Miksi nuoret kuvaavat julkisissa heti jos vahingossakaan katsot heitä?
Näin kävi taas. Vastakkain kun istuin eikä ole muuta kateltavaa kuin ulos tai ihmisiä niin aina välillä osui katse johonkin nuoreen mieheen. En katsonut tarkoituksella, ei ollut mitään syytä, vaan väkisinhän sitä johonkin aina katsoo. En jäänyt tuijottamaan häntä vaan käänsin aina katseen pois jos hän katsoi samaan aikaan.
Ei mennyt kauaakaan kun poikanen jo kaivoi puhelimen taskustaan ja näin kun snapchat ilmestyi ruutuun.. Kovin oli peukalo valmiina painamaan kuvanottopainiketta mutta silloin jäin seuraamaan tekemisiään ja puhelintaan, joten ei sitten loppujen lopuksi kehdannut kohottaa puhelintaan sen verran että olisi saanut kuvan otettua.
Mielestäni aivan käsittämätöntä käytöstä, eikä ole ainoa. Tuntuu että pitää henkensä edestä varoa katsahtamasta näitä nuoria opiskelijoita sillä heidän herkkä sielunsa ei kestä jos heihin vilkaistaan.
Onko täällä jotain parikymppistä nuorta joka osaisi selittää ilmiön syyn? Mitä helvettiä niillä kuvilla tekee? Jakaa johonkin rinkiin että kato miten ruma akka mua tuijotti, ruvetaan stalkkaamaan sitä? Kuvataan aina kun nähdään?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin sitä kun eräs ahkera insta-stoorien tekijä, valokuvaaja ammatiltaan, julkaisi fiidissään lentokoneessa salaa kuvaamansa naisen profiilikuvan kun tämä hymyillen katsoi ulos ikkunasta. Oli siis jostain kauempaa penkkiriviltä kunnon kameralla oikein zoomannut tähän naiseen ja sitten julkaisi kuvan instassaan kuvatekstillä tyyliin hih-hih, tykkään kuvata lentokoneessa ihmisiä. Nainen oli nätti, kuva oli hyvä, mutta silti. Mielestäni todellakin not-cool. Kuva oli todella lähelle zoomattu, niin että kaikki kasvojen juonteet ja ihohuokoset näkyi. Ihmettelen suuresti tarvetta julkaista kuva.
Hyi saasta. Tämä on pahin painajaiseni. Että MISSÄÄN ei saa olla enää rauhassa. Matkustan sitten rönttöverkkareissa pahalla tuulella omissa ajatuksissani, tai ihanan kuvauksellisena, laittautuneena ja onnellisena, niin se ei kuulu jollekin helvetin instastoorin tekijälle pätkääkään! Ei hitto oikeesti. Oot vaikka matkalla hautajaisiin ja päädyt jonkun miljoonan Instagramin vahtaajan puhelimiin. Mä en uskalla enää edes nukkua lentokoneissa koska joku saakelin milleniaali tulee zoomaamaan rähmäisiin silmiin ja kiiltävään nenään. Aaaargh, ette usko mitä aggressioita tämä herättää minussa.
Sun pahin painajainen ei ole:
- Lasten kuolema
- Läheisten kuolema
- Oma kuolema
- Syöpä
- Paha onnettomuus
- Vammautuminen
- Väkivaltarikoksen uhriksi joutuminen
- Työttömäksi ja syrjäytyneeksi tuleminen
- Asunnottomuus
- Nälänhätä
- Maailmanloppu
Sun pahin painajainen on:
- Joku ottaa susta kuvan ja joukko ihmisiä voi nähdä sen kuvan
Juuh elikkäs...
Älä ole lapsellinen.
Ei kannata puhua pahimmasta painajaisesta, jos se ei ole pahin painajainen.
Etkö sä ymmärrä puhekieltä..
Vierailija kirjoitti:
Itse kuvasin äsken aamuyöllä baarin edustalla ihmisiä. Poliisi tuli puuttumaan asiaan "mitä täällä kuvaat" ja kysyi paperit ja määräsi poistumaan paikalta. Vetosin perustuslailliseen oikeuteeni kuvata, sitä ei poliisit estä vaan heidän tulisi noudattaa lakia. Poliisin esimieheen olin yhteydessä joka oli ottanut puheeksi asian ja selitteli jostain heidän asiakkaan kuuntelusta tilanteessa. En hyväksynyt koska en häirinnyt ketään vaan tein hallintokantelun. Viranomaiset käsittelevät nyt tämän poliisimiehen toimia ovatko ne olleet lainmukaisia.
Miksi ihmeessä kuvasit? Oliko joku hyväkin syy? Kannattaa muistaa että kuvaaminen ja julkaisu ovat sitten kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin sitä kun eräs ahkera insta-stoorien tekijä, valokuvaaja ammatiltaan, julkaisi fiidissään lentokoneessa salaa kuvaamansa naisen profiilikuvan kun tämä hymyillen katsoi ulos ikkunasta. Oli siis jostain kauempaa penkkiriviltä kunnon kameralla oikein zoomannut tähän naiseen ja sitten julkaisi kuvan instassaan kuvatekstillä tyyliin hih-hih, tykkään kuvata lentokoneessa ihmisiä. Nainen oli nätti, kuva oli hyvä, mutta silti. Mielestäni todellakin not-cool. Kuva oli todella lähelle zoomattu, niin että kaikki kasvojen juonteet ja ihohuokoset näkyi. Ihmettelen suuresti tarvetta julkaista kuva.
Hyi saasta. Tämä on pahin painajaiseni. Että MISSÄÄN ei saa olla enää rauhassa. Matkustan sitten rönttöverkkareissa pahalla tuulella omissa ajatuksissani, tai ihanan kuvauksellisena, laittautuneena ja onnellisena, niin se ei kuulu jollekin helvetin instastoorin tekijälle pätkääkään! Ei hitto oikeesti. Oot vaikka matkalla hautajaisiin ja päädyt jonkun miljoonan Instagramin vahtaajan puhelimiin. Mä en uskalla enää edes nukkua lentokoneissa koska joku saakelin milleniaali tulee zoomaamaan rähmäisiin silmiin ja kiiltävään nenään. Aaaargh, ette usko mitä aggressioita tämä herättää minussa.
Sun pahin painajainen ei ole:
- Lasten kuolema
- Läheisten kuolema
- Oma kuolema
- Syöpä
- Paha onnettomuus
- Vammautuminen
- Väkivaltarikoksen uhriksi joutuminen
- Työttömäksi ja syrjäytyneeksi tuleminen
- Asunnottomuus
- Nälänhätä
- Maailmanloppu
Sun pahin painajainen on:
- Joku ottaa susta kuvan ja joukko ihmisiä voi nähdä sen kuvan
Juuh elikkäs...
Olet varmasti hauskaa seuraa juhlissa. Pusi pusi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ikinä käyttänyt snapchattia, jos tuosta tulee mieleen se että sinua kuvattaisiin.
Hän vain avasi snäpin ja katsoi viestinsä jne. Ei sillä ollut mitään tarkoitusta kuvata sua.
Vähän rotia noille psykooseille, Porvoon jamppa.
Kuten jo sanoin, oli niin selkeä juttu kuin olla ja voi. Kamera auki odotti että olis kehdannut nostaa puhelinta sen verran että saisi kuvan mutta siinä kohtaa seurasin tekemisiä sen verran ettei sitten lopulta kehdannut. Ja tämä ei siis ole ensimmäinen kerta omalla kohdallani.
Täyttä pas kaa. Sinä et ole niin tärkeä ihminen, että randomit kuvaisi sinua. Vähän rajoitusta siihen narsismiisi.
Miksi joku teinipoika snäpillä alkaisi kuvata sinua? Aivan naurettava provo.
En ole AP, mutta kyllähän nuoret ja muut hörhöt kuvailevat ihmisiä ilman lupaa tuon tuosta. Eivät tollot tajua sen olevan väärin,, tai eivät välitä.
Julkisella paikalla saa kuvata ihan ketä tahansa ilman lupaa.
Se ei ole salakuvaamista, se on valokuvaamista.
Kannattaa tutustua lakiin vähän paremmin ennen kuin alkaa syyttämään muita...
Saa kuvata niin kauan kunnes henkilö jotenkin osoittaa ettei halua itseään kuvattavan. Silloin sitä pyyntöä pitää noudattaa, tai se on salakuvaamista, josta voi tehdä rikosilmoituksen.
Ja jos julkisella paikalla pyrkii kuvaamaan jotain henkilöä tämän huomaamatta niin se on salakuvaamista. Kuva pitäisi ottaa reilusti, piilottelematta.
Voi myös miettiä ihan hyviä tapoja. Ei yksinkertaisesti ole hyvien tapojen mukaista kuvata yksittäistä tuntematonta ihmistä julkisella paikalla.
Lain näkökulmasta olet väärässä.
Julkisella paikalla saa kuvata ketä tahansa, myös henkilöä joka ei halua että hänestä otetaan kuvaa.
Hyvien tapojen mukaista se ei tietenkään ole, mutta ei myöskään laitonta.
Lait laahaavat perässä. Vanhemmalla teknologialla ei ole oletettu, että tästä tulisi tällaista epidemiaa. Nyt on vain ajan kysymys milloin kukaan ei saa enää kuvata mitään, kiitos näiden muutaman vipsahtaneen. Laithan tehdään aina niitä muutamaa vinoa varten, jotka eivät osaa ilman toimia kuin ihmiset.
Itse en ole koskaan kuvannut ketään. Sen sijaan kerran Stockmannilla joku nelikymppinen äijä kuvasi minua vaaterekkien takaa, kun päälläni oli aivan tavallinen ja säädyllinen kesämekko. Jatkoi vielä, vaikka huomasin ja katsoin päin.
T. n20
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan kuvannut ketään. Sen sijaan kerran Stockmannilla joku nelikymppinen äijä kuvasi minua vaaterekkien takaa, kun päälläni oli aivan tavallinen ja säädyllinen kesämekko. Jatkoi vielä, vaikka huomasin ja katsoin päin.
T. n20
Hyi helvetti, oisit vetäny turpaa.
Vierailija kirjoitti:
T. n20
Tätä tapahtuu todella paljon. Multa on mennyt kaikki ilo kauniiden vaatteiden pitämisestä. Olen myös mennyt huutamaan tällaiselle pervolle suoraa kurkkua, onneksi se lähti karkuun. Mutta ensi kerralla varmaan alan kuvata häntä ja kysyn että onko kivaa.
Olkaa naiset tarkkana! Nämä eivät ole urbaanilegendoja.
Eipä ole kyllä ikinä tullut moista vastaan. En ole edes ajatellut. Enkä kyllä edes tuijottele ihmisiä. Katselen ja mietiskelen omiani. Jos joku ottais kuvan niin ei minua haittaa. Olen aivan tavallinen noubadi. Ne asiat häiritsee joiden annan häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kuvaa itseään pääosin. Tietty se näyttää susta siltä, että sua kuvataan, mut tuskin.
No kyllä tää oli ihan selkeä tilanne, ei epäilystäkään. Eikä ole ainoa kerta. Jostain syystä mun katseeseen "tartutaan". Vähän jos katse "hipaiseekin", niin saan osakseni vastatuijotusta vaikka käännän katseen pois, siis nimenomaan nuorilta. Ja ei, en todellakaan ole hyvännäköinen, vaan kaukana siitä. Ehkä se onkin juuri se syy.
No jos yhtään lohduttaa, niin voin kertoa että toimii se näinkin päin, eli olen todella komea mies enkä katsele nuoria tai vanhoja tuolla liikkuessani, ja sekös tuntuu monia ärsyttävän. Olen useamman kerran itsekin joutunut kuvauksen kohteeksi. Ilmeisesti sillä oikein haetaan jotain reaktiota. Jota eivät siis tule kuitenkaan saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon ja syystäkin herättää. Pyöriihän noita netissä kuvia juurikin lentