Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon matkustelleena olen oikeastaan alkanut pitämään Suomesta ja suomalaisista

Vierailija
21.02.2019 |

Nyt kun on saanut kunnolla vertailukohdetta, sillä olen reissannut hyvin paljon kuluneiden vuosien aikana.

Kyllä vaan oppii huomaamaan, miten paljon Suomessa on hyviä asioita. Suomalaisiakin oppii arvostamaan..mun mielestä on ihanaa kun ihmiset antaa sun olla rauhassa joka paikassa eikä hengitä niskaan. Suomalaiset on myös hyvin rehellistä ja luotettavaa kansaa.

Asiat yleisesti ottaen toimii täällä aika mukavasti. Onpas mukavaa olla taas täällä 😊

Kommentit (197)

Vierailija
21/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on puhdas ja turvallinen. Asiakaspalvelu on ystävällistä. Etelä-Euroopassa aspat osaavat olla tosi töykeitä.

Suomalainen myös tarkoittaa, mitä sanoo. Jos kutsuu kotiinsa, tarkoittaa sitä.

Säässäkäön ei ole mitään vikaa. Kivaa vaihtelua, kun on 4 erilaista vuodenaikaa.

Vierailija
22/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on käynyt 54 maassa, niin lopputulema on että Pohjolan lisäksi voisi asua korkeintaan Sveitsissä tai Kanadassa. Muualla likaista/meluisaa/konnaluonteisia ihmisiä/"systeemi ei vaan toimi" jne.

Sanokaa vaan rasistiksi, mutta juuri nimenomaan (työ)matkailu on avannut silmät. Ja jotkut idiootit vielä tarkoituksella tuottavat kaukomaiden tuulahduksia Suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joihinkin kehitysmaihin ym. verrattuna Suomi on ihan kiva paikka elää. Mutta ns. sivistysmaiden suurkaupunkeihin verrattuna en ole samaa mieltä.

Mikä niissä sivistysmaiden suurkaupungeissa on niin ihmeellistä? 🤔 itse en tykännyt Pariisista yhtään, Helsingiin on aivan ihana tulla takaisin sieltä, rauhallinen ja puhdas kaupunki. Paljon kehuttusta Melbournista en myöskään tykännyt. Suomi on kyllä tosi hyvä, rehelliset ihmiset ja oikeasti avuljat sekä ystävälliset.

Taide-ja kulttuuritarjonta, arkkitehtuuri ja ostosmahdollisuudet ovat niissä aivan maailman huippua. Helsingissä asuessa pitää ostella kaikki vähänkin spesiaalimmat asiat netistä ja tyytyä lähinnä kirjojen lukemiseen, sillä museot on nopeasti koluttu, eikä kulttuuritarjonta ole kovin ihmeellistä.

Vastaaja ei vaikuta kovin kultturellilta.

Vierailija
24/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan sellaisesta asiasta kuin TURVALLISUUS! Suomi on turvallinen maa elää ja vaikka valitetaan sääntöyhteiskunnasta, niin ne säännöt suojelevat ja varmistavat, että yhteiskunta toimii.

Vierailija
25/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

23 vuotta sitten lähdin, enkä mistään hinnasta palaisi takaisin.

Pitäkää tunkkinne.

23 vuotta ollut poissa mutta silti olet tämmöisellä modernilla suomalaisella vauvapalstalla? ;)

Näinpä, tunkki on pahasti takertunut käteen.

Vierailija
26/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joihinkin kehitysmaihin ym. verrattuna Suomi on ihan kiva paikka elää. Mutta ns. sivistysmaiden suurkaupunkeihin verrattuna en ole samaa mieltä.

Mikä niissä sivistysmaiden suurkaupungeissa on niin ihmeellistä? 🤔 itse en tykännyt Pariisista yhtään, Helsingiin on aivan ihana tulla takaisin sieltä, rauhallinen ja puhdas kaupunki. Paljon kehuttusta Melbournista en myöskään tykännyt. Suomi on kyllä tosi hyvä, rehelliset ihmiset ja oikeasti avuljat sekä ystävälliset.

Taide-ja kulttuuritarjonta, arkkitehtuuri ja ostosmahdollisuudet ovat niissä aivan maailman huippua. Helsingissä asuessa pitää ostella kaikki vähänkin spesiaalimmat asiat netistä ja tyytyä lähinnä kirjojen lukemiseen, sillä museot on nopeasti koluttu, eikä kulttuuritarjonta ole kovin ihmeellistä.

Minä nostaisin palvelut vielä yli kulttuuritarjonnan. Asun Keski-Euroopassa, ja on ihan älytöntä miten mahtavasti hommat toimii. Minkä tahansa ravintolan ruoan saa kotiin toimitettuna, mitä tahansa voi tilata netistä ja se on seuraavana päivänä kotiovella ilman lisäkuluja. Voit tilata siivoojan, ikkunanpesijän, u name it they have it, hyvin pienellä varoajalla ja kohtuullisella hinnalla. Kaupoissa on aina henkilökuntaa ja ylipäätään kaikki pelaa.

Vierailija
27/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on muuten myös ihan loistava asiakaspalvelu! Olen itse yllättynyt siitä, miten surkeaa asiakaspalvelua varsinkin ruokakaupoissa saa! Ja ruokakaupan kassat ei keski-Euroopassa monesti osaa sanaakaan englantia. Kun kuulevat että puhut englantia, ovat tosi äkäisiä.

Ja mikä se "sivistynyt" Ranskakin oikein on olevinaan? Siellä ei melkeen kukaan puhu ollenkaan englantia, ei ollenkaan! Ja muutenkin esim. Pariisi on haiseva, likainen, tunkkainen kaupunki täynnä töykeitä ihmisiä. Vähän erilainen livenä ku mitä romanttisissa elokuvissa.

Ranskassa saa ihan perushyvää asiakaspalvelua, kun tervehtii ja kiittää ranskan kielellä ja muistaa hymyillä sekä katsoa silmiin. Sama koskee montaa muuta Euroopan maata, jopa Suomea. 

Minua aina hämmästyttää Suomen puhtaus ja toimiva jätehuolto sekä infra: siististi menevät sähköjohdot ja lähes kaiken kattava katuvalaistus (ja kyllä, syrjäseudulla ei ole katuvaloja tiedän). Täällä on kaikki melko selkeää, vaikka totta kai aina voisi olla parantamisen varaa. 

Se, mikä minua harmittaa todella paljon, on suomalaisten heikko itsetunto ja sellainen kova ilmapiiri minkä aistii varsinkin näin ennen vaaleja. En tiedä, onko missään päin maailmaa sen parempaa, mutta Suomessa ja Pohjoismaissa on niin paljon asioita joista olla ylpeä. 

Vierailija
28/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutonen jatkaa:

En myöskään ole korkeasta hintatasosta aivan samaa mieltä. Olen maksanut vuokraa monessa muussa maassa enemmän kuin Suomessa, maksanut paljon sähköstä ja puhelimesta... Intiassa asuessani se ruoka, jota halusin syödä, oli aika lailla saman hintaista kuin täällä, huonompia riisejä olisi saanut halvemmalla toki. Kokonaisuutena en pidä Suomea kalliina.

Joka maassa on omat junttinsa. Ihan joka maa.

Intiassa ainakin paikallisten syömä ruoka on huippuhyvää ja -edullista. Jollain kahdella eurolla saa hyvässä lounasravintolassa todella runsaan ja täyttävän, makoisan aterian.

Intiassa on ihan normipäivä joutua naisena miesten r a i s k a a m a k s i. En paljon kehuisi.

Kun kävin siellä turistina, niin kukaan ei ahdistellut, vaan olivat ystävällisiä ja fiksuja (miehetkin). Sen sijaan arabimaissa ja Egyptissä ahdisteltiin lähes jatkuvasti. Intiassa on yli miljardi ihmistä, joten sinne mahtuu sairaita ja hullujakin. Sieltä sentään uutisoidaan avoimesti asioita, toisin kuin rakkaasta kauppakumppanistamme Kiinasta.

Vierailija
29/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on muuten myös ihan loistava asiakaspalvelu! Olen itse yllättynyt siitä, miten surkeaa asiakaspalvelua varsinkin ruokakaupoissa saa! Ja ruokakaupan kassat ei keski-Euroopassa monesti osaa sanaakaan englantia. Kun kuulevat että puhut englantia, ovat tosi äkäisiä.

Ja mikä se "sivistynyt" Ranskakin oikein on olevinaan? Siellä ei melkeen kukaan puhu ollenkaan englantia, ei ollenkaan! Ja muutenkin esim. Pariisi on haiseva, likainen, tunkkainen kaupunki täynnä töykeitä ihmisiä. Vähän erilainen livenä ku mitä romanttisissa elokuvissa.

Ranskassa saa ihan perushyvää asiakaspalvelua, kun tervehtii ja kiittää ranskan kielellä ja muistaa hymyillä sekä katsoa silmiin. Sama koskee montaa muuta Euroopan maata, jopa Suomea. 

Minua aina hämmästyttää Suomen puhtaus ja toimiva jätehuolto sekä infra: siististi menevät sähköjohdot ja lähes kaiken kattava katuvalaistus (ja kyllä, syrjäseudulla ei ole katuvaloja tiedän). Täällä on kaikki melko selkeää, vaikka totta kai aina voisi olla parantamisen varaa. 

Se, mikä minua harmittaa todella paljon, on suomalaisten heikko itsetunto ja sellainen kova ilmapiiri minkä aistii varsinkin näin ennen vaaleja. En tiedä, onko missään päin maailmaa sen parempaa, mutta Suomessa ja Pohjoismaissa on niin paljon asioita joista olla ylpeä. 

Minun veljeni on asunut Ranskassa 25 vuotta, puhuu ranskaa, ei matkustele missään. Kävi viime vuonna ekaa kertaa Suomessa ja hämmästyi Helsingin asiakaspalvelun tasoa. Ei ole missään sellaiseen törmännyt. No, eipä hän missään matkustelekaan.

Vierailija
30/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nostaisin palvelut vielä yli kulttuuritarjonnan. Asun Keski-Euroopassa, ja on ihan älytöntä miten mahtavasti hommat toimii. Minkä tahansa ravintolan ruoan saa kotiin toimitettuna, mitä tahansa voi tilata netistä ja se on seuraavana päivänä kotiovella ilman lisäkuluja. Voit tilata siivoojan, ikkunanpesijän, u name it they have it, hyvin pienellä varoajalla ja kohtuullisella hinnalla. Kaupoissa on aina henkilökuntaa ja ylipäätään kaikki pelaa.

Keskiluokkaisen unelmaa olisi, että täälläkin olisi varaa useammin tilata siivooja tai muuttofirma muuttamaan, ja ylipäätään pienet remontit sun muut tuntuu hoituvan toisaalla niin paljon helpommin ja halvemmalla. 

Siinä on sitten se kääntöpuoli, että millainen se yhteiskunta on kokonaisuudessaan, kun palvelujen ostaminen on halpaa ja säännöstelyä tai valvontaa ei ehkä ole. Miten hyvin pärjää se palveluntarjoaja? Millainen palkka, millainen terveydenhuolto, millainen asumisen taso? Jään usein itse miettimään tätä, vaikka onhan se ihan luksusta suomalaiselle että kaupassa joku pakkaa ostokset ja toisessa kaupassa ei tarvitse kuin osoittaa kenkäparia ja myyjä ramppaa takahuoneeseen etsimään aina oikean koon jne. 

Se, mitä kaipaan Suomeen, olisi pidemmät ravintoloiden aukioloajat ja enemmän kaikkea ihanaa tekemistä ja kulttuuritarjontaa (vrt. kotikaupungissani on yksi ainoa leffateatteri joka näyttää pääosin isoja Hollywood-tuotantoja, ja näytöksen jälkeen auki on tasan yksi Burger King ja pari baaria). 

Vierailija
31/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaaja ei vaikuta kovin kultturellilta.

Se on toki suhteellinen käsite, mutta ei minua kiinnosta juurikaan suomalaiset pääosin maailman mittakaavassa keskinkertaiset muusikot ja laulajat. Tai jotkut ysäribileet jossain. Tai pienet ostarien keskiolutbaarit. Tai pari kertaa vuodessa kohtalaiset taidenäyttelyt. Tai muutama pieni museo, jotka olen jo nähnyt monta kertaa elämäni aikana.

Suurkaupungeissa on samanaikaisesti ja jatkuvasti maailmanluokan tarjontaa, josta valita. En viitsi mennä katsomaan jotain surkeaa viritelmää ja tuhlata sellaiseen rahojani, kun tiedän, että parempaakin on tarjolla muualla. Onneksi kirjoja saa sentään tilattua helposti Suomeen kaikkialta. Janoan uusia virikkeitä ja elämyksiä. Suomen pienet piirit on äkkiä tsekattu.

Kulturelliudesta: en ehkä ole sellainen keskiverron teatterikävijän näköinen 50+ aarikkakoruinen huopahattunainen, mutta nautin silti hyvästä kulttuuritarjonnasta. En kutsu itseäni kulturelliksi edes. Mutta kannattaa matkustaa itse ja verrata, jos ette usko sanojani. Ja oikeasti niillä matkoilla koluta museoita, näyttelyitä, konsertteja, esitelmiä jne.

Vierailija
32/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä minä kaipaan keski-Euroopasta on se, että lääkäri tulee kotikäynnille.

Vierailija
33/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaisen unelmaa olisi, että täälläkin olisi varaa useammin tilata siivooja tai muuttofirma muuttamaan, ja ylipäätään pienet remontit sun muut tuntuu hoituvan toisaalla niin paljon helpommin ja halvemmalla. 

Siinä on sitten se kääntöpuoli, että millainen se yhteiskunta on kokonaisuudessaan, kun palvelujen ostaminen on halpaa ja säännöstelyä tai valvontaa ei ehkä ole. Miten hyvin pärjää se palveluntarjoaja? Millainen palkka, millainen terveydenhuolto, millainen asumisen taso? Jään usein itse miettimään tätä, vaikka onhan se ihan luksusta suomalaiselle että kaupassa joku pakkaa ostokset ja toisessa kaupassa ei tarvitse kuin osoittaa kenkäparia ja myyjä ramppaa takahuoneeseen etsimään aina oikean koon jne. 

Se, mitä kaipaan Suomeen, olisi pidemmät ravintoloiden aukioloajat ja enemmän kaikkea ihanaa tekemistä ja kulttuuritarjontaa (vrt. kotikaupungissani on yksi ainoa leffateatteri joka näyttää pääosin isoja Hollywood-tuotantoja, ja näytöksen jälkeen auki on tasan yksi Burger King ja pari baaria). 

Tässä nyt kuitenkin puhutaan ihan länsiEuroopan maista, ei mistään kehitysmaaorjayhteiskunnista. Suomessa näitä palvelutöitä nuorille ei vaan ole - näen paljon parempana että töitä on tarjolla vaikkakin pienellä palkalla, kuin ettei niitä ole ollenkaan.

Kyllä täällä julkiset palvelut ja terveydenhuolto silti pelaa, itseasiassa paremmin kuin suomessa. Tuo on juuri sitä suomalaista ajattelua että heti luullaan että jotain on sitten pakko olla pahasti pielessä jos jokin on paremmin kuin suomessa. Ei vaan voi jokin olla kokonaisuudessaan paremmin...

Vierailija
34/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen negatiivisin puoli on pahansuovat ja kateelliset sekä huonokäytöksiset ihmiset. Ja lisäksi sää. Hintatasokin vielä joten kuten menettelee.

En ikinä totu sellaiseen, että vältellään naapuria, jotta ei jouduta moikkaamaan tai että muutenkin vältellään, kyräillään ja jupistaan sitten selän takana.

Sinä et ole käynyt edes ulkomailla.

Ei pidä paikkaansa. Perustele. Esim. eteläisessä Euroopassa on halvempaa käydä kuin vaikka Suomen Lapissa. Jo ihan omassa naapurustossani on niitä moikkaamisen välttelijöitä ja ärsyttäähän se joka kerta. Ehkä joskus kysyn suoraan, mistä kiikastaa.

Vierailija
35/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hämmästelin Lontoossa ja muuallakin sitä, että museot olivat ilmaisia. Toki niissä oli vaihtuvia näyttelyitä jotka maksaa, mutta noin muuten sellainen ajattelu että kulttuuri kuuluu kaikille, on hienoa. 

Vierailija
36/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutonen jatkaa:

En myöskään ole korkeasta hintatasosta aivan samaa mieltä. Olen maksanut vuokraa monessa muussa maassa enemmän kuin Suomessa, maksanut paljon sähköstä ja puhelimesta... Intiassa asuessani se ruoka, jota halusin syödä, oli aika lailla saman hintaista kuin täällä, huonompia riisejä olisi saanut halvemmalla toki. Kokonaisuutena en pidä Suomea kalliina.

Joka maassa on omat junttinsa. Ihan joka maa.

Intiassa ainakin paikallisten syömä ruoka on huippuhyvää ja -edullista. Jollain kahdella eurolla saa hyvässä lounasravintolassa todella runsaan ja täyttävän, makoisan aterian.

Intiassa on ihan normipäivä joutua naisena miesten r a i s k a a m a k s i. En paljon kehuisi.

Kun kävin siellä turistina, niin kukaan ei ahdistellut, vaan olivat ystävällisiä ja fiksuja (miehetkin). Sen sijaan arabimaissa ja Egyptissä ahdisteltiin lähes jatkuvasti. Intiassa on yli miljardi ihmistä, joten sinne mahtuu sairaita ja hullujakin. Sieltä sentään uutisoidaan avoimesti asioita, toisin kuin rakkaasta kauppakumppanistamme Kiinasta.

Ei kai nää vaarallisuusarviot mitään mielipidejuttuja ole. Intia on vaarallisin yksin matkustavalle naiselle. Ulkoministeriön sivuilta selviää.

Vierailija
37/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan sellaisesta asiasta kuin TURVALLISUUS! Suomi on turvallinen maa elää ja vaikka valitetaan sääntöyhteiskunnasta, niin ne säännöt suojelevat ja varmistavat, että yhteiskunta toimii.

Millälailla turvallisempi kuin jokin Keskieuroopan maa? Suomi ole mikään sääntöyhteiskunta. Siellä juopot örisevät kaduilla, samoin mielenterveyspotilaat. Suojatien edessä ei jarruteta jne. Kaupat auki arjet pyhät.

Vierailija
38/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen negatiivisin puoli on pahansuovat ja kateelliset sekä huonokäytöksiset ihmiset. Ja lisäksi sää. Hintatasokin vielä joten kuten menettelee.

En ikinä totu sellaiseen, että vältellään naapuria, jotta ei jouduta moikkaamaan tai että muutenkin vältellään, kyräillään ja jupistaan sitten selän takana.

En tiedä missä tällaista oikein sitten on, jossain pienellä paikkakunnalla? Itse en ole koskaan kohdannut tällaista, ettei naapurit uskaltaisi tervehtiä tai jotain ihmeen kyräilyä? En ihan oikeasti ole koskaan kohdannut tällaista.

Ja mun mielestä sä itse vaikutat enemmänkin tommoselta pahansuovalta ihmiseltä.🤔

Minäkään en ole koskaan tavannut kyräilijöitä.

Siis oikeasti?!? Tarkoitan sitä suomalaista tapaa, ettei välttämättä iloisesti hymyillen ja kuuluvalla äänellä moikata naapureita tai edes työkavereita. Olen asunut Helsingissä ja Uudellamaalla koko ikäni. Täällä se ainakin on yleistä, että moikkaukseen välttämättä saa kaikilta vastausta. Ja olen joskus reissannut muuallakin Suomessa, niin aika samanlaista se oli sielläkin (esim. Tampereen tai Turun seutu sekä pikkupaikkakunnilla Kainuussa).

Vierailija
39/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt kuitenkin puhutaan ihan länsiEuroopan maista, ei mistään kehitysmaaorjayhteiskunnista. Suomessa näitä palvelutöitä nuorille ei vaan ole - näen paljon parempana että töitä on tarjolla vaikkakin pienellä palkalla, kuin ettei niitä ole ollenkaan.

Kyllä täällä julkiset palvelut ja terveydenhuolto silti pelaa, itseasiassa paremmin kuin suomessa. Tuo on juuri sitä suomalaista ajattelua että heti luullaan että jotain on sitten pakko olla pahasti pielessä jos jokin on paremmin kuin suomessa. Ei vaan voi jokin olla kokonaisuudessaan paremmin...

Totta kai voi olla paremmin, en minä sitä väittänytkään. Sanoin vain, että itse alan helposti tarkastella kokonaisuutta ja opiskella sitä, millainen minkäkin maan "taso" on. Jos lääkäri tulee kotiin joka kerta, paljonko se sitten loppupelissä maksaa yhteiskunnalle jne. Mikä on minimipalkka, mikä vuokrataso, mikä koulutustaso, paljonko se koulutus maksaa. 

Olen itse sitä mieltä, että täydellistä ei tietenkään ole, ja hyvinvointiyhteiskunnissakin on sokeita pisteitä, joita varsinkaan keskiluokka tai varakas vähemmistö ei ehkä osaa ajatella. Sama se on täällä Suomessa. 

Vierailija
40/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen matkustanut n 50 maassa ja asunut kolmessa Suomen lisäksi. Joka maassa on omat hyvät ja omat huonot puolensa. En yhtään ymmärrä, miksi Suomea haukutaan. Ei täällä ole muuta vikaa kuin sää.

Ja joo, on muitakin vikoja, mutta ei sen isompia kuin missään muuallakaan.

N50

Säässä ei ole mitään vikaa, talvi pakkasineen on kivaa, viimekesän kuumuuskin menettelee kunhan sitä ei liian pitkään ole.

Tympeää olis asua maassa missä on aina lämmin, ei kevättä ei syksyä eikä kunnon talvea.

Voiko enää kauniimpaa ilmaa olla kuin mitä tänääkin on, -15 pakkasta kirkas auringonpaiste.

Nuotiolle makkaraa nokeamaan ja nokipannukahvit keittämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme