Paljon matkustelleena olen oikeastaan alkanut pitämään Suomesta ja suomalaisista
Nyt kun on saanut kunnolla vertailukohdetta, sillä olen reissannut hyvin paljon kuluneiden vuosien aikana.
Kyllä vaan oppii huomaamaan, miten paljon Suomessa on hyviä asioita. Suomalaisiakin oppii arvostamaan..mun mielestä on ihanaa kun ihmiset antaa sun olla rauhassa joka paikassa eikä hengitä niskaan. Suomalaiset on myös hyvin rehellistä ja luotettavaa kansaa.
Asiat yleisesti ottaen toimii täällä aika mukavasti. Onpas mukavaa olla taas täällä 😊
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta sitten lähdin, enkä mistään hinnasta palaisi takaisin.
Pitäkää tunkkinne.
23 vuotta ollut poissa mutta silti olet tämmöisellä modernilla suomalaisella vauvapalstalla? ;)
Minä en ole asunut Suomessa 24 vuoteen ja silti olen tällä palstalla. Tosin minun ja tuon kirjoittajan ero on että siteeni Suomeen ovat säilyneet vahvoina, ja ehdottomasti muutan takaisin kun jään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan sellaisesta asiasta kuin TURVALLISUUS! Suomi on turvallinen maa elää ja vaikka valitetaan sääntöyhteiskunnasta, niin ne säännöt suojelevat ja varmistavat, että yhteiskunta toimii.
Millälailla turvallisempi kuin jokin Keskieuroopan maa? Suomi ole mikään sääntöyhteiskunta. Siellä juopot örisevät kaduilla, samoin mielenterveyspotilaat. Suojatien edessä ei jarruteta jne. Kaupat auki arjet pyhät.
Isoissa kaupungeissa ne juopot, narkit ja muut siivotaan keskustoista pois. Siellä ne nukkuu kadulla, kunnes aamu sarastaa ja menevät piiloon. Jos et usko, käy katsomassa Lontoo, Berliini, Milano, Wien, Riika jne. Dublinissa kohtaat ne kodittomat nuoret ihan pääostoskaduilla kerjäämässä.
Suomessa on liian vähän poliiseja, se on totta. Ja minusta viime vuosina narkomaanien määrä katukuvassa on lisääntynyt yhtä aikaa muutaman muun turvallisuusriskin kanssa. Mutta isossa mittakaavassa, Suomi on edelleen turvallinen maa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on muuten myös ihan loistava asiakaspalvelu! Olen itse yllättynyt siitä, miten surkeaa asiakaspalvelua varsinkin ruokakaupoissa saa! Ja ruokakaupan kassat ei keski-Euroopassa monesti osaa sanaakaan englantia. Kun kuulevat että puhut englantia, ovat tosi äkäisiä.
Ja mikä se "sivistynyt" Ranskakin oikein on olevinaan? Siellä ei melkeen kukaan puhu ollenkaan englantia, ei ollenkaan! Ja muutenkin esim. Pariisi on haiseva, likainen, tunkkainen kaupunki täynnä töykeitä ihmisiä. Vähän erilainen livenä ku mitä romanttisissa elokuvissa.
No eikö se ole ihan ymmärrettävää, kun olit kuitenkin Ranskassa, etkä englannissa. Suomessa on se kumma käsitys, että englanti on maailman napa, jota osataan joka paikassa. Esim. Kun eräs venäläinen hiihtäjä ei osannut televisiossa englantia, häntä haukuttiin netissä reppanaksi. Venäjä ei kuitenkaan kulttuurina nojaa englantiin ja heillä on oma kieli, joten ihan ymmärrettävää, että eivät osaa englantia sen enempää kuin esim. Kiinakaan puhua.
Suomessa toimivat hyvin ne asiat, joita ei muualla tarvita. Esim. sosiaalituet, julkinen terveydenhuolto.
Se, joka väittää että ei ole kyräilijään Suomessa törmännyt, on kyllä aika sokea ympäristölleen. Suomalaisista(kin) löytyy paljon iloisia, kohteliaita ja ihania ihmisiä, mutta myös sellaisia jyrääjiä joilla ei ole mitään käytöstapoja eikä mitään halua edes opetella niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutonen jatkaa:
En myöskään ole korkeasta hintatasosta aivan samaa mieltä. Olen maksanut vuokraa monessa muussa maassa enemmän kuin Suomessa, maksanut paljon sähköstä ja puhelimesta... Intiassa asuessani se ruoka, jota halusin syödä, oli aika lailla saman hintaista kuin täällä, huonompia riisejä olisi saanut halvemmalla toki. Kokonaisuutena en pidä Suomea kalliina.
Joka maassa on omat junttinsa. Ihan joka maa.
Intiassa ainakin paikallisten syömä ruoka on huippuhyvää ja -edullista. Jollain kahdella eurolla saa hyvässä lounasravintolassa todella runsaan ja täyttävän, makoisan aterian.
Totta.
Tuliaisia sain kuukausittain: Ameeba, ameeba muni mahaan ja giardia.... mutta joo, hyvää oli.N50
Höpöhöpö. Oletko itse käynyt Euroopan ulkopuolella? Intiassa oli yllättävänkin puhdasta, enkä itse saanut mitään vatsapöpöjä sieltä, vaikka söin ihan vapaasti. Tosin join aina pullotettua vettä, mutta ruokaa söin vapaasti.
Olet ainoa, joka ei ole saanut mahatautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutonen jatkaa:
En myöskään ole korkeasta hintatasosta aivan samaa mieltä. Olen maksanut vuokraa monessa muussa maassa enemmän kuin Suomessa, maksanut paljon sähköstä ja puhelimesta... Intiassa asuessani se ruoka, jota halusin syödä, oli aika lailla saman hintaista kuin täällä, huonompia riisejä olisi saanut halvemmalla toki. Kokonaisuutena en pidä Suomea kalliina.
Intiassa ainakin paikallisten syömä ruoka on huippuhyvää ja -edullista. Jollain kahdella eurolla saa hyvässä lounasravintolassa todella runsaan ja täyttävän, makoisan aterian.
Totta.
Tuliaisia sain kuukausittain: Ameeba, ameeba muni mahaan ja giardia.... mutta joo, hyvää oli.N50
Höpöhöpö. Oletko itse käynyt Euroopan ulkopuolella? Intiassa oli yllättävänkin puhdasta, enkä itse saanut mitään vatsapöpöjä sieltä, vaikka söin ihan vapaasti. Tosin join aina pullotettua vettä, mutta ruokaa söin vapaasti.
Pötyä. Thaimaassa ollessani paikallinen lääkärikin sanoi aina saavansa vatsataudin ollessaan seminaareilla intiassa. Oikeasti paskanen maa
mies50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää tunkkinne.
23 vuotta ollut poissa mutta silti olet tämmöisellä modernilla suomalaisella vauvapalstalla? ;)
Minä en ole asunut Suomessa 24 vuoteen ja silti olen tällä palstalla. Tosin minun ja tuon kirjoittajan ero on että siteeni Suomeen ovat säilyneet vahvoina, ja ehdottomasti muutan takaisin kun jään eläkkeelle.
Niin otat rusinat pullasta ja tulet nauttimaan ilmaisesta terveydenhuollosta ja eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutonen jatkaa:
Intiassa on ihan normipäivä joutua naisena miesten r a i s k a a m a k s i. En paljon kehuisi.
Kun kävin siellä turistina, niin kukaan ei ahdistellut, vaan olivat ystävällisiä ja fiksuja (miehetkin). Sen sijaan arabimaissa ja Egyptissä ahdisteltiin lähes jatkuvasti. Intiassa on yli miljardi ihmistä, joten sinne mahtuu sairaita ja hullujakin. Sieltä sentään uutisoidaan avoimesti asioita, toisin kuin rakkaasta kauppakumppanistamme Kiinasta.
Ei kai nää vaarallisuusarviot mitään mielipidejuttuja ole. Intia on vaarallisin yksin matkustavalle naiselle. Ulkoministeriön sivuilta selviää.
Yli 1,3 miljardia melko tiheästi asuvina rarkoittaa sitä, että tosiaan hulluja ja outojakin mahtuu mukaan. Vertaa siihen, että Euroopassa asuu vain noin 740 miljoona ihmistä (EU:ssa noin 500 miljoonaa) yhteensä.
Voi se olla vaarallinen, mutta mieluummin sinne matkustaisin kuin arabimaihin tai Egyptiin. Intiasta myös tosiaan uutisoidaan avoimesti ja siellä rikoksia selvitetään avoimesti; arabimaissa naisia ei näy juurikaan välttämättä kaduilla ja jotkut vain "katoavat" ja se painetaan villaisella = tilastot ovat nätimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutonen jatkaa:
Totta.
Pötyä. Thaimaassa ollessani paikallinen lääkärikin sanoi aina saavansa vatsataudin ollessaan seminaareilla intiassa. Oikeasti paskanen maa
mies50v
Kaiken avain ehkä oli se, että en tosiaan käyttänyt lainkaan hanavettä. Pesin ja huuhtelin hampaatkin pullotetulla vedellä. Kasvoja pestessä pidin suun visusti kiinni ja uidessa välttelin sitä, että vettä olisi mennyt vahingossa suuhun (tosin menihän sitä pari kertaa). Uin myös vain meressä. Tosiaan ei tullut minkäänlaista mahapöpöä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutonen jatkaa:
Totta.
Oletko itse asunut Intiassa kaksi vuotta?
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin kehitysmaihin ym. verrattuna Suomi on ihan kiva paikka elää. Mutta ns. sivistysmaiden suurkaupunkeihin verrattuna en ole samaa mieltä.
Mikä niissä sivistysmaiden suurkaupungeissa on niin ihmeellistä? 🤔 itse en tykännyt Pariisista yhtään, Helsingiin on aivan ihana tulla takaisin sieltä, rauhallinen ja puhdas kaupunki. Paljon kehuttusta Melbournista en myöskään tykännyt. Suomi on kyllä tosi hyvä, rehelliset ihmiset ja oikeasti avuljat sekä ystävälliset.
Taide-ja kulttuuritarjonta, arkkitehtuuri ja ostosmahdollisuudet ovat niissä aivan maailman huippua. Helsingissä asuessa pitää ostella kaikki vähänkin spesiaalimmat asiat netistä ja tyytyä lähinnä kirjojen lukemiseen, sillä museot on nopeasti koluttu, eikä kulttuuritarjonta ole kovin ihmeellistä.
Vastaaja ei vaikuta kovin kultturellilta.
Se on toki suhteellinen käsite, mutta ei minua kiinnosta juurikaan suomalaiset pääosin maailman mittakaavassa keskinkertaiset muusikot ja laulajat. Tai jotkut ysäribileet jossain. Tai pienet ostarien keskiolutbaarit. Tai pari kertaa vuodessa kohtalaiset taidenäyttelyt. Tai muutama pieni museo, jotka olen jo nähnyt monta kertaa elämäni aikana.
Suurkaupungeissa on samanaikaisesti ja jatkuvasti maailmanluokan tarjontaa, josta valita. En viitsi mennä katsomaan jotain surkeaa viritelmää ja tuhlata sellaiseen rahojani, kun tiedän, että parempaakin on tarjolla muualla. Onneksi kirjoja saa sentään tilattua helposti Suomeen kaikkialta. Janoan uusia virikkeitä ja elämyksiä. Suomen pienet piirit on äkkiä tsekattu.
Kulturelliudesta: en ehkä ole sellainen keskiverron teatterikävijän näköinen 50+ aarikkakoruinen huopahattunainen, mutta nautin silti hyvästä kulttuuritarjonnasta. En kutsu itseäni kulturelliksi edes. Mutta kannattaa matkustaa itse ja verrata, jos ette usko sanojani. Ja oikeasti niillä matkoilla koluta museoita, näyttelyitä, konsertteja, esitelmiä jne.
Erittäin moni suomalainen matkustelee, ja av-palstalla on palstaan liittyvistä ennakkoluuloista huolimatta järkevää ja avarakatseista väkeä. Sivistynyt ihminen toki ymmärtää metrolopolien ja pienempien kaupunkien väliset erot jo koon takia.
Joku tykkää suurkaupungeista, toiselle ne taas voivat olla ahdistavia. Se ei liity oikeastaan mitenkään Suomeen ja suomalaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää tunkkinne.
Niin otat rusinat pullasta ja tulet nauttimaan ilmaisesta terveydenhuollosta ja eläkkeestä.
Kuka tahtoisi viimeaikaisten vanhustenhoitouutisten valossa tulla Suomeen loppuelämäkseen?
Vierailija kirjoitti:
Se, joka väittää että ei ole kyräilijään Suomessa törmännyt, on kyllä aika sokea ympäristölleen. Suomalaisista(kin) löytyy paljon iloisia, kohteliaita ja ihania ihmisiä, mutta myös sellaisia jyrääjiä joilla ei ole mitään käytöstapoja eikä mitään halua edes opetella niitä.
Suomalaisista osa on kyllä mukavia, mutta osa on ihan totaalisia metsäläisiä ja osa heistäkin, jotka periaatteessa osaavat käyttäytyä. Ei osata välttämättä sosiaalisuuden vuoksi edes teeskennellä mukavaa toisen nähdessään tai vaihtaa paria sanaa, jotta tulee hyvä mieli molemmille. Ei tajuta sitä, että sellainen kyräily ja angstaaminen ja katseiden välttely taloyhtiön hississä on vain typerää ja turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja se joka väittää että ulkomailla kaikki ovat aina niin mielin kielin ja kaikkialla on ihanaa, on aika taukki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen negatiivisin puoli on pahansuovat ja kateelliset sekä huonokäytöksiset ihmiset. Ja lisäksi sää. Hintatasokin vielä joten kuten menettelee.
En ikinä totu sellaiseen, että vältellään naapuria, jotta ei jouduta moikkaamaan tai että muutenkin vältellään, kyräillään ja jupistaan sitten selän takana.
En tiedä missä tällaista oikein sitten on, jossain pienellä paikkakunnalla? Itse en ole koskaan kohdannut tällaista, ettei naapurit uskaltaisi tervehtiä tai jotain ihmeen kyräilyä? En ihan oikeasti ole koskaan kohdannut tällaista.
Ja mun mielestä sä itse vaikutat enemmänkin tommoselta pahansuovalta ihmiseltä.🤔Minäkään en ole koskaan tavannut kyräilijöitä.
Siis oikeasti?!? Tarkoitan sitä suomalaista tapaa, ettei välttämättä iloisesti hymyillen ja kuuluvalla äänellä moikata naapureita tai edes työkavereita. Olen asunut Helsingissä ja Uudellamaalla koko ikäni. Täällä se ainakin on yleistä, että moikkaukseen välttämättä saa kaikilta vastausta. Ja olen joskus reissannut muuallakin Suomessa, niin aika samanlaista se oli sielläkin (esim. Tampereen tai Turun seutu sekä pikkupaikkakunnilla Kainuussa).
Minä olen nähnyt jotain yksittäisiä yksilöitä. Ei heistä harmiakaan ole, kun ei yritä väkisin uida heidän liiveihinsä.
Sen sijaan monessa ulkomaassa olen törmännyt enemmän erittäin kiivasluontoisiin ihmisiin, joilla palaa käpy jopa asiakkaaseen, jos asiakas ei älyä toimia oikein. Juututaan autoilla risteykseen tööttäilemään ja huutelemaan, kunnon vihaa jotain henkilöä tai sukua kohtaan, haluttomuutta maksaa lainaa tai laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä minä kaipaan keski-Euroopasta on se, että lääkäri tulee kotikäynnille.
Meilläkin oli tämä systeemi käytössä, kunnes Kansanterveyslaki 1972 pakotti raihnaat keskitetysti terveyskeskuksiin, koska DDR:ssäkn se toimi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutonen jatkaa:
Totta.
mies50v
Kaiken avain ehkä oli se, että en tosiaan käyttänyt lainkaan hanavettä. Pesin ja huuhtelin hampaatkin pullotetulla vedellä. Kasvoja pestessä pidin suun visusti kiinni ja uidessa välttelin sitä, että vettä olisi mennyt vahingossa suuhun (tosin menihän sitä pari kertaa). Uin myös vain meressä. Tosiaan ei tullut minkäänlaista mahapöpöä. :)
Kyllä se kuule jaska lentää niilläkin, jotka eivät ole eläessään juoneet kuin pullovettä.
Kyllä lääkärin Suomessakin kotikäynnille saa.