Haluan synnyttää vauvani sektiolla, miten kannattaa toimia?
Haluan synnyttää esikoisvauvani sektiolla ja haluaisin ohjeita siihen, miten ja kenen kanssa asiasta kannattaa puhua. Minulla ei ole mitään fysiologista syytä olla synnyttämättä alateitse, koen vaan sektion parempana vaihtoehtona itselleni monestakin syystä. Olen lukenut tutkimuksia ja sekä sektioon, että alatiehen liittyvistä eduista ja riskeistä. Valintani on sektio.
Osaatteko neuvoa?
Kommentit (102)
Ei nyt liity ihan suoraan aloittajan kysymykseen, mutta oma kokemukseni:
olin päättänyt synnyttää normaalisti alateitse. 5 vko ennen synnytystä todettiin, että lapsi on väärin päin (jalat siis edellä). Varattiin uusi neuvola-aika lapsen mahdollista kääntöä varten seuraavalle viikolle. No neuvola-aikaa ei koskaan tullut, sillä parin päivän päästä tämän "väärinpäin" toteamuksen jälkeen lapsivedet (veriset) meni ja oli aika synnyttää. En ollut todellakaan varautunut siihen, että minun pitäisi synnyttää väärinpäin oleva vauva, enkä ollut edes sisäistänyt/käsitellyt koko asiaa. Olin vielä siinä uskossa, että vauva olisi saatu käännettyä oikein päin.
Kieltäydyin alateitse synnyttämisestä. Sanoin vaan tiukasti, etten synnytä ja piste. Yrittivät painostaa aika kovaakin, mutta kieltäydyin. En ollut varautunut sellaiseen ja kokemus kuullosti todella pelottavalta. Sain sektion.
Mielestäni oli hyvin ahdistavaa, että ensisynnyttäjää painostettiin tuolla tavalla. Tilanne oli muutenkin pelottava, sillä lapsi oli tulossa 5 vko ennen aikojaan, oli kohdussa väärinpäin ja vuosin verta. Leikkaus ei sekään ollut kivuton ja toipumiseen meni kuukausia, mutta olen iloinen, etten synnyttänyt alakautta. Minulla oli silloin todella huono fiilis siitä ja onneksi pidin pääni tuossa asiassa.
Nosto..