minä normaali, muut äidit outoja : D
Olen huomannut itsessäni sellaisen piirteen, että taidan olla hieman besser-wisser : D
Tuntuu näitä palstoja lukiessa ja muiden äitien juttuja seuraillessa joskus, että miten voi olla outoja mielipiteitä ja aukkoja tiedoissa ts. kaikki muut on tyhmiä ja väärässä.
No ei vaan, kenessäkään ei ole " vikaa" , täytyy katsoa peiliin. Siis tämä juttu lähtee siitä mitä itse pitää outona muiden äitien juttuina. Mun mielestä esim:
-En tajua miks jotkut pitää vauvojen puuroja TOSI kalliina ja sen takia antavat aikuisten puuroa heti. Siis onko kaikki ihan oikeesti TOSI köyhiä, missä kaikki keskituloiset tavikset joilla varaa normaaliruokaan?
-Miks sitä velliä pitää olla antamassa 2 kk ikäisille nälkää? Miten ois korvike. En jotenkin jaksa uskoa, että kukaan 2 kk ikäinen voi olla niin nälkäinen, ettei lisämaito riitä, vai voiko?
-Ihme hinku alkaa tehdä vatsalihasliikkeitä mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Joo, ihan kuin siinä ois ratkaisu liikakiloihin. Miten ois laihutus ja antaa ajan kulua. Hieman armoa itseä kohtaan.
-Taapero imetystä en tajua alkuunkaan. Meillä tuttvapiirissä yksi tapaus ja aina mua jaksaa hämmästyttää, kun likka leikin lomassa käy ottaan huikkaa tissistä. Itse juoksee kaivaan tissiä äidin paidan alta.
Tässä joitakin juttuja, jotka mua ihmetyttää, mutta korrektisti olen hiljaa. Kunhan näin itsekseni olen ihmetellyt.
Kommentit (118)
jos se ei imetysläpinään lopulta vaihdu. Joku tämän taisikin jo mainita.
Voi kun me kaikki äidit muistettas antaa armoa naapurille... Minä koen tämän koko touhun ainakin sen verran haastatavaksi, etten ihan heti lähde muitten meninkejä arvostelemaan. Uskon vahvasti, että jokainen äiti tekee asiat juuri niin kuin sen omalle perheelleen parhaaksi näkee. Tuskin kukaan tahallaan omasta elämästään hankalaa ja vastenmielistä tekee?
Ja tosiaan syitä eri valintoihin on monia, esim. minä kyllä myönnän, että meillän nukuttiin perhepedissä ihan siksi, että olin laiska siirtämään lapsen omaan sänkyyn. Enkä näe siinä mitään pahaa. Toiset taas nukkuvat perhepedissä muista syistä. Että näin.
ettei tuo minun kommentti siis suinkaan ollut kritiikkiä ap:tä kohtaan. Ihan hauska idea sinänsä. On minustakin kiva aina ihmetellä muiden ratkaisuja, mutta tarkotin tuolla äskeisellä, että turhaan sitä nyt niin tosissaan toisia haukutaan. Eipähän nuo toisten tyylit olla ja elää minun elämääni hankaloita.
" Kierrättävätkö kestoilijat kaiken jätteensä/käyttävät ympäristöystävällisiä pesuaineita/kulkevat julkisilla/sammuttavat valot aina huoneesta lähtiessään/eivät pidä jääkaapin ovea turhaan auki?"
KL.
### Pakko vetäistä herne nenusta, hih.. ;) Ei tosissaan, haluan kertoa vaan, että kyllä meillä kierrätetään muutenkin niin paljon kuin mahdollista: maito/mehutölkit, metalli, lasi, patterit, pahvi, paperi, biojäte..ym. Itse käytän myös kestositeitä, siitä yksinkertaisesta syystä, että ne ovat hengittävämpiä ihoa vasten, kuin hiostavan rapisevat libresset. ;) (Niin, ja nykyaikaisten kestositeiden kangaskuositkin ovat tosi kauniita, joten kuukautiset on edes himpun verran " ihanempi" asia niiden kanssa).
Autoa taas en itse käytä koskaan, mutta ihan vaan siksi, ettei mulla ole ajokorttia. Mieheni on meidän perheessä se kuski, silloin kun autoa pitemmillä matkoilla tarvitaan. :)
Kyllä käytän kestovaippojen (ja muidenkin vaatteiden pesussa) ympäristömerkittyä pesuainetta. Pesen aina täysiä koneellisia ja annostelen ainetta vielä hieman vähemmän kuin ohjeessa lukee. Nyt on ollut myös harkinnassa pesupähkinöiden osto, ne pitäisi (?) käsittääkseni olla täysin ekologinen pesuaine.
Ihmettelen mielessäni kyynistä asennetta, että kun yhtä asiaa ei voi tehdä ekologisesti, niin turha sitten vaivautua tekemään toistakaan. :/ Höh, kyllä se vaan on niin, että pienistä puroista kasvaa suuret virrat... Esim. noin viikko sitten tulleessa tv-dokkarissa sanottiin, että jos ihmiset kierrättäisivät enemmän, syntyisi sekajätettä jopa 85-90 % vähemmän kaatopaikoille! Kaatopaikoilla kun monesta sekajätteestä syntyy erilaisia haitallisia kaasuja ilmakehään, esim. vuosikymmeniä maatuvista kertakäyttövaipoista metaania... jne.
Kukaan ei ole täydellinen, en minä, etkä sinäkään. Mutta silti asiat voi tehdä piirun verran paremmin! ;) Kyllä meillä nykymenoa syntyy paljon vähemmän sekajätettä kuin ennen. Ja se on vaan puhdas fakta; kun kerta kierrätys toimii. Ei kesto- ja kertakäyttövaippojen käyttökään tarvitse olla mikään on-off-juttu: kestoja voi käyttää kertisten rinnallakin - sekin jo vähentää huomattavasti jätemäärää siinä tulevaisuuden maailmassa, jossa meidän lapset tulevat elämään! Yksikin kestovaippa päivässä on 365 kertistä vuodessa vähemmän! ;))
- Aurinkoista päivän jatkoa!
Edellinen kirjoitti asioiden hankaloittamisesta. Kyllä minä olen besserwisserinä sitä mieltä, että tietyt valinnat myös hankaloittavat asioiden sujumista. Tai aiheuttavat myöhemmin jotain hankaluuksia vaikka lapsen elämässä. Työssäni LTO:na tulee eteen jatkuvasti asioita, jotka johtuvat vain siitä, että jossain vaiheessa on tehty tiettyjä valintoja (toimintamalleja tms) ja niitä voi olla jälkikäteen hirvittävän hankala muuttaa ts. opettaa pois.
Toiseksen tähän kysymykseen kiinteistä. Viittaan otsikollani myös siihen. On helppo sanoa, että lapsi on 3-vuotiaan aivan terve, vaikka on saanut laitokselta koituduttua läskisoossia. Kuinka moni meistä vanhemmista kärsii erilaisista ruoka-aineallergioista, vaikka ollaan ihan silloisten suositusten mukaan saatu kiinteitä jo 2 viikkoisena? Ei voi täysin vetää yksyhteen päätöksiä, että monille ystävilleni aikuisiässä puhjenneet allergiavaivat johtuisivat lapsuuden ruokavalinnoista, mutta sopiihan sitä miettiä. Elimistölle tehtyjä haittoja ei pysty muuttamaan jälkikäteen, kuten joitain väärin tehtyjä toimitamalleja voi muuttaa.
Ja otan taas esimerkiksi tämän, kuinka hankalaa on matkustaa, jos vaiva on aina tottunut näkemään sirkustemppuja takapenkillä...tai kuinka vaikea sitä on esim. päiväkodissa yritää tarjota lapselle normaalia ruokaa, kun tämä on tottunut halutessaan täyttämään mahan lämpimällä ja makealla maidolla.
Ihan siis vain herätykseksi, että kyllä oman toiminnan ja valintojen seurauksia kannattaa myös miettiä, sillä ainahan ne johonkin johtavat, hyvään tai huonoon.
pumpuli27:
Voisitko Huolissaan kiteyttää meille taaperoimetystä ymmärtämättömille noista teksteistä, onko lapselle terveellisempää/hyödyllisempää saada äidinmaitoa esim. 5 kertaa (tai 20 kertaa) päivässä sen sijaan että hän saisi 5 monipuolista ruoka-ateriaa. Siihen asti pitäydyn uskossani, koska uskossa on niiin hyvä elää ;-)
Imetyksen lisäksihän on tietenkin tarkoitus antaa muutakin ruokaa. Mihinkään ateriamääriin eivät nämä taaperoimetysjutut ota kantaa, mutta tässä olisi yksi juttu valmiiksi suomennettuna:
http://www.imetystukilista.net/faq/newman_taaperoimetys.php
Toi imetystukilista ei tosin taida olla kaikkien suosiossa. Joskus olen kuullut kutsuttavan sitä tissiliigaksi. :) Sen verran paljon imetysjutut joitakin ärsyttävät.
Pahoittelen omalta osaltani, että olin asiattoman ilkeä. Ketju sinällään oli musta erittäin hauska. Ei ollut tarkoitus parjata kiireisiä kolmen lapsen äitejä tai niitä, joilla imetys on syystä tai toisesta epäonnistunut. Omat lapsiperhetutut on vaan niin valikoituneita, etten taida osata kuvitella millaisissa elämäntilanteissa eri ihmiset ovat, kun näiltä palstoilta ihmisten juttuja lukee. Lisäksi täytyy myöntää, että odotan liiankin usein jotain muitakin perusteluja kuin minusta tuntuu...
Alkuperäiseen aiheeseen, muut äidit outoja palatakseni:
En ymmärrä, mikä monia ihmisiä ahdistaa uusissa tutkimustuloksissa ja erilaisissa suosituksissa. Kukaanhan ei voi niitä pakottaa noudattamaan.
No mutta tästähän tuli hauskaa : )
Musta on hauska lukee muitten ihmetyskiä, (joo ja toki aina välillä pitää olla puolustelemassa omaa kantaa kun kalikka kalahtaa). Antaa mennä vaan siskot! Mua on jo kalahtanu monta kertaa : D
Olen päässyt muitten ihmetysten listoille jo moneen otteeseen esim. meillä nukuttu omassa huoneessa 5 kk alkaen, sitä hiton vauvapuurookin olen mennyt antamaan hyvässä uskossa, kun on monikansalliset firmat pahus päässy aivopeseen, lopetin imetyksen pojan ollessa 5 kk (voi järkky!), käytän kertakäyttövaippoja, koska haluan katsoa Kaunareita senkin aikaa kun voisin ripustella terapia mielessä kestovaippoja pyykkinarulle, pilttipurkkien kierrätyksenkin aloitin vasta vähän aikaa sitten ja kannet nakon sekajätteeseen...
Minussa varmaan aika pahasti besserwisserin vikaa, toisaalta uskon että teen asiat oikein, enkä väitä etteikö joku muu tapa olisi yhtä oikea. Pahin besserwisser hävisi kuopuksen kanssa, esikoinen oli ns.helppo lapsi, joten kaikki oli helppoa (nukkuminen, syöminen jne) kuopus taas toista maata, joten uudenlainen perpsketiivi tuli moniin asioihin ;) Mutta tässä näitä:
-En ymmärrä miksi pitää antaa kiinteitä 3-4kk ikäiselle, vaan koska vanhemmat haluavat syöttää.
-En ymmärrä miksi jotkut kitisevät, kuinka raskasta on kun 1-2kk ikäinen herää kerran/kaksi yössä ja seuraavaksi mietitään, josko maito ei riittäisi, mielestäni on normaalia että pieni vauva herää yöllä
-En ymmärrä, miten joku voi kuvitella, että elämä jatkuu hamaan hautaan saakka samanlaisena kuin ennen lapsia. Enkä tällä tarkoita, etteikö missään saisi käydä tai että pitäisi olla kotona koko ajan, vaan sitä että lapsi muuttaa elämää ainakin jonkin verran.
- En ymmärrä miksi 2kk ikäiselle pitää antaa velliä, eikä edes kokeilla korviketta, ettei täysimetys vaan kärsi...
tässä muutama, varmasti löytyy enemmänkin kun vaan miettii. Tässä ketjussa on tullut ihanasti esiin ihmisten erilaisuus ja se, ettei aina se oma tapa ole ainoa tapa olla ja elää. Toisaalta meillä on ainkin kuopuksen kanssa moni asia mennyt erilailla kuin esikoisen.
T:Mareila+Pojat 1v ja 5v
Huolissaan:
Kertakäyttöterveyssiteet on todella syvältä. Itse saan niistä järkyttävää kutinaa alapäähään. En taas voi ymmärtää, miten kukaan nykyaikaisia imukykyisiä ja pintakuivia kuukautissuojia käyttänyt voi käyttää kertakäyttövaippoja vauvallaan. Ne haisee lisäksi niin järkyttävän pahalle. Onneksi suurin osa tutuistakin käyttää kestoja, ettei tarvitse viedä roskia heti vieraiden lähdettyä. Onneksi on vaippavaihtoehtoja.
Einekset on järkyttävän pahan makuisia. Pitäisi alkaa antaa 6kk täyttäneelle kohta kiinteitä. Maistamani terveelliset vauvan soseet on niin pahan makuisia, että en taatusti aio syöttää niitä vauvalleni. En itsekkään syö eineksiä kuin äärimmäisessä hätätapauksessa. Miksi syöttäisin niitä rakkaalle jälkeläiselleni?
Mä en voi oikeasti ymmärtää äitiyslomalla ja hoitovapaalla olijoita, jotka haluavat mennä aina siitä mistä aita on matalin. Ihmettelen aina, että mitä niin tärkeää tekemistä heillä mahtaa olla, että
1) imetys veisi liikaa aikaa
2) soseita ei kerkeäisi valmistaa itse
3) kestovaippojen peseminen veisi liikaa aikaa
Kauniiden ja rohkeiden katsominen?
Jo ajatus siitä, että vauva nukkuisi omassa huoneessaan puistattaa.
Oi oi, taisi mun kirjoitus todella provosoida sua, hyvä " huolissaan" . Etenkin se, että yritän päästä helpolla vauvan kanssa, eli en väkisin tee arjesta itselleni vaikeampaa. Vauvaani en silti laiminlyö.
Meillä on hyvin erilaiset vauvanhoitotavat ja asenteet. Hyvä niin. En sinua siitä tuomitse. Älä sinä tuomitse muita.
Hyvää kesänalkua sinulle!
mami_80
Ompa hienoa että joku keksi paikan missä saa olla kerrankin jokainen omaaa mieltänsä! Annetaan siihen mahdollisuus!
Itsekin ihmettelen muutamia asioita:
-miten jotkut eivät ymmärrä että on normaalia että 2 kk:n ikäinen vauva voi herätä yöllä 2 tunnin välein syömään. Vaikka siinä tuttava perheessä samanikäinen nukkuisikin läpi yön heräämättä!
-miten jokut jaksavat AINA inttää imetyksestä!!!???
-jotkut odottajat kyselee ekojen viikkojen jälkeen " kun mää en tunne mitään oireita, onkohan sikiö menehtynyt" tai " mulla kipristelee alavatsalla ja oon raskaana 4+2...onko normaalia"
Eiköhän hyvin monenlaiset oireet tai oireettomuus alkuraskaudessa ole täysin normaalia!
-tuttavat ihmettelee kun meidän vauva vähän itkeskelee illalla, mahakipua tai väsymystä, että ompa se itkuinen...voi voi, kyllä ne vauvat ruukkaa itkunsa itkeä eikä se heti tarkoita koliikkia!
-miksi jotkut odottajat yrittävät olla NIIN reippaita ja pirteitä..ja pukeutuakin viimeisenpäälle, vaikka ne kalliit vaateet ei mahu kuin muutaman viikon!
-miksi jotkut leuhottaa sillä ettei niitten lapset ole syöneet koskaan tuttia tai tuttipulloa...
-miksi joku antaa kiinteää vaan siksi että pitää päästä jo kokeilemaan, naurettavaa!:)
-miksi kummit pitäis kysy tekstarilla jollakin runolla, eikö voi soittaa..
-miksi joku haluaa ottaa videolle UÄ-tutkimuksen???
