Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua lisää lapsia, koska vauva-aika on kamalaa

Vierailija
15.02.2019 |

Olisi mukavaa toki jos lapsella olisi sisarus. Silti ihmettelen, miten niin moni haluaa tehdä monta lasta ja suorastaan iloitsee siitä, että saa kokea kaiken sen, mitä vauva-arki pitää sisällään, vielä uudestaan ja uudestaan.

Itse en kaipaa seuraavia asioita yhtään:

-vauvan itku
-itkevän vauvan kantaminen ympäri asuntoa keskellä yötä
-itkevän vauvan hytkyttely jumppapallolla keskellä yötä
-yösyötöt
-puklu
-maitovahingot sängyssä
-rispaantuneet ja kipeät nännit
-maidosta tukkeutuneet rinnat
-babyblues
-synnytys ja sen jälkioireet
-vaipanvaihto ja joka päivä täyttyvä vaipparoskis
-kätkytkuoleman pelko
-sormiruokailun aloittaminen
-neuvolassa käyminen joka kuukausi
-kävelyn opettelu ja vauvan kaatuilu sinne tänne
-se vaihe, kun pitää vahtia koko ajan
-ja uutena se, että kaikki tuo pitäisi jaksaa niiden isompien lasten ohella

Saattaisin keksiä lisää, mutta nyt onkin kiire jo töihin ja aikuisten ihmisten pariin loppupäiväksi.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvanhoitoon rutinoituu, kaoottisuus ja pelot vähenee. Vauvanhoito ei myöskään ole niin kokonaisvaltaista kun talossa on isompia lapsia - vauva kulkee siinä sivussa, mikä tekee vauvanhoidosta paljon siedettävämpää. Isosisarukset myös viihdyttävät vauvaa joten sitä ei tarvitse itse tehdä - tai näin meillä on käynyt. Ja vielä, vauvat on erilaisia. Meillä vain esikoinen oli itkevä ja hytkytettävä. 

Vierailija
62/70 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyi hlvetti kun ootte sairaita ja negatiivisia kaikki!!

Eikö teissä asuu minkäänäköistä sympatia ja empatia?

Miten hitossa joku voi häiriintyä vauvan itkusta??

Ehkä se itkee koska se aistii teistä et on sitruuna perseessä😡

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla, olen nyt juuri 5kk vauvan kanssa kotona. En todellakaan ole tekemässä tätä uudestaan. Minulla meni raskaus sekä synnytys molemmat hyvin, silti en halua kokea niitä uudestaan. Minun vauvani nukkuu hyvin ja on todella "helppo". Siitäkään huolimatta en halua toista lasta, koska tämä vauvan kanssa 24/7 oleminen ei ole minua varten. Mieheni on yrittäjä ja paljon poissa kotoa. Tuntuu, että olen yksinhuoltaja ja toista lasta en tähän halua.

Vierailija
64/70 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää yhtään ihmettele, miks niin moni tuttu sano mulle äitiyslomalle jäädessäni että "muista nauttia vauva-ajasta. Mua harmittaa ku en osannu nauttia oman lapsen kohdalla". Tämähän on aivan kamalaa :D

Tuo "muista nauttia vauva-ajasta"- kommentointi on ihan pimeätä. Vauvan kanssa tulee hyviä ja ihania hetkiä, mutta nauttiminen siitä ajasta... Valvominen, jatkuva kiinni oleminen, oman itsensä ja aikansa uhraaminen, väsymys, yksinäisyys jne. Lista on loputon. Itse nautin drinkin juomisesta rannalla auringon paisteessa. Vauvan hoitaminen on vain välttämätön paha, että saa joskus isomman lapsen.

Vierailija
65/70 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon siitä, millaisen vauvan saa. Onko vauva rauhallinen ja tyytyväinen eikä kärsi koliikista. Sopiiko lapsen persoona yhteen vanhempien luonteen kanssa? Aikuinen voi haaveilla, että kun lapsi kasvaa, hänestä tulee reipas ja sosiaalinen ja harrastamme perheenä moniäänistä laulua, taidenäyttekyitä, konsertteja, teatteria, pyöräretkiä. Mutta lapsi voikin olla sellainen, joka inhoaa kaikkea tuota.

Ei välttämättä riipu. Minun lapseni on oikein ihana ja helppohoitoinen vauva. Silti en halua toista lasta, koska tämä on vauvan helppoudesta ja ihanasta luonteesta huolimatta liian raskasta. 

Vierailija
66/70 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella oli yhtenä yönä vatsakipua, muut yöt nukkui hyvin.   Kolmella seuraavalla vauvalla oli kaikilla koliikki.  ikua iitti ja valvottuja äitä. Nyt laoset jo ovat aikuisia. Hyvä, että ensimäsen kanssa meni yöt  hyvin , olin aika nuori äiti ja arka.  Vauva syntyi vielä hätäsektiolla, enkä nähnyt  häntä heti.

Vierailija
67/70 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kolme lastani eivät ole olleet itkuisia. Ihan tyytyväisiä ovat olleet, koska olen reagoinut itkuun herkästi, niin itku on loppunut, kun on saanut ruokaa ja kuivan vaipan.

Nälkäinen lapsi itkee. Ilmavaivoihin on turvallinen lääke Cuplaton.

Vierailija
68/70 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mksi ap ajattelet että olisi mukavaa kun lapsella on sisarus?

Sisarus on kilpailija ja ehtymättömien nahisteluiden ja riitojen lähde.

Sisarussuhde on ihmisen pisin ihmissuhde elämässä. Sisarus on todennäköisesti läsnä lähes kehdosta hautaan. Sisarus on myös se, joka tietää taustat,  jakaa yhteisen menneisyyden sekä yhteiset muistot. Hänelle ei tarvitse selittää asioita, hän ymmärtää muutenkin.

Minulla ja siskolla ikäeroa 12 v. Asuu toisessa maassa. Pari kertaa vuodessa soitellaan, vaikka ihan hyvät välit on. Minulla ja veljellä oli 8 v. ikäeroa, mutta veli kuoli kolmikymppisenä.

Minulla ja parhaalla ystävälläni on ikäeroa 6 päivää, äitimme tapasivat neuvolassa kun olimme muutaman kk ikäisiä. Soitellaan ja viestitellään usein ja tavataan monta kertaa vuodessa.

Vierailija
69/70 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rntamaitoa tuli kaikille hyvin. Cuplaton  ei niinkään  auttanut. 

Vierailija
70/70 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ja sitä seuraavat lapset on helpompia, koska sulla on jo tarvittavia taitoja karttunut.

Hermoilin ja rasituin esikoisen kanssa kuten sinäkin, mutta kakkonen oli helpompi ja kolmas solahti perheeseen kuin tyhjää vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi