Miksi kukaan käyttäisi ei-täysjyväpastaa?
Esim. leivän suhteen ymmärrän jos ei halua pelkkää täysjyvävehnää koska se on siinä melko eri makuista, mutta pastassa ei mielestäni ole yhtään minkäänlaista makueroa täysjyvän ja ei-täysjyvän välillä, varsinkaan jos pastan/lasagnen tms kastikkeet/täytteet ovat kohdallaan. Tästä syystä en vaan käsitä, miksei joku käyttäisi täysjyvää kun se on ehkä 1000 kertaa terveellisempää, ei-täysjyvällä taas ravintoarvo suurinpiirtein 0, melkein sama kuin karkkia söisi..
Eli jos ostat ei-täysjyväpastaa, miksi ihmeessä?
Kommentit (102)
Pasta kirjoitti:
Esim. leivän suhteen ymmärrän jos ei halua pelkkää täysjyvävehnää koska se on siinä melko eri makuista, mutta pastassa ei mielestäni ole yhtään minkäänlaista makueroa täysjyvän ja ei-täysjyvän välillä, varsinkaan jos pastan/lasagnen tms kastikkeet/täytteet ovat kohdallaan. Tästä syystä en vaan käsitä, miksei joku käyttäisi täysjyvää kun se on ehkä 1000 kertaa terveellisempää, ei-täysjyvällä taas ravintoarvo suurinpiirtein 0, melkein sama kuin karkkia söisi..
Ei ole sama kuin karkkia söisi. Karkit ovat yleensä ottaen nopeaa hiilihydraattia ja pasta (vaaleakin) hidasta hiilihydraattia.
Vaalea pasta on halvempaa ja paremman makuista. Kuituja saan muutenkin yli tarpeen.
Riippuu ruoasta. Perusruoat teen täysjyvään mutta tietyt herkut vaativat vaalean pastan.
Täysjyväpasta on kyllä ainoa täysjyvävehnätuote, jonka saan alas. Täysjyvävehnäleipä on minusta pahan makuista. Täysjyväpasta ei ole akuutin pahaa, mutta ei kuitenkaan yhtä hyvääkään kuin vaalea pasta.
Makuero + täysjyväpasta pistää pötsin sekaisin
Höttöhiilaria kumpikin. Mieluummin kunnon pihvi, kananmunia, salaattia ja vihanneksia.
Tää ylläoleva on kyllä kysymysten Helmi!
Onhan niissä hirveä makuero! Täysjyvä on moninkertaisesti parempaa.
No pirskatti, joku ehti väliin !
Miks ap poikkesi tutusta "mikä on tekosyysi" -formaatista? Ei mitään kunnioitusta palstan perinteitä kohtaan!
Mun mielestä täysjyväpasta on parempaa, mutta se onkin mulle ollut ainoa syy syödä täysjyvää mieluummin. Pätee siis lähes kaikkiin elintarvikkeisiin että tykkään enemmän täysjyvästä. Se on kotoa opittu, koska meillä syötiin pääasiassa täysjyvää eikä vaaleaa pastaa ollenkaan.
Nyt aikuisena oon syönyt vaaleeta pastaa sen vuoksi että mun avopuoliso ei ollenkaan tykkää täysjyvätuotteista, kun taas mulle sillä ei oo niin suurta merkitystä että kumpaa syö kun molemmat on aivan hyviä.
Täysjyvä on pahaa. Kotipizzassakin täytyy aina erikseen muistaa pyytää tavallinen pohja kun muuten tekevät automaattisesti mauttoman täysjyvän. Siinä ei ole edes suolaa.
Täysjyvä maistuu pahalta - siksi vaalea versio!
T: kokki evp
Olen munuaissairas ja joudun vältellä fosforin saantia. Sitä on paljon mm. täysjyvässä.
Jos syön pastaa silloin tällöin yhden annoksen, kokonaisuuden kannalta ei ole suurta ravitsemuksellista eroa siinä, onko se täysjyvää vai vaaleaa. Makunautinnossa ero on paljon suurempi. Kokonaisuudessa suurempi merkitys on päivittäisillä valinnoillani. Päivittäin syön esim. puuroa ja leipää, jotka valitsen täysjyvätuotteina. Niistä saan jo tarpeeksi täysjyvän ravintoaineita.
Tavallinen on paljon parempaa. Jos syön pastaa, syön laadukasta pastaa.
p.s. Pasta ei todellakaan ole höttöhiilaria.
Minä huomaan selvän makueron. Valkoinen pasta maistuu paljon paremmalta. Bolognesekastikkeen kanssa menee täysjyväspagettikin, mutta juustokastikkeiden kanssa mulle täysjyvät ja tummat pastat ei toimi maun puolesta ollenkaan. Vaalea pasta juustokastikkeen kanssa kuuluu lempiherkkuihini.