Haluan synnyttää vauvani sektiolla, miten kannattaa toimia?
Haluan synnyttää esikoisvauvani sektiolla ja haluaisin ohjeita siihen, miten ja kenen kanssa asiasta kannattaa puhua. Minulla ei ole mitään fysiologista syytä olla synnyttämättä alateitse, koen vaan sektion parempana vaihtoehtona itselleni monestakin syystä. Olen lukenut tutkimuksia ja sekä sektioon, että alatiehen liittyvistä eduista ja riskeistä. Valintani on sektio.
Osaatteko neuvoa?
Kommentit (102)
Neuvolassa otat puheeksi, osaavat varmasti ohjata oikeaan paikkaan.
Et saa pelkästään noilla syillä sektiota. Pelkopolin kautta voit kyllä saada, jos esität hysteerisen synnytyspelkoista.
Eihän kukaan voi sua pakottaakaan alakautta synnyttymään. En mä ainakaan lähtis valehtelemaan synnytyspelosta sen takia, vaan perustelet ihan rehellisesti. Ottaisin neuvolassa puheeksi.
Minun mielestäni tällaiset hupisektiot pitäisi maksaa omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sektiokaan kyllä mitään hupia oo.
Riippuu siitä, missä sairaalassa ajattelit synnyttää. Porissa yritetään aina ensin alakautta. Pelkopoli on vain juttelua varten.
Mulla oli onneks liian kapea lantio, eli sain sektion pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös mutta ei sitä ekalla synnytyksellä sen kummemmin tarkistettu. Toinen tuleekin sitten sektiolla ja pelkään kuollakseni sektiota joten synnytyspelkopoliklinikalla ravataan rauhoittumassa kevät :D
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miksi?
Saat kysyä. Sektion haluan siksi, että koen sen itselleni parhaaksi tavaksi synnyttää ja lukemani tutkimukset tukevat tätä näkemystä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miksi?
Saat kysyä. Sektion haluan siksi, että koen sen itselleni parhaaksi tavaksi synnyttää ja lukemani tutkimukset tukevat tätä näkemystä.
AP
Onko tilanteesi siis jotenkin valtavirrasta poikkeava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös mutta ei sitä ekalla synnytyksellä sen kummemmin tarkistettu. Toinen tuleekin sitten sektiolla ja pelkään kuollakseni sektiota joten synnytyspelkopoliklinikalla ravataan rauhoittumassa kevät :D
No miten se lapsi mahtu tulemaan?
Sektiota ei kannata pelätä.
No nyt kyllä haluaisin kuulla näitä ap:n lukemia tutkimuksia. Alateitse tehty synnytys on nimittäin laajasti tutkimuksissa todettu parhaaksi ja lapselle suotuisammaksi tavaksi syntyä, poikkeustapaukset toki asia erikseen.
Mistä synnyttämättömänä tiedät, ettå sektio on sinulle parempi?
Esikoiseni synnytys oli hyvin kivulias ja raju, toinen kevyempi ja helpompi, mutta ponnistusvaiheesta jäi pienet traumat, joiden takia uskon kolmannen synnytyksen jännittävän enemmän kuin kaksi ensimmäistä. Silti en ikinä ruinaisi sektiota missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä haluaisin kuulla näitä ap:n lukemia tutkimuksia. Alateitse tehty synnytys on nimittäin laajasti tutkimuksissa todettu parhaaksi ja lapselle suotuisammaksi tavaksi syntyä, poikkeustapaukset toki asia erikseen.
Puhumattakaan siitä, että alatiesynnytyksen kautta vauva saa hyvän suolistobakteerikannan. Sektiovauvoille olisi hyväksi hieroa samoja paikkoja vauvaan heti kun mahdollista.
Hei! Pyydä neuvolasta lähete pelkopolille, siihen on oikeus jo ennen rv20. Vaadi pelkopolilta suoraa aikaa lääkärille (kieltäydy kätilökäynneistä) ja vaadi lääkäriltä omakanta.fi kirjallisena merkinnät
1) synnytyspelkodiagnoosi
2) sektiolupaus
3) päivystyssektiolupaus
Kun nämä 3 kohtaa on kirjattuna omakantaan, äiti saa Suomessa valinnanvapauden synnytystavastaan. Kun nämä on merkattu, sinulla säilyy oikeus halutessasi synnyttää sittenkin alateitse. Ilman näitä, kaikki äidit pakotetaan alatiesynnytykseen.
Sektiolupauksen eteen täytyy perustella lääkärille miksi sen haluaa, mutta älä huoli, kyllä sen saat kun pysyt ehdottomana ja päättäväisenä. Minullakaan ei ole pelkoja, vain lääketieteellisiä faktoja alatiesynnytyksestä, joiden takia itselleni sektion vaadin. Minäkin sen sain. Onnea valinnanvapauden saantiin! <3
Suomessa ei tehdä hupisektioita. Ne on leikkauksia, jotka maksaa huomattavasti tavallista alatiesynnytystä enemmän, ja riskit on suurempia jos muuten olette terveitä. Ja rahathan tulee meidän kaikkien veroista, eikä sinun lompakostasi.
Eli joko valehtelet olevasi kovasti synnytyspelkoinen tai heräät tähän maailmaan ja hyväksyt, että Suomessa sektiota ei äiti saa vain valita.
Kaikkea voi haluta, mutta eri asia on, saako sen, oli asia mikä tahansa..
Vierailija kirjoitti:
Minä maksaisin mielelläni alatiesynnytyksen ja sektion välisen hinnaneron mutta se ei ole mahdollista tässä maassa.
Lääkärin ja rahalla saa ihan varmasti.