Miksi kukaan käyttäisi ei-täysjyväpastaa?
Esim. leivän suhteen ymmärrän jos ei halua pelkkää täysjyvävehnää koska se on siinä melko eri makuista, mutta pastassa ei mielestäni ole yhtään minkäänlaista makueroa täysjyvän ja ei-täysjyvän välillä, varsinkaan jos pastan/lasagnen tms kastikkeet/täytteet ovat kohdallaan. Tästä syystä en vaan käsitä, miksei joku käyttäisi täysjyvää kun se on ehkä 1000 kertaa terveellisempää, ei-täysjyvällä taas ravintoarvo suurinpiirtein 0, melkein sama kuin karkkia söisi..
Eli jos ostat ei-täysjyväpastaa, miksi ihmeessä?
Kommentit (102)
Se pussi on Lidlissä muutaman sentin kalliimpi. Jos käyttää vuodessa monta pussia, voi säästää euron tai pari. Se on iso raha. No makuasia. Itse tykkään enemmän täysjyvästä, mies vaaleasta. Meillä käytetään kuitenkin paljon gluteenitonta pohjan vehnäallergian takia ja ei tehdä erikseen silloin kun poika on käymässä, vaan syödään samaa - asuu siis jo omillaan. Mutta makuero on noissa kaikissa tosi pieni ja tuo aloitushan oli vähän vitsi, tehdään pääasiassa niin vähän, että ei väliä. Se pastahan on vain lisuke, jonka maku jää paljolti mausteiden ja muiden lusukkeiden alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on hauskaa kun toisaalta huudetaan aina, että täysjyvä on vain niin paljon paremman makuista, mutta sitten toisaalta huudetaan, että maistuu ihan samalta. Sama juttu esim kasviksien kanssa. Taivastellaan, miten kukaan voi syödä mautonta perunaa, mutta toisaalta ihmetellään, miten kukkakaali voi jonkun suussa maistua pahalta, kun eihän se eroa perunasta oikein mitenkään.
Ihmiset kokevat maut eri lailla. Mun mielestä täysjyväpasta maistuu vähän pahalta, mutta keitetty jauhoinen peruna paljon enemmän pahalta. Kukkakaali maistuu minun suussani vähän pahalta, mutta ei syömäkelvottoman pahalta.
No nimenoman ihmisen kokevat maut eri lailla. Siksi on hassua, että aina löytyy näitä, jotka ihmettelevät, miksei kaikkii tykkää kukkakaalista ja lantusta, kun itse kuitenkin toitottavat, että näissä on paljon enemmän makua kuin perunassa. No ehkä juuri siksi, jos se "enemmän makua" ei ole miellyttävä maku. Ja seuraavaksi joku selittää tätä asiaa sillä, että pitää totutella makuihin. Miksi ihmeessä hyvään makuun pitäisi totutella, jos se oikeasti on hyvä maku? Eikö se totuttelun tarve nimenomaan tarkoita, että se maku ei ole oikeasti hyvä?
Barilla-pastassa ei kyllä ole juuri mitään makueroa tavallisen ja täysjyväpastan välillä. Halpismerkeissä on suuri ero. Itse teen molempia, vähän kastikkeestakin riippuen. Kinkkukastikkeen kanssa esimerkiksi mielestäni täysjyvä on maistuvampaa.
Suutuntuma on tahmean sitkeä täysjyvässä. Ihan kuin ei kypsyisi kunnolla
Vierailija kirjoitti:
Suutuntuma on tahmean sitkeä täysjyvässä. Ihan kuin ei kypsyisi kunnolla
Juuri näin. Niin kuin leipätaikinaa söisi.
Minusta eroa on sekä maussa että suutuntumassa, ja tykkään enemmän täysjyväpastasta. Lapsena ja nuorena söin aina tavallista, valkoista pastaa, mutta parikymppisenä vaihdoin täysjyvään saadakseni enemmän kuitua.
Aluksi se tuntui ja maistui omituiselta, mutta nyt olen tottunut siihen ja nykyään taas valkoinen pasta maistuu liian makealta ja tuntuu mössöiseltä.
Samoin on käynyt riisin kanssa. Ostan aina täysjyvää ja tykkään siitä enemmän.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei kaikkea pastaa edes myydä täysjyväversiona. Makaroonia ja spagettia lähinnä. Saako edes muuta?
Voin syödä sekä täysjyväpastaa että vaaleaa. Ei ne täsmälleen samalta maistu mutta ei se minua haittaa. Tällä hetkellä kaapissani on sekä täysjyväpastaa että vaaleaa. Fiiliksen mukaan vain oikeastaan nappaan jompaakumpaa. Välillä tekee mieli täysjyvää, välillä vaaleaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea pastaa edes myydä täysjyväversiona. Makaroonia ja spagettia lähinnä. Saako edes muuta?
Lasagnea ja fusillia.
Pastavarastoni tällä hetkellä:
- täysjyväspagettia
- vaaleaa spagettia
- tagliatellea
- tummaa makaronia
- vaaleaa makaronia
- täysjyvänuudelia (ei 100% täysjyvää)
- munanuudelia
- riisinuudelia
- sobanuudelia
- täysjyväspelttispagettia
- rakettispagettia täysjyvä (ei 100%)
- farfallea
- penneä
- gnocchia
- lasagnelevyjä täysjyvä
- lasagnette piccolo täysjyvä (ei 100%)
- cappelli pasta täysjyvä (ei 100%)
- fusilli täysjyvä
Kaikille noille on paikkansa.
En pidä sen mausta. Siinä on sellanen tunkkanen maku jota on tosi vaikee saada edes millään kastikkeella peittoon.
Pasta kirjoitti:
Esim. leivän suhteen ymmärrän jos ei halua pelkkää täysjyvävehnää koska se on siinä melko eri makuista, mutta pastassa ei mielestäni ole yhtään minkäänlaista makueroa täysjyvän ja ei-täysjyvän välillä, varsinkaan jos pastan/lasagnen tms kastikkeet/täytteet ovat kohdallaan. Tästä syystä en vaan käsitä, miksei joku käyttäisi täysjyvää kun se on ehkä 1000 kertaa terveellisempää, ei-täysjyvällä taas ravintoarvo suurinpiirtein 0, melkein sama kuin karkkia söisi..
Eli jos ostat ei-täysjyväpastaa, miksi ihmeessä?
Koska kaikkea suuhun menevää ei tarvitse valita terveellisyyden perusteella. Kun on suurin osa terveellistä niin se riittää aivan hyvin. Karkkiakin voi välillä syödä ilman että terveys siitä kärsii.
Lihan, kanan tai kalan kanssa syön usein täysjyvää tai tummaa pastaa. Mutta kasvispastoissa se täysjyvän/tumman pastan maku häiritsee minua liikaa, joten niihin valitsen aina vain sitä tavallista pastaa. Oioi kylläpä nyt tekisikin mieli keittää oikein vaaleaa tagliatellea, soosittaa se parmesaanilla, voilla ja keitinvedellä ja pakasteherneitä siihen sekaan nams.
Koska elämästä saa myös nauttia. Ihan tavallinen pasta riittävän suolaisessa vedessä keitettynä hyvän kastikkeen kanssa kuuluu minun elämäni nautintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Lihan, kanan tai kalan kanssa syön usein täysjyvää tai tummaa pastaa. Mutta kasvispastoissa se täysjyvän/tumman pastan maku häiritsee minua liikaa, joten niihin valitsen aina vain sitä tavallista pastaa. Oioi kylläpä nyt tekisikin mieli keittää oikein vaaleaa tagliatellea, soosittaa se parmesaanilla, voilla ja keitinvedellä ja pakasteherneitä siihen sekaan nams.
Enpä muuten valitsekaan kaiken lihan kanssa tumma tai täysjyväistä pastaa. Pasta carbonara on poikkeus. Siihen haluan ehdottomasti vaaleaa pastaa koska wau se makuyhdistelmä.
Koska mulle tavallinen pasta sooseineen tuntuu pizzaan verrattavalta mätöltä. Täysjyväpasta tuntuu joltain terveysruualta jota sitäkin paremman puutteessa syön, mutta mättöhimo lähtee vain mätöllä.
Koska täysjyväpasta aiheuttaa vatsakramppeja, jota seuraa vesiripuli. Vaaleaa pastaa pystyy syömään jonkun verran, mitään täysjyvää ei.
Lisäksi täysjyväpasta on todella pahaa.
Kylläpä menisikin pasta carbonara tai pasta alfredo tilalle jos siihen sotkisin jotain kuitupastoja.
Lasagnessa ja makaronilaatikossa käytän täysjyvää. Muuten tavallista maun takia. Täysjyväspagetti maistuu minusta pahalta.
Tykkään siitä tavallisesta vaaleasta pastasta, mutta en täysjyväpastasta.