Onko Marimekko mielestäsi jälleen "in"? Kiinnostava brändi?
Muistelen että Paakkasen jälkeen firmalla oli pitkään laskusuhdanne, tuotteet ei menny kaupaksi. Olisiko pahin nyt jo takana? Itse en tosin tunne ketään, joka omistaa Marimekon vaatteita.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättäen ruvennut seuraamaan Pentikkiä, he lanseerasivat juuri uuden kotimaisen Tuntu-astiasarjan. Todella hieno lanseeraus, ihana tarina, heillä on erittäin inspiroivaa kuvamateriaalia ja aitoa sisältöä somessa.
Keramiikka on valmistettu heidän omalla tehtaalla Posiolla. En edes tiennyt, että Pentik valmistaa vielä keramiikkaa Suomessa, ylipäätään mikään brändi enää.Mielestäni Pentik on ollut aikaisemmin pölyttynyt brändi, mutta nyt ovat onnistuneet upeasti brändiuudistuksessa. Ehdottomasti nouseva uusi kotimainen brändi joka kehittyy vahvasti. Positiivinen yllätys.
Kaunis ajatus, jos laatu on parantunut (mitä epäilen). Minulla oli aiemmin Pentikin astiasto, mutta ei ole enää. Eikä tule. Astioiden reunoihin tuli luvattoman helposti lohkeamia, aivan tavallisessa käytössä.
Pentik on kestänyt:) ihme naarmuja tulee nykyään näihin laatu (merkki) kuppeihin ja lautasiin. Lohkeaa helposti reunoista.
Wau, kävin tän keskustelun siivittämänä katsomassa Pentikin instagramia, ja yllätyin positiivisesti. Korostavat kuinka haluavat tehdä keramiikkaa SUOMESSA. Muutenkin ihanan maanläheinen tunnelma. Onko tässä nyt uudelleen nouseva tähti, kun esim. Iittala tyri maineensa brändiuudistuksensa myötä aivan totaalisesti. Ja muutenkin monilla merkeillä on menossa jo tovin pinnalla ollut woke-internationaali-höpötys ja sotkeudutaan liikaa oman alan ulkopuolisiin asioihin...
Ei ole koskaan ollut. En ymmärrä sitä hullutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni edelleen vihervasemmisto-idunsyöjä-kommareitten brändi. Mutta jos tyypit viihtyy niissä kledjuissa niin ok, ei se minulta ole pois.
Käyttävät riistokapitalistifirman vaatteita!
Samaa mieltä. Pentik on erittäin positiivinen yllätys, meni mullakin nyt seurantaan :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää kiinnostava brändi. Oikein malliesimerkki yrityksestä, jossa juuri se merkki maksaa, ei itse tuote. Tuotanto tapahtuu halvemmalla ulkomailla, katteella lihotetaan pomojen kukkaroa.
Esimerkki: Halusin ostaa äidilleni lahjaksi tarjottimen. Ajattelin ensiksi Marimekkoa, koska molemmat pidämme sen kuoseista. Löysin tarjottimen, joka maksoi yli 50 e, valmistettu halpatuotantomaassa. Ajattelin, että en mä nyt ihan näin paljon tätä halua. Jonkin ajan kuluttua menin pieneen puotiin, josta löysin kauniin Suomessa valmistetun tarjottimen, mutta hinta oli vain vähän yli 20 e.
Tämä on vikana monessa "suomalaisessa" merkissä. Hinta on kova koska mielikuva kotimaisesta tuotteesta ei ole hävinnyt. Parempaa tai samaa laatua saa pienemmillä merkeillä halvempaan hintaan. Osa niistä on tehty jopa Suomessa, Ruotsissa tai Virossa kaukomaiden sijaan.
Katsotaan sormien läpi tiettyä tuotteita missä tehty. Sitten paheksutaan muita halpis tuotteita! :)) voiton tavoittelua kaikki kaupassa on aina. Joitakin voi viilata linssiin. Kannattaa olla kriittinen mitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen ilmiötä joka näkyy instassa ja Facebookin sisustusryhmissä. Marimekko-kopiot, eli esim. käsin maalataan seinä, matto, tms. Unikko-kuvioiseksi ja tuhannet näille sitten laittavat peukkua 😅 Tai sitten kudotaan "Unikko" -villasukat ja muut on että wauu upeat 😅 Minusta tuo on NOLOA. No minäpä inhoankin Marimekkoa ja eritoten Unikko-kuosia. Tosin, kopio on aina kopio,oli se sitten kiinasta tilattu tai omin käsin valmistettu.
Minä en inhoa Marimekkoa enkä edes Unikkoa, mutta minäkin ihmettelen tätä plagiointibuumia. Se on paitsi noloa ja mautonta, myös laitonta.
Omaan käyttöön saat tehdä mitä tahansa kuviota. Kaikki on kopiota jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Wau, kävin tän keskustelun siivittämänä katsomassa Pentikin instagramia, ja yllätyin positiivisesti. Korostavat kuinka haluavat tehdä keramiikkaa SUOMESSA. Muutenkin ihanan maanläheinen tunnelma. Onko tässä nyt uudelleen nouseva tähti, kun esim. Iittala tyri maineensa brändiuudistuksensa myötä aivan totaalisesti. Ja muutenkin monilla merkeillä on menossa jo tovin pinnalla ollut woke-internationaali-höpötys ja sotkeudutaan liikaa oman alan ulkopuolisiin asioihin...
Mä tein ihan samoin - ja yllätyin, WAU Pentik. Erittäin positiivinen yllätys. Pentik on onnistunut brändiuudistuksessa paremmin kuin Iittala, he ovat enemmän ajassa. Hassua sanoa näin, mutta Pentikin kuvamaailma resonoi kyllä enemmän - inspiroi. Tuntu-astiat näyttää myös upeilta, laadukkailta. Nouseva tähti on syttynyt.
No ei. Kamalia rättejä ihan ylihintaa. En ymmärrä kuka maksaa satasia jostain kulahtaneesta unikkokuosisesta teepparista
Marimekon asiakaspalvelu ja laatu (tekstiilit, keramiikka) on nykyään aivan surkeeta. Onko mitään suomalaista siinä enää? Nykyään kun ostat Marimekon paidan ja käytät sitä kerran pesussa, on se paljon karseammassa kunnossa kuin joku 20v sitten ostettu Marimekon paita. Jos yrität reklamoida, ei pahoitella, vaan koitetaan selventää miksi a) koko ongelma on joko asiakkaan vika tai b) Se (huono laatu) on ihan normaalia, joten ei tartte korvata mitään. Marimekon brändiin ei enää kuulu suomalainen design ja laatu, vaan heikkolaatuista tavaraa myydään Marimekon vanhan brändin pohjalta.
Olen monessa japanilaisessa, korealaisessa sekä parissa kiinalaisessa Marimekkoyhteisössä. En ole edes tiennyt että on olemassa esim Marimekon mattoja.
Ei näytä buumi laantuvan.
Tykkään japanilaisten naisten pukeutumisesta ja nämä Marimekon vaatteet näyttää heidän päällä ihanilta. Samoin laukut. Itse ostan vain kodintarvikkeita, vaatteet ovat liian kallista ja ei usein sovi jokapäiväiseen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättäen ruvennut seuraamaan Pentikkiä, he lanseerasivat juuri uuden kotimaisen Tuntu-astiasarjan. Todella hieno lanseeraus, ihana tarina, heillä on erittäin inspiroivaa kuvamateriaalia ja aitoa sisältöä somessa.
Keramiikka on valmistettu heidän omalla tehtaalla Posiolla. En edes tiennyt, että Pentik valmistaa vielä keramiikkaa Suomessa, ylipäätään mikään brändi enää.Mielestäni Pentik on ollut aikaisemmin pölyttynyt brändi, mutta nyt ovat onnistuneet upeasti brändiuudistuksessa. Ehdottomasti nouseva uusi kotimainen brändi joka kehittyy vahvasti. Positiivinen yllätys.
Kiitos vinkistä, kävin kurkkaamassa Pentikin instaa ja verkkokauppaa - erittäin positiivinen yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on aloitettu viisi vuotta sitten. Mutta nykyisin Marimekko tuntuu olevan keskiluokkaisten 30-40-vuotiaiden statusmerkki. Ehkä muidenkin ikäisten, mutta omaan ikäluokkaan tulee kiinnitettyä eniten huomiota.
Itse en omista (tai ole koskaan omistanut) yhtään Marimekon vaatetta tai laukkua. Ihan kivojakin mielestäni Marimekolta löytyy, mutta itseäni häiritsee se mielikuva, että tässä nyt pukeudutaan vaan näyttääksemme, että rahaa on, joka brändin vaatteista ja laukuista tulee minulle. Esim. Se Gratha(?) laukku olisi oikeasti todella kiva ilman sitä Marimekko tekstiä hihnassa, mutta en halua liittyä siihen tuhansien varhaiskeski-ikäisten naisten joukkoon, joka sen olalla viipottaa menemään.
Osta siis halvempi kopio, jossa ei tekstiä ole. Kyllä niitä on.
Vaihtoehtoisesti voit toki myös vaihtaa hihnan.
Miksi kukaan ostaisi jotain halpaa kopiota? Ei se nyt niin ylivoimaisen kiva ole. Ja vaikka kiva malli onkin, niin alkaahan se olla melko kulunut, kun niitä tulee vastaan päivittäin 5-10:llä naisella. Ja tästä syystä se malli on niin tuttu kaikille, että se halpa kopiokin niputetaan siihen samaan massaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tavallisella kuluttajalla ole varaa ostaa Marimekon sikakalliita tuotteita. Lisäksi harmittaa, että tuotanto on suurimmalta osalta ulkomailla. Miten tämä edistää suomalaista brändiä, suunnittelua, muotoilua?
no siten edistää että brändi, suunnittelu ja muotoilu ON suomalaista.
suomessa on todennäköisesti niin kallista tehdä ettei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen ilmiötä joka näkyy instassa ja Facebookin sisustusryhmissä. Marimekko-kopiot, eli esim. käsin maalataan seinä, matto, tms. Unikko-kuvioiseksi ja tuhannet näille sitten laittavat peukkua 😅 Tai sitten kudotaan "Unikko" -villasukat ja muut on että wauu upeat 😅 Minusta tuo on NOLOA. No minäpä inhoankin Marimekkoa ja eritoten Unikko-kuosia. Tosin, kopio on aina kopio,oli se sitten kiinasta tilattu tai omin käsin valmistettu.
Mun vanhemmilla oli itse maalatut unikot seinässä 20v sitten. Kun tuo ilmiö yleistyi, äitini maalaisi ne piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Marimekon asiakaspalvelu ja laatu (tekstiilit, keramiikka) on nykyään aivan surkeeta. Onko mitään suomalaista siinä enää? Nykyään kun ostat Marimekon paidan ja käytät sitä kerran pesussa, on se paljon karseammassa kunnossa kuin joku 20v sitten ostettu Marimekon paita. Jos yrität reklamoida, ei pahoitella, vaan koitetaan selventää miksi a) koko ongelma on joko asiakkaan vika tai b) Se (huono laatu) on ihan normaalia, joten ei tartte korvata mitään. Marimekon brändiin ei enää kuulu suomalainen design ja laatu, vaan heikkolaatuista tavaraa myydään Marimekon vanhan brändin pohjalta.
Tämän takia ostan lähinnä kirppiksiltä tasaraitapaitani. Käsitykseni mukaan syy on puuvillan laadussa: ostavat heikompilaatuisesta, lyhyempikuituisesta langasta kudottua kuin ennen. Siksi vaatteet hiutuvat käytössä nopeasti, kun kuidut pörrööntyvät. Tämän takia esim. Uniqlon ja muiden semihalpisketjujen vaatteet menevät nopsaan kauhean näköiseksi, vaikka näyttivätkin rekillä ihan laadukkailta. Enää voi tunnistaa uutta laatuvaatetta laaduttomasta ulkonäön, hinnan tai kuitulajin kautta niin kuin ennen.
Minä en inhoa Marimekkoa enkä edes Unikkoa, mutta minäkin ihmettelen tätä plagiointibuumia. Se on paitsi noloa ja mautonta, myös laitonta.