Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan käyttäisi ei-täysjyväpastaa?

Pasta
19.02.2019 |

Esim. leivän suhteen ymmärrän jos ei halua pelkkää täysjyvävehnää koska se on siinä melko eri makuista, mutta pastassa ei mielestäni ole yhtään minkäänlaista makueroa täysjyvän ja ei-täysjyvän välillä, varsinkaan jos pastan/lasagnen tms kastikkeet/täytteet ovat kohdallaan. Tästä syystä en vaan käsitä, miksei joku käyttäisi täysjyvää kun se on ehkä 1000 kertaa terveellisempää, ei-täysjyvällä taas ravintoarvo suurinpiirtein 0, melkein sama kuin karkkia söisi..

Eli jos ostat ei-täysjyväpastaa, miksi ihmeessä?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysjyvä on pahaa. Kotipizzassakin täytyy aina erikseen muistaa pyytää tavallinen pohja kun muuten tekevät automaattisesti mauttoman täysjyvän. Siinä ei ole edes suolaa.

Valitsetko siis Berlusconi-pizzan? Siihen automaattisesti kuuluu ruiskuitupohja.

Vierailija
22/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysjyvä on pahaa. Kotipizzassakin täytyy aina erikseen muistaa pyytää tavallinen pohja kun muuten tekevät automaattisesti mauttoman täysjyvän. Siinä ei ole edes suolaa.

Valitsetko siis Berlusconi-pizzan? Siihen automaattisesti kuuluu ruiskuitupohja.

Ei vaan pepperoni-Aura-kotzonen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hauskaa kun toisaalta huudetaan aina, että täysjyvä on vain niin paljon paremman makuista, mutta sitten toisaalta huudetaan, että maistuu ihan samalta. Sama juttu esim kasviksien kanssa. Taivastellaan, miten kukaan voi syödä mautonta perunaa, mutta toisaalta ihmetellään, miten kukkakaali voi jonkun suussa maistua pahalta, kun eihän se eroa perunasta oikein mitenkään. 

Vierailija
24/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on hauskaa kun toisaalta huudetaan aina, että täysjyvä on vain niin paljon paremman makuista, mutta sitten toisaalta huudetaan, että maistuu ihan samalta. Sama juttu esim kasviksien kanssa. Taivastellaan, miten kukaan voi syödä mautonta perunaa, mutta toisaalta ihmetellään, miten kukkakaali voi jonkun suussa maistua pahalta, kun eihän se eroa perunasta oikein mitenkään. 

Onhan perunassa oikeasti maussa eroa lajikkeittain. Nykyään on satsattu kovasti vaikka hallankestävyyteen mihin lie mutta mausta on tingitty.

Vierailija
25/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasta kirjoitti:

Esim. leivän suhteen ymmärrän jos ei halua pelkkää täysjyvävehnää koska se on siinä melko eri makuista, mutta pastassa ei mielestäni ole yhtään minkäänlaista makueroa täysjyvän ja ei-täysjyvän välillä, varsinkaan jos pastan/lasagnen tms kastikkeet/täytteet ovat kohdallaan. Tästä syystä en vaan käsitä, miksei joku käyttäisi täysjyvää kun se on ehkä 1000 kertaa terveellisempää, ei-täysjyvällä taas ravintoarvo suurinpiirtein 0, melkein sama kuin karkkia söisi..

Ei ole 1000 kertaa terveellisempää. Avaappa Finelistä rinnakkain molempien ravintoarvot:

Vaalea pasta https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/117

Täysjyväpasta https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/34713

Tuolta kun vertailee, voi huomata, että täysjyväpastassa on vaaleaa pastaa merkittävästi enemmän vain kuitua, magnesiumia ja B1-vitamiinia. Mitään niistä täysjyväpastassa ei ole 1000-kertainen määrä vaaleaan verrattuna, vaan korkeintaan 4-kertainen.

Vierailija
26/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan pepperoni-Aura-kotzonen.

Ai ok en tiennyt että siihenkin kuuluu kuitupohja. Pitääpä olla tarkkana, jos tulee tilattua kotzoneja joskus.

Vierailija
27/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kokevat maut eri lailla. Mun mielestä täysjyväpasta maistuu vähän pahalta, mutta keitetty jauhoinen peruna paljon enemmän pahalta. Kukkakaali maistuu minun suussani vähän pahalta, mutta ei syömäkelvottoman pahalta.

Vierailija
28/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasta kirjoitti:

Jos oikeasti katsot ravintoarvot, vaalean pastan ravintoarvo ei ole 0. Esimerkiksi rautaa vaaleassa pastassa on 3.3 mg / 100 g ja täysjyvässä 3.4 mg / 100 g (Fineli). Vaaleasta pastasta voi loppujen lopuksi imeytyä enemmän rautaa kuin täysjyvästä, koska täysjyvässä on paljon enemmän fytiinihappoa häiritsemässä raudan imeytymistä.

Vierailija
29/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskikokoinen annos pastaa on Finelin mukaan 70 g. Siinä annoskoossa ravintoarvojen erot:

Kuitu: vaalea pasta 2 g, täysjyväpasta 6 g.

Magnesium: vaalea pasta 23 mg, täysjyväpasta 75 mg.

B1-vitamiini: vaalea pasta 0.056 mg, täysjyväpasta 0.217 mg.

Nuo ovat siis vaalean ja täysjyväpastan ainoat merkittävät ravitsemukselliset erot. Kaikille noista löytyy parempiakin lähteitä kuin täysjyväpasta. Esimerkiksi porsaan ulkofileessä on paljon enemmän B1-vitamiinia (1.10 mg / 100 g) kuin täysjyväpastassa. Kuitua kertyy helposti esimerkiksi kasviksista, ruisleivästä ja kaurahiutaleista. Täysjyväpastaa parempia magnesiumin lähteitä ovat esim. siemenet, pähkinät, kaakaojauhe ja kaurahiutaleet.

Vierailija
30/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysjyväpasta on kalliimpaa ja ostan aina sen halvimman mahdollisen 

Vierailija
31/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täysjyvä on pahaa. Vähän kuin vaikka kevytsipsit, ihan hirveän makuisia. Mieluummin syön kourallisen hyviä sipsejä kuin koko pussillisen pahoja, olkoonkin kevyitä.

Vaalea pasta on hyvää, mieluummin sitä. Jos muu ruokavalio on kunnossa, en ymmärrä miksi pilaisin hyvän ruuan pahalla pastalla.

Vierailija
32/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyisit samaa italialaisilta, mitähän he vastaisivat? Arvaan että syy on maku.

Kari Aihinen muuten kommentoi Kaappaus keittiössä -ohjelmassa, että täysjyväpastoissa on väärä maku ja suutuntuma. Itse en ole suutuntuman vääryyttä huomannut, mutta maun ”vääryyden” kyllä.

Vierailija
33/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ihmetellyt, miten se vehnä voi oikeasti olla vaaleana niin hyvää ja täysjyvänä niin pahaa. Muut viljat kuten ruis, kaura, ohra ja speltti maistuvat täysjyvänä hyvältä, mutta täysjyvävehnää en syö vapaaehtoisesti. Sori vaan mutta mun suussa täysjyvävehnä ei maistu ihmisten ruualta vaan enemmänkin linnun ruualta.

Vierailija
34/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan perunassa oikeasti maussa eroa lajikkeittain. Nykyään on satsattu kovasti vaikka hallankestävyyteen mihin lie mutta mausta on tingitty.

Varhaisperuna on hyvää. Kaikki talvella kaupoissa myytävät perunat maistuvat mun suussa pahoilta.

Vierailija
35/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai 100 % täysjyvänä myydä edes montaa eri pastalaatua. Spagettia, lasagnelevyjä ja fusillia. Tavallisessa kaupassa siihen se helposti jääkin. Lisäksi on muutamia täysjyvän ja vaalean välimuotopastoja, ja sitten täysvaaleita pastoja vaikka kuinka paljon eri sortteja.

Vierailija
36/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon opetellut tykkäämään täysjyvästä silloin harvoin kun pastaa syön. Maistuihan se ensimmäisillä kerroilla todella kummalliselta mutta kaikkeen tottuu. En mielellään syö vaaleaa pastaa ollenkaan kun vatsa turpoaa ja tulee huono olo, suolisto menee ihan tukkoon. Täysjyvää sietää vähän paremmin. Jos pystyisin niin söisin sitä tavallista kun on monta kertaa halvempaa eikä muut nyrpistele sille nenäänsä niin, kaikki pitää mua kauheena nirppanokkana. Saan mä kuitua kasviksista ja muusta ruuasta tarpeeksi, eikä se täysjyväkään ole mikään terveysruoka.

Vierailija
37/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vuosikausia ostanut aina vain 100 % täysjyväpastaa, yleensä fusillia. Paljon sitten tuli kokattua siitä makaronimössöä kombolla täysjyväfusillipasta, naudan paistijauheliha, sipuli, suola, paprikajauhe, pizzamauste ja valkosipuli. Yksi kerta sitten frendi kokkasi meille makaronimössöä, joka oli vaaleaa makaronia, sika-nauta jauhelihaa, sipulia, suolaa eikä mitään muuta. Yllätyimme miehemme kanssa molemmat, kun tuo frendin tuotos maistui niin paljon paremmalta. Sitä frendin tekemää simppeliä komboa aloin sitten haluamaan kotonakin ja niin sitten vaihtui meidän talossa täysjyväpastat valkoiseen ja naudan paistijauhelihat sikanauta jauhelihaan. Paprikajauhe, pizzamauste ja valkosipuli ovat siitä lähtien säästyneet meillä muihin ruokiin.

Koulussa makaronimössö kuului lempiruokiini. Siellä se varmaan tehtiin tuolla frendin tyylillä, koska niin se tulee halvimmaksi. Meillä koulussa muutenkin kaikki pastat ja riisit oli ihanan vaaleita ja niin oli meillä lapsuudenkodissa kotonakin.

Vierailija
38/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysjyväpastan ja "normaalin" pastan välillä on ihan selkeä makuero. Täysjyväpasta on tunkkaisemman makuista ja pahaa.

Vierailija
39/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeesti viitti maksaa enemmän siitä että tuote maistuu huonommalta.

Vierailija
40/102 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen pasta on mun guilty pleasure.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi