Haluan synnyttää vauvani sektiolla, miten kannattaa toimia?
Haluan synnyttää esikoisvauvani sektiolla ja haluaisin ohjeita siihen, miten ja kenen kanssa asiasta kannattaa puhua. Minulla ei ole mitään fysiologista syytä olla synnyttämättä alateitse, koen vaan sektion parempana vaihtoehtona itselleni monestakin syystä. Olen lukenut tutkimuksia ja sekä sektioon, että alatiehen liittyvistä eduista ja riskeistä. Valintani on sektio.
Osaatteko neuvoa?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Sektion hinta yhteiskunnalle on noin 10 000 e, alatiesynnytys 2000 e. Lisäksi sektiovauvat ovat sairaampia ja äitien toipuminen kestää pitempään. Arpi on ruma ja kohdun leikkely varsinkin useampia kertoja riskialtista. En todellakaan ymmärrä, miksi kukaan valitsisi sektiota ilman hyvää syytä.
Itse synnytin kaksi lasta alakautta. Puudutus vei kivut hyvin pois molemmilla kerroilla ja palauduin nopeasti.
Hinnat on kyllä 3500 e ja 4500- 6500 e.
Myös alatiesynnytyksen hinta nousee kun siihen tarvitaan lääkäri esim vetämään lapsi imukupilla ulos. Ja se vasta maksaa kun alatie muuttuu hätäsektioksi. Miksi siitä ei puhuta tai siitä kuinka paljon viisi päivää kestänyt käynnistys osastolla maksaa tai alatiesynnytysten vaurioiden korjaukset repeämistä aina laskeumiin ja pidätyskyvyttömyyteen?
Synnytyksissä pantataan kivunlievitystä. Kärsiä se pitää sinä syntinen synnytyskone. Missään muualla ei tahallaan panna kärsimään kipua ja ei lapsi ei kärsi äidin saamasta lääkkeestä päinvastoin.
Naiset ovat myös veronmaksajia samoin ne lasten isät.
Suomessa valitetaan kun lapsia ei synny. Yksi asia vaikuttaisi jo paljon eli se että nainen saa aina valita synnytystapansa. Mutta ei kun mietitään jotain vauvatonnia ja synnytystalkoita.
Saako HYKS:ssä oikeasti sektion jos on valmis maksamaan siitä?
Synnytin tänään alateitse ja kieltämättä ponnistusvaiheessa ajattelin, että olisi pitänyt valita sektio, jotenkin sen olisi varmasti saanut. Kaikki meni kuitenkin hyvin molemmilla, siis minulla ja vauvalla ja nyt tietenkin kelpaa terve vauva ja näillä näkymin helppo toipuminen raskaudesta ja synnytyksestä. Mahdollisella ensi kerralla taidan taas valita alatien, pahan, josta ei voi tilanteessa perääntyä, mutta joka sitten onkin jo ohi (toivottavasti, jos menisi sektioksi niin pääasia on tietenkin saada lapsi ulos). Mutta luomuna tuskin yritän, tänään yritin ja koin kuolemaksi. Jokainen synnyttää itselleen ja lapselleen parhaaksi kokemallaan tavalla ja se on erittäin ok, itsekästä on ainoastaan oman synnytystavan erinomaisuuden ja paremmuuden julistaminen kun kaikessa on kerran nämä ja nuo riskit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektion hinta yhteiskunnalle on noin 10 000 e, alatiesynnytys 2000 e. Lisäksi sektiovauvat ovat sairaampia ja äitien toipuminen kestää pitempään. Arpi on ruma ja kohdun leikkely varsinkin useampia kertoja riskialtista. En todellakaan ymmärrä, miksi kukaan valitsisi sektiota ilman hyvää syytä.
Itse synnytin kaksi lasta alakautta. Puudutus vei kivut hyvin pois molemmilla kerroilla ja palauduin nopeasti.
Hinnat on kyllä 3500 e ja 4500- 6500 e.
Myös alatiesynnytyksen hinta nousee kun siihen tarvitaan lääkäri esim vetämään lapsi imukupilla ulos. Ja se vasta maksaa kun alatie muuttuu hätäsektioksi. Miksi siitä ei puhuta tai siitä kuinka paljon viisi päivää kestänyt käynnistys osastolla maksaa tai alatiesynnytysten vaurioiden korjaukset repeämistä aina laskeumiin ja pidätyskyvyttömyyteen?
Synnytyksissä pantataan kivunlievitystä. Kärsiä se pitää sinä syntinen synnytyskone. Missään muualla ei tahallaan panna kärsimään kipua ja ei lapsi ei kärsi äidin saamasta lääkkeestä päinvastoin.
Naiset ovat myös veronmaksajia samoin ne lasten isät.
Suomessa valitetaan kun lapsia ei synny. Yksi asia vaikuttaisi jo paljon eli se että nainen saa aina valita synnytystapansa. Mutta ei kun mietitään jotain vauvatonnia ja synnytystalkoita.
Yksi sana: KANSALAISALOITE
Äidit, jotka olette kokeneet kovia tehkää kansalaisaloite, jossa vaaditaan valinnanvapautta synnytykseen.
Kyllä ihmiset ovat valmiita maksamaan, jos saa turvallisen sektion.
Olen pian 40. Pelkään synnytystä ja taitaa lapsi jäädä saamatta, jos joudun synnyttämään. Minulla taustalla väkivalta, joka on kohdistunut kehooni, myös alapäähän.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan voi sua pakottaakaan alakautta synnyttymään. En mä ainakaan lähtis valehtelemaan synnytyspelosta sen takia, vaan perustelet ihan rehellisesti. Ottaisin neuvolassa puheeksi.
Miten niin eivät voi pakottaa? Eivät vaan leikkaa. Minun toinen lapseni oli perätilassa ja kauan sain perustella ja kahteen kertaan, että sain sektion.
Ymmärrätkö että se ei ole vain pieni pinta viilto vaan sun vatsalihakset leikataan poikki mikä ei vahvista niitä.
Tiedän tapauksen, jossa sektiota leikatessa veitsi osui vauvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan neuvoa. Suomessa synnytystapaa ei voi valita. Sitä voi toivoa mutta se on lopulta lääkärin päätettävissä. Usein sen saa esim pelon vuoksi, mutta ei pelkällä ilmoituksella että sektio on valintani. Jos haluat valita, on vaihdettava maata.
Tuossa on puolet totta. Kyllä sektion saa, jos sen välttämättä haluaa, MUTTA jos joku haluaa synnyttää alateitse ja se todetaan riskaabeliksi niin silloin lääkäri voi määrätä sektion.
Vaan eipä muuten Suomessa voi. Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta tai leikkauksesta eli vaikka äiti ja/tai vauva olisi vaarassa kuolla, lääkäri ei voi vasten potilaan tahtoa tätä leikata.
Paljonko se siis maksaa, kun alatiesynntys muuttuu hätäsektioksi?
Eikös jokaisessa synnytyssairaalassa kuulu nykyään olla leikkausvalmius päällä 24/7?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että se ei ole vain pieni pinta viilto vaan sun vatsalihakset leikataan poikki mikä ei vahvista niitä.
Ja kun väliliha leikataan auki niin lihakset katkeaa ja lisäksi repeää niin alapää ei enää tue lantiossa olevia elimiä esim peräsuolta virtsarakkoa ja kohtua vaan ne valuu alas ja ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun väliliha leikataan auki niin lihakset katkeaa ja lisäksi repeää niin alapää ei enää tue lantiossa olevia elimiä esim peräsuolta virtsarakkoa ja kohtua vaan ne valuu alas ja ulos.
Valuvatko sitten sektiolla synnyttäneillä suolet, maksat ja munuaiset ulos siitä ammottavasta sektioaukosta?
T. Kolme kertaa synnyttänyt, jolta ei ole koskaan leikattu välilihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hinta on todennäköisesti se, mikä säätelee Suomessa, ettei nainen saa valita synnytystapaansa.
Perustele tuo, että lapset ovat sairaampia - ai koska allergia ja astmariskit ovat korkeampia? Ennemmin otan nuo riskit tulevalle lapselleni kuin CP-vamman riskin.
Ottaen huomioon, että 80 prosenttia CP-vammoista tulee jo raskausaikana, sektiosta ei välttämättä ole apua.
On se kumma kun lääketieteelliset tilastot kertovat täysin toista kuin AV-palsta :D
Alatiesynnytyksestä toipuu keskimäärin huomattavasti nopeammin kuin sektiosta, se on fakta. Eikä siinä mene mitenkään lähtökohtaisesti alapää "pilalle". Se voi vähän muuttua, mutta esim. väljemmäksi se ei jää. Käyttäväthän synnyttäneet tamponeja siinä missä muutkin ja hyvin pysyy. Kenelläkään miehellä ei liene penistä, joka olisi tamponia pienempi, joten hyvin pelittää.
Minusta silti saisi valita sektion halutessaan, ei siinä mitään. Kustannukset ovat kovemmat yhteiskunnalle, mutta pientä se on verrattuna moniin muihin turhempiin kulueriin.
Aikoinaan minut heitettiin pelkopolille kun olin synnyttänyt ekan alateitse ja toisen sektiolla. Alateitse syntynyt syntyi kuolleena. Ekan sektion sain perätilan vuoksi - tosin vauva kääntyi lopulta pää alaspäin, mutta olin kirjauttanut papereihini, että sektio tehdään myös tuossa tapauksessa.
Pelkopolin lääkäri puhui kuin ensikertaiselle vaikka minulla oli kokemusta molemmista tavoista. Kun pidin sektiota parempana, se oli väärä vastaus. Oppikirjat kun ovat toista mieltä. Olin kerännyt materiaalia ja minulla oli mukanani 16-sivuinen "väitöskirja" perusteluja miksi haluan sektion. Onneksi edeltävien viikkojen aikana oli iltapäivälehdissä ollut useampikin juttu synnytyksistä, joissa oli vauva neliraajahalvaantunut tai saanut muita vakavia vaurioita. Lääkärin mielestä eka synnytykseni oli kuin oppikirjasta - sillä ei ollut mitään merkitystä että vauva syntyi kuolleena. Hänen mielestään tuosta synnytyksestä ei olisi pitänyt jäädä minulle mitään traumaa. Lääkäri oli selvästi yllättynyt "väitöskirjastani", hänellä itsellään kun oli vain 3 sivullista perusteluja ranskalaisilla viivoilla.
Kuitenkin sain sektion. Kolmas sektio olikin itsestäänselvyys.
Minulla ensijaisena perusteluna oli vauvan turvallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan neuvoa. Suomessa synnytystapaa ei voi valita. Sitä voi toivoa mutta se on lopulta lääkärin päätettävissä. Usein sen saa esim pelon vuoksi, mutta ei pelkällä ilmoituksella että sektio on valintani. Jos haluat valita, on vaihdettava maata.
Tuossa on puolet totta. Kyllä sektion saa, jos sen välttämättä haluaa, MUTTA jos joku haluaa synnyttää alateitse ja se todetaan riskaabeliksi niin silloin lääkäri voi määrätä sektion.
Minä olisin halunnut synnyttää alateitse, koska pelkäsin hysteerisesti sektiota (isoa leikkausta). Minut kuitenkin määrättiin sektioon vaikka sanoin, että en halua sektiota. Onneksi se leikkaus meni kuitenkin hyvin.
Joo, kyllä ne hyvin menee täällä Suomessa ainakin. Minä en tunne ketään, jolla olisi sektion yhteydessä tullut pahoja ongelmia. Mutta sen sijaan alateitse synnyttävillä niitä silloin tällöin on.
Jeps. En minäkään tunne ketään, jolla olisi ollut pahoja ongelmia. Mutta esim. itse menetin niin paljon verta, että meinasi tulla pahempiakin ongelmia, ja lisäksi vatsalihakset on ikuisesti historiaa. Ystäväni kohtu vaurioitui niin, että hänelle ei enää suositella yhtään raskautta. Onhan näitä. Mutta ei nuo pahoja ongelmia ole, kuolema tai halvaantuminen tms olisi paha ongelma.
Minäkään en tiedä yhtäkään sektioäitiä jolle olisi tullut mitåän vakavia vaivoja. Ja minulla on jo ikää.
Ja noita edellä mainittuja vaivoja on alatiesynnytyksestäkin. Lisäksi alapään sisältö meinaa valua ulos ja välilihan arpi tai arvet kiristää loppuiän.
Minulla ei valu mikään alapäässä ulos, eikä synnytyksestä jäänyt sinne yhtään arpea. Palautuminen oli nopeaa. Nää on kaikki täysiä anekdootteja, eikä sun eikä mun kokemuksilla tai mutulla ole mitään oikeaa arvoa, vaan tieteellisillä tutkimuksilla.
Itse en ennen synnytystä enkä näin synnytyksen jälkeenkään voisi kuvitella valitsevani ennemmin sektion kuin alatiesynnytyksen. Tokihan se olisi sitten pitänyt hätätilanteessa tehdä ja hyvä niin, mutta vain hölmöt lähtee vaatimaan sektiota jos kaikki on normaalisti eikä ole jotain älyttömiä henkisiä traumoja.
Kuka oikeasti haluaa itsensä leikattavan auki ihan vapaaehtoisesti?! Leikkaukset on perseestä, ja niihin pitää turvautua vain jos se on paras vaihtoehto (ja ei, alapään mahdollinen pilaantuminen ei kelpaa syyksi).
Sektion vaatiminen on trendi, josta toinen ääripää on sitten nämä hourupäät, jotka eivät anna edes seurata lapsen sykettä lääkkeettömän synnytyksen aikana, kun kaiken pitää olla luomua. Yhtä hölmöjä kaikki.
Minä en tunne ketään joka olisi halunnut valita sektion. Kaikki, joille se on tehty, se on tehty hyvästä syystä ja ihan saman arvoisia he ovat äiteinä kuin alateitsekin synnyttäneet. Ei se ole synnytystavasta kiinni.
Sektiota ei saa noin vaan, se on kallista lystiä koska tarvitaan enemmän henkilökuntaa. Keskustele lääkärin kanssa. Itse toivoin sektiota mutta lääkäri sanoi naistenklinikalla että luonnollisesti aloitetaan. Ajattelin että se on sitten niin. Oli ikää ja raskausajan diabetes mutta vointi oli hyvä koko raskausajan. Ehdin tuntea supistukset ja alkoi voimistumaan. Lääkäri kävi ainakin 3 kertaa huoneessa ja mua tarkkailtiin. Eipä aikaakaan kun 3 naista, ilmeisesti sh tulee lavitsan kanssa ja kertoivat että nyt leikkaukseen. Sitä mentiin aika vauhdilla, ei siinä ennättänyt jännittää. Oli nk kiireellinen sektio. Kaikki meni hyvin. Viikko naistenklinikalla ja tein normaalit asiat vauvan hoidon ohella. Oli mieskin joka kävi töissä ja auttoi sen minkä auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin halunnut synnyttää alateitse, koska pelkäsin hysteerisesti sektiota (isoa leikkausta). Minut kuitenkin määrättiin sektioon vaikka sanoin, että en halua sektiota. Onneksi se leikkaus meni kuitenkin hyvin.
Joo, kyllä ne hyvin menee täällä Suomessa ainakin. Minä en tunne ketään, jolla olisi sektion yhteydessä tullut pahoja ongelmia. Mutta sen sijaan alateitse synnyttävillä niitä silloin tällöin on.
Jeps. En minäkään tunne ketään, jolla olisi ollut pahoja ongelmia. Mutta esim. itse menetin niin paljon verta, että meinasi tulla pahempiakin ongelmia, ja lisäksi vatsalihakset on ikuisesti historiaa. Ystäväni kohtu vaurioitui niin, että hänelle ei enää suositella yhtään raskautta. Onhan näitä. Mutta ei nuo pahoja ongelmia ole, kuolema tai halvaantuminen tms olisi paha ongelma.
Minäkään en tiedä yhtäkään sektioäitiä jolle olisi tullut mitåän vakavia vaivoja. Ja minulla on jo ikää.
Ja noita edellä mainittuja vaivoja on alatiesynnytyksestäkin. Lisäksi alapään sisältö meinaa valua ulos ja välilihan arpi tai arvet kiristää loppuiän.Laskeumia on myös sektiolla synnyttäneillä. Ja olettaisin, että jonkinmoinen arpikin.
Laskeumien pääsyy on alatiesynnytys ja etenkin kookas alakautta syntynyt lapsi tai imukuppisynnytys.
Sektiossa ei revitä mitään voimalla vaginasta.
Sektioarpi ei ole siinä kohtaa millä koko ajan istutaan pyöräillään jne.Laskeumien pääsyyt ovat ikääntyminen, kudostyyppi, raskaudet ja ylipaino. Suurin osa laskeumista diagnosoidaan viisikymppisillä naisilla, joilla synnytyksistä on jo vuosia.
Kyllä, suurin osa laskeumista diagnosoidaan keski-ikäisillä, MUTTA nämä naiset ovat kärsineet niistä usein synnytyksistä asti eli jopa vuosikymmeniä. Vaihdevuodet pahentavat oireita, ja siksi vasta myöhään hakevat apua. Ja häpeä estää. Nykypolven naiset vaativat kuulemma aiemmin korjausleikkauksia. Laskeumat syntyvät (tai saavat piilevästi alkunsa lähes aina ponnistusvaiheesta). Näin sanoi mulle sairaalan gyne. T.3-kymppinen laskeumaleikattu
Koska antibioottien teho on laskussa, niin mahdollisesti parin vuosikymmenen päästä sektio on kuolemaksi. Hrr, kylmäävää kehitystä.
Synnytin lapseni suunnitellulla sektiolla, synnytys ei edennyt.
Olin hereillä sektion ajan ja näin vauvan.
Ei ollut mitään haavakipua, olin seuraavana päivänä kanttiinissa munkkia syömässä.
Harmitti että terve vauva vietiin tarkkailuun.
Suosittelen sektiota kaikille.
Tuo hinta on todennäköisesti se, mikä säätelee Suomessa, ettei nainen saa valita synnytystapaansa.
Perustele tuo, että lapset ovat sairaampia - ai koska allergia ja astmariskit ovat korkeampia? Ennemmin otan nuo riskit tulevalle lapselleni kuin CP-vamman riskin.