minä normaali, muut äidit outoja : D
Olen huomannut itsessäni sellaisen piirteen, että taidan olla hieman besser-wisser : D
Tuntuu näitä palstoja lukiessa ja muiden äitien juttuja seuraillessa joskus, että miten voi olla outoja mielipiteitä ja aukkoja tiedoissa ts. kaikki muut on tyhmiä ja väärässä.
No ei vaan, kenessäkään ei ole " vikaa" , täytyy katsoa peiliin. Siis tämä juttu lähtee siitä mitä itse pitää outona muiden äitien juttuina. Mun mielestä esim:
-En tajua miks jotkut pitää vauvojen puuroja TOSI kalliina ja sen takia antavat aikuisten puuroa heti. Siis onko kaikki ihan oikeesti TOSI köyhiä, missä kaikki keskituloiset tavikset joilla varaa normaaliruokaan?
-Miks sitä velliä pitää olla antamassa 2 kk ikäisille nälkää? Miten ois korvike. En jotenkin jaksa uskoa, että kukaan 2 kk ikäinen voi olla niin nälkäinen, ettei lisämaito riitä, vai voiko?
-Ihme hinku alkaa tehdä vatsalihasliikkeitä mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Joo, ihan kuin siinä ois ratkaisu liikakiloihin. Miten ois laihutus ja antaa ajan kulua. Hieman armoa itseä kohtaan.
-Taapero imetystä en tajua alkuunkaan. Meillä tuttvapiirissä yksi tapaus ja aina mua jaksaa hämmästyttää, kun likka leikin lomassa käy ottaan huikkaa tissistä. Itse juoksee kaivaan tissiä äidin paidan alta.
Tässä joitakin juttuja, jotka mua ihmetyttää, mutta korrektisti olen hiljaa. Kunhan näin itsekseni olen ihmetellyt.
Kommentit (118)
että en voi käsittää, kun jotkut äidit/isät kouhottavat, että lapset tehdään mahdollisimman pienellä ikäerolla niin on sitten lapsilla seuraa toisistaan. Sitten toisen vauvelin synnyttyä esikoinen kärrätään reilusti alle 2 vuotiaana hoitoon, vaikka äiti /isä on kotona vauvan kanssa.
Br1t:
...juu en ehkä viitannut pelkästään tähän ketjuun..ketuttaa vaan niin kovasti kun kaupat kassat kysyy ku hihanlla sata purkkia korviketta et " eikö olis halvempaa imettää" ja cittarin lorumaassa korvikkeiden hintoja katsellessa joku tulee kysymään et " etkö sä tiedä että ton ikäselle äidinmaito on parasta ruokaa" ...Juu haloo tiedän kyllä. Harmittaa niin kovasti tuo imetyksen epäonnistuminen että vedän herneen nenään tosi helposti. Ehkä pääsen tästä syyllisyydestä joskus...:)
Br1t
Ei voi olla totta! Käsittämätöntä touhua. Tuollaisille äideille olisi ihan terveellistä saada lapsi, jonka imetys ei ihan oikeasti onnistuisi syystä tai toisesta. Sitten kelpaisi muille toitottaa äidinmaidon paremmuutta. Uskomatonta itsetehostusta. Korvike on takuuvarmasti hyvää ja miljoonaan kertaan tutkittua ruokaa ja sillä kasvaa aivan terveitä lapsia, herätkää pahvit!
Br1t, täällä on kohtalotoveri...Onneksi kukaan ei ole minulle korviketta ostaessani huomautellut mitään, olisin varmaan saanut ihan kamalat hepulit. Tosin minulla ei ole ollut imettämättömyydestäni mitään kamalia syyllisyyden tunteitakaan, mutta olisin kuitenkin halunnut lastani imettää ja tein sinun laillasi kaikkeni sen onnistumiseksi.
Syy, miksi kirjoitan tämän on se, että kun olin asian eteen epätoivoisesti taistellut jo 1,5 kk, neuvolan täti viimein sanoi, että eikö kukaan ole sinulle muistanut kertoa, että imetys onnistuu todella harvoin, kun lapsi syntyy reippaasti ennenaikaisena ja kärsii keltaisuudesta. No eipä ollut muistanut kertoa -se olisi helpottanut oloani tuolloin merkittävästi.
En ymmärrä:
- taaperoimetystä
- tutin ja tuttipullon käyttöä yli 1,5 vuotiaalla
- perhepetiä
- kiinteiden aloitusta alle 4 kk ikäisenä
- yösyöttöjä vielä lähempänä vuoden ikää
- ihmeellisiä nukuttamisrituaaleja (pelkkä unilaulu, iltasatu ja hyvää yötä pitäisi riittää ettei jäädä silittelemään ja heiluttelemaan...)
- imetysvauhkoilua, mutta en myöskään sitä jos luovuttaa imetyksessä liian helposti (tiedän kyllä, että imetys voi epäonnistua monesta monesta eri syystä. Mutta jos ekoihin vaikeuksiin luovuttaa.)
- sitä, että joku jättää d-tipat kokonaan lapselle antamatta
- että ruokapöytään tuodaan leluja yms. virikkeitä, jotta saadaan lapsi houkuteltua syömään.
- että äiti omii koko vauvanhoidon itselleen (ei anna isän osallistua) tai ei raaski jättää lasta välillä hoitoon ja ottaa omaa aikaa (jos on mahdollista)
- että tarvikkeet ja vaatteet täytyy vauvalla olla kaikki uusia ja viimeisen päälle merkkijuttuja.
- että eletään kaikessa vauvan/lasten ehdoilla. (Tyyliin, että kyläily sopii vain klo 18. Tai jos ei päästä aamulla lähtemään automatkalle, niin lähtö täytyy siirtää seuraavaan päivään)
Br1t:
...juu en ehkä viitannut pelkästään tähän ketjuun..ketuttaa vaan niin kovasti kun kaupat kassat kysyy ku hihanlla sata purkkia korviketta et " eikö olis halvempaa imettää" ja cittarin lorumaassa korvikkeiden hintoja katsellessa joku tulee kysymään et " etkö sä tiedä että ton ikäselle äidinmaito on parasta ruokaa" ...Juu haloo tiedän kyllä. Harmittaa niin kovasti tuo imetyksen epäonnistuminen että vedän herneen nenään tosi helposti. Ehkä pääsen tästä syyllisyydestä joskus...:)
Br1t
pakko vastata tuohon jaffa76 listaan...
...perhepetiä, ihmeellisiä nukuttamisrituaaleja,että ruokapöytään tuodaan leluja...
Samaa ajattelin minäkin TODELLA HELPON esikoisemme kanssa, mutta niin vaan kakkosen synnyttyä aloin minäkin ymmärtää perhepetiä ja erikoisia nukutteluseremonioita... Ei meinaa muutaman viikon jälkeen jaksanut kuunnella tunnista tuntiin huutoa varsinkaan yöaikaan...
Ja nuo lelut ruokapöydässä... ajattelinpa minäkin joskus että syö se sitten kun nälkä tulee... no, ei se ollutkaan aina vaan nälästä kiinni... isommalla lapsella toki ei lelut ja ruokailu kuulu yhteen.
Sanonpa vaan että TUO KAIKKI NIIN LAPSIKOHTAISTA!!!
Tein soseita pakastimeen vauvalle, kahta erilaista sillä kerralla. Toinen oli kana-maissi-bataatti-peruna-porkkana-parsakaali ja toinen muuten sama paisti lihana nautaa&sikaa. Soseutin kaikki ja pakastin piltti-purkeissa (soseisiin en lisännyt edes vettä vaan soseutin ihan sellaisenaan kaiken ja sekoitin yhteen eli ovat " tiivistä tavaraa" , toisin kuin kaupan soseet joissa saattaa puolet purkista olla vettä!).Laskin, että ruokien hinnaksi tuli n.25 senttiä/purkki.Kaupan soseet maksaa kuitenkin aika paljon enemmän! Mutta kaksi ensimmäistä lasta on kyllä myös kaupan soseita aika paljon syöneet kun ne parhaiten maistui..Tämä kolmas ei kaupan soseita taas suostu syömään.
Mä uskon että piltit ym on ihan hyvää ja turvallista tavaraa, mutta kun kerran vauvalle omatekoinen maistuu niin olen tyytyväinen. On se halvempaa ja tiedän ainakin mitä lapselleni syötän. Mutta siis kaksi isompaa aika paljon söi myös niitä kaupan soseita ja ihan hyviä ja terveitä lapsia ovat :)
-PrinsessaKeiju
Niin ja tuosta, että itse tehty ruoka olisi edullisinta niin on ja ei. Itse tuossa kerran tein maissisosetta pakastemaissista ja laskin, että en todellakaan päässyt lähelle kaupan hintaa siis kaupan sose oli se edullisempi (ja poika edes suostunu syömään omatekemää) Varmaan isompien lasten ruot on edullisempi tehdä itse. Ainakin kaupan ns. liharuoissa ei ole lihaa nimeksikään. Näyttää aina olevan enimmäkseen perunaa ja porkkanaa sama mikä liharuoka.
itse en ymmärrä:
-taaperoimetystä
- ymmärrän kestovaippailua mutta itse olen liian laiska siihen
- perhepetiä vielä silloinkin kun lapsi menee jo kouluun
- miksi siinä olisi jotain pahaa että lapsi nukkuu omassa huoneessa pienestä asti. meillä toiminut erittäin hyvin
- sitä että lapselle annetaan yötävasten mehua/limsaa tai muutenkaan
-että jotkut antaa lapselle paljon herkkuja kuten sipsiä ja cocacolaa..
- mitä pahaa on siinä että äiti on nuori tai vastaavasti vanhempi, ei kai iällä ole väliä!
- miksi ei saisi ottaa välillä omaa aikaa itselleen
- miksi lapsen pitää olla vaikea koliikkilapsi, jotta saa sa sanoa että on väsynyt. meillä on ns. helppo lapsi ja kun vähän mainitsin että väsyttää nin johan naapurinäiti tuumas etten tiedä äitiydestä mitään koska omalla lapsellani ei ole koliikkia
- miksi lapsi pitäisi jo alle 1v opettaa potalle ja miksi vertaillaan kehityksissä muiden kanssa :/
- miksi ei laihduttaisi ja kiinteyttäisi itseään synnytyksen jälkeen!!
-valmispuuroja ja jauheita
- taaperiimetyksen tyrkyttämistä ja imetyksen muutenkin, kukin tekee tyylillään
- siivoamisen rankkuutta ja pyykkien kamaluutta, konehan ne pesee..
siinä muutamia..
itse en ymmärrä:
-taaperoimetystä
- ymmärrän kestovaippailua mutta itse olen liian laiska siihen
- perhepetiä vielä silloinkin kun lapsi menee jo kouluun
- miksi siinä olisi jotain pahaa että lapsi nukkuu omassa huoneessa pienestä asti. meillä toiminut erittäin hyvin
- sitä että lapselle annetaan yötävasten mehua/limsaa tai muutenkaan
-että jotkut antaa lapselle paljon herkkuja kuten sipsiä ja cocacolaa..
- mitä pahaa on siinä että äiti on nuori tai vastaavasti vanhempi, ei kai iällä ole väliä!
- miksi ei saisi ottaa välillä omaa aikaa itselleen
- miksi lapsen pitää olla vaikea koliikkilapsi, jotta saa sa sanoa että on väsynyt. meillä on ns. helppo lapsi ja kun vähän mainitsin että väsyttää nin johan naapurinäiti tuumas etten tiedä äitiydestä mitään koska omalla lapsellani ei ole koliikkia
- miksi lapsi pitäisi jo alle 1v opettaa potalle ja miksi vertaillaan kehityksissä muiden kanssa :/
- miksi ei laihduttaisi ja kiinteyttäisi itseään synnytyksen jälkeen!!
-valmispuuroja ja jauheita
- taaperiimetyksen tyrkyttämistä ja imetyksen muutenkin, kukin tekee tyylillään
- siivoamisen rankkuutta ja pyykkien kamaluutta, konehan ne pesee..
siinä muutamia..
Br1t:Täällä myös aikanaan monta iltaa itkin ja itseäni syyllistin kun ei imetys vain yksinkertaisesti onnistunut. Kuukausi yritettiin kaikin keinoin mitä vaan mieleen tuli, mutta niin vain hiipui ja hiipui maidon tulo. Sitten vielä kehtasi yksi tuttu -jolla by the way ei ole lapsia- tulla paasaamaan kuinka imetetyt lapset ovat älykkäämpiä... Nyt pelottaa jo valmiiksi miten syksyllä syntyvän kakkosen imetyksen käy, täytyy vain koittaa unohtaa ja aloittaa silloin puhtaalta pöydältä.
Ja sitten, Iina-Alina kirjoitti:
" Ärsytävintä on minusta se, että aina kun puhe kääntyy kestovaippoihin, yleisin kommentti on " mulla ei kyllä riittäis aikaa ja viitseliäisyyttä siihen vaippojen pesemiseen" . Suututtaa ja surettaa, että ihmiset ees kehtaa sanoa sen syyksi kertavaippojen käytölleen! Pitääkö kaiken olla niin helppoa ja vaivatonta!? Eikö nykypäivän ihmiset ole valmiita tekemään mitään luonnon hyvinvoinnin puolesta??"
Eikö ole kuitenkin parempi, että ihmiset kertovat todelliset syynsä, vaikka ovatkin " typeriä" , kuin alkaisivat keksimään tekosyitä?? Ja kyllä meillä ainakin esim. kierrätetään kaikki jätteet, käytetään luontoystävällisiä pesuaineita, käytetään paljon julkistaliikennettä ja seisokellaan välillä tyhjän panttina pysäkillä odotellen, vaikka voisi kulkea omallakin autolla yms. yms. yms. vaikka kertakäyttövaippoja käytetään. Että ei kait se ole se kestovaippojen käyttö maailman ainoa tapa säästää luontoa.
Minua kummastuttavia asioita:
- Miksi lapselle ihan pienestä asti väkisellä tyrkytetään / lapsi opetetaan unirättiin
- Miksi vierastava / arka lapsi pitäisi viedä outoihin paikkoihin, että se " tottuu"
- Miksi äidin on pakko haluta omaa aikaa heti ekojen kuukausien aikana
- Miten jotkut pystyvät nukkumaan perhepedissä rentoina
Olipa mukava kerrankin ottaa se " käpy pois pyllystä" ja tunnustaa se tosiasia, että oma tapa ei välttämättä ole se paras kaikille.
tuiskuneiti79:
" Mä en voi oikeasti ymmärtää äitiyslomalla ja hoitovapaalla olijoita, jotka haluavat mennä aina siitä mistä aita on matalin. Ihmettelen aina, että mitä niin tärkeää tekemistä heillä mahtaa olla..."
Mä en taas ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos menee siitä mistä aita on matalin??? Ja mitäkö tekemistä? Yrittäjän vaimona, joka hoitaa yrityksen kaikki juoksevat asiat, (jotka juoksevat ja kerääntyvät, vaikka kuinka olisi lain mukaan oikeus pitää äitiyslomaa) kyllä joka ikinen liikenevä hetki (=vauvan nukkumishetket) kuluu TÖIHIN. Ja ei, mies ei voi hoitaa niitä, koska sekin tekee niitä yrityksen varsinaisia TÖITÄ KLO 6-18 (hyvänä päivänä).
Tarkoitin kyllä äitiyslomalla olioita, en töitä tekeviä. Ihan uteliaisuutta on pakko kysyä, että oletko ihan Kelaankin ilmoittanut, että teet töitä vai nostatteko täydet tuet? (Täydellä tuellahan ainoa työ mitä saa tehdä on kotityöt)
äitiyslomalla/vanhempainlomalla saa tehdä sunnuntaisin töitä ja saada siitä palkkaa ilman kattorajaa ilman että se vaikuttaa äitiys/vanhempainrahaan, eikä siitä tarvitse ilmoittaa kelalle. Tämä siksi, että ko. etuutta maksetaan vain arkipäiviltä ja lauantailta. Jos muina päivinä työskentelee, ko. etuuden saa miniminä ja se tulisi ilmoittaa kelalle.
Mulle lapset on ainakin suuri ilo ja mua ei kauheesti kiinnosta, antaako naapuri lapsilleen kaupan sosetta vai omatekosta, imettääkö kolme vuotta tai ei ollenkaan yms. Avatkaa silmänne, kuinka ihania lapsia teillä on!!!
Minunkin oli pakko osallistua!Minua ihmetyttää äidit, jotka kiikuttavat lapsensa hoitoon jo ihan pieninä, jotta saa omaa aikaa.Ymmärrän jos syy on masennus tms. mutta jos vain pitää saada olla ilman lapsia.Minun ei tee mieli baariin ja eka lapsi oli kolmen vanhana hoidossa.Enkä kyllä lapsiani minnekään saisikaan kun sukulaiset asuvat kaukana ja lapset on superallergisia
Toinen mikä saa karvat pystyyn on nukutusohjeet!Meillä tehdään niin tai näin, niin kutittaa ja maha vaivaa ja heräillään 10-20 kertaa yössä
Ja tuolla vauvakuume palstalla ihmeteltiin toimiiko raskaustesti krapulassa!JOs on vauvakuume, niin miksi sitten on krapulassa???
Ja vielä meillä kestoillaan, nukutaan pienimmän kanssa samassa sängyssä ja maistellaan vuoden ikäisenä tissä tosi usein!Ja äiti on allergiadietistä huolimatta onnellinen!
Saa ihan rauhassa tulla ilkkumaan että siinäpä ne sitten vauvan kanssa kituessa karisevat mutta heitänpä minäkin nyt tähän soppaan mausteeksi omat ihmetyksen aiheeni.
-Miksi ei-kestovaippailijat aina tuomitsevat kestovaippailijat fanaattisiksi ja oman kruunun kiillottajiksi? Haiskahtaa pahasti vaan oman huonon omantunnon peittelyltä. Niinkö se menee että hyökkäys on paras puolustus?
Me siis aiomme kestovaippailla, ja tarkoitus on yrittää kaikkemme että se onnistuisi. Jo 10 vuotta sitten nähdessäni ensimmäiset kestovaipat, päätin että niitä tulen lapsellani käyttämään, ja nykyisten, kätevien systeemien myötä mielipiteeni on vain vahvistunut. Käytän itsekin kangaskuukautissuojia, ja ne ovat herkälle iholleni niin hyvästä, että haluan ehdottomasti lapsenikin pääsevän osalliseksi jostakin luonnonmukaisemmasta kuin muovi-selluloosa-lisäainekääreestä ihoaan vasten. Välillä oikein pelottaa se, että joudummekin hankkimaan kertakäyttövaippoja. Mutta jos mikään kestoviritys ei todellakaan toimi, siirrymme sitten kertavaippoihin.
-Miksi syöttää lapselle lähinnä maissitärkkelystä ja vettä " soseena" jos aitoakin tavaraa on tarjolla? En nyt ehkä koskaan aio mitään ruusunmarjoja lapselleni soseuttaa mutta tavallisimmat ainekset ehdottomasti. Syönhän itsekin omatekemääni luomuruokaa, joten miksi pihistelisin lapseni ravinnon laadussa helppouden nimissä?
-Miksi kasvissyöjä-äidit tuomitaan aina joka paikassa? Itse sentään syön kanaa ja kalaakin, mutta silti minua syytellään lapseni kasvun vaarantamisesta ja oletetaan automaattisesti että olen pakkokasvattamassa lapsestani vegaania.
-En ymmärrä taaperoimetystä (sanotaanko vaikka että yli puolitoistavuotiaan) siihen täällä kuvattuun tapaan että lapsi käy tottumuksesta kaivamassa äidin rinnan paidan sisältä. Ei kukaan, ei mies eikä lapsi (ymmärtämätön vauva nyt on asia erikseen, mutta hän ei käykään kiinni vartalooni väkisin), pidä vartaloani vain jonain tuotantolaitoksena josta otetaan kun huvittaa. Eri asia on vaikkapa rauhoittava iltaimetys, johon aloite tulee äidiltä.
-Eniten ihmettelen (ja tämä on se ainoa äitiryhmä jota kerrassaan säälin ja ylenkatson) ovat raskausaikana tupakoivat ja juovat äidit. Nykyään huolestuttavan moni käryttelevä odottavat ovat sanojensa mukaan saaneet neuvolasta viestin (sekä terkkarilta että lääkäriltä kuulemma) että vaikkapa 5 tupakkaa päivässä on ok tai että lopettamisen aiheuttama stressi on lapselle suurempi uhka kuin tupakan myrkyt. Kuka kehtaa antaa tällaista informaatiota!?! Vai tulkitsevatko nämä omaan napaansa tuijottajat saamiaan neuvoja oman päänsä mukaan? Juovat äidit ovat sitten asia erikseen... Eräs tuttuni (en kyllä tätä ihmistä haluaisi tuntea) on juonut koko raskauden ajan itsensä hiprakkaan (2-6 alkoholiannosta) pari kertaa viikossa " koska ei osaa rentoutua ilman viiniä ja vauva kärsii pingottavasta äidistä" . Hän myös tupakoi omien sanojensa mukaan vähän (pikkuaski päivässä on pienin näkemäni määrä) koska taas kerran, vauva kärsii stressistä jos tämä muija ei paukkaa joka vastoinkäymisestä parvekkeelle.
Tässä nyt jotain. Jatkan paasaamista ehkä myöhemmin :)
Niin, siis mähän en nosta palkkaa ollenkaan nyt, kun olen äitiyslomalla ja en ole Kelaan ilmoittanut (kun en kerta nosta palkkaa ja viikonloppuisin saisi ansaita). Jotkut niistä töistä on vaan hoidettava ja jos jonkun äitiyslomasijainen olisi hommattu, niin ihan yhtä paljon minun äitiyslomastani olisi mennyt uuden henkilön perehdyttämiseen (eli olisin ihan yhtä paljon tehnyt töitä).
Että älä " Huolissaan" ole yhtään huolissaan, en vedätä Kelaa, voit nukkua ihan hyvillä mielin. Niin muuten, omat hevosetkin (joita tällä hetkellä tosin vain yksi) on hoidettava, ruokittava ja liikutettava äitiyslomalla. Apua, katsotaanko sekin työksi?!?
Huolissaan:
tuiskuneiti79:" Mä en voi oikeasti ymmärtää äitiyslomalla ja hoitovapaalla olijoita, jotka haluavat mennä aina siitä mistä aita on matalin. Ihmettelen aina, että mitä niin tärkeää tekemistä heillä mahtaa olla..."
Mä en taas ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos menee siitä mistä aita on matalin??? Ja mitäkö tekemistä? Yrittäjän vaimona, joka hoitaa yrityksen kaikki juoksevat asiat, (jotka juoksevat ja kerääntyvät, vaikka kuinka olisi lain mukaan oikeus pitää äitiyslomaa) kyllä joka ikinen liikenevä hetki (=vauvan nukkumishetket) kuluu TÖIHIN. Ja ei, mies ei voi hoitaa niitä, koska sekin tekee niitä yrityksen varsinaisia TÖITÄ KLO 6-18 (hyvänä päivänä).
Tarkoitin kyllä äitiyslomalla olioita, en töitä tekeviä. Ihan uteliaisuutta on pakko kysyä, että oletko ihan Kelaankin ilmoittanut, että teet töitä vai nostatteko täydet tuet? (Täydellä tuellahan ainoa työ mitä saa tehdä on kotityöt)
Ärsytävintä on minusta se, että aina kun puhe kääntyy kestovaippoihin, yleisin kommentti on " mulla ei kyllä riittäis aikaa ja viitseliäisyyttä siihen vaippojen pesemiseen" . Suututtaa ja surettaa, että ihmiset ees kehtaa sanoa sen syyksi kertavaippojen käytölleen! Pitääkö kaiken olla niin helppoa ja vaivatonta!? Eikö nykypäivän ihmiset ole valmiita tekemään mitään luonnon hyvinvoinnin puolesta??
Tiedän, ettei kestovaippojen käyttö maailmaa pelasta ja kaikki kierrätykset ja muut on vain räpistelyä, mutta että asiaa kehdataan puolustella sillä, ettei p**kele jakseta tai viitsitä!
iina