Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret kuvaavat julkisissa heti jos vahingossakaan katsot heitä?

Vierailija
14.02.2019 |

Näin kävi taas. Vastakkain kun istuin eikä ole muuta kateltavaa kuin ulos tai ihmisiä niin aina välillä osui katse johonkin nuoreen mieheen. En katsonut tarkoituksella, ei ollut mitään syytä, vaan väkisinhän sitä johonkin aina katsoo. En jäänyt tuijottamaan häntä vaan käänsin aina katseen pois jos hän katsoi samaan aikaan.

Ei mennyt kauaakaan kun poikanen jo kaivoi puhelimen taskustaan ja näin kun snapchat ilmestyi ruutuun.. Kovin oli peukalo valmiina painamaan kuvanottopainiketta mutta silloin jäin seuraamaan tekemisiään ja puhelintaan, joten ei sitten loppujen lopuksi kehdannut kohottaa puhelintaan sen verran että olisi saanut kuvan otettua.

Mielestäni aivan käsittämätöntä käytöstä, eikä ole ainoa. Tuntuu että pitää henkensä edestä varoa katsahtamasta näitä nuoria opiskelijoita sillä heidän herkkä sielunsa ei kestä jos heihin vilkaistaan.

Onko täällä jotain parikymppistä nuorta joka osaisi selittää ilmiön syyn? Mitä helvettiä niillä kuvilla tekee? Jakaa johonkin rinkiin että kato miten ruma akka mua tuijotti, ruvetaan stalkkaamaan sitä? Kuvataan aina kun nähdään?

Kommentit (282)

Vierailija
121/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salakuvaaminen on aina salakuvaamista ja se on väärin ja kuvan julkaiseminen haukkumistarkoituksessa on laitonta.

Salakuvaaminen tarkoittaa kotirauhan suojaamassa tai sitä vastaavassa paikassa tapahtuvaa kuvaamista. Yleisin esimerkki on koti. Jos kotiisi tulee vieras, et saa kuvata häntä ilman lupaa. Jos kuvaat, syyllistyt salakuvaamiseen, vaikka pitäisit isoa kameraa käsissäsi ja räpsytät salamaa vieraan edessä.

Julkisella paikalla puskasta kuvaaminen, tai piilokameralla kuvaaminen ei ole salakuvaamista. Laki ei tunne julkisella paikalla salakuvaamista.

– Kuvan jakaminen voi loukata kohteen kunniaa tai yksityisyyttä niin, että se on lain mukaan rangaistava teko, viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari muistuttaa

Niin? Kirjoittamani viesti on silti täysin oikein.

Ihmisten pitää nyt pystyä erottamaan kaksi asiaa toisistaan:

1) Valokuvan ottaminen

2) Valokuvan julkaiseminen

Julkisella paikalla kuka tahansa saa kuvata ketä tahansa, joko näkyvästi tai vaikka piilossa puun latvassa.

Otetun kuvan saa julkaista, jos se ei loukkaa kuvassa olevaa henkilöä.

Loukkaukseksi ei muuten lasketa "en tykkää kun minua kuvataan", vaan se tarkoittaa esim. kännipäisen kuvaamista oksentamassa kadulla niin että henkilö on tunnistettavissa.

Vierailija
122/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salakuvaaminen on aina salakuvaamista ja se on väärin ja kuvan julkaiseminen haukkumistarkoituksessa on laitonta.

Salakuvaaminen tarkoittaa kotirauhan suojaamassa tai sitä vastaavassa paikassa tapahtuvaa kuvaamista. Yleisin esimerkki on koti. Jos kotiisi tulee vieras, et saa kuvata häntä ilman lupaa. Jos kuvaat, syyllistyt salakuvaamiseen, vaikka pitäisit isoa kameraa käsissäsi ja räpsytät salamaa vieraan edessä.

Julkisella paikalla puskasta kuvaaminen, tai piilokameralla kuvaaminen ei ole salakuvaamista. Laki ei tunne julkisella paikalla salakuvaamista.

– Kuvan jakaminen voi loukata kohteen kunniaa tai yksityisyyttä niin, että se on lain mukaan rangaistava teko, viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari muistuttaa

1) Valokuvan ottaminen

Julkisella paikalla kuka tahansa saa kuvata ketä tahansa, joko näkyvästi tai vaikka piilossa puun latvassa.

Loukkaukseksi ei muuten lasketa "en tykkää kun minua kuvataan", vaan se tarkoittaa esim. kännipäisen kuvaamista oksentamassa kadulla niin että henkilö on tunnistettavissa.

Olet väärässä. Olkoonkin julkinen paikka, mutta jos henkilö huomaa että häntä kuvataan ja menee kieltämään ja kuvaaminen siitäkin huolimatta jatkuu, niin silloin siitä voi tehdä rikosilmoituksen. Eli jos ihminen erikseen kieltää kuvaamiseen, niin sitä pyyntöä on noudatettava myös julkisella paikalla! Ja jos kuvattava pyytää poistamaan jo otetun kuvan, on siinäkin toteltava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ei näin ole käynyt, mutta jotkut teinitytöt kuvasivat hihitellen kaveriani (joka on vähän ylipainoinen) kuntosalin pukkarissa. Kaveri totesi minulle ahdistuneena, että ei halua enää kyseiselle salille mennä. Käykin nykyisin kanssani "rennommassa" paikassa, missä kaikki eivät ole viimeisen päälle timmejä ja tytöt treenaa urheilurintsikoissa ja meikit päällä. 

Muiltakin tuttaviltani olen tällaisista kuvailuista kuullut. Itse haahuilen julkisilla paikoilla kuulokkeet päässä ja niin ajatuksissani, etten ainakaan huomaa jos joku minusta snäppäilee.

Pukuhuoneet (ja suihkut jne) rinnastetaan kuuluvaksi kotirauhan piiriin, joten siellä toisen kuvaaminen ilman lupaa on rikos.

Kaverisi olisi pitänyt tuoda tämä asia ilmi salin henkilökunnalle, niin tytöt olisivat:

1) Saaneet porttikiellon salille

2) Rikossyytteen

Vierailija
124/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Valokuvan ottaminen

Olet väärässä. Olkoonkin julkinen paikka, mutta jos henkilö huomaa että häntä kuvataan ja menee kieltämään ja kuvaaminen siitäkin huolimatta jatkuu, niin silloin siitä voi tehdä rikosilmoituksen. Eli jos ihminen erikseen kieltää kuvaamiseen, niin sitä pyyntöä on noudatettava myös julkisella paikalla! Ja jos kuvattava pyytää poistamaan jo otetun kuvan, on siinäkin toteltava. 

Ei musta muutu valkoiseksi sillä että sinä väität niin:

Kuvaaminen katsotaan sallituksi kaduilla, toreilla, metsissä tai muilla vastaavilla yleisillä paikoilla. Yleisiksi paikoiksi katsotaan myös muun muassa koulut, kirjastot, ostoskeskukset sekä metroasemien ja lentoasemien aula- ja odotustilat. Julkisilla paikoilla kuvaamisen oikeus perustuu Suomen perustuslakiin. Kuvaaminen on luvallista myös yksityisissä myymälöissä, mutta omistajalla on aina oikeus itse valita asiakkaansa. Sen vuoksi kuvaajaa voidaan pyytää poistumaan. Mikäli kuvaaja on kuitenkin jo kerennyt ottamaan kuvia ennen poistumistaan, ei niitä tarvitse näyttää tai poistaa.

https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kuvaaminen

Kuvaajan ei koskaan tarvitse näyttää, eikä poistaa ottamiaan kuvia. Ei edes poliisin pyytäessä.

Kuvaajan ei myöskään tarvitse lopettaa kuvaamista, vaikka tietenkin kuka tahansa hyviä tapoja noudattava täyspäinen ihminen niin tekeekin. Lain mukaan hän kuitenkin saa jatkaa kuvaamista.

Siinä olet oikeassa, että kuvattava voi tehdä rikosilmoituksen. Eri asia on johtaako se ilmoitus mihinkään.

Vierailija
125/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen tapaus, kun pyysin kaveriani, ettei laittaisi ottamaansa kuvaa meistä nettiin (koska en laita mitään kuvia itsestäni). Hän suuttui todella tulisesti ja tiuski, että mitä järkeä on ottaa kuvia ollenkaan, jos ei niitä laita nettiin? Miksi vaivautua nappaaman mitään kuvaa, jos ei voi jakaa sitä julkisena?

En meinannut uskoa korviani. Ai että mitä voi valokuvalla tehdä muuta kuin laittaa nettiin...? Ja mikäs vaiva kuvien ottamisessa on, ainakin itsestään nämä milleniaalit ottaa monta sataa kappaletta muutamassa minuutissa...

Sukupolvien välinen kuilu välillämme on kuin sata vuotta, vaikka minä olen syntynyt 1983 ja hän 1990. Enkä halua edes tietää mitä 2000-luvulla syntyneet puuhailevat, heillä ei liene sitäkään vähää yksityisyyden suojaa, mitä itselläni on ollut.

Olen kaksi vuotta kaveriasi nuorempi, päivitän somea harvakseltaan enkä todellakaan oleta, että kaikki kuvat pitäisi julkaista! Jopa mieheni aina ahdistuu, jos otan hänestä tai meistä tilannekuvia esim. lomamatkalla aamiaispöydässä, ja pyytää aina erikseen, että et sitten laita tuota mihinkään. Ihan kuin laittaisin, muualle kuin kuvakansioomme muistoksi :o

Minulla on myös paljon kavereita, jotka ovat sitä mieltä että kuvat joko julkaistaan tai sitten niitä ei tarvitse ottaa. En ymmärrä.

Vierailija
126/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Valokuvan ottaminen

Kuvaaminen katsotaan sallituksi kaduilla, toreilla, metsissä tai muilla vastaavilla yleisillä paikoilla. Yleisiksi paikoiksi katsotaan myös muun muassa koulut, kirjastot, ostoskeskukset sekä metroasemien ja lentoasemien aula- ja odotustilat. Julkisilla paikoilla kuvaamisen oikeus perustuu Suomen perustuslakiin. Kuvaaminen on luvallista myös yksityisissä myymälöissä, mutta omistajalla on aina oikeus itse valita asiakkaansa. Sen vuoksi kuvaajaa voidaan pyytää poistumaan. Mikäli kuvaaja on kuitenkin jo kerennyt ottamaan kuvia ennen poistumistaan, ei niitä tarvitse näyttää tai poistaa.

Kuvaajan ei koskaan tarvitse näyttää, eikä poistaa ottamiaan kuvia. Ei edes poliisin pyytäessä.

Kuvaajan ei myöskään tarvitse lopettaa kuvaamista, vaikka tietenkin kuka tahansa hyviä tapoja noudattava täyspäinen ihminen niin tekeekin. Lain mukaan hän kuitenkin saa jatkaa kuvaamista.

Siinä olet oikeassa, että kuvattava voi tehdä rikosilmoituksen. Eri asia on johtaako se ilmoitus mihinkään.

Olet edelleen väärässä. Kuvaaminen on lopetettava mikäli kuvattava henkilö niin käskee. Aivan sama onko julkinen paikka vai ei.

Vierailija
127/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Valokuvan ottaminen

Olet edelleen väärässä. Kuvaaminen on lopetettava mikäli kuvattava henkilö niin käskee. Aivan sama onko julkinen paikka vai ei.

Niin, tämän takia julkkiksista ei ole paparazzi-kuvia, koska julkkikset kieltävät kuvaamisen ja sitten kuvaaminen loppuu?

Mietis nyt vähän.

Vierailija
128/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi samalla lailla, mutta en tiedä onnistuiko kuvaamaan kun katsoin alas että kasvot oli hetken osaksi huivin takana. Sen kyllä näkee kun yritetään salaa kuvata, kukaan katso kännyä sillälailla pystysuorassa. Otin vihaisen katseen vähäksi aikaa nii kännyn räpläys loppu siihen, oli nolona loppumatkan. Ja en ymmärrä myöskään miksi yritti kuvata, oon ihan "vanha harmaavarpu".

Vierailija
129/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi samalla lailla, mutta en tiedä onnistuiko kuvaamaan kun katsoin alas että kasvot oli hetken osaksi huivin takana. Sen kyllä näkee kun yritetään salaa kuvata, kukaan katso kännyä sillälailla pystysuorassa. Otin vihaisen katseen vähäksi aikaa nii kännyn räpläys loppu siihen, oli nolona loppumatkan. Ja en ymmärrä myöskään miksi yritti kuvata, oon ihan "vanha harmaavarpu".

Selfietä otetaan pystysuorassa tai jopa vähän yläviistoon.

Varsinkin teinityttöjen kohdalla syynä on useimmiten se että he kuvaavat omaa naamaansa eikä muiden.

Vierailija
130/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burkaan tai niqabiin pukeutuminen julkisilla liikkuessa alkaa vaikuttaa melkein hyvältä idealta kun näitä lukee. Työpaikalla sen voisi sitten riisua pois.

Vierailija
131/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä syytetään aloittajaa vainoharhaisuudesta? Menkää ylilaudalle, sinne postataan jatkuvasti kuvia tuntemattomista. Sellaisia kuvia, jotka on otettu julkisessa kulkuvälineessä tai kaupassa. Siellä jonnet sitten yhteen ääneen haukkuvat kuvan ihmistä.

Ihmiset ovat eläneet niin lintukodossa, että eivät ole kokeneet mitään tuollaista eikä ilmiötä siksi heidän mielestään ole.