Itse opetin vauvan syömään tuttia, jotta voin tietyllä hetkellä antaa sen itkuun.Annan mallasuutetta jokatoinenpäivä maitoon(lypsettyyn;) sekoitettuna, jotta vauva kakkaisi, koska muuten sillä vääntelee mahassa ja on itkuinen enkä minä äitinä jaksa sitä touhua montaa iltaa peräkkäin. en tiedä kuinka harvoin kakka sitten tulisi...lapsen parasta ajatellen!:)
voi ettää tää on ihana palsta! jatkakaa sisaret!:)
En ymmärrä kaikenkarvaisten tippojen syöttöä. Siis lakisääteiset d-tipat nyt ymmärrän ja niit annakin, mutta näitä " cuplaton" yms. juttuja pidän täysin huuhaana. Pakko myöntää, että rela-tippoihin sorruin huutavan vauvan kanssa. Lähinnä pidettiin hauskaa niiden nopeavaikutteisuudella. Vauva hiljeni, relas heti, kun jotain outoa tuli suuhun. ; )
Enkä myöskään käsitä, miksi kaikki " aatteet" , imetys, kestot jne. on aina fanaattisuutta. Siis joku imettää fanaattisuuttaan, kestoilee, kun on niin fanaattinen. Hassu motiivi. Voiko imettää ilma, että on fanaattinen? Ehkä ei.
" Joskus minulla oli monta periaatetta, eikä yhtään lasta. Nyt kolme lasta, eikä yhtään periaatetta!" Olen ollut melkoinen besserwisser aikoinani ajatuksissani. LAsten lukumäärän kasvaessa on tuo erinomaisuuskin kaikonnut. Olen saanut monessa asiassa näpeilleni. " Miten joidenkin lapset voi olla aina kipeinä?" , ihmettelin. Nyt tiedän, miten. Lisäksi luulin, että koska perhe-elämämme on varsin tasaista ja erinomaista, on meidän lapsemmekin (eka) niin hyvä nukkumaan ja rauhallinen. Juu. Onneks saimme " luulot pois" -lapsen, joka kyllä osoitti, ettei mikään tasapainon tapainenkaan perhe-elämässämme saa häntä pysymään yöllä hiljaa. Esimerkkejä on vaikka miten paljon. Varokaa vain besserwisserit! Se kostautuu. ; )
en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi tällä palstalla käytetään aina lauseita
" se koira älähtää, johoh kalikka kalahtaa"
ja hieman määrittelemättömämmin
" joku varmaan vetää herneen nenäänsä"
Keksikää nyt hyvät ihmiset jotain muuta!
Lisäksi en todellakaan voi ymmärtää miksi, oi miksi jotkut EI ROKOTUTA lapsiaan?!
Kilkatus
tää on aika hauska! :)
*miks jotku ihmettelee ku 2kk ikänen herää pari kertaa yössä*
- meillä vuoden ikänen lapsi ja herää vieläkin vähintään 5 kertaa yössä.
imetin 7kk ikään asti, kunnes poika ei vaan enää suostunu ottamaan tissiä. tuttia ei oo poika huolinu, ja tuttipulloa en ole keitellyt kun ennen ekaa käyttöä. on saanut leikkiä kengillä ym. vastustuskyky kasvaa. ja terve on ollut!
perhepetissä nukutaan vieläkin, aluksi olin laiska enkä jaksanut 10 kertaa yössä nostaa syöttöjen välissä omaan sänkyyn, nyt jos koitan ni en raaski huuattaa lasta, koska heti ku nostaa omaan sänkyyn alkaa kauhia huuto! mutta ei häiritse omia unia kun lapsi nukkuu vieressä, ni miksei sais nukkua?! ei mikään kiire opettaa omaan sänkyyn, ennenku jos sattuis saamaan lisää lapsia.
kertakäyttövaippoja käytetään, enkä oo koskaan harkinnu muuta. ne on käteviä ja hyviä. ei haittaa vaikka joku käyttää kestovaippoja, hyvä vaan jos haluaa. en koe sitä pesemistä siinä isoks asiaks, koska konehan ne pesee. mut ei oo mun juttu silti.
kaikilla omat mielipiteet, ja se on aika luonnollista mun mielestä!
meiän poika on niin äitinpoika ku olla voi, että eiköhän se musta tykkää semmosena ku oon!
jokainen on lapselleen paras äiti!
shei:
jokainen on lapselleen paras äiti!
Tämä ei valitettavasti pidä mun mielestä paikkaansa. Jos näin todella olisi, ei esim. huostaanottoja tarvittaisi.
Piti vielä lisätä yksi asia tähän ketjuun...
Ovatko monet vanhemmat tosiaan niin yksinkertaisia, että luulevat esim. lapsensa rauhallisuuden ja hyväunisuuten olevan vain heidän ansiotaan? Harva se päivä saa kuulla, että meidän Liisa on niin rauhallinen, koska me on tehty näin ja näin. Siis eivätkö varsinkaan yhden lapsen vanhemmat ymmärrä, että lapsilla on myös synnynnäisiä temperamenttieroja ja lapsen helppous ei ole varsinaisesti mitenkään heidän ansiotaan.
Mua ärsyttää aina todella, kun ihmiset kehuu meidän poikaa kiltiksi vauvaksi ja vanhempia rauhalliseksi, kun vauvakin on noin tyytyväinen. Hymyilen yleensä kohteliaasti, mutta joskun on kyllä tullut sanottua, että jos itkisi, niin olisiko vauva paha, vai? En kyllä laske lainkaan omaksi ansiokseni sitä, että meillä on helppo vauva, kiittelen vaan onneani.
kuten " Huolissaan" kirjoitti viestissä nr 57, tätä asiaa minäkin ihmettelen:
" kyllä teillä on varmaan ihanaa kun on noin helppo vauva!"
On ihanaa, mutta pitääkö vauvan muka tienata vanhempiensa rakkaus ja hoiva olemalla helppo? Siis eikö minusta olisi muka ihanaa olla vaikean vauvan äiti?
Äitinä olo on raskasta ajoittain jokatapauksessa, vaikean vauvan kanssa varmati useammin, mutta eivätköhän ne vaikeatkin vauvat ole ihania!
" Ovatko monet vanhemmat tosiaan niin yksinkertaisia, että luulevat esim. lapsensa rauhallisuuden ja hyväunisuuten olevan vain heidän ansiotaan? Harva se päivä saa kuulla, että meidän Liisa on niin rauhallinen, koska me on tehty näin ja näin. Siis eivätkö varsinkaan yhden lapsen vanhemmat ymmärrä, että lapsilla on myös synnynnäisiä temperamenttieroja ja lapsen helppous ei ole varsinaisesti mitenkään heidän ansiotaan."
Oon miettinyt ihan samaa! Se on niin ärsyttävää. Oon niin pikkumainen, että toivon näiden viisastelijoiden saavan lisää lapsia, jolloin ehkä huomaavat, että kyllä ne vauvatkin ovat ihan yksilöitä.
Meidän tyttö oli melkoisen arka varsinkin ihan ensimmäiset kuukaudet (nyt 1-vuotias ja edelleen kyllä seurailee tarkkaan ennen kuin esimerkiksi menee vieraan syliin) ja sain niin monesti kuulla, että " meillä mentiin heti jumppiin, muskareihin ja uinteihin niin, että meidän x on tottunut vaihteleviin tilanteisiin ja ihmisiin" . Joopa joo! Ja me istuttiin vaan kotona kaikki päivät ja siksi meidän tyttö on arempi.
Tuliskohan muuta mieleen?
Joo se, miten jotkut voi luulla, että kaikki vauvat viihtyy vaunuissa. Ja jos ei muuten niin " kunhan vähän hytkyttää vaunuja" .
Muuta ei nyt taida irrota.
miksi äitiydestä on tullut sellaista valtataistelua ja paremmuus-kilpailua, että itse tarkoitus, lapsi, tuntuu jäävän taka-alalle? Kaikki kyllä tietävät suurinpiirtein, miksi imetys on tärkeää ym. mutta kaikki eivät tunnu tajuavan sitä, että eri elämäntilanteet suorastaan pakottavat tiettyihin toimintatapoihin jo pelkästään sen vuoksi, että saa arjen sujumaan kaikkien kannalta tyydyttävästi. Olen monesti miettinyt, että onko suurin osa ns. " kiihkoilijoista/fanaatikoista" (inhoan noita sanoja, mutta näin kaikki tietävät keitä tarkoitan, eli täysimetys-sellaiset, tee-itse-vauvanruuat sellaiset, kesto-vaippa-sellaiset, vauvan vaipattomuus-sellaiset, eli pissautetaan lavuaarissa puolen tunnin välein ym.) YHDEN lapsen äitejä? Minun ollessa yhden lapsen äiti, ihmettelin myös, miten joku EI VOI EHTIÄ syömään, kun on äitiyslomalla, miten joku EI VOI EHTIÄ imettämään silloin kun vauva haluaa, raivoaa, temppuilee tissillä, tissit lakkoilee, miten joku EI VOI EHTIÄ pesemään pyykkiä, laittamaan ruokaa sekä vauvalle, että muulle perheelle, miten joku EI VOI vaan elää lapsen tahtisesti.
Mutta... Nyt minulla on kaksi lasta, jotka MOLEMMAT tarvitsevat huomiota, hoitoa ja rakkautta. Isompi tarvitsee leikkikaveria, kakkapyllyn pyyhkimistä, milloin lohdutusta kun tulee haaveri, hänelle myös pitää laittaa ruokaa, huolehtia, että syö, aamuisin katsoa vaatteet, pestä hampaat ym aamutoimet samat illalla, kuskata kerhoon, hakea, viedä muskariin hakea, lääkäri- ja hammaslääkärireissut plus kaikki muu oheistoiminta. Tähän kun lisään pienemmän hoitamisen, aina EI VOI elää pienemmän tahtisesti. Aina tulee jotain yllättävää, kun esim. alat imettää, isompi menee kakkalle, kiipeilee keittiön yläkaappeilla, pyytää jotain antamaan, tulee kamala nälkä, eikä 5 veekään voi loputtomiin odottaa. Mies on vuorotöissä ja tekee usein tuplavuoroja. Meillä on pakko keplotella ja tehdä kompromisseja monenkin asian suhteen. Elämä EI OLE helppoa useamman lapsen kanssa, saati sitten jos perheessä on useampi alle 5 vuotias lapsi.
En ketään tuomitse, mutta aina ei voi vain sanoa, että kyllä sä VOIT tehdä niin ja näin, koska olethan äitiyslomalla ja lasta varten kotona, mutta monet meistä ovat myös laPSIA varten kotona. Kunnioitan syvästi niitä, jotka pystyvät kaiken hoitamaan LÄHES täydellisesti ja yhteiskunnan asettamien hyvä-äiti normien mukaisesti, mutta toivon totisesti, että jokaisella arvostelijalla olisi myös kokemus siitä, mitä ja keitä arvostelee... ;)
Mua kans mietityttää kovasti nämä:
- tuli painoa raskausaikana 2 kg, pakko reenata heti laitoksella
- tissit litistyy/riippuu imetyksen loputtua
- raskausarpia reisissä, persauksessa,mahassa jne
- ei oo aikaa mihinkään vauvan tultua
- heti laitokselta vauva omaan huoneeseen,kun en saa nukuttua
- vauva herää ja itkee!!!!!!!
- vauva kakkaa ja pieree ja haisee
- alapää ei oo teinin alapää..
OLISKO PITÄNYT MIETTIÄ TARKEMMIN 9KK SITTEN, jos nuo kaikki oikeesti häiritsevät
ja se mua vituttaa suunnattomasti kun katsotaan kieroon kun minä olen se huono äiti, joka joutuu jo antamaan velliä, joo luit oikein, VELLIÄ, vauvalle korvikkeen kanssa, koska lääkäri oli huolissaan painon noususta, vauva oli todellakin oman käyränsä alapuolella, rintamaitoa ei voinut antaa lääkekuurini takia, sai hillittömän allergisen reaktion ja tissittely minun harmiksi loppui siihen.
Mutta minun vellivauvani on nyt itse päivänpaiste ja mua ei paskaakaan kiinnosta mitä muut ajattelee.
kuumetta - kiitos kun kiteytit minunkin ajatuksia noin tehokkaasti!!
Kiitos linkeistäsi, mutta koska olen näitä laiskoja äitejä (nukutin vauvojani perhepedissä, oho, oppivatkin yöimetyksen loputtua nukkumaan omissa sängyissään...olen antanut enimmäkseen purkkiruokia vauva-aikana...käytämme vain kertiksiä jne.) niin en millään JAKSA lukea noita tekstejä, kun näkyvät vielä olevan jollain ulkomaankielellä...onko toi amerikkaa?
Voisitko Huolissaan kiteyttää meille taaperoimetystä ymmärtämättömille noista teksteistä, onko lapselle terveellisempää/hyödyllisempää saada äidinmaitoa esim. 5 kertaa (tai 20 kertaa) päivässä sen sijaan että hän saisi 5 monipuolista ruoka-ateriaa. Siihen asti pitäydyn uskossani, koska uskossa on niiin hyvä elää ;-)
Kuljetteko muuten raskausaikana ja vauvan kanssa junan tupakkavaunun läpi vai kierrättekö ulkokautta??