Tarvitseeko syödä lämpimiä aterioita ollenkaan?
Siis sellaisia lautasmallityylisiä. Jääkö multa jotain olennaista puuttumaan jos syön vain ruokaisia salaatteja, voileipiä, puuroja, munia, maitotuotteita ja hedelmiä?
Kommentit (46)
Ei toki tarvitse syödä lämmintä ruokaa. Esim. äitini on ollut elävän ravinnon vegaani joka ei syö edes mitään kypsennettyä jo yli 10 vuotta, syynä että hänellä se auttaa reumakipuihin. Tuollainen ruokavalio jo toki vaatii vähän tietoa ja suunnittelua, mutta jos kylmäruoka-ruokavalio on perus sekaruokaa, niin ei siihen liity mitään sen isompia riskejä kuin siihen että syö sekaruokaa lämpimänä.
Uskon että ihminen voi paremmin, kun syö välillä lämpimiäkin ruokia, varsinkin näin pakkasella. Kyllähän sen oikein tuntee miten hyvää kuuma keitto tekee=)
Mutta itsekin syön paljon kylmiä, salaatteja ja leipää. Mutta välillä lämmintä koneistoon.
Moni tuntee olonsa kylläisemmäksi syötyään nimenomaan lämmintä ruokaa. Välttämätöntä lämmittäminen ei silti ole. Kuppi kuumaa teetä ajaa saman asian. Jos ajatellaan että salaatissasi on vaikkapa vihreitä papuja, oliiveja, tomaattia, tonnikalaa ja keitettyä kananmunaa ja kastike on oliiviöljystä, kylmä ateriasi on hyvin laadukas verrattuna vaikkapa makaronilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että ihminen voi paremmin, kun syö välillä lämpimiäkin ruokia, varsinkin näin pakkasella. Kyllähän sen oikein tuntee miten hyvää kuuma keitto tekee=)
Mutta itsekin syön paljon kylmiä, salaatteja ja leipää. Mutta välillä lämmintä koneistoon.
No eikö riitä lämpimäksi se kun teen mikrossa puuroja? ap
Ei tarvitse syödä lämmintä ruokaa, en ole syönyt kymmeneen vuoteen. Olen terve 62-vuotias nainen.
Sen unohdin mainita, että kuumaa teetä juon aina ruuan päälle. Se tuntuu antavan hyvin lämpöä. Ne voileivätkin välillä syön lämpiminä mikron kautta. Asun yksin, enkä vain kaipaa sellaista että joka päivä kahdelle aterialle kypsennellään perunat/riisit/pastat, proteiiniruoka ja kastike. Silti sen kaiken työn päälle tarvitsee lisäksi sen salaatinkin, koska en mä nyt jaksa vielä kasviksiakin kypsentää kun on jo vähintään kahta eri sorttia kypsennelty. Mieluummin vain täydennän sen salaatin ateriaksi. Kaupassa on hyvät valikoimat aineksia ruokaisiin salaatteihin, eikä mulla ole tiukkaa rahasta tällä hetkellä. ap
Lämpö sinänsä ei ole olennaista, vaan se ruoka. Jos kuvittelet aikuisen pärjäävän hedelmillä ja voileivillä ilman kunnon lounasta tai päivällistä, olet väärässä. Jos ne salaatit ovat oikeasti ruokaisia ja täyttävät energiantarpeen, niin ei siinä sitten mitään.
Lämpimällä ruualla tarkoitetaan aterian sisältöä. Lämpötilalla ei ole vitunkaan väliä jos palelun torjunnasta ei ole kysymys.
Luulisi, että olisi ajan mittaan pitkästyttävää syödä aina vaan samoja (kylmiä) ruokia.
Elän kesät melkein kokonaan ilman lämmintä ruokaa. Varsinkin helteellä multa häviää kokonaan ruokahalu. Silloin napsin vaan kaikenlaista nopeaa ja kylmänä syötävää. Ei tulis mieleenkään lämmittää uunia jotain makaronilaatikkoa varten, tai alkaa keittelemään mitään lihasoppaa, johan siinä tulee lämpöhalvaus vähintään.
Mitä sä sit käytännössä syöt? Jos et itse koskaan kypsennä mitään proteiininlähdettä, syötkö siis paljon esimerkiksi säilyketonnikalaa, säilykepapuja, lihajalosteita, juustoja, savukaloja? Jos näin on, voit saada liikaa säilyketölkeistä liukevia haitta-aineita, säilöntäaineita, savustuksesta syntyviä PAH-yhdisteitä ja suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että olisi ajan mittaan pitkästyttävää syödä aina vaan samoja (kylmiä) ruokia.
Aika monilla on kierrossa aina ne samat tyyliin 10 lämmintä ruokaakin.
Vierailija kirjoitti:
Lämpö sinänsä ei ole olennaista, vaan se ruoka. Jos kuvittelet aikuisen pärjäävän hedelmillä ja voileivillä ilman kunnon lounasta tai päivällistä, olet väärässä. Jos ne salaatit ovat oikeasti ruokaisia ja täyttävät energiantarpeen, niin ei siinä sitten mitään.
Mulle lämpimät meetvurstivoileivät reippaalla juustomäärällä menee silloin tällöin lounaasta tai päivällisestä siinä missä pizzakin. Välillä minulle riittää lounaaksi tai päivälliseksi täytetty patonki Subwayn tapaan. Mutta enemmän on kuitenkin niitä päiviä jolloin haluan ihan lautaselta haarukalla ja veitsellä syötävää ruokaa. Välillä se voi olla ruokaisaa salaattia, mutta kyllä mä haluan syödä ”tavallista” lämmintä kotiruokaakin.
Kypsennys tappaa ruoasta bakteereja ja taudinaiheuttajia, joten siinä yksi järkevä syy syödä lämmintä ruokaa.
Periaatteessahan jopa ns.raakaravinnolla voi elää terveellisesti, eli kypsentämättä mitään ruoka-aineita.
Itselläni oli kymmenisen vuotta sellainen elämänvaihe, etten jaksanut/ehtinyt kokata, kun oli koulua aamusta iltaan ja töitä illasta yöhön. Söin vain eväitä; salaatteja, raejuustoa, hedelmiä, voileipiä jne. Muutamassa kuukaudessa sain diagnoosin "stressivatsa", joka lääkärin mukaan johtui lämpimien aterioiden puutteesta.
Vatsa oli siis niin ärtynyt, että kärsin hirveistä vatsakivuista, joiden takia en päässyt kouluun enkä töihin, vaan makasin kippurassa sohvalla.
Tosin liika kahvinjuontini oli tässä varmasti suuressa osassa...
Vierailija kirjoitti:
Ei aina vaan samoja, vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon. En ole kyllästynyt kymmenessä vuodessa. Söin 52 v. lämmintä ruokaa ennenkuin kyllästyin.
Saa nähdä ehdinkö kyllästyä kylmään
ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Jos kyllästyminen iskee niin siinä vaiheessa varmaan löydän itsestäni motivaation kokata. ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sit käytännössä syöt? Jos et itse koskaan kypsennä mitään proteiininlähdettä, syötkö siis paljon esimerkiksi säilyketonnikalaa, säilykepapuja, lihajalosteita, juustoja, savukaloja? Jos näin on, voit saada liikaa säilyketölkeistä liukevia haitta-aineita, säilöntäaineita, savustuksesta syntyviä PAH-yhdisteitä ja suolaa.
Auts. Hyvä pointti. Ehkä sitten edes niitä proteiininlähteitä olisi hyvä välillä kypsentää itse. ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syödä lämmintä ruokaa, en ole syönyt kymmeneen vuoteen. Olen terve 62-vuotias nainen.
Mitä sä siis yleensä syöt? Kiinnostaisi kuulla, josko sieltä löytyisi mullekin jotain kivaa.
Ei jää. Lämpimyys ei takaa terveellisyyttä. Vaikka söisit pelkästään niitä ruokaisia salaatteja, eläisit terveellisemmin kuin suurin osa suomalaisista.
Esim. nizzansalaatti, fetasalaatti, kanasalaatti, grillijuustosalaatti... oliiviöljyä kastikkeeksi niin noista saat jo lähes kaiken tarvittavan.