Mitkä ovat teidän kotikeinonne pahan ahdistuksen lievittämiseen?
Kommentit (91)
Nukkuminen, sauna, viltin alle käpertyminen tai kävely.
Olen ahdistuneena rauhaton, motorisesti levoton ja täysin keskittymiskyvytön.
Minulla toimii tunnin juoksulenkki mieluiten metsäpolulla. En ole hyväkuntoinen, joten tunti on minulle paljon ja tosi raskas. Mutta juoksen vaan vaikka fyysisesti tuntuu pahalta. Lenkin jälkeen ahdistus on aina laantunut.
Ulos luontoon tarpeeksi pitkäksi aikaa.
1. Katson ulos ikkunasta 5 minuuttia ja havainnoin tapahtumia ja maisemaa (ajatukset pois itsestä).
2. Laitan youtubesta pyörimään tiputanssin ja tanssin mukana.
3. Nostan esille jonkun pikkuongelman tai parannustarpeen kotona johon kehitän luovan ratkaisun (miten järjestää kaappi, uusi taulu olkkarin seinälle tms.).
4. Katson jonkun kunnon elämää suuremman nyyhkyelokuvan (Titanic, Sophien valinta, Pelastakaa sotamies Ryan tms.) joka saa omat ongelmat tuntumaan pieneltä.
Siis jos tämän jälkeen vielä ahdistaa niin sitten lääkkeet kehiin.
Mulla on ollut vaikeaa ahdistusta jotain 3,5 vuotta. Tuntuu että ei oo saanut elämässä paljon aikaan tässä sen aikana. Oikeastaan elämä on niiden kohtausten kanssa selviämistä ja sitten kun ne on juuri voitettu niin alkaa taas uusi. voi olla ettei saa useampaan yöhön nukuttua, sydän vaan hakkaa, rintakupu, vaikea harrastaa liikuntaa kun kaikki rasitus ottaa rinnasta entistä enemmän vaan sitten, ja voi mennä viikko tai useampikin tuossa tilassa ja sitä on ihan sekasin, eikä päänuppikaan toimi ja muisti pätkii. Sit menee pari viikkoa toipua siitä rääkistä ennen kuin voi alkaa taas edes salilla käymään ilman että ottaisi rinnasta heti ja sit tuleekin usein uus shokki jostain ja taas nauha alusta :D Joskus auttoi hieman piikkimatto. Jooga auttanut. haukotteluäänite. ja sit ihmisten tapaaminen. Oon tosi yksinäiseksi kokenut olon noina hetkinä, ja sitä vaan haluaa siitä ahdistuksesta pois se tuntuu hengenvaaralliselta kun jatkuu noin, sitten saattanut tavata ihmisiä.
Kohtalaisen sekasin olevia muijia tässä ketjussa.
Mä en tajua tätä sijaistoiminto/mindfulness/jooga porukkaa. Kun ahdistaa niin mun toimintakyky on käytännössä mennyt. Tarvittaessa hoidan arkiaskareet pienimmällä mahdollisella vaivalla automaatilla (vankat rutiinit auttavat tässä!) ja menen nukkumaan aikaisin. Saatan herätä aamuyöstä mutta kaikki nukkuminen auttaa palautumaan. Onneksi saan nykyään nukuttua. Joskus en saanut, koska koin myös kodin ahdistavana paikkana.
Itsellä tulee välillä ennen nukahtamista sellanen ahdistus liittyen kuolemanpelkooni. Pyydän aina silloin miestä alkamaan joko höpöttämään jotain huolettomia ajatuksiaan/kuulumisiaan tai sitten lukemaan puhelimesta jotain kevyitä hömppäuutisia. Sitten kuuntelen niitä oikein ajatuksella kunnes alkaa jo väsyttää ja fobiat väistymään. Olen myös kieltänyt ennen nukkumaanmenoa puhumasta näistä elämä/kuolema asioista ettei mieli ala harhailemaan.
Seksi joko mieheni kanssa tai itsetyydytys jos olen yksin.