Pääseehän lapsosesi varmasti sosioekonomisesti OIKEAAN kouluun - erot hurjia!
HS: "PÄÄKAUPUNKISEUDUN peruskoulut ovat keskimäärin oppimistuloksiltaan koko maailman kärkeä, mutta alueella on myös kouluja, joiden osaamistaso on samaa kuin Chilessä tai Bulgariassa. Esimerkiksi luonnontieteissä heikoimpien ja parhaiden koulujen osaamisero vastaa kolmen vuoden koulunkäyntiä.
Tutkijoiden mukaan ero oppimistuloksissa selittyy ennen kaikkea koululaisten taustalla. Suurissa kaupungeissa on alueita, jotka eroavat sosioekonomisesti toisistaan huomattavasti, ja erot ovat kasvussa.
Koulushoppailu uhkaa kiihdyttää koulujen eriytymiskehitystä entisestään. Suomessakin on havaittu, että jotkut koulutetut vanhemmat ovat alkaneet välttää lastensa päätymistä huonomaineiseen kouluun. Keinot ovat monet: asuinpaikan valinta, harvinaisen A-kielen opiskeleminen tai painotetulle luokalle hakeutuminen."
Paitsi opetus lasten tulevaisuuteen vaikuttaa luonnollisesti hyvin paljon se KAVERIPIIRI, joka koulusta löytyy.
Heikommista kouluissa pääosa opettajien työstä menee siihen, että yritetään pitää heikot mukana ja paremmat jäävät vaille huomiota.
Kommentit (638)
Kyllä se oikean kaveripiirin hankkiminen täytyy aikaisemmin aloittaa. Mielellään synnytysosastolla mutta viimeistään päiväkoti Ankkalammessa.
Pääsee, ärsyttääkö se sinua?
Meillä on perheessä ihan omakohtaista kokemusta, miten voi vaikuttaa se millaisten kavereiden kanssa on. Eikä tarvitse olla edes mitään oikeita ongelmia. Ihan vain se, että koulu ei kiinnosta ja iskä sanoo, että ei tarvikaan kiinnostaa, vaikuttaa.
- Järjestys on se, että oppilaan kotiolot ja vanhempien koulutustausta ovat ensin, ja siitä seuraavat erilaiset oppimistulokset. Väärä koulu ja väärä ystäväpiiri voi toki huonontaa lapsen kehittymistä merkittävästi ja ajaa väärille raiteille.
Tiettyjen pääkaupunkiseudun koulujen huono maine huolestuttaa monia vanhempia, joiden lapset aloittavat koulutiensä . Koulujen väliset erot kasvavat, ja eräitä niistä vältellään jo.
Parhaimpien ja heikoimpien koulujen välinen ero keskimääräisissä oppimistuloksissa vastaa Pisa-tutkimusten mukaan 2,5 vuoden oppimista. Helsingin koulujen erot ovat yhtä suuria kuin erot Irlannin, Kanadan ja Azerbaidžanin kouluissa.
Kun lähiön ja koulun kurjistumisen noidankehä syntyy, itseään ruokkivaan eriytymiskehitykseen on vaikea vaikuttaa, kuten useissa Euroopan maissa on nähty.
Tutkija Venla Bernelius:
"– Jos erot pääsevät repeämään tietyn rajan yli, kehitystä on vaikea enää pysäyttää. On erilaisia arvioita, mikä on se kriittinen piste."
Vain hyvistä peruskouluista voi päästä hyviin lukioihin. Lapsen polku valitaan siis jo varhaisessa vaiheessa.
Onneksi en koe henkistä pakkoa asua PÄÄKAUPUNKISEUDULLA.
Uutisartikkelissa puhuttiin Helsingin kouluista ja siitä, että maa han muut ta ja valtaisissa kouluissa oppimistaso laahaa kolme vuotta jäljessä, vaikka koulussa on paljon enemmän avustajia kuin tavallisessa koulussa. Minusta on selvää, että jos ei osaa kunnolla kieltä, on vaikea opiskella yhtään mitään. Jokainen voi miettiä, miten koulu sujuisi, jos nyt nakattaisiin vaikka Kroatiaan ja saisi vuoden kieliopetusta ja sitten pitäisi sen jälkeen selvitä kaikista oppiaineista ja niiden erikoissanastosta. Eipä tulisi siitä yhtään mitään.
Rauhattomia, motivoitumattomia ja laiskoja oppilaita on ihan kaikissa kouluissa ja kantasuomalaisissa oppilaissa, siitä ei pääse mihinkään. Siihen asiaan auttaa vain kodin asenne. Jos koulussa kuitenkin joudutaan keskittymään vääntämään kaikki asiat ratakiskosta niin, että opetus on hidastettua ja helpotettua, se tekee kyllä hallaa myös niille, joilla olisi rahkeita ihan normaaliin etenemiseen.
Minun kotikaupungissani on useita yläkouluja. Lapseni käy niistä isoimmassa. Siinä on vain muutama "muualta" tullut oppilas. Opetus on tasokasta ja työympäristö niin rauhallinen, että muista kouluista siirtyy siihen kouluun oppilaita. Alue on tavallista duunarialuetta, samoin oppilaiden tausta on ihan tavallista työläisperhettä. Koulussa tartutaan lujalla otteella oppilaiden kielenkäyttöön, kiusaamiseen ja työntekoon, ja heiltä vaaditaan tarpeeksi. Olen tyytyväinen.
En shoppaa. Lapsellani on lähes kympin keskiarvo eikä käynyt pienessä mielessänikään, että hänen kannattaisi mennä johonkin "parempaan" kouluun, vaikka meidän lähikoulu ei mistään parhaasta päästä olekaan. Aikoo myös jatkaa samassa lukiossa, koska se nyt sattuu olemaan lähellä. Eikä kaverit mitään "huonoja" ole, vaikka eivät olisikaan kympin oppilaita, ihan rakastavista ja tavallisista perheistä ovat, vaikka vanhemmat eivät olisikaan niitä kaikkein korkeimmin kouluttautuneita. Toivottavasti lapsestani kasvaa empaattinen ja hyvä ihminen, joka ymmärtää myös erilaisuutta.
Aika surullista. Itse olen kotoisin maalta, kirjoitin aikoinaan 6 L hyvin pienestä maalaislukiosta ja olen edennyt tutkinnoissa ja urallani koulumenestyksen mukaisesti. Koti vaikuttaa paljon, kodin kannustus, mutta tuo eliittiajattelu ei ole minusta tarpeen. Ja paljon puhutaan nykyään koululaisten paineista, jos koko elämä pyörii koulumenestyksen ympärillä miten nämä nuoret selviävät tasapainoisiksi aikuisiksi? Jos nyt itsell olisi kouluikäisiä lapsia haluaisin ne tarpeeksi hyvään kouluun jossa opiskelumotivaatio olisi kohdallaan mutta jatkuvan keskinäisen kilpailun sijaan oppisivat paljon ryhmässä toimistaitoja ja heillä olisi aikaa opintojen ohessa kasvaa kohti aikuisuutta.
Entäs jos se "hyvä" koulu on täynnä kiusaajia ja seurauksena syrjäytyminen? wow..
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se "hyvä" koulu on täynnä kiusaajia ja seurauksena syrjäytyminen? wow..
No silloin vanhemmat eivät ole onnistuneet shoppailussaan. Uudelle ostoskierrokselle vaan.
Eikö tollasessa "hyvässä" koulussa tule lapselle valtavat paineet menestyä? Tuleeko lapselle tunne että hänet arvotetaan vain pärjäämisen kautta? Saako lapsi tällaisessa koulussa mallin että olen parempi kuin muut? En ole itse ihan varma, haluaisinko lapselleni tuollaista kylmää arvomaailmaan antaa.
Eivät "pääse". Ovat ihan tavallisessa koulussa joka ei ole mikään huippukoulu ja jonka alueella on paljon myös kaupungin vuokrataloja, joista tulee vähävaraisten, maahan_muuttajien, päihdeongelmaisten jne lapsia kouluun.
En ole tästä huolestunut ollenkaan. Uskon, että on vain hyväksi nähdä kaikenlaisia ihmisiä ja koteja lapsena ja nuorena, eikä elää jossain hyvin toimeentulevien akateemisten kuplassa. Ja toisaalta meillä on kotona pienestä asti pyritty herättelemään lasten älyllistä uteliaisuutta kaikenlaisia asioita kohtaan, joten uskon sen kantavan koulussakin. Tähän asti ainakin on mennyt oikein hyvin, huolimatta siitä että kavereissa on sellaisia joita ei voisi koulu vähempää kiinnostaa, eikä heidän vanhempiaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tollasessa "hyvässä" koulussa tule lapselle valtavat paineet menestyä? Tuleeko lapselle tunne että hänet arvotetaan vain pärjäämisen kautta? Saako lapsi tällaisessa koulussa mallin että olen parempi kuin muut? En ole itse ihan varma, haluaisinko lapselleni tuollaista kylmää arvomaailmaan antaa.
Kyllä, riippuu omasta luonteesta miten pahasti tuo iskee. Miehelläni on tytär aiemmasta avioliitosta, joka kävi Helsingissä Norssia. Tytär oli muutenkin perfektionistinen luonne, ja hänelle otti kyllä todella koville olla huippukoulussa, jossa kilpailuhenki on kova. Lukemattomat kerrat itki sitä, miten hän on aivan huono eikä hänestä tule koskaan mitään, vaikka kaikilla muilla mittapuilla kuin tuon koulun, koulu meni erittäin hyvin ja hän oli älykäs ja tunnollinen koululainen. Hänellä siis oli vallitseva näkemys, että kaikki muut on parempia ja lahjakkaampia kuin hän, ja tällaista ei olisi varmaan syntynyt tavallisessa koulussa.
Me on shopattu päiväkodista asti. Ja pelkkää hyvää suitä on seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tollasessa "hyvässä" koulussa tule lapselle valtavat paineet menestyä? Tuleeko lapselle tunne että hänet arvotetaan vain pärjäämisen kautta? Saako lapsi tällaisessa koulussa mallin että olen parempi kuin muut? En ole itse ihan varma, haluaisinko lapselleni tuollaista kylmää arvomaailmaan antaa.
Kyllä, riippuu omasta luonteesta miten pahasti tuo iskee. Miehelläni on tytär aiemmasta avioliitosta, joka kävi Helsingissä Norssia. Tytär oli muutenkin perfektionistinen luonne, ja hänelle otti kyllä todella koville olla huippukoulussa, jossa kilpailuhenki on kova. Lukemattomat kerrat itki sitä, miten hän on aivan huono eikä hänestä tule koskaan mitään, vaikka kaikilla muilla mittapuilla kuin tuon koulun, koulu meni erittäin hyvin ja hän oli älykäs ja tunnollinen koululainen. Hänellä siis oli vallitseva näkemys, että kaikki muut on parempia ja lahjakkaampia kuin hän, ja tällaista ei olisi varmaan syntynyt tavallisessa koulussa.
Hullu etsii syytä kaikkialla. Ihan samanlainen hän olisi ollut taviskoulussakin.
Pääsi. Arvatkaas minkä "tasa-arvosta huolestuneiden" puolueiden kannattajavanhempien lapsia niissä kouluissa on paljonkin.... Molemmat alkaa veellä. Eikä muuten ole juurikaan myöskään modernia kulttuurista diversiteettiä havaittavissa noissa kouluissa, jota niin kovasti nuo puolueet kaipaavat.
Et sellasta tekopyhyyttä ja kaksinaismoralismia.
No mitkä ovat niitä hyviä kouluja sitten esim. Vantaalla/Helsingissä? Mitkä huonoja ja mitkä siltä väliltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tollasessa "hyvässä" koulussa tule lapselle valtavat paineet menestyä? Tuleeko lapselle tunne että hänet arvotetaan vain pärjäämisen kautta? Saako lapsi tällaisessa koulussa mallin että olen parempi kuin muut? En ole itse ihan varma, haluaisinko lapselleni tuollaista kylmää arvomaailmaan antaa.
Kyllä, riippuu omasta luonteesta miten pahasti tuo iskee. Miehelläni on tytär aiemmasta avioliitosta, joka kävi Helsingissä Norssia. Tytär oli muutenkin perfektionistinen luonne, ja hänelle otti kyllä todella koville olla huippukoulussa, jossa kilpailuhenki on kova. Lukemattomat kerrat itki sitä, miten hän on aivan huono eikä hänestä tule koskaan mitään, vaikka kaikilla muilla mittapuilla kuin tuon koulun, koulu meni erittäin hyvin ja hän oli älykäs ja tunnollinen koululainen. Hänellä siis oli vallitseva näkemys, että kaikki muut on parempia ja lahjakkaampia kuin hän, ja tällaista ei olisi varmaan syntynyt tavallisessa koulussa.
Taviskoulussa lasta olisi kiusattu ja haukuttu hikipingoksi niin kauan, että rupeaa alisuoriutumaan. Tyttö olisi kuitenkin saanut ysejä, koska ei hauku opettajaa ja tekee läksyt. Ysin keskiarvolla olisi hakenut suht hyvään lukioon ja siellä olisi tullut todellisuus vastaan, kun omat ysit ovat paperia esim. sykkiläisten ysien rinnalla
ohis
Vierailija kirjoitti:
No mitkä ovat niitä hyviä kouluja sitten esim. Vantaalla/Helsingissä? Mitkä huonoja ja mitkä siltä väliltä?
Katso oppilaaksiottoalue ja tutki kuinka paljon siellä on kaupungin vuokra-asuntoja ja mikä on keskimääräinen neliöhinta. Parhaita varmaan SYK (pääsykokeet) ja Ratakadun Norssi. Viikin norssikin on paremmasta päästä
Kyllä pääsi.