Persoonallisinta kotisi sisustuksessa?
Mitä sellaista kotisi sisustuksessa on jota et ole kovin monella nähnyt?
Kommentit (396)
Muutama taideteos ovat sellaisia, mitä ei 100 % varmasti ole muilla. Ruokapöydän tuolit ja yksi jakkara eivät ole ainutlaatuisia, mutta eivät kovin yleisiä: tuolit ovat vanhoja ja jakkaraa on aikoinaan valmistettu vain pieni erä.
Leluja esillä (vaikka lapsia ei ole). Kirjahyllyllä joitakin (fanitus)legosettejä koottuna. Yhdessä makuuhuoneessa matkatuomisina papukaijapehmoja. Lapsuudenaikaisista leluista esillä my little poni ja muutama muu samanvärinen lelu väripilkkuina.
Myös olkkarista löytyy pehmoeläimiä pötköttämässä sohvanselkämyksellä, lattialla ja hyllyllä.
On muuten hyvin kotoisaa ja mukavaa.
Silmiinpistävintä meidän kodissa on varmaan se, että mitään varsinaista sisustusta ei ole. Persaukisia ollaan ja se näkyy. Mattoja meillä ei ole kuin lasten huoneissa, koska puolisoni on liikuntarajoitteinen. Yksityiskohtana voin mainita kirjahyllyn, jossa ei ole kirjoja, vaan tyttären askartelemia nukketaloja sisustuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Hassua tuo kirjojen glorifiointi. Kirjojen kerääminen on ihan samaa tavaran hamstraamista kuin minkä tahansa muiden esineiden.
Voi se olla hassua siinä kuin joku enkelifiguurien keräileminen, mutta on se kuitenkin omaperäistä eli persoonallista. Siitähän tässä olikin kyse.
Meilläkin on kirjoja joka paikassa. Ja ylläri ylläri: aika iso osa on kirjaston kirjoja! Ne vaihtuu siis koko ajan. Meillä luetaan niin järkyn paljon.
En sanois persoonalliseksi, jos jollain on joku tynell tai lokki. Ne on kenties arvokkaita, samoin kuin joku itämainen matto. Muttei ne persoonallisia ole, koska samanlaisia ne on kuin muillakin, joilla on kodissaan se tynell tai lokki. Tai se matto.
Meillä on sellaisia vanhoja kipsitauluja, joita kukaan ei varmaan kotiinsa huolisi. Meillä on niitä paljon. Kai se menee jo persoonallisuuden puolelle. Ja ehkä omatekoiset jutut, kuten ovenkahvat ja tyynyt ja peitot ja sen sellaiset. Ja meillä on ihan esillä LP-levyjä ja kasetteja ja niitten soittimia. Ja se, että asutaan aika ahtaasti, mutta kyllä tänne kaksi ihmistä mahtuu ja yksi eläinkin.
Vierailija kirjoitti:
Reilusti tyhjää tilaa ja pintoja ilman sisustustilppendöörejä.
Yksinkertainen on kaunista.
Tila on kaunista.
Persoonallista?
Kertoo enemmänkin tyhjästä ja tylsästä persoonasta
Vierailija kirjoitti:
Silmiinpistävintä meidän kodissa on varmaan se, että mitään varsinaista sisustusta ei ole. Persaukisia ollaan ja se näkyy. Mattoja meillä ei ole kuin lasten huoneissa, koska puolisoni on liikuntarajoitteinen. Yksityiskohtana voin mainita kirjahyllyn, jossa ei ole kirjoja, vaan tyttären askartelemia nukketaloja sisustuksineen.
Voi, noi nukketalot on varmaan ihanat!
Mulla on yksi hyllykkö, jossa on maailmalta keräämiäni ruusukuppeja ja mukeja. Vaikka en mä niin kauheasti matkustellut ole, mutta joka paikasta, missä käyn, pyrin hankkimaan jonkun pikku muiston. On kiva ajatella, että tämä on sieltä ja tämä sieltä. Toinen, mistä pidän on peikkojutut. Olen tuonut varsinkin Venäjältä hauskoja käsityönä tehtyjä peikkohahmoja.
Mutta pyrin pitämään sen kurin, että mitään ei saa olla yli äyräitten, sitten menee jotenkin tyhmäksi. Yks tuttu keräsi niitä norsuesineitä ja niitä oli kaikkialla, ihan ahdisti jo. Kunnes se itekin päätti luopua niistä, ei siinä ole enää mitään järkeä, että pitää jo olla oma huonekin jollekin keräilytavaralle. Kun kuolee, ne kaikki kipataan kaatopaikalle, ei niitä kukaan halua. Eikä kukaan halua näyttää siltä kuin asuisi jossain kirpputorilla.
Vierailija kirjoitti:
Siniset jalkalistat ja sininen leivinuuni. Kirjastohuone jossa noin 120 hyllymetriä kirjoja. Aika paljon väriä verrattuna keskimääräiseen nykysisustukseen, esim sininen villamatto, punainen nojatuoli ja tummanruskeaa puuta.
Kirjastohuone? Mahtavaa! Olen hiukan kade. Ihanaa kuulla, että muillakin täällä on kirjoja. Siis paljon. Nelisenkymmentä hyllymetriä itsellä.
runsaasti soittamiseen liittyvää kalustoa
Reikätiilet aterimien kuivaustelineenä.
(oli pari nimikoitua tiiltä, enkä keksinyt muuta käyttöä, poiskaan ei raskinut heittää)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen keskimääräiseen/yleisimpään sisustustyyliin verrattuna varmasti värit. Jokaisessa huoneessa seinät ovat jotain muuta kuin valkoista (yhdessä keltaiset, yhdessä vihreät, yhdessä vanha roosa jne.). Samoin huonekalut värikkäitä ja muuta kuin perus ketjuliikekamaa ja sekaisin uutta ja vanhaa - osa perintöä jo satojen vuosien takaa, osa sellaista, mitä on ostanut omaan ensikotiin ja osa ihan tätä asuntoa varten hankittua. Aidot matot kaikissa huoneissa ehkä myös hieman poikkeaa nykysuomisisustuksesta.
Tuo tehosteseinä on ollut muotia jostain 2000-luvun alusta saakka. Itse olen vähemmän sisustamisesta ja remppaamisesta kiinnostunut, joten ärsyttää kun nyt taloa etsiessä vaikea löytää sellaista jossa ei olisi joka hemmetin huoneessa jotain kuviotapettia. Joo ei se tietenkään mikään iso homma ole ja varmasti ostaisin sen unelmakohteen tehosteseinilläkin.
Mikä on muuten "aito matto"?
Minulla ei ole verhoja. Ajatelkaa, ei edes jouluverhoja!
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti alkaa olla harvinaisempi elementti: koko seinän kirjahyllyt olohuoneessa. Luulin normaaliksi, mutta vieraat ovat alkaneet kommentoida, kuinka harvoin ihmisillä on enää kirjahyllyjä näkösällä.
Tämä mullakin! Tosin mun tuttavapirissä tätä kyllä esiintyy muillakin.
Mun omasta hammaskalustosta tehty kipsinen (tms.) kopio, jota hammaslääkärit käyttivät mun hammasrautojen tekemiseen. Sain 6 vuotta sitten oikomishoitojen päätteeksi ottaa mukaani, kun hammaslääkäri muutti eri paikkaan ja varasto piti tyhjentää. On hyllyllä esillä kukkien keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on iso posliininen tiikeri olohuoneessa. Instasta löytyy kuvia nimellä Aurinkopeilii
Tosi kivan näköinen koti, tällaisessa viihtyisin. Ja toi tiikeri on upea!
Persoonallista meillä on 3 täyskokoista sohvaa, 3 isoa sivupöytää, 2 kuuden hengen ruokapöytää tuoleineen. Paperinarumatot muualla paitsi lastenhuoneissa. Lapsilla normaalia leveämmät sängyt. Lastenhuoneen matto olohuoneessa, se on lasten leikeille tarkoitettu. Leikit saa jättää matolle ja niitä ei siivota siitä pois. 1 aito öljyvärimaalaus, 1 aito grafiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen keskimääräiseen/yleisimpään sisustustyyliin verrattuna varmasti värit. Jokaisessa huoneessa seinät ovat jotain muuta kuin valkoista (yhdessä keltaiset, yhdessä vihreät, yhdessä vanha roosa jne.). Samoin huonekalut värikkäitä ja muuta kuin perus ketjuliikekamaa ja sekaisin uutta ja vanhaa - osa perintöä jo satojen vuosien takaa, osa sellaista, mitä on ostanut omaan ensikotiin ja osa ihan tätä asuntoa varten hankittua. Aidot matot kaikissa huoneissa ehkä myös hieman poikkeaa nykysuomisisustuksesta.
Tuo tehosteseinä on ollut muotia jostain 2000-luvun alusta saakka. Itse olen vähemmän sisustamisesta ja remppaamisesta kiinnostunut, joten ärsyttää kun nyt taloa etsiessä vaikea löytää sellaista jossa ei olisi joka hemmetin huoneessa jotain kuviotapettia. Joo ei se tietenkään mikään iso homma ole ja varmasti ostaisin sen unelmakohteen tehosteseinilläkin.
Mikä on muuten "aito matto"?
Ohis tehosteseinä on eri asia kuin kirjoittajan mainitsema 'jokaisessa huoneessa seinät on jotain muuta kuin valkoista.'
Seinä tehty lattialaminaatista.
No eipä tule mieleen mitään kovin erikoista, paitsi iso taulu olohuoneessa omasta (edesmenneestä) lempilaulajastani jonka moni usein huomaa ja se herättää keskustelua. Sellaista taulua ei varmasti monella ole, sillä tilasin julisteen ulkomailta ja kehystin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallista eteisessä, Tynellin valaisin ilman kuupia ja katossa 4 läiskää jotain sinistä , en nyt muista nimeä
sinitarraa
😂😂
Oma taiteeni, sitä ei ole muualla.