Vierailija
132/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua kiinnosta mitä laissa lukee. Se salakuvaaminen ja niille naureskelu on moukkamaista vaikka se sinänsä olisikin sallittua

Vierailija
133/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selfietä otetaan pystysuorassa tai jopa vähän yläviistoon.

Varsinkin teinityttöjen kohdalla syynä on useimmiten se että he kuvaavat omaa naamaansa eikä muiden.

A että se on sylissä pystysuorassa?? Omia tissejäkö ne kuvaa, miehetkin?

Vierailija
134/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että jo omassa teini-iässä ilmapiiri tuntui jotenkin "muoviselta", nykyään varmaan tulisin teininä hulluksi tai ainakin olisin todella epäsuosittu.

Yritän elää ja antaa elää, mutta oikeasti... Jopa suunnilleen parikymppisen oloiset naiset ottavat ensin itsestään muikistelukuvan bussipysäkillä, seuraavan kahden minuutin kuluttua bussissa. Seuraavan määränpäässä. Ihan kuin ei uskoisi olevansa olemassa ilman jatkuvaa kuvavirtaa. Sitten tosiaan vielä kuvataan muita ja hihitellään, jos jollakulla ei ole mielenkiintoa käyttää rahojaan irtoripsiin tai tekohuuliin, tai mikä nyt sitten sattuukin olemaan kauden hitti. Aargh...

Vierailija
135/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan just siks kuvaskin. Nyt on muotia haukkua taviksia. Maailma on nuorten ja kauniiden. 

Vierailija
136/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ole kuvailtu, mutta juuri viime viikolla metrossa minua vastapäätä istahti tuntematon teinipariskunta (muuallakin olisi ollut paljon tilaa, lähes tyhjä metro...). Rajusti meikattu tyttö nosti jalkansa viereeni penkille ja tuijotti minua lähes koko matkan ajan vihaisesti. Jos liikahdin vähänkään, esim. kaivoin laukustani huulirasvan, niin poikakin katsoi minuun kulmiaan kohotellen. Silloin kun eivät tuijottaneet, pussailivat toisiaan ja vilkuilivat, miten reagoin.

Enkä ole mitenkään vainoharhainen, noin se todella meni. Oli ahdistavaa. Jos teinit noin käyttäytyvät, niin en ihmettele jos kuvailevatkin tuntemattomia.

Hyi helvetti, oisit vetäny turpaa.

Vierailija
137/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa jos olis jotain hullun takia vaihtanut kaupunkia ja haluis pysyä piilossa ja sit joku teinix laittaa kuvan jakoon koska hauskaa 😈

Vierailija
138/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, että jo omassa teini-iässä ilmapiiri tuntui jotenkin "muoviselta", nykyään varmaan tulisin teininä hulluksi tai ainakin olisin todella epäsuosittu.

Yritän elää ja antaa elää, mutta oikeasti... Jopa suunnilleen parikymppisen oloiset naiset ottavat ensin itsestään muikistelukuvan bussipysäkillä, seuraavan kahden minuutin kuluttua bussissa. Seuraavan määränpäässä. Ihan kuin ei uskoisi olevansa olemassa ilman jatkuvaa kuvavirtaa. Sitten tosiaan vielä kuvataan muita ja hihitellään, jos jollakulla ei ole mielenkiintoa käyttää rahojaan irtoripsiin tai tekohuuliin, tai mikä nyt sitten sattuukin olemaan kauden hitti. Aargh...

Anna kaikkien kukkien kukkia.

Vierailija
139/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää myös nämä omaa perhe-elämäänsä instaan livettävät aikuiset. Ihan asiallisetkin perheet tuovat julkiseksi työnsä, lapsensa, puutarhamökkinsä, kun ovat kipeänä, kun ovat syömässä, kun lapset leikkivät kotonaan, kun ovat teatterissa, oopperassa, leffassa.. lista on loputon. Pakotetaan lapset vastailemaan kysymyksiin jotka sitten postataan instaan, esitellään lasten piirustukset, temppuilut, tanssit, voimistelut ym. 

Vierailija
140/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää myös nämä omaa perhe-elämäänsä instaan livettävät aikuiset. Ihan asiallisetkin perheet tuovat julkiseksi työnsä, lapsensa, puutarhamökkinsä, kun ovat kipeänä, kun ovat syömässä, kun lapset leikkivät kotonaan, kun ovat teatterissa, oopperassa, leffassa.. lista on loputon. Pakotetaan lapset vastailemaan kysymyksiin jotka sitten postataan instaan, esitellään lasten piirustukset, temppuilut, tanssit, voimistelut ym. 

Ja kotikin on kuin joku näyttelytila josta täytyy postata kuvia koko ajan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän