Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan synnyttää vauvani sektiolla, miten kannattaa toimia?

Vierailija
15.02.2019 |

Haluan synnyttää esikoisvauvani sektiolla ja haluaisin ohjeita siihen, miten ja kenen kanssa asiasta kannattaa puhua. Minulla ei ole mitään fysiologista syytä olla synnyttämättä alateitse, koen vaan sektion parempana vaihtoehtona itselleni monestakin syystä. Olen lukenut tutkimuksia ja sekä sektioon, että alatiehen liittyvistä eduista ja riskeistä. Valintani on sektio.

Osaatteko neuvoa?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin luvattiin sektio ensimmäisellä keskussairaalakäynnillä. Olin varmaan aika hysteerinen kun pelkäsin kovasti synnytystä ja itkeskelin. Lääkäri lupasi minulle myös sterilisaation ja se tehtiin sektion yhteydessä.

Hysteerisesti (paniikkikohtaustasoisesti) pelkäävä ei pysty synnyttämään alateitse, eikä ne kätilöt ja lääkärit halua työskennellä alatiesynnytyksessä, jossa se synnyttäjä on aivan paniikissa ja itkee hysteerisesti, kun ei siitä silloin mitään tule. Helpompi on laittaa suoraan sektioon.

Vierailija
42/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa pyydät päästä pelkopolille. Vaatii muutaman käyntikerran ja saat lähetteen sektioon. Alatiesynnytystä siellä tietenkin suositellaan mutta pidät vaan pääsi ja saat sektion. Ketään ei voi pakottaa synnyttämään alakautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muiden ihmisten synnytystavat ovat usein alatieäideille se punainen vaate? Onko alatiesynnytys teidän oikea aito saavutuksenne elämässä ja sillä pitää päteä? Sektio on aivan yhtä hyvä tapa synnyttää kuin alatiekin, annettaisiinko vähän armoa näissä keskusteluissa muillekin ihmisille, kuin vain alatiesynnyttäneille?

AP kun ei tainnut pyytää keneltäkään mielipidettä sektiooonsa?

Vierailija
44/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä oikeasti nykyään sairaalakohtaisia eroja? Itse kävin viime vuonna Naistenklinikan pelkopolilla ja sain siellä asiallista kohtelua ja toiveitani kuunneltiin ja ymmärrettiin, jäi hyvä kokemus siitä pelkopolista kyllä. 

Vierailija
45/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan neuvoa. Suomessa synnytystapaa ei voi valita. Sitä voi toivoa mutta se on lopulta lääkärin päätettävissä. Usein sen saa esim pelon vuoksi, mutta ei pelkällä ilmoituksella että sektio on valintani. Jos haluat valita, on vaihdettava maata.

Vierailija
46/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden ihmisten synnytystavat ovat usein alatieäideille se punainen vaate? Onko alatiesynnytys teidän oikea aito saavutuksenne elämässä ja sillä pitää päteä? Sektio on aivan yhtä hyvä tapa synnyttää kuin alatiekin, annettaisiinko vähän armoa näissä keskusteluissa muillekin ihmisille, kuin vain alatiesynnyttäneille?

Tätä minäkin ihmettelen aina. Oikeassa elämässä olen mieluummin mainitsematta, että olen synnyttänyt sektiolla, koska alatiesynnyttäjät saavat siitä raivarin. Minulle on jopa sanottu, että en ole synnyttänyt varsinaisesti, koska sektio ei ole joidenkin mielestä synnyttämistä. Kai se on niin, että edelleen valtaosa naisista (ja yllättävää kyllä miehistäkin) ajattelevat, että mitä kivuliaampi ja pidempi synnytys sitä suuremmassa arvossa heitä pidetään. Ja onhan siinä toki sekin pointti, että sektiosynnyttäjät eivät voi leuhkia lennokkailla synnytyskauhutarinoilla kuten alatiesynnyttäjät. Tai sitten se on vain kateutta.

Vierailija
47/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut synnyttää alakautta mutta muksu oli itsepäisesti perätilassa eikä suostunut kääntymään. Tarkistettiin asioita ja oli niin hilkulla että mahtuuko perätilassa ulos vai ei että lääkäri suositteli suoraan sektiota ihan turvallisuuden vuoksi (ettei käy niin että yritän synnyttää ja ei se pirulainen mahdukaan pihalle). :D

Vierailija
48/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, miten eroavat mielikuvat ennen synnytystä. 

Minulla pahin pelko oli, että vatsa vedetään auki ja väkivaltaisesti kudosten läpi ilman kontrolliani vauva nostetaan ylös. Kauhuleffa-ainesta..

Onneksi näin ei käynyt, vaan olen alateitse synnyttänyt kolme. Sieltä sen kuuluu tulla ja hyvin tulivat. 

Sektio on niitä varten, jos ei muuten pysty. Omista fysiologisista syistä, vauvan virheasennosta tms. 

En käsitä muuta. 

Vierailija
49/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio on turvallinen lapselle, koska jos kävisi niin kuten usein käy, ettei äiti jaksaisikaan ponnistaa niin siinä käy huonosti lapselle.

Ihan turha pelotella käyttämällä sanaa usein tässä yhteydessä. On mahdollista, että äidiltä loppuvat voimat kesken ponnistusvaiheen ja äiti kärrätään sektioon, mutta valtaosa alatiesynnytyksistä onnistuu. Pelottelu on mielestäni väärä taktiikka synnytystapakeskustelussa ylipäätään. Kannustaminen, asiallisen tiedon kertominen ja toisen itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen sen sijaan valavat uskoa tulevaan synnyttäjään.

Vierailija
50/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan neuvoa. Suomessa synnytystapaa ei voi valita. Sitä voi toivoa mutta se on lopulta lääkärin päätettävissä. Usein sen saa esim pelon vuoksi, mutta ei pelkällä ilmoituksella että sektio on valintani. Jos haluat valita, on vaihdettava maata.

Tuossa on puolet totta. Kyllä sektion saa, jos sen välttämättä haluaa, MUTTA jos joku haluaa synnyttää alateitse ja se todetaan riskaabeliksi niin silloin lääkäri voi määrätä sektion.

Vierailija
51/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan synnyttää esikoisvauvani sektiolla ja haluaisin ohjeita siihen, miten ja kenen kanssa asiasta kannattaa puhua. Minulla ei ole mitään fysiologista syytä olla synnyttämättä alateitse, koen vaan sektion parempana vaihtoehtona itselleni monestakin syystä. Olen lukenut tutkimuksia ja sekä sektioon, että alatiehen liittyvistä eduista ja riskeistä. Valintani on sektio.

Osaatteko neuvoa?

Eka harrastat miehen kanssa sitä...

Vierailija
52/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on puolet totta. Kyllä sektion saa, jos sen välttämättä haluaa, MUTTA jos joku haluaa synnyttää alateitse ja se todetaan riskaabeliksi niin silloin lääkäri voi määrätä sektion.

Minä olisin halunnut synnyttää alateitse, koska pelkäsin hysteerisesti sektiota (isoa leikkausta). Minut kuitenkin määrättiin sektioon vaikka sanoin, että en halua sektiota. Onneksi se leikkaus meni kuitenkin hyvin. 

Vierailija
53/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin halunnut synnyttää alateitse, koska pelkäsin hysteerisesti sektiota (isoa leikkausta). Minut kuitenkin määrättiin sektioon vaikka sanoin, että en halua sektiota. Onneksi se leikkaus meni kuitenkin hyvin. 

Joo, kyllä ne hyvin menee täällä Suomessa ainakin. Minä en tunne ketään, jolla olisi sektion yhteydessä tullut pahoja ongelmia. Mutta sen sijaan alateitse synnyttävillä niitä silloin tällöin on.

Vierailija
54/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä ne hyvin menee täällä Suomessa ainakin. Minä en tunne ketään, jolla olisi sektion yhteydessä tullut pahoja ongelmia. Mutta sen sijaan alateitse synnyttävillä niitä silloin tällöin on.

Jeps. En minäkään tunne ketään, jolla olisi ollut pahoja ongelmia. Mutta esim. itse menetin niin paljon verta, että meinasi tulla pahempiakin ongelmia, ja lisäksi vatsalihakset on ikuisesti historiaa. Ystäväni kohtu vaurioitui niin, että hänelle ei enää suositella yhtään raskautta. Onhan näitä. Mutta ei nuo pahoja ongelmia ole, kuolema tai halvaantuminen tms olisi paha ongelma.

Vierailija
55/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain viime vuonna terveen pojan suunnitellulla sektiolla. Kaikki sujui hyvin ja toipuminen oli nopeaa. Sain sektion, koska poika oli perätilassa loppuun asti. Synnytyksen jälkeen selvisi, että lapsi ei edes olisi mahtunut syntymään alakautta ulos, koska napanuora osoittautui todella lyhyeksi, olisi jäänyt synnytyskanavaan jumiin ja vaikeuksia olisi tullut. Olwn onnellinen siitä, että pidin pääni sektion suhteen vaikka alatiesynnytykseen yritettiin perätilasta huolimatta...

Vierailija
56/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen aina. Oikeassa elämässä olen mieluummin mainitsematta, että olen synnyttänyt sektiolla, koska alatiesynnyttäjät saavat siitä raivarin. Minulle on jopa sanottu, että en ole synnyttänyt varsinaisesti, koska sektio ei ole joidenkin mielestä synnyttämistä. Kai se on niin, että edelleen valtaosa naisista (ja yllättävää kyllä miehistäkin) ajattelevat, että mitä kivuliaampi ja pidempi synnytys sitä suuremmassa arvossa heitä pidetään. Ja onhan siinä toki sekin pointti, että sektiosynnyttäjät eivät voi leuhkia lennokkailla synnytyskauhutarinoilla kuten alatiesynnyttäjät. Tai sitten se on vain kateutta.

Kyllähän se on kateutta. Kateutta siitä että toisella alapää kunnossa ja itsellä ei. Samaten miehiä joiden vaimojen alapäät pilalla alatiesynnytyksestä on kateellisia ja vihaisia kun joku nainen saa pitää piukan alapään. Siitä se on kysymys. Samalla valtava määrä muitakin vaivoja jää tulematta kun alapäätä ei tarvi repiä.

Jokaisen naisen tulee saada itse päättää miten synnyttää. Se on ainoastaan hänelle kuuluva asia. Nainen on se joka kärsii seuraukset loppuelämänsä ajan. Sektio on lapselle aina turvallinen tapa syntyä.

Lisäksi alatiehullujen mukaan alatiestä toipuu nopeammin kuin sektiosta. Sen vuoksi on kummallista että se että kun joku toinen synnyttåä sektiolla niin se on huono juttu kun ottaa huomioon sen että naisen täytyy olla masokisti jos haluaa vapaaehtoisesti sektion kun siitä toipuminen on saatavasta.

Vierailija
57/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps. En minäkään tunne ketään, jolla olisi ollut pahoja ongelmia. Mutta esim. itse menetin niin paljon verta, että meinasi tulla pahempiakin ongelmia, ja lisäksi vatsalihakset on ikuisesti historiaa. Ystäväni kohtu vaurioitui niin, että hänelle ei enää suositella yhtään raskautta. Onhan näitä. Mutta ei nuo pahoja ongelmia ole, kuolema tai halvaantuminen tms olisi paha ongelma.

Minäkään en tiedä yhtäkään sektioäitiä jolle olisi tullut mitåän vakavia vaivoja. Ja minulla on jo ikää.

Ja noita edellä mainittuja vaivoja on alatiesynnytyksestäkin. Lisäksi alapään sisältö meinaa valua ulos ja välilihan arpi tai arvet kiristää loppuiän.

Vierailija
58/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että tällä palstalla sektion jälkeiset ongelmat ovat jonkilainen tabu. Vain alatien komplikaatioista saa puhua.

Vierailija
59/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiossa äidillä on ne riskit, alatiesynnytyksessä vauvalla.

Suomessa muistaakseni kaikki sektioiden komplikaatiot tilastoidaan yhteen nippuun eikä eritellä niitä suunniteltuihin, kiireellisiin tai hätäsektioihin.

Suunniteltu sektio on vauvalle turvallisin tapa syntyä.

Vierailija
60/102 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tiedä yhtäkään sektioäitiä jolle olisi tullut mitåän vakavia vaivoja. Ja minulla on jo ikää.

Ja noita edellä mainittuja vaivoja on alatiesynnytyksestäkin. Lisäksi alapään sisältö meinaa valua ulos ja välilihan arpi tai arvet kiristää loppuiän.

Laskeumia on myös sektiolla synnyttäneillä. Ja olettaisin, että jonkinmoinen arpikin.