Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

minä normaali, muut äidit outoja : D

17.05.2006 |

Olen huomannut itsessäni sellaisen piirteen, että taidan olla hieman besser-wisser : D

Tuntuu näitä palstoja lukiessa ja muiden äitien juttuja seuraillessa joskus, että miten voi olla outoja mielipiteitä ja aukkoja tiedoissa ts. kaikki muut on tyhmiä ja väärässä.

No ei vaan, kenessäkään ei ole " vikaa" , täytyy katsoa peiliin. Siis tämä juttu lähtee siitä mitä itse pitää outona muiden äitien juttuina. Mun mielestä esim:

-En tajua miks jotkut pitää vauvojen puuroja TOSI kalliina ja sen takia antavat aikuisten puuroa heti. Siis onko kaikki ihan oikeesti TOSI köyhiä, missä kaikki keskituloiset tavikset joilla varaa normaaliruokaan?

-Miks sitä velliä pitää olla antamassa 2 kk ikäisille nälkää? Miten ois korvike. En jotenkin jaksa uskoa, että kukaan 2 kk ikäinen voi olla niin nälkäinen, ettei lisämaito riitä, vai voiko?

-Ihme hinku alkaa tehdä vatsalihasliikkeitä mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Joo, ihan kuin siinä ois ratkaisu liikakiloihin. Miten ois laihutus ja antaa ajan kulua. Hieman armoa itseä kohtaan.

-Taapero imetystä en tajua alkuunkaan. Meillä tuttvapiirissä yksi tapaus ja aina mua jaksaa hämmästyttää, kun likka leikin lomassa käy ottaan huikkaa tissistä. Itse juoksee kaivaan tissiä äidin paidan alta.

Tässä joitakin juttuja, jotka mua ihmetyttää, mutta korrektisti olen hiljaa. Kunhan näin itsekseni olen ihmetellyt.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut sekä täällä että IRL ovat sitä mieltä, että täysimettäjät tai kestoilijat tai liinailijat tai neuvoltan ohjeita seuraavat ovat fanaattisia. Siis tarkoitan nyt sitä, että näihin fanaattisuusväitteisiin törmää, vaikkei taatusti kukaan keskustelussa olisi tuputtanut tätä tapaa muille.

Ja miksi joku idiootti ylipäätään tuputtaa omaa tapaansa muille. Neuvoa voi, mutta ei tarvitse tuomita muiden tapaa.

Miksi en voi koskaan sanoa, että " mä imetän, koska se sujuu" tai " en ymmärrä, miksi mun pitäisi käyttää korviketta, kun me ei sitä tarvita." Siinähän vain kerrotaan, että vastaajalla ei ole tarvetta korvikkeelle, mutta ei tuputeta tätä ratkaisuna muiden ongelmiin.

(Nämä siis vastauksena kyselyyn " miksi imetät vielä? Mikset voi antaa korviketta?" Vastaus kai aiheuttaa pistoksen JOIDENKIN ätien mielessä ja sitten heillä muka on OIKEUS ilkeillä. Ja pa***t sanon minä, en tosin päin naamaa... (Ei siis kaikki korviketta käyttävät tee niin, vaan jotkut.))

En ole koskaan liinaillut tai kestoillut, mutta en kyllä tajua, miten moinen toiminta voi niin kamalasti ärsyttää muita??? Eihän se keneltäkään ole pois?!!

Ylipäätään rasittavaa, kuinka joidenkin mielestä kaikki, jotka tekevät mitä tahansa eri lailla kuin he itse, ovat väärässä tai jopa ilkeyttään tekevät eri tavalla. Huhuuhuhuhh!

Tekipä hyvää vähän pauhata... taisi tulla sekavaa tekstiä..

Vierailija
62/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetteko muuten raskausaikana ja vauvan kanssa junan tupakkavaunun läpi vai kierrättekö ulkokautta??

[/quote]

Tämä oli paras. En kyllä osaa vastata sillä en ole kulkenut junalla ainakaan kahteen vuoteen. Täytyykin ihan pohtia asiaa.;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on jos nukuttaa vauvaa omassa huoneessaan? Ei kai ole kuitenkaan tarkoitus vauvaa sinne lukita ja olla hoitamatta? Meillä poika näet alkoi nukkumaan 2 kk ikäisenä omassa huoneessaan ja imetin kyllä vielä öisinkin siihen kunnes poika oli 7 kk ja vieläkin käyn välillä öisin tuttia laittamassa (poika 10 kk).

Vierailija
64/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksestä ihan ekaks!

Meidän tyttö ei luonnostaan osannut rinnasta imemisen taitoa! Kätilö sano synnytyssalissa tytön ollessa rinnalla, et koita imettää ja yritti itsekin pari sekuntia rintaa suuhun, mutta ei onnistunut. Sit kun mies ja kätilö oli pukenu vauvan (itse makasin vielä sängyssä paikkailtavana) niin huomasin kun kätilö syöttää pullosta maitoa! Multa ei mitään kysytty. Tiedossa oli, että vauva menee pienen koonsa takia vastasyntyneiden tarkkailuosastolle, joten ajatteli varmaan, että lisämaitoa on PAKKO antaa.

Seuraavana päivänä sain tytön mun luokse osastolle ja yritin imetystä, mutta tuloksetta. Pyysin hoitajaa avuks joka max. 30sekuntia yritti avittaa nänniä vauvan suuhun ja käski mun jatkaa, mut jos ei onnistu niin pullosta vaan. No huutohan siitä tuli ja hain pullon.

Kolmantena päivänä alko pumppailu tuottaa tulosta ja syötin omaa maitoa pullosta. Oltiin viikko sairaalassa ja tasan 3 kertaa hoitaja (tai kätilö) yritti hetken auttaa imetyksen kanssa, mut ei onnistunu ja sit pumppasin =( Kiva kuitenkin, että sai edes pullosta OMAA rintamaitoa.

Kuukauden pumppailin ja sit ku huomasin, et en meinaa pysyä samassa tahdissa miten vauvan ruokahalu kasvoi niin soitin neuvolaan josko siellä voisivat kädestäpitäen näyttää, mut terkka sano, et heille se kuuluis mut ei yksinkertaisesti ole aikaa! Sanoi tyyliin, että ei se maailman loppu ole jos et pysty imettää ja anna vaan korviketta hyvällä omalla tunnolla. Yritin samana päivänä vielä imetystukipuhelimeenkin soittaa, mutta oli varattua ja sit mä LUOVUTIN!!!

Eli ekan kuukauden sai melkein pelkästään ämmää (niinkuin jotkut täällä puhuu=) ja tokan kuukauden osittain ämmää ja osittain korviketta. Ja sit lopetin pumppaamisen ku alko olee niin raskasta ja nyt kolmen kuukauden ikään mennessä on viimeisen kuukauden saanut pelkästään korviketta.

Eli YRITIN ja HALUSIN imettää, mutta kaikki meni mökään vaikka maitoa olis tullut! Rintakumillakin yritin mut ei onnistunut silläkään.

Tulipas taas paha mieli kun ajattelen asiaa, mut ei sille voi nyt enää mitään. Pakko vaan pullorumballa jatkaa, että saa toinen ruokaa syödäkseen ja hyvin näyttää onneksi maistuvan =)

Eipä oo kukaan ikinä missään tullut kommentoimaan varsinkaan pahalla mun pulloruokintaa vaikka ei ole tiennytkään mikä tilanne siihen pulloruokintaan on johtanut! Onneksi niin koska pahoittaisin kyllä mieleni jos joku sanois suoraan et imettäminen olis paras vaihtoehto!...ihan ku en tietäis! =(

En edes tiennyt, että jotkut tekee siitä näin ison asian! Vai onko se vaan täällä netissä? Miksi puuttua toisen ihmisen ratkaisuihin kun ei tosiaan voi tietää miksi hän on tämän tavan valinnut ja vielä kun se ei välttämättä ole ollut se mitä kyseinen henkilö olisi HALUNNUT vaan tilanteen pakosta näin.

Kestovaipoista; Mä olen laiska ja musta ei olis siihen. Hattua nostan teille ketkä jaksatte.

Vatsalihaksista; Synnytyksestä yli 3kk enkä ole vieläkään vaivautunut... täytyis kyllä pikkuhiljaa. En paheksu jos joku ei tee olleskaa, en mäkää oo oikeestaan ikinä niitä treenannu ennen raskauttakaan.

Kiinteistä; Himottais jo antaa kun tyttö 3kk 1,5vko mutta en viitsi " ilmeen näkemisen" takia niinkun joku sanoi, mutta maltan mieleni ja en vielä kuitenkaan anna kun hyvin korvikkeella kasvaa.

Mä oon kai tällanen keskitien tallaaja, et en jaksa ottaa stressiä jos joku muu tekee asiat toisin kuin mä! Kuuntelen ja katselen vaan mielenkiinnolla " ai ton asian VOISI tehdä noinkin" ja mietin oisko se kätevämpi ja jos ei niin jatkan omalla tavalla sen kummemmin toisen tapaa väheksymättä. Melkeinpä asiassa kuin asiassa. Omissa asioissa on jo sen verran tekemistä, et en enää muiden asioilla ja tekemisillä jaksa stressaa. Eiköhän jokainen äiti ole paras äiti omalle lapselleen =)

Vierailija
65/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edellä kulkeva polttaa tupakkaa ja minä kärryjen kanssa kuljen perässä, otan poikkeuksetta hillittömän spurtin ja ohitan tupakoivan henkiön sekä ohimennessäni mulkaisen julmasti sauhuttelijaa.

Vierailija
66/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää (ja olen paaaaljon parempi, tai ainakin fiksumpi kuin) vanhemmat, jotka:

- valittavat, etteivät saa ikinä nukkua öitään, vauva on pulloruokinnassa ja heillä on puoliso joka asuu samassa taloudessa. Herrajestas, jakakaa niitä öitä! Ei sen toisen pyhä palkkatyö ole niin pyhää etteikö hän voisi pari kertaa viikossa valvoa vauvan kanssa.

- kysyvät, koska joku on ollut ekaa kertaa vauvan luota yhden illan poissa ja käy ilmi, että heidän vauvansa on kohta vuotias eikä ole koskaan ollut kenenkään muun (edes mahdollisen isän) hoidossa kokonaista iltaa. Ihmettelen kyllä sellaisia isiäkin, jotka tähän suostuvat..

- imettävät ja ovat sitä mieltä, että kaikkien muidenkin pitäisi, koska kun hekin kerran pystyivät niin sen on pakko olla helppoa tai ainakin mahdollista.

- eivät imetä ja haukkuvat taaperoimettäjiä/9kk asti täysimettäjiä

- vastaavat ketjuun, jossa kysytään kuinka saada vauva juomaan pullosta / syömään kiinteitä / hyväksymään tutin / nukkumaan omassa sängyssä, että " Oletko nyt aivan varma, että haluat tehdä tämän ratkaisun? Se ei tutkimusten mukaan kyllä ole vauvallesi tässä vaiheessa hyväksi ja itse tein niin vasta lapsen ollessa 24 v."

- itseni kaltaiset besserwisserit, jotka kokevat olevansa niiiin paljon parempia kuin muut, koska heillä on yksi lapsi joka nukkuu päiväunia 3h/vrk ja he ovat lukeneet kaikki mahdolliset kirjat alkaen Bruno Bettelheimista aina dr Searsiin asti ja seuranneet tätä palstaa ikuisesti ja monta tuntia päivässä, ja siksi he tietävät ja osaavat kaiken kasvatuksesta paljon paremmin kuin ne vanhemmat, joilla on 5 lasta eikä koskaan aikaa lukea ainuttakaan lapsenhoito-opasta.. ;)

Vierailija
67/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiih... Kyllä meitä on moneen junaan... Ihan on kaikkien oma asia kuin lapsesa/ittesä hoitaapi.

MuttaMutta, Pakkohan se on purnutukseen omakin valivali-asia luoda, ja se on nämä vauvojen aurinkolasit.. änpöpöliivipyl... Meinaako äiteet herrajjumala sentään grillata vauvan herkän ihon auringossa jos kert lasejakin tarttee? Aurinkovoiteitahan ei siis voi niin pienillä käyttää. Jonoon vaan menalooma-osastolle niikö?

Heh jahik. Olipa kiva lukea muuten koko ketju läpi. hassuja ihmisiä.

Vierailija
68/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tää menee kyllä tohon raskausaikaan:

- ollaan rv 3+4 ja jo housut puristaa ja mammahousut kehiin(haloo)

- rv 15 aletaan miettiä millonkahan se vauva syntyis

- rv 31 ollaan jo huolissaan ku vauva ei ole jo syntynyt

- pikkunen nipistys laittaa soittoringin pystyyn ja kysessä olikin vain pieru

- synnytys suunnitellaan excel-taulukkoon ja maailma kaatuu kun vauva haluaakin syntyä spontaanisti

- vauhkotaan kaikesta: näin kaupassa täysmaitoo;sainko listerian??

Raskaus ei ole sairaus, paitsi kun tulee diabetes, veritulppa, epilepsia, migreeni ja monta muuta. eli raskaus on sairaus oikeestaan tai sillon saa sairastaa ja valittaa niin että seinät repee ;)))) tähän yhtynee aika moni...ja vaikkei kolottas nii ukollehan aina voi sanoo et kolottaa!!

Ja kaikki me vauhkoillessamme unohdamme kuinka ihanan vauvan olemme saaneet lahjaksi, vaalikaamme sitä lahjaa suurella rakkaudella, syötetään pullosta tai tissistä, kunhan muistetaan syöttää. Annetaan vauvan pissiä kesto- tai kertisvaippaan, kunhan jotain tuketta on housuissa. Annetaan vauvojen keikkua liinoissa, repuissa, vaunuissa tai sylissä. Annetaan vauvojen olla vauvoja ilman muskareita, jumppia ja muita aktiviteetteja, vauvahan alussa tarvitsee vain oman äidin, sitä kun on aika vaikea korvata millään. Sitten myöhemmin tulee isin vuoro.

Minä muistan joka ikinen ilta kiittää(hirveistä raskauksista ja synnytyksistä huolimatta) ihanista lapsistani, jotka ovat minulle tärkeintä ja ihaninta maailmassa!!!!!!!

Nauttikaa mammat vauvoistanne nyt, he ovat vain meillä lainassa!!!

Kuumetta ja ihanat tytöt

Vierailija
69/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mä en voi oikeasti ymmärtää äitiyslomalla ja hoitovapaalla olijoita, jotka haluavat mennä aina siitä mistä aita on matalin. Ihmettelen aina, että mitä niin tärkeää tekemistä heillä mahtaa olla, että

1) imetys veisi liikaa aikaa

2) soseita ei kerkeäisi valmistaa itse

3) kestovaippojen peseminen veisi liikaa aikaa

Kauniiden ja rohkeiden katsominen?"

Mä en taas ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos menee siitä mistä aita on matalin??? Ja mitäkö tekemistä? Yrittäjän vaimona, joka hoitaa yrityksen kaikki juoksevat asiat, (jotka juoksevat ja kerääntyvät, vaikka kuinka olisi lain mukaan oikeus pitää äitiyslomaa) kyllä joka ikinen liikenevä hetki (=vauvan nukkumishetket) kuluu TÖIHIN. Ja ei, mies ei voi hoitaa niitä, koska sekin tekee niitä yrityksen varsinaisia TÖITÄ KLO 6-18 (hyvänä päivänä). Ja pojan hereillä ollessa ei kyllä voi tehdä yhtään mitään muuta kuin vahtia sitä (tervetuloa kokeilemaan). Lisäksi käyn (paha ihminen!) " omassa jutussani" iltaisin elikkä hoitamassa hevosvarsamme tallilla. Että kyllä sitä tekemistä riittää.

Sitäpä ihmettelenkin monesti täällä, että eikö kellään muulla ole mitään muuta elämää kuin lapset/koti???

Ja sitten ärsyttää, kun minun pitää aina provosoitua näistä viesteistä ja kirjoittaa tänne ;).

tuiskuneiti79 + poika 8,5 kk

ps. imetin 6kk, soseet tulee kaupan purkeista, purkit menee suoraan roskiin ja en ikinä koskisi kestovaippoihin

Vierailija
70/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... aloitetaanpa vaikka puurosta. Mielestäni ihan sama antaako valmista kaupan kallista lastenpuuroa vai ihan tavallista kaura tai jotain muuta tavallsita puuroa. Itse en ikinä ole kummallekaan lapselle valmiita kaupan puuroja tai puurojauheita antanut... näin maalaisjärellä... ne molemmat on viljaa ja niissä kaupan puuroissa vaan makua mukana. Samaan lopputuloskeen pääsee vaikkapa lisäämällä hedelmä/marja sosetta puuron joukkoon. Siispä... vaikkei itsekkään ole tullut laadusta tingittyä varsinkaan kun kyse lapsista, on kutenkin mielestäni turhaa maksaa maltaita jostain puurosta... tää on siis minun mielipide...

muutoinkin noista valmisruuista... meillä syödään sekä kaupan, että itsetekemiä kasvissoseita. Marja ja hedelmä soseet ostan kaikki valmiina.

Kestovaipoista taasen olen sitä mieltä, että mikäs siinä jos esim. lapselle ei sovi mitkään kertakäyttöiset vaipat... pakko se sillon on kakkaisia ja pissisiä riepuja ruveta mukanaan kulettelemaan. Mutta itse en kyllä ikimaailmassa rupeaisi kestovaippailijaksi, koska siihen ei onneksi tarvetta ole ollut ja kummallekkin meidän lapsista sopinut kaikki kertakäyttöiset vaipat.

Imetyksestä vielä. Itse imetin esikoista 10kk ja kakkonen nyt 7kk ja imetän edelleen. Ihan ok se max. vuoden ikään imettäminen, mutta sitten mielestäni alkaa olla aika inhottavaa katsottavaa kun iso lapsi on tissillä. Itse olin päättänyt, etten kävelevää lasta imetä... ja kun siitä nyt ravinnollista hyötyä ei enää ole niin herää kysymys että miksi imettää lasta niin isona?!?!?

Vierailija
71/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

K@tju:

Imetyksestä vielä. Itse imetin esikoista 10kk ja kakkonen nyt 7kk ja imetän edelleen. Ihan ok se max. vuoden ikään imettäminen, mutta sitten mielestäni alkaa olla aika inhottavaa katsottavaa kun iso lapsi on tissillä. Itse olin päättänyt, etten kävelevää lasta imetä... ja kun siitä nyt ravinnollista hyötyä ei enää ole niin herää kysymys että miksi imettää lasta niin isona?!?!?

***Ihan samat syyt kuin imettää pienempää lasta :). Onhan ihmisenmaito räätälöity ihmislapselle parhaiten sopivaksi. Lisäksi tutkimuksin on todistettu, että mitä pidempään imetetty sen älykkäämpi ihminen ;). Tässä muutama linkkin englanniksi kylläkin, suomeksi ei taida olla mitään.

http://www.intelihealth.com/IH/ihtIH/WSIHW000/333/343/349843.html

http://www.drjaygordon.com/alezav16/default2.asp?tree=602

http://www.scienceagogo.com/news/20020225014449data_trunc_sys.shtm

Ja nyt varmasti tulee mätiä tomaatteja niskaan ;D

l

Vierailija
72/118 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä kun joku nukuttaa lähes 2v. lapsensa maitopullolla, antaa maitoa myös yöllä 1-3 kertaa jos lapsi herää.

Sitten ihmettelee seuraavia juttuja:

-Miksi lapsi ei nuku öitään heräämättä

-Miksi ei suostu syömään aamupuuroa (syöttää väkisin)

-Miksi lapsi painaa huomattavasti enemmän kuin ikätoverinsa

Minusta toisaalta tuntuu että jokainen kasvattakoot lapsensa juuri niin kuin parhaaksi näkee mutta ei sitten saisi ihmetellä " Miksi tässä nyt näin kävi?" ...

Vierailija
73/118 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- KEITÄN PULLOT, koska meillä tulee niitä päivässä niin paljon. Yksin kertaisesti olen todennut sen olevan kaikista helpointa.

-KÄYTÄN KERTAKÄYTTÖVAIPPOJA, koska en mitenkään jaksaisi kestovaippojen pesemisrumbaa.

-EN ANNA VALMISPUUROJA, koska ovat mielestäni niin kalliita ja molemmat lapseni ovat alusta asti pitäneet ihan tavallisesta kaurapuurosta. En myöskään syötä kaupan lihasoseita, kuin pakosta. Teen ruoat itse (paitsi hedelmäsoseet). Näin säästän paljon ja minusta ne kaupan valmisruoat maistuvat kamalilta. Olemme hyvä tuloisia, joten varaa kyllä olisi ostaa, mutta minusta se on turhaa rahan haaskausta.

- Yksinkertaisesti EN KESTÄ IMETYSVOUHOTTAJIA!! Jokaisella on varmaan syynsä, jos ei imetä lasta tai pysty täysimetykseen.

- PESEN VAUVAN VAATTEET ERIKSEEN, koska vauvan on atoopikko. Jos olisi normaali iho pesisin muun perheen pyykin kanssa.

=)

Vierailija
74/118 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuiskuneiti79: olen kanssasi samaa mieltä siitä, etten voi ymmärtää äitejä, joiden elämään ei mahdu muu kuin perhe ja koti. Voiko sellaisia äitejä olla jotka eivät ihan rehellisesti kaipaa omaa aikaa koskaan?

Monesti äidit heittääntyvät marttyyreiksi ja ovat aina kotona lasten kanssa ja miehet saavat mennä miten haluavat. Ei siinä mitään jos noin on onnellinen, mutta turha sitten valittaa kun ei koskaan minnekkään pääse. Se pääseminen on ihan itsestä kiinni.

Vierailija
75/118 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Miksi ihmeessä joku tietentahtoen lopettaa imetyksen ennen vuoden ikää? Sen ymmärrän, jos imetys ei syystä tai toisesta onnistu. Mutta jos onnistuu, miksi ihmeessä lopettaa se ehdointahdoin?

- Miksi ei saa imettää rauhassa? Siis yli puolivuotiaan imettäjältä kysytään usein:" Vieläkö imetät? Miksi ihmeessä?" Ja kun siihen vastaa, että se on helpointa ja parasta lapselleni, saa mulkaisun ja toteamisen:" Ei mulla maito riittänyt, ei saa syyllistää." Täh?

- Miksi ihmeessä pitää aloittaa kiinteät tosi aikaisin, että " yöt paranis" . Jos vauva on huono nukkuja, ei ne yöt yleensä siitä miksikään muutu. Nimim. kokemusta kolmen lapsen voimalla.

- Miksi on varaa kalliisiin autoihin, mutta ei turvaistuimiin? Kakkosautoon kelpaa usein melkein mikä tahansa lohjake. Ja sillä kakkosautolla kulkee lapsi melkein yhtä paljon kuin ykkösautolla. Ja sitä en ymmärrä lainkaan, miksi joku antaa lapsensa olla autossa ilman minkäänlaista turvaistuinta.

- Miksi minun pitäisi lähteä firman kesäjuhliin/pikkujouluihin/keilailtaan tyttöjen baari-iltaan vetämään pääni täyteen, kun minua ei kerran huvita. Vuosi on aikuiselle lyhyt aika, vauvalle pitkä. Jos voin antaa lapselleni perusturvallisuuden tunteen sinä aikana, niin miksen sitä tekisi. Varsinkin kun omaksi ajaksi minulle riittää lenkki ja kerran kuussa yksin shoppailu.

- Miksei vauvaa voi pitää sylissä juuri niin paljon kuin hän tarvii/haluaa. Kyllä ne sylivauvatkin itsenäistyy joskus. Eihän alla vuosikkaan tarvikaan olla " itsenäinen" .

-

Vierailija
76/118 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mikä hinku joillakin äideillä on pukea vauvansa pikkuaikuisiksi? Farkkutakki on siinä rajoilla (tai no: EI ole), mutta poikavauvan juhla-asuna rusetti ja liivi jo paksua. (Aurinkolasit kuuluvat samaan kastiin, mutta niillä on selkeä funktio, jonka nyt keväällä tajuan.)

- minustakin tissiä imevissä taaperoissa on jotain pervoa, mutta en kyllä missään nimessä lähtisi sitä tuomitsemaan, varsinkin kun kyllähän me kaikki VALISTUNEET äidit tiedämme edut...

- tämä koskee kyllä enemmän muita kuin äitejä, mutta ärsyttää jotkut, joiden mielestä mitään hyvää ei saisi lapselleen tehdä: " kyllä näkee että tuo vauva on sylivauva" , " ei kannata nukkua lapsen vieressä, kun se sitten tottuu siihen eikä saa enää nukuttua öitään" jne.

TYHMIN ÄITI on Anna Wallgren, jonka mielestä on väärin vauvaa kohtaan, jos sitä kannetaan muuta kuin paikasta aa paikkaan bee. " kohtuun ei ole enää palaamista, ja lapsi itsekin tietään tämän." No voi herran pieksut! Että voiko lapselleen antaa liikaa hellyyttä, vai?

- äidit, jotka tässä ketjussa naureskelevat vastasyntyneiden epävarmoille äideille, vaikka ovat vastikään itsekin olleet sellaisia (tai ainakin joskus).

Vierailija
77/118 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin jos ihan järjellä miettii niin kumpikohan on vaarallisempaa: että kokouksessa on niin unenpöpperössä että paperit putoaa vai että kotona on niin unenpöpperössä että vauva putoaa :-) (Kun iso osa nyt kuitenkaan ei työssään ole erityisen vastuullisessa tai vaarallisessa hommassa). Joten vois sen äidinkin antaa joskus edes nukkua.

zel:

- valittavat, etteivät saa ikinä nukkua öitään, vauva on pulloruokinnassa ja heillä on puoliso joka asuu samassa taloudessa. Herrajestas, jakakaa niitä öitä! Ei sen toisen pyhä palkkatyö ole niin pyhää etteikö hän voisi pari kertaa viikossa valvoa vauvan kanssa.

Itse en tajua miksi iltapuuhien on pakko olla niin monimutkaisia. Meidän lapset syövät iltapalan, käyvät pesulla, laittavat yöpuvun, peitellään sänkyihin ja toivotetaan hyvät yöt. Sitten käyvät kiltisti nukkumaan. Kuitenkin esimerkiksi äitini on sitä mieltä että lapsille PITÄÄ lukea iltasatuja tai laulaa unilauluja. Sitten pitäisi suunnilleen istua sängynlaidalla kunnes lapsi on unessa.

Miksi raskaustesti pitää tehdä viikon etuajassa ja sitten kysellä onko siinä ja siinä testissä viivan paikkaa?

Miksi tutille on pakko erityisesti opettaa jos oma vauva ei sitä luonnostaan huoli?

Miksi korvike, johon on lisätty teelusikallinen ravintoköyhää maissijauhoa onkin yhtäkkiä niin autuaaksitekevä että sitä pitää syöttää jo kaksikuiselle? (siis velliä)

Miksi on niin tärkeää oppia äkkiä kuivaksi vaikka se tarkoittaisi puolen tunnin välein potalla istuttamista kaiken muun toiminnan kustannuksella?

Ylipäätänsä, miksi kaikessa on niin kova kiire? Heti syntymästä pitäisi nukkua yöt, syödä kiinteitä, olla kuiva, puhua ja kävellä. Miksi vauvat ei saa vaan olla vauvoja?

Vierailija
78/118 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärsin että täällä sais avautua ja ihmetellä muiden lapsiperheiden menoa. noh,

Miksi vanhoja lastenvaunuja ei voi käyttää vaan pitää ostaa 700¿ uuden nykymuodin mukaiset vaunut? Onko häpeällistä kävellä muutaman vuoden vanhoilla hyväkuntoisilla vaunuilla joiden kuosi on mennyt muodista? Kärsiikö lapsi siitä, saako se traumoja kun äiti ei ollut muotitietoinen ja ostanut hienoja vaunuja? ...haloo..

Ja et miksi vanhoja lastenvaatteita ei voi käyttää vaan pitää ostaa nekin uusina, kaikki? Eihän yhdellä vauvalla olleet vaatteet montaa käyttökertaa saa ja näin ollen ovat kuin uusia..

ei voi kun ihmetellä...mut kukin tavallaan...kait..

tässäpä mun avautuminen. Hyviä kommentteja monilta ja paljon niitäkin asioita mitä itse ihmettelen. Peukkuja!

Vierailija
79/118 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne äidit jotka eivät röyhtäytä vauvaansa.

Sitten luulevat vauvan itkevän nälkää ja antavat lisämaitoa/velliä jonka jälkeen vauva itkee kahta kauheammin!

Alle puolivuotiaan munuaiset ja maksa eivät kykene käsittelemään kunnolla suoloja, joita esim. velleissä ja soseissa on.

Vierailija
80/118 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Minua ihmetyttää miten voi suomessa olla niin paljon viisaita äitejä (varsinkin näillä palstoilla) jotka tietävät paremmin mikä vauvoille on parhaaksi kuin tutkijat ja tiedemiehet joiden monivuotisen työn tuloksena on suositukset jotka vauvoja koskevat.

Täällä kirkkain silmin äidit ihan ammattikoulu- tai lukiopohjalta väittävät tietävänsä, että heidän 2 kk vanha vauvansa tarvitsee vellejä ja kiinteitä eikä niistä ole mitään haittaa. Ja sitten sanotaan: ¿susituksethan ovat vain suosituksia, jokainen tekee niinkuin haluaa¿ARGH!! Vielä päälle suututaan jos joku tätä heidän toimintaansa erehtyy kritisoimaan. En tiedä sitten onko ne nukkeleikit jääneet pienenä liian vähiin:)

-Sitten siihen ettei imetetä on syynä se että se ei ole ¿mun juttu¿. No mitä jos se oliskin ¿vauvan juttu¿! Voihan sitten sanoa ettei viitsi muutenkaan hoitaa vauvaa jos se nyt ei vaan tunnu ¿mun jutulta¿.!

- Ja vielä tämä: Jokainen on omalle lapselleen se paras äiti!! Jassoo, lukeeko kukaan lehtiä tai on muuten kuullut kaltoin kohdelluista lapsista! Tuo lause on tekopyhää selittelyä sille ettei viitsitä tai välitetä tehdä asioita lapsen parhaaksi! Jokainen on lapselleen se AINOA äiti ja hänen tulisi tehdä parhaansa siinä hommassa.

Vielä vauvapuuron morkkaajille:

- Vauvapuurot on sen tähden hyviä koska niissä on TÄKEÄT vitamiinit oikeissa suhteissa joita aikuisten puuroissa ei ole ja niitä tulisi antaa sinne 7 kk:n ikään asti. Joten nekin on vauvan parhaaksi.

Huh olipa hyvä päästää höyryjä;)