Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseehän lapsosesi varmasti sosioekonomisesti OIKEAAN kouluun - erot hurjia!

Vierailija
14.02.2019 |

HS: "PÄÄKAUPUNKISEUDUN peruskoulut ovat keskimäärin oppimistuloksiltaan koko maailman kärkeä, mutta alueella on myös kouluja, joiden osaamistaso on samaa kuin Chilessä tai Bulgariassa. Esimerkiksi luonnontieteissä heikoimpien ja parhaiden koulujen osaamisero vastaa kolmen vuoden koulunkäyntiä.

Tutkijoiden mukaan ero oppimistuloksissa selittyy ennen kaikkea koululaisten taustalla. Suurissa kaupungeissa on alueita, jotka eroavat sosioekonomisesti toisistaan huomattavasti, ja erot ovat kasvussa.

Koulushoppailu uhkaa kiihdyttää koulujen eriytymiskehitystä entisestään. Suomessakin on havaittu, että jotkut koulutetut vanhemmat ovat alkaneet välttää lastensa päätymistä huonomaineiseen kouluun. Keinot ovat monet: asuinpaikan valinta, harvinaisen A-kielen opiskeleminen tai painotetulle luokalle hakeutuminen."

Paitsi opetus lasten tulevaisuuteen vaikuttaa luonnollisesti hyvin paljon se KAVERIPIIRI, joka koulusta löytyy.
Heikommista kouluissa pääosa opettajien työstä menee siihen, että yritetään pitää heikot mukana ja paremmat jäävät vaille huomiota.

Kommentit (638)

Vierailija
41/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa veroprosenttia minä Helsingissä maksan kuin ne joilla lähikouluna on jokin hyvä koulu. Miksi minulla ei sitten olisi oikeutta laittaa lapsiani hyvään kouluun?

Tää aihe kalvaa ennen kaikkea laiskoja ja tyhmiä ja saamattomia. Siskoani syö suunnattomasti se, että olen kuskannut lapseni jo alle kouluikäisestä kielikoulun eskariin ja jaksanut panostaa lasteni koulunkäyntiin kaikin mahdollisin tavoin.

Laiskoja, tyhmiä ja saamattomia? Opetatko tuollaista lapsillesi?

Se on ihan vaan totuus. Miksi muuten jauhaa tästä tasaisin väliajoin?

Vierailija
42/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa veroprosenttia minä Helsingissä maksan kuin ne joilla lähikouluna on jokin hyvä koulu. Miksi minulla ei sitten olisi oikeutta laittaa lapsiani hyvään kouluun?

Tää aihe kalvaa ennen kaikkea laiskoja ja tyhmiä ja saamattomia. Siskoani syö suunnattomasti se, että olen kuskannut lapseni jo alle kouluikäisestä kielikoulun eskariin ja jaksanut panostaa lasteni koulunkäyntiin kaikin mahdollisin tavoin.

Mitä muuta se on? Suomalaista kateutta joka estää ketään yrittämästä mitään tai pyrkimästä minnekään.

T. Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät "pääse". Ovat ihan tavallisessa koulussa joka ei ole mikään huippukoulu ja jonka alueella on paljon myös kaupungin vuokrataloja, joista tulee vähävaraisten, maahan_muuttajien, päihdeongelmaisten jne lapsia kouluun. 

En ole tästä huolestunut ollenkaan. Uskon, että on vain hyväksi nähdä kaikenlaisia ihmisiä ja koteja lapsena ja nuorena, eikä elää jossain hyvin toimeentulevien akateemisten kuplassa. Ja toisaalta meillä on kotona pienestä asti pyritty herättelemään lasten älyllistä uteliaisuutta kaikenlaisia asioita kohtaan, joten uskon sen kantavan koulussakin. Tähän asti ainakin on mennyt oikein hyvin, huolimatta siitä että kavereissa on sellaisia joita ei voisi koulu vähempää kiinnostaa, eikä heidän vanhempiaankaan.

Minä taas työni puolesta näen näitä lehtijutussa mainitun alueen kouluja ja olen todennut saman jo kauan sitten. On järkyttävää, kuinka joissakin kouluissa samoilla luokilla tahkotaan aineita aivan eri tasolla kuin toisissa. Ja vika ei ole opettajissa.

Osa oppilaista ei osaa lukea tai kirjoittaa vielä neljännelläkään, toisessa koulussa saman ikäiset laativat fiksuja tarinoita. Kuudesluokkalaiset eivät osaa laittaa vieläkään isoja alkukirjaimia ja haluaisivat vain pelata tietokoneella, toisessa koulussa saman ikäiset tekevät hienoja PowerPoint -esitelmiä. Oppilaat ovat ulkoisestikin eri kastia: toisaalla siistejä ja hoidettuja, toisaalla kulkevat avojaloin reikäisissä ryysyissä. Käytöstavat samanlaisia.

Kumpaankohan kouluun minä lapseni haluaisin laittaa, hmm...?

Vierailija
44/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät "pääse". Ovat ihan tavallisessa koulussa joka ei ole mikään huippukoulu ja jonka alueella on paljon myös kaupungin vuokrataloja, joista tulee vähävaraisten, maahan_muuttajien, päihdeongelmaisten jne lapsia kouluun. 

En ole tästä huolestunut ollenkaan. Uskon, että on vain hyväksi nähdä kaikenlaisia ihmisiä ja koteja lapsena ja nuorena, eikä elää jossain hyvin toimeentulevien akateemisten kuplassa. Ja toisaalta meillä on kotona pienestä asti pyritty herättelemään lasten älyllistä uteliaisuutta kaikenlaisia asioita kohtaan, joten uskon sen kantavan koulussakin. Tähän asti ainakin on mennyt oikein hyvin, huolimatta siitä että kavereissa on sellaisia joita ei voisi koulu vähempää kiinnostaa, eikä heidän vanhempiaankaan.

Onnea vaan positiivisuudestasi!

Vierailija
45/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelisi, että älykkäillä lapsilla olisi älykkäitä vanhempia, mutta vaikea sitä on uskoa kun tällaista lukee.

Vierailija
46/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En shoppaa. Lapsellani on lähes kympin keskiarvo eikä käynyt pienessä mielessänikään, että hänen kannattaisi mennä johonkin "parempaan" kouluun, vaikka meidän lähikoulu ei mistään parhaasta päästä olekaan. Aikoo myös jatkaa samassa lukiossa, koska se nyt sattuu olemaan lähellä. Eikä kaverit mitään "huonoja" ole, vaikka eivät olisikaan kympin oppilaita, ihan rakastavista ja tavallisista perheistä ovat, vaikka vanhemmat eivät olisikaan niitä kaikkein korkeimmin kouluttautuneita. Toivottavasti lapsestani kasvaa empaattinen ja hyvä ihminen, joka ymmärtää myös erilaisuutta.

Luusereiden joukossa on tavallisen helppo loistaa. Opettajat tykkäävät ja palkitsevat hyvillä numeroilla.

Itse pärjäsin miltei kympin keskiarvolla maalaiskoulussa. Päästyäni isolle kirkolle opiskelemaan järkytyin: en ollutkaan enää paras. Pitikin tehdä töitä, että pärjäsi. Ne muut olivat parempia.

Vierailija
47/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelisi, että älykkäillä lapsilla olisi älykkäitä vanhempia, mutta vaikea sitä on uskoa kun tällaista lukee.

Blääblääblää. Totuus koskee.

Vierailija
48/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas työni puolesta näen näitä lehtijutussa mainitun alueen kouluja ja olen todennut saman jo kauan sitten. On järkyttävää, kuinka joissakin kouluissa samoilla luokilla tahkotaan aineita aivan eri tasolla kuin toisissa. Ja vika ei ole opettajissa.

Osa oppilaista ei osaa lukea tai kirjoittaa vielä neljännelläkään, toisessa koulussa saman ikäiset laativat fiksuja tarinoita. Kuudesluokkalaiset eivät osaa laittaa vieläkään isoja alkukirjaimia ja haluaisivat vain pelata tietokoneella, toisessa koulussa saman ikäiset tekevät hienoja PowerPoint -esitelmiä. Oppilaat ovat ulkoisestikin eri kastia: toisaalla siistejä ja hoidettuja, toisaalla kulkevat avojaloin reikäisissä ryysyissä. Käytöstavat samanlaisia.

Kumpaankohan kouluun minä lapseni haluaisin laittaa, hmm...?

Suurin osa kouluista taitaa kuitenkin olla näiden välimaastossa, on muutakin kuin ääripäitä... :)

Vierailija
49/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset ovat jo antaneet periksi. Uusruotsalaiset sijoitetaan omiin kouluihinsa ja kantaruotsalaiset omiinsa. Sitä ei vain sanota ääneen. 'Niihin' kouluihin on myös paljon opettajanpaikkoja vapaana jos joku on kiinnostunut.

Vierailija
50/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tollasessa "hyvässä" koulussa tule lapselle valtavat paineet menestyä? Tuleeko lapselle tunne että hänet arvotetaan vain pärjäämisen kautta? Saako lapsi tällaisessa koulussa mallin että olen parempi kuin muut? En ole itse ihan varma, haluaisinko lapselleni tuollaista kylmää arvomaailmaan antaa.

Minä taas hyvänä oppilaana unelmoin koko kouluajan, että olisipa kouluja, joissa opiskelisi vain hyvät oppilaat. Siellä ei tarvitsisi hävetä kymppejään tai peitellä osaamistaan. Saisi keskittyä täysillä ja opettaja voisi opettaa jotakin haastavampaakin kyseisestä aineesta. Ärsytti suunnattomasti ne jatkuvat tuntihäiritsijät, jotka keskeyttivät opetusta.

Vierailija
51/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle valkeni jossain vaiheessa, että keskivertovanhemmat eivät pistä tikkaa ristiin lapsen koulunkäytiin. Kunhan se ei heitä vaivaa, on motto. 

Päätin, että en halua tällaiseen ympäristöön lapsiani. Nämä "lapseni hoitaa itsenäisesti koulunkäynnin ja kouluun menon" -perheet saavat olla minun puolestani omissa kouluissaan. Sen voi kuvitella kyllä, miten masentavaa on opettajana olla, kun on niin suuri kuilu lasten kotielämän kanssa. Sehän onkin enemmän sosiaalityötä kuin opetusta, yritetään parasta niillä rahkeilla, mitä on. 

Ja nyt en tarkoita edes mitään "sossuperheitä", vaan ihan tavallisia toppahousuperheitä, jossa vanhemmat ovat mielestään taviksia.

Vierailija
52/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku mistä löytyy noita koulujen vertailuja? Olisi haussa hyvä koulu Länsi-Vantaalta.

Vierailija
53/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaiset ovat jo antaneet periksi. Uusruotsalaiset sijoitetaan omiin kouluihinsa ja kantaruotsalaiset omiinsa. Sitä ei vain sanota ääneen. 'Niihin' kouluihin on myös paljon opettajanpaikkoja vapaana jos joku on kiinnostunut.

Jep, kaverini lähti Tukholmaan, koska työttömänä aineenopettajana ei täällä töitä saanut. Siellä tärppäsi heti, mutta ikäväkseen hän huomasi, että koulu oli juurikin tällainen. Oli kuulemma aivan hirveä paikka. Onneksi suomalaista opettajaa arvostettiin Ruotsissa todella ja hän saattoi jopa valita seuraavan työpaikkansa useammasta.

Vierailija
54/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku mistä löytyy noita koulujen vertailuja? Olisi haussa hyvä koulu Länsi-Vantaalta.

Viidakkorummusta.

Vierailija
55/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle valkeni jossain vaiheessa, että keskivertovanhemmat eivät pistä tikkaa ristiin lapsen koulunkäytiin. Kunhan se ei heitä vaivaa, on motto. 

Päätin, että en halua tällaiseen ympäristöön lapsiani. Nämä "lapseni hoitaa itsenäisesti koulunkäynnin ja kouluun menon" -perheet saavat olla minun puolestani omissa kouluissaan. Sen voi kuvitella kyllä, miten masentavaa on opettajana olla, kun on niin suuri kuilu lasten kotielämän kanssa. Sehän onkin enemmän sosiaalityötä kuin opetusta, yritetään parasta niillä rahkeilla, mitä on. 

Ja nyt en tarkoita edes mitään "sossuperheitä", vaan ihan tavallisia toppahousuperheitä, jossa vanhemmat ovat mielestään taviksia.

Eiks sun lapset osaa itse edes mennä kouluun? :D

Vierailija
56/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En shoppaa. Lapsellani on lähes kympin keskiarvo eikä käynyt pienessä mielessänikään, että hänen kannattaisi mennä johonkin "parempaan" kouluun, vaikka meidän lähikoulu ei mistään parhaasta päästä olekaan. Aikoo myös jatkaa samassa lukiossa, koska se nyt sattuu olemaan lähellä. Eikä kaverit mitään "huonoja" ole, vaikka eivät olisikaan kympin oppilaita, ihan rakastavista ja tavallisista perheistä ovat, vaikka vanhemmat eivät olisikaan niitä kaikkein korkeimmin kouluttautuneita. Toivottavasti lapsestani kasvaa empaattinen ja hyvä ihminen, joka ymmärtää myös erilaisuutta.

Luusereiden joukossa on tavallisen helppo loistaa. Opettajat tykkäävät ja palkitsevat hyvillä numeroilla.

Itse pärjäsin miltei kympin keskiarvolla maalaiskoulussa. Päästyäni isolle kirkolle opiskelemaan järkytyin: en ollutkaan enää paras. Pitikin tehdä töitä, että pärjäsi. Ne muut olivat parempia.

Ja mikä tässä tarinassa oli pointtina? Aina löytyy jostain päin maailmaa parempi.

Vierailija
57/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Siellä taisi osua ja upota.

Vierailija
58/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tyyppiesimerkki tyhmästä ja saamattomasta.

Vierailija
59/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Siellä taisi osua ja upota.

Kyllä osui! Lapseni osaavat kävellä ja käyttää jopa bussia :D

Vierailija
60/638 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni pyrkii musiikkiluokalle. Tiedän jo etukäteen, että talkootyöstä tulee koko perheen harrastus. Mutta juuri siksi. Kun ympärillä on kavereita, joiden vanhempia koulunkäynti kiinnostaa, kantaa se varmasti hedelmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme