minä normaali, muut äidit outoja : D
Olen huomannut itsessäni sellaisen piirteen, että taidan olla hieman besser-wisser : D
Tuntuu näitä palstoja lukiessa ja muiden äitien juttuja seuraillessa joskus, että miten voi olla outoja mielipiteitä ja aukkoja tiedoissa ts. kaikki muut on tyhmiä ja väärässä.
No ei vaan, kenessäkään ei ole " vikaa" , täytyy katsoa peiliin. Siis tämä juttu lähtee siitä mitä itse pitää outona muiden äitien juttuina. Mun mielestä esim:
-En tajua miks jotkut pitää vauvojen puuroja TOSI kalliina ja sen takia antavat aikuisten puuroa heti. Siis onko kaikki ihan oikeesti TOSI köyhiä, missä kaikki keskituloiset tavikset joilla varaa normaaliruokaan?
-Miks sitä velliä pitää olla antamassa 2 kk ikäisille nälkää? Miten ois korvike. En jotenkin jaksa uskoa, että kukaan 2 kk ikäinen voi olla niin nälkäinen, ettei lisämaito riitä, vai voiko?
-Ihme hinku alkaa tehdä vatsalihasliikkeitä mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Joo, ihan kuin siinä ois ratkaisu liikakiloihin. Miten ois laihutus ja antaa ajan kulua. Hieman armoa itseä kohtaan.
-Taapero imetystä en tajua alkuunkaan. Meillä tuttvapiirissä yksi tapaus ja aina mua jaksaa hämmästyttää, kun likka leikin lomassa käy ottaan huikkaa tissistä. Itse juoksee kaivaan tissiä äidin paidan alta.
Tässä joitakin juttuja, jotka mua ihmetyttää, mutta korrektisti olen hiljaa. Kunhan näin itsekseni olen ihmetellyt.
Kommentit (118)
tuota puurojuttua en; rahansäästö ok (keskituloisia) + maun vuoksi, annan vanhaa kunnon kaura-puuroa perinteisin menoin ; )
Mut noi muut jutut, bb, aivan samaa mieltä ; )
Ja ensimmäisen kommentoijan kommentti keittämis-pakkomielteestä on HYVÄ, hiukan koomista steriloida pullot ja urnukat ajatellen että toisaalla vauva pureskelee äipän ulkokenkiä eteisessä = ))
MUTTA: mun mielestä on ihan tervettä ajatella noin kuin sinä, eikä niin kuin äideille ja naisille yleensä tapana, että kaikki MUUT on parempia kuin minä, teenköhän mitään oikein jne....
t. Äippä joka ei ole tehnyt ensimmäistäkään vatsarutistusta sit synnytyksen, vaikka aihetta ehkä oiskin pikkuhiljaa....
Onneksi meitä on moneksi. Eikä se oikeastaan muille ees kuulu, miten lastaan hoitaa, kun yleensä lapsi tulee kuitenkin ihan hyvin hoidettua. No joo, tää ei ollu sun pointti, ymmärrän..
Tuosta hygieenisyydestä. Ite oon pohtinu samoja juttuja pullojen ym. steriloinnista. Että sillon kun laps on jo niin iso, että tonkii lattialla paikkoja, niin eihän niillä steriloinnilla voi olla mitään väliä. Pääasia kait, että pulloot ym. on silleen pesty, ettei siellä oo mitään selkeitä hapantuneen maidon jämiä. Ihan pienellä vauvalla on tietty eri juttu, mut äkkiähän vauva keksii sormensa laittaa suuhun ja jokapaikkaan. Toinen ääripää ainakin mua vieroksuttaa, eli se, että koiran annetaan nuolla jo vastasyntyneenkin kasvoja. No, mä oon kyllä vähän epäeläinrakasihminen muutenkin, että en missään tapauksessa halua, että koira nuolis omia kasvojani, saati sitten vauvan. Mut jokatapauksessa, ei kait siitäkään mitään vakavaa oo niille vauvoille tuullu, että tapansa kullakin ;)
Joissain vauvojen puuroissa voi olla jopa 60 % laktoosia, ei ihme että meillä sairastetaan niin paljon laktoosi-intoleranssia!!! " Aikuisten" puurot eli täysjyvähiutaleet ovat sinänsä puhtaampia lisä aineilta.. Miksei niitä voisi suosia?
nemma&poika 3 kk
Laktoosi-intoleranssi ei aiheudu paljosta laktoosista vaan pikemminkin päinvastoin! Jos " normaali" ihminen syö vähälaktoosista tai laktoositonta ruokaa, elimistö voi hiljalleen lakata erittämästä laktoosia hajottavaa entsyymiä tarpeettomana, kun sille ei siis ole käyttöä. Ja näin siis voi aiheuttaa itselleen (tai lapselleen) laktoosi-intoleranssin. Tämä siis vain kommenttina arvelulle, että suomalaisilla yleinen intoleranssi johtuisi vauvanpuurojen suuresta laktoosipitoisuudesta...
Laktoosi ei myöskään ole mikään lisäaine vaan maidon oma sokeri.
Täällä taitaa olla myös yksi kaiken tietävä ;) Kuulosti niin tutulta ;)
Lisäisin vielä, että mitenkä niitten vauvan soseitten teko itse voisi olla niin suuri töistä että kannattaisi rahaa huussata kaupan purkkiruokiin?? Itse siis olen tehnyt kaikki soseet itse.. Voisin tosin olla tästäkin eri mieltä, jos meillä tyttö olisi suostunut ikinä syömään niitä purkkiruokia, mutta kun ei ole suostunut. Samaa voin sanoa ainakin meillä noista vauvapuuroista, että syömäkelvottomiksi lapsi ne totesi... Tavalliset 4-viljat, kaurat ym. uppoaa kuin suuri herkku.
Mutta eikös se ole ihanaa kun ajattelee osaavansa/tietävänsä kaiken parhaiten, niin sitten sitä tietää myös olevansa paras äiti omalle lapselleen :)
Aurinkoisia kesän odotuspäiviä kaikille parhaille äideille :)
Monessa asiassa samaa mieltä, mutta:
MFF:
-En tajua miks jotkut pitää vauvojen puuroja TOSI kalliina ja sen takia antavat aikuisten puuroa heti. Siis onko kaikki ihan oikeesti TOSI köyhiä, missä kaikki keskituloiset tavikset joilla varaa normaaliruokaan?
Totta kai meillä olisi varaa vauvojen puuroihin. Moneen muuhunkin asiaan on, mutta kyllä aina mietitään onko se tarpeellista. Miksi ostaisin erikseen jotain jumalattoman kallista puurojauhetta, kun lapsi ei sellaista tarvitse. Esim. joku kotiin tullut puuronäyte sisälsi huomattavan paljon kovaa rasvaa (taisi olla palmuöljyä tms.), jota ei minun vauvalleni ainakaan tarkoituksella syötetä vielä tässä vaiheessa. Ehtii saamaan sellaista myöhemminkin ihan liian kanssa.
Sitä paitsi, MINUSTA on parempi, että lapsi oppii syömään kunnon puuroja, ettei aina tarvitse olla sokeria ym. (jota monissa valmispuuroissa myös on). Olen tosi iloinen, että lapseni syö oikeaa puuroa ja vielä kamalan mielellään.
Eli juuri näin, tämä on minusta " outo muiden äitien juttu" , jota en voi ymmärtää:-)
että suuri osa suomalaisista äideistä ei viitsi imettää ku muutaman kuukauden *???!!!!!!*
MFF:
Olen huomannut itsessäni sellaisen piirteen, että taidan olla hieman besser-wisser : DTuntuu näitä palstoja lukiessa ja muiden äitien juttuja seuraillessa joskus, että miten voi olla outoja mielipiteitä ja aukkoja tiedoissa ts. kaikki muut on tyhmiä ja väärässä.
-Taapero imetystä en tajua alkuunkaan. Meillä tuttvapiirissä yksi tapaus ja aina mua jaksaa hämmästyttää, kun likka leikin lomassa käy ottaan huikkaa tissistä. Itse juoksee kaivaan tissiä äidin paidan alta.
Tässä joitakin juttuja, jotka mua ihmetyttää, mutta korrektisti olen hiljaa. Kunhan näin itsekseni olen ihmetellyt.
Mullakin on tosi usein sellainen olo, että olen besserwisser, tosin vaan näitä nettipalstoja lukiessa. ;) Jos taaperoimetyksellä tarkoitetaan yli 1 vuotiaan imetystä, mä en taas tajua, miksi ihmiset ei tee sitä. Ihmisen maito on varmasti parasta mahdollista maitoa ihmisen lapselle. Mä luotan tässä asiassa huomattavasti enemmän pohjoisamerikkalaisiin imetysexperttilääkäreihin ja WHO:n kuin esim. Suomen neuvolajärjestelmään, jossa yli 1 vuotiaan imetykseen ei kannusteta. Jos on kotona hoitovapaalla, miksi ihmeessä ei imettäisi. En ole tosi elämässä tekemisissä yhdenkään äidin kanssa, joka olisi lopettanut alle 1 vuotiaan imettämisen tai ei ole täysimettänyt kuutta kuukautta. Näillä nettipalstoilla voi kumminkin lukea kummallisia antiikkisia imetysmyyttejä pävittäin:
" meidän lapset on ihan terveitä vaikka ovat korvikkeella kasvaneita" (perusteena sille, että korvikeruokinta on ihan yhtä terveellistä)
" korvike on ihan yhtä ruokaa kuin äidinmaito"
" maito vaan loppui"
(tiedän, että pienenpienellä osalla äideistä ei imetys voi oikeasti onnistuakkaan, mutta siihen osaan ei nämä kaikki julistajat kuulu)
jne.
Eli voi vaan todeta, että tiedän tunteen:
Tuntuu näitä palstoja lukiessa ja muiden äitien juttuja seuraillessa joskus, että miten voi olla outoja mielipiteitä ja aukkoja tiedoissa ts. kaikki muut on tyhmiä ja väärässä.
Tähän voisi lisätä vaan, että monesti myös julkisessa terveydenhuollossa tulee myös sellainen olo, että henkilökunnalla on aukkoja tiedoissa ja ovat tyhmiä ja väärässä.
Tämähän on opettavaista, kun saa uusia näkökulmia omiin " oikeisiin" mielipiteisiin.
Ihmettelin lähinnä puurojutussa tuota perustelua, että vauvapuuro on liian KALLISTA ostettavaksi, mutta nuo muut pointit oli kyllä ihan huomioon otettavia syitä miettiä kaks kertaa onko tuo vauvapuuro paras vaihtoehto. Lähinnä tuoa palmuöljy pani mietityttään. Kipaisin heti ruokakaapille ja tosiaan Piltin puurossakin on näköjään palmuöljyä..hmm..
Tokihan tiedän et ihmismaito on ihmiselle parasta, mutta ei voi mitään et musta on outoo tuo taaperoimetys. Lähinnä kai se kun tämä meidän tutun lapsi siis käy huvikseen viisi kertaa tunnissa ottaan huikat. Kaiken huipuks saa " lohtutissiä" esim. kun leikkiessä satuttaa itsensä. Ei mene mulla jakeluun.
Niin ja tuosta, että itse tehty ruoka olisi edullisinta niin on ja ei. Itse tuossa kerran tein maissisosetta pakastemaissista ja laskin, että en todellakaan päässyt lähelle kaupan hintaa siis kaupan sose oli se edullisempi (ja poika edes suostunu syömään omatekemää) Varmaan isompien lasten ruot on edullisempi tehdä itse. Ainakin kaupan ns. liharuoissa ei ole lihaa nimeksikään. Näyttää aina olevan enimmäkseen perunaa ja porkkanaa sama mikä liharuoka.
Lisäksi en ymmärrä kestovaippailijoita: Miten kenestäkään voi olla hauskaa pestä vauvan kakkavaippoja joka päivä? Vielä vähemmän ymmärrän vaipattomuutta.
Itse yritän selviytyä mahdollisimman helpolla vauvan kanssa, enkä mielestäni tee vauvaa kohtaan vääryyttä vaikka syötän purkkiruokia, annan korviketta, käytän kertakäyttövaippoja ja vauva nukkuu omassa huoneessaan.
Nykyään on kauheasti " ekoäitejä" . Sinänsä ihan hyvä, mutta joskus menee yli hilseen. ;)
mami_80:
Lisäksi en ymmärrä kestovaippailijoita: Miten kenestäkään voi olla hauskaa pestä vauvan kakkavaippoja joka päivä? Vielä vähemmän ymmärrän vaipattomuutta.Itse yritän selviytyä mahdollisimman helpolla vauvan kanssa, enkä mielestäni tee vauvaa kohtaan vääryyttä vaikka syötän purkkiruokia, annan korviketta, käytän kertakäyttövaippoja ja vauva nukkuu omassa huoneessaan.
Hauska ketju ;) Miten voi ollakin, että samat asiat aiheuttaa niin erilaiset mielipiteet.
Kertakäyttöterveyssiteet on todella syvältä. Itse saan niistä järkyttävää kutinaa alapäähään. En taas voi ymmärtää, miten kukaan nykyaikaisia imukykyisiä ja pintakuivia kuukautissuojia käyttänyt voi käyttää kertakäyttövaippoja vauvallaan. Ne haisee lisäksi niin järkyttävän pahalle. Onneksi suurin osa tutuistakin käyttää kestoja, ettei tarvitse viedä roskia heti vieraiden lähdettyä. Onneksi on vaippavaihtoehtoja.
Einekset on järkyttävän pahan makuisia. Pitäisi alkaa antaa 6kk täyttäneelle kohta kiinteitä. Maistamani terveelliset vauvan soseet on niin pahan makuisia, että en taatusti aio syöttää niitä vauvalleni. En itsekkään syö eineksiä kuin äärimmäisessä hätätapauksessa. Miksi syöttäisin niitä rakkaalle jälkeläiselleni?
Mä en voi oikeasti ymmärtää äitiyslomalla ja hoitovapaalla olijoita, jotka haluavat mennä aina siitä mistä aita on matalin. Ihmettelen aina, että mitä niin tärkeää tekemistä heillä mahtaa olla, että
1) imetys veisi liikaa aikaa
2) soseita ei kerkeäisi valmistaa itse
3) kestovaippojen peseminen veisi liikaa aikaa
Kauniiden ja rohkeiden katsominen?
Jo ajatus siitä, että vauva nukkuisi omassa huoneessaan puistattaa.
Se, että kirjoittaja voi todeta:
Itse yritän selviytyä mahdollisimman helpolla vauvan kanssa, enkä mielestäni tee vauvaa kohtaan vääryyttä annan korviketta
Vetää jo täysin sanattomaksi.
Jos koko maailma käyttäytyisi kuin mami_80, olisi ympäristön tila vielä huomattavasti nykyistä huonompi.
Tekisi mieli sanoa viisaampia lainaten: " Tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia!" Alkuperäinen kirjoittaja tosin lienee samaa mieltä allekirjoittaneesta ;)
Tää olikin tosi hyvä avaus, muistetaan vaan, että ei vedetä herneitä nenuun, sillä niin monta on mielipidettä ja toimintatapaa kun on äitejäkin :)
Itse henk. kohtaisesti en tajua äitejä, jotka eivät anna rokottaa lapsiaan. Onneksi kyse on vain muutamista " vapaamatkustajista" jotka pysyvät terveinä muiden rokotettujen keskellä.
olen myös huomannut melkoista tyhmyyttä tällä palstalla...siis omasta mielestäni ;-)
Ensinnäkin odotuspuolella, jolla taas tämän kolmannen raskauden myötä vierailen, on vakioita:
- APUA, maistoin vahingossa feta-juustoa!
- Pitkääkö viinirypäleet, paprikat ja tomaatit kuoria?
- Uskallanko mennä kyläpaikkaan, jossa on kissa?
- Miksei vauva synny viikolla 36, 37, 38, 39 vaan yliajalla? (Aivan kuin la olisi lapsen vihoviimeinen syntymäpäivä ja ylimeno olisi epänormaalia. Huom. normaali synnytyskk on vko 38-42!)
Vauva-puolella vakiona on jo tämä muidenkin mainitsemat:
- Vauva itkee nälkäänsä ja annan sille velliä. Olen antanut muillekin lapsilleni ja terveitä ovat. Ja onhan sitä annettu meillekin 70-luvulla.
Myös muita hittejä on:
- Mitä laitatte vauvalle päälle, kun ulkona on sellainen ja sellainen sää
- Mistä tiedän, onko vauvallani kuumetta?
Myöskään en aina ymmärrä niitä, jotka matkustavat vauvan ja jopa taaperon kanssa takapenkillä vain viihdyttääkseen lasta matkojen ajan. sitten ei äiti uskalla lähteä yksin ikinä minnekään, jos vauva vaikka alkaakin itkemään seuran puutteessa.
En minäkään ymmärrä kestoilijoita, jotka kantavat vauvan kakat laukussa kotiin pestäviksi ja väittävät, että vaipat peseytyy ihan siinä muiden pyykkien ohella eikä teetä työtä.
Enkä myöskään taaperoimettäjiä, jotka antavat omaa maitoa vaikka lapsi joisi jo lehmänmaitoakin. Mullakin on lähipiirissä tällainen yli 2-vuotiasta imettävä, joka samalla ihmettelee, kun poika ei suostu oikein mitään tavallista syömään. Samalla poika käy kerran puolessa tunnissa imaisemassa äitin tissistä vähän sokerivettä, ettei nälkä vaan yllätäkään.
Ja onhan se ihanaa kuunnella ekaa lastaan odottavien suunnitelmia, että " meillä ainakin niin ja meillä ei ainakaan näin" , ja sitten huomata vauvan synnyttyä, että yllättäin sitä tietyissä asioissa antaa periksi, jotta homman saisi sujumaan helpommin ja kaikki omat ajatukset eivät ihan toimikaan. Kokemus koulii, mutta miten sitä kaikkea voisi etukäteen tietääkään.
On se ihana olla tällainen besserwisser ;-)
Ensinnäkään mä en ymmärrä niitä, jotka jonkun " tyhmän" kysymyksen luettuaan heti kommentoi, miksi tuollaistakin kysellään
:-D. Koska mun mielestä tää onkin vähän myös tyhmien kysymysten palsta, semmoista virtuaalista hölynpöly-jutustelua, ja olen itsekin joskus kysynyt mm. " mitä puen vauvan päälle" , vaikka tietysti meidän toiminta nyt ei ollut siitä vastauksesta kiinni.
Sitten vaikka TUTISTA:
- en tajua niitä jotka itse imee vauvan tutin puhtaaksi sen pudottua (ällöä, bakteeri ja kariesriskit)
- enkä niitä jotka ei anna lapselle tuttia ollenkaan, ei se niin paha asia ole ja kyllä siitä vierottuu aikanaan, helpottaa lastenhoitoa. Jos ei vauva huoli tuttia niin yleensä oppivat kun tarpeeksi työntää ja tyrkyttää :-D.
- enkä tajua toisaalta tajua niitä jotka antaa lapsen syödä tuttia vielä 4-vuotiaanakin! (tuttavapiirissä on...)
Enkä tajua niitä jotka kummastelee, jos vaan täysimettää pientä vauvaa (tyyliin " voiko rintamaidolla tosiaan kasvaa noin paljon" á la anoppi).
Mäkään en tajua KESTOVAIPPAILIJOITA (itse olen kokeillut esikoisen kanssa joten tiedän!). Tai ainakaan sitä vouhotusta mitä aiheesta pidetään. Eli kertavaippailijoita ei saisi tuomita!
Enkä tajua niitä jotka ei ymmärrä, että kaikki ei kaipaa hirveästi ulos tuulettumaan heti vauvan saatuaan, vaan haluavat olla vaan kotona perheen kanssa.
Mutta en tajua kyllä niitäkään jotka heti tuomitsee esim. jos ottaa muutaman lasillisen viiniä. (Ja vieläpä imettää!)
Toisaalta nekin ärsyttää jotka kummastelee, jos jostain syystä vauvan äiti haluaakin kieltäytyä alkoholista!
että ovako Nestle ja muut vauvanruokatehtailijat TODELLA saaneet jonkun aivopestyä kuvittelemaan, että ns. vauvapuurot olvat tarpeellisia tai edes toivottavia vauvan ruokavaliossa!!! :D Todellinen ihmetyksenaihe minulle!
Kyllä kaurapuuro tai mikä tahansa muu täysjyväpuuro (meillä yleensä myös luomuhiutaleista valmistettuna) on kaikin puolin parempi kuin nuo lehmänmaidosta tehdyt, sokeroidut, etukäteen kypsytetyt ja sitten kuuakausikaupalla paketissa säilötyt valmiit jauhopuurot. Siis nuo vauvapuurothan on tarkoitettu (päivittäiseen käyttöön) lähinnä niille uusavuttomille vanhemmille, jotka eivät viitsi oikeaa puuroa keittää.
En tiedä ketään, joka pitäisi einespuuroja parempana kuin itsekeitettyä ja jättäisi ne ostamatta vain rahan vuoksi...
" Aikuistenpuuro" :D :D :D
MFF:
Vaikka raskaana ollessa vain raivostutti, luin nyt maha kippurassa " Apua, maistoin fetajuustoa" -listaa.
Mäkään en kaikkist parhaiten asioista tietävänä tajua, että eikö muutoin terveellä järjellä varustetut äidit osaa olla kriittisiä edes vauvanruokateollisuuden edessä? (Neuvolan minä ymmärrän. Siellä jollain voi olla luutuneita ja vanhentuneita käsityksiä, mutta ovat kuitenkin puolueettomia ammattilaisia.) Siis se jos vauvanruokapurkissa lukee 3-6 kk, niin pitäisi heti siirtyä soseisiin tai jos joku Nestle, maailman suurin vauvanruoan valmistaja, lähettää lehtisen, jossa puolueettomaan muotoon on puettu vaatimus vellin käytöstä.
olen selvästi huomannut kolme " kiihkoiluun" johtavaa aihetta.
Täysimetys, kestovaippailu, kiinteät.
En ymmärrä miten joku ihminen voi kerta kaikkiaan olla niin pikkumainen, että jaksaa kiihkoilla näistä asioista kerrasta toiseen. Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu saati millä ihmeellä joku katsoo oikeutetuksi saarnata toisille ja arvostella muita näistä asioista. Eikös se nyt ole yks ja aivan sama, miten joku toinen on lastenhoitonsa järjestänyt? Jos joku ei anna muuta kuin maitoa ennen 6kk ja vieläpä käyttää kestovaippoja ja taaperoimettää, niin tuskin sen kirkkaampaa kruunua itselleen saa. Tai ilmeisesti omasta mielestään saa...
Olenpa kerran lukenut kysymyksen tyyliin: " jos annan lypsettyä maitoa vauvalle pullosta, olenko enää täysimettäjä?" Siis haloo!?! Ja jos joku kysyy esim. kiinteistä, niin heti on joku valistamassa, että ei saa vielä antaa. Ja sitten suosituksista paasataan ainoana oikeana vaihtoehtona edes tietämättä koko tilannetta toisen henkilön suhteen. Ja sitä en ymmärrä, että miksi esim. korvikkeen antamiseen tulisi olla joku oikeutus näiden " aktivistien" mielestä. Ja oikeutus nimenomaa heiltä... Se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella. Toivottavasti elämä pysäyttäisi jotenkin nämä yliaktiiviset laittamaan elämänsä arvot ihan oikeasti tärkeysjärjestykseen.
En jaksais itse, minulla on tärkeämpääkin tekemistä ja liian monta liian nuorena menetettyä ystävää.
Olipas kiva avautua, toivottavasti kukaan ei ottanut henkilökohtaisesti. :)
Mun mielestä nimenomaan tämä on keskustelupalsta ja kiihkoilut yms. ovat sallittuja. Jos ei niitä kestä, niin kannattaa vältellä näitä palstoja.
Ja jos tänne tulee kysymään esim. kiinteiden aloittamisesta 2 kk vanhalle, niin pitäisikö sitten vastata vaan, että juu aloita vaan???Mitä keskustelua ja mielipiteidenvaihtoa se olisi???
Miksi pitää aina olla samaa mieltä tai muuten heti leimataan kiihkoilijaksi. Niin kauan kuin täältä kysyy jotain neuvoa tai kommenttia asiaan, niin se ei ole oma asia enää. Silloin pitää kestää myös muiden mielipiteet.
Hyvä pointti, olen suurin piirtein samaa mieltä!
Omituisia ovat myös ne jotka pesevät vauvojensa vaatteet erikseen.
Ja ne, jotka keittävät kaiken mahdollisen (siis tutit + pullot + ...) vaikka vauva jo konttailee lattialla ja saa sieltä varmasti kaikenlaista suuhunsa.
tiia