Mikä on laimennetun liuoksen vahvuus?
Kommentit (13)
Laske ensin, montako mg lääkeainetta otetaan lopulliseen liuokseen:
10 mg/ml * 25 ml = 250 mg
laimennuksen jälkeen sinulla on 250 mg lääkeainetta 500ml:ssa liuosta, eli:
250 mg / 500ml = 0,5 mg/ml
10mg/ml * 25ml = (10mg*25ml)/ml = 10mg*25 = 250mg
475ml + 25ml = 500ml
(250mg/500ml)/500 = 0,5mg/ml
Vierailija kirjoitti:
475:25= 19
10:19= 0,5263
Vastaus: vahvuus on 0,53 mg/ml
Ei näin!!! Tämä on väärä. Tuossa ylempänä on täsmälleen oikea ja vielä selitettynä auki.
T. Sh-opiskelija
Huvittava kun kaksi hoitsua on vastannut ja saanut eri tulokset ;)
Mitä experttejä.
Sinccis
Olemme hyvissä käsissä.
Vierailija kirjoitti:
475:25= 19
10:19= 0,5263
Vastaus: vahvuus on 0,53 mg/ml
Voi sen noinkin laskea, mutta sulla on väärät luvut valittuna.
Stokkia on 500 ml, eikä 475,
eli 500 / 25
= 20
10 / 20
= 0,5
Sinccis
Olisitte antaneet ap:n laskea laskunsa itse, ensimmäinen vastaaja antoi aivan riittävästi vihjettä alkuun pääsemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisitte antaneet ap:n laskea laskunsa itse, ensimmäinen vastaaja antoi aivan riittävästi vihjettä alkuun pääsemiseksi.
Mä menen paljon turvallisemmin mielin lääkäriin, jos se oppii kuin hakkaa päätään mäntyyn.
Mun mielestä käänteinen opetus on prsiistä, ja aina pitäisi opettaa miten asiat tehdään, eikä niin että yritäppä siinä nyt itse oppia.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menen paljon turvallisemmin mielin lääkäriin, jos se oppii kuin hakkaa päätään mäntyyn.
Mun mielestä käänteinen opetus on prsiistä, ja aina pitäisi opettaa miten asiat tehdään, eikä niin että yritäppä siinä nyt itse oppia.
Paitsi että ei se opi jos kopioi valmiin laskun täältä vihkoonsa ja käynnistää Netflixin. Tehtäviähän ei anneta siksi, että halutaan tietää niihin vastaus, vaan että tekijä oppii miten ne ratkaistaan.
Laske, montako milligrammaa varsinaista lääkettä liuokseen tulee ja suhteuta se kokonaismäärään.