Haluan synnyttää vauvani sektiolla, miten kannattaa toimia?
Haluan synnyttää esikoisvauvani sektiolla ja haluaisin ohjeita siihen, miten ja kenen kanssa asiasta kannattaa puhua. Minulla ei ole mitään fysiologista syytä olla synnyttämättä alateitse, koen vaan sektion parempana vaihtoehtona itselleni monestakin syystä. Olen lukenut tutkimuksia ja sekä sektioon, että alatiehen liittyvistä eduista ja riskeistä. Valintani on sektio.
Osaatteko neuvoa?
Kommentit (102)
Järkisektion itselleen vaatinut kirjoitti:
Hei! Pyydä neuvolasta lähete pelkopolille, siihen on oikeus jo ennen rv20. Vaadi pelkopolilta suoraa aikaa lääkärille (kieltäydy kätilökäynneistä) ja vaadi lääkäriltä omakanta.fi kirjallisena merkinnät
1) synnytyspelkodiagnoosi
2) sektiolupaus
3) päivystyssektiolupausKun nämä 3 kohtaa on kirjattuna omakantaan, äiti saa Suomessa valinnanvapauden synnytystavastaan. Kun nämä on merkattu, sinulla säilyy oikeus halutessasi synnyttää sittenkin alateitse. Ilman näitä, kaikki äidit pakotetaan alatiesynnytykseen.
Sektiolupauksen eteen täytyy perustella lääkärille miksi sen haluaa, mutta älä huoli, kyllä sen saat kun pysyt ehdottomana ja päättäväisenä. Minullakaan ei ole pelkoja, vain lääketieteellisiä faktoja alatiesynnytyksestä, joiden takia itselleni sektion vaadin. Minäkin sen sain. Onnea valinnanvapauden saantiin! <3
Ei olisi ikinä onnistunut täällä. Kävin pelkopolilla lääkäriä tapaamassa ja hän odotti, että olin juuri näitä sektion kinuajia (en ollut, sektio kammotti vielä normaalia synnytystä enemmän) ja hänellä oli selkeä linja: alatiesynnytys on riskittömämpi kaikille ja sillä selvä. Sektiota ei anneta jos ei ole fyysistä syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli onneks liian kapea lantio, eli sain sektion pyytämättä.
Mulla on myös mutta ei sitä ekalla synnytyksellä sen kummemmin tarkistettu. Toinen tuleekin sitten sektiolla ja pelkään kuollakseni sektiota joten synnytyspelkopoliklinikalla ravataan rauhoittumassa kevät :D
No miten se lapsi mahtu tulemaan?
Sektiota ei kannata pelätä.
Eka siis meni hätäsektioon.
Hei! Pyydä neuvolasta lähete pelkopolille, siihen on oikeus jo ennen rv20. Vaadi pelkopolilta suoraa aikaa lääkärille (kieltäydy kätilökäynneistä) ja vaadi lääkäriltä omakanta.fi kirjallisena merkinnät
2) sektiolupaus
3) päivystyssektiolupausKun nämä 3 kohtaa on kirjattuna omakantaan, äiti saa Suomessa valinnanvapauden synnytystavastaan. Kun nämä on merkattu, sinulla säilyy oikeus halutessasi synnyttää sittenkin alateitse. Ilman näitä, kaikki äidit pakotetaan alatiesynnytykseen.
Sektiolupauksen eteen täytyy perustella lääkärille miksi sen haluaa, mutta älä huoli, kyllä sen saat kun pysyt ehdottomana ja päättäväisenä. Minullakaan ei ole pelkoja, vain lääketieteellisiä faktoja alatiesynnytyksestä, joiden takia itselleni sektion vaadin. Minäkin sen sain. Onnea valinnanvapauden saantiin! <3
Täällä toinen järkisektion valinnut ja juuri näin se meni. Ei tarvinnut valehdella lamauttavasta pelosta, kerroin vaan asiallisesti miksi haluan sektion ja keskustelimme riskit ja vaihtoehdot läpi. Itse otin vastaan kaiken tarjotun informaation ja kävin myös siinä kätilön tapaamisessa, joka vastoin ilmeistä tarkoitustaan vain vahvisti sektiotoivetta. Diagnoosiksihan tulee pelkosektio vaikka varsinaisesta pelosta ei olisikaan kysymys.
Suosittelen kuitenkin ap:ta selvittämään aluksi sen oman alueen kannan sektiotoiveisiin. Meillä päin on selkeä linja, että ketään ei pakoteta synnyttämään alakautta. Olen kuitenkin kuullut näissä olevan sairaalakohtaisia eroja, joten jos teillä päin ollaan kovin nihkeitä, niin selvittisin mahdollisuutta vaihtaa synnytyssairaalaa tai alentuisin ehkä kuitenkin siihen synnytyspelosta valehtelemiseen.
Itse sain ekan lapseni sektiolla, koska sain raskausmyrkytyksen enkä suostunut käynnistykseen. Pelkopolilta sain takarajasektion ennen myrkytystä, koska en suostunut käynnistykseen missään tapauksessa (siitä olin kuullut niin kamalia kauhutarinoita). Joten ainakin voit saada takarajasektion perusteella ettet halua käynnistystä. Eli jos tuuri käy eikä synnytys käynnisty viikkoon 41 mennessä, saat sektion.
Minä pelkäsin synnytystä hirveästi ja sain ensimmäisellä käynnillä keskussairaalassa lääkärin itsensä ehdottamaan, että mitäs jos tehtäisiin sektio niin helpottaisiko se oloasi. Minua ei ohjattu synnytysvalmennukseen tai pelkopolille. Uskon, että ihan keskustelemalla asian voi sopia.
Vierailija kirjoitti:
2) sektiolupaus
Ei olisi ikinä onnistunut täällä. Kävin pelkopolilla lääkäriä tapaamassa ja hän odotti, että olin juuri näitä sektion kinuajia (en ollut, sektio kammotti vielä normaalia synnytystä enemmän) ja hänellä oli selkeä linja: alatiesynnytys on riskittömämpi kaikille ja sillä selvä. Sektiota ei anneta jos ei ole fyysistä syytä.
Eli edes lamauttava pelkotila ei riitä siellä syyksi? Tuosta olisi syytä tehdä valitus, ei ole linjassa kansallisten ohjeiden kanssa.
Onneksi lapsia ei tarvitse tehdä.
Miksiköhän näillä palstoilla herää yleensä hirveä raivo niitä äitejä kohtaan, jotka vaativat ja saavat sektion? Lapsem parastahan siinä kuitenkin ajatellaan. Minun sisareni synnytti ensimmäisen lapsen luonnollista tietä ja lapsi halvaantui synnytyksen yhteydessä, koska jäi jumiin eikä saanut happea. Seuraavat lapset syntyivätkin sitten sektiolla ja kaikki sujui hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tällaiset hupisektiot pitäisi maksaa omasta pussista.
Minä maksaisin mielelläni alatiesynnytyksen ja sektion välisen hinnaneron mutta se ei ole mahdollista tässä maassa.
Paljonko se hintaero siis on?
Vierailija kirjoitti:
2) sektiolupaus
Missä kaupungissa?
Osaisiko ap tai joku muu antaa tilastoja riskeistä vauvalle alatiesynnytyksessä vrt. suunnitellussa sektiossa? Äidillehän alatiesynnytys on turvallisempi, mutta entä vauvalle?
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän näillä palstoilla herää yleensä hirveä raivo niitä äitejä kohtaan, jotka vaativat ja saavat sektion? Lapsem parastahan siinä kuitenkin ajatellaan.
Tällä kertaa kuitenkaan ap ei kirjoittanut ajattelevansa lapsen parasta, vaan:
koen vaan sektion parempana vaihtoehtona itselleni monestakin syystä.
Minä synnytyin Päijät-Hämeen keskussairaalassa sektiolla. Kerroin ensimmäisellä käynnilläni pelkääväni niin hirveästi synnytystä, että stressaisin koko raskausajan sitä ajatellessani ja murehtiessani. Tuli helpottava olo kun minulle luvattiin sektio. Ja kaikki sujui hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko ap tai joku muu antaa tilastoja riskeistä vauvalle alatiesynnytyksessä vrt. suunnitellussa sektiossa? Äidillehän alatiesynnytys on turvallisempi, mutta entä vauvalle?
Sektio on turvallinen lapselle, koska jos kävisi niin kuten usein käy, ettei äiti jaksaisikaan ponnistaa niin siinä käy huonosti lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio on turvallinen lapselle, koska jos kävisi niin kuten usein käy, ettei äiti jaksaisikaan ponnistaa niin siinä käy huonosti lapselle.
Niin tätä juuri mietinkin, onko sektio kuitenkin vauvalle turvallisempi kuolleisuusnäkökulmasta...
Minullekin luvattiin sektio ensimmäisellä keskussairaalakäynnillä. Olin varmaan aika hysteerinen kun pelkäsin kovasti synnytystä ja itkeskelin. Lääkäri lupasi minulle myös sterilisaation ja se tehtiin sektion yhteydessä.
Minä kyllä pelkäsin sektiota paljon paljon enemmän kuin alatiesynnytystä. Ja sektioon sitten lopulta jouduin, vaikka en olisi halunnut, ei annettu edes yrittää alateitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tätä juuri mietinkin, onko sektio kuitenkin vauvalle turvallisempi kuolleisuusnäkökulmasta...
Kyllä ehdottomasti, sekä kuolleisuusnäkökulmasta että vammautumisriskin suhteen. En ole mikään lääketieteen koulutuksen saanut henkilö, mutta aikoinana kun synnytystapaa valitsin, perehdyin todella paljon näihin asioihin ja valitsin suunnitellun sektion minimoidakseni riskit.
Sektiosta toipuminen kestää kauemmin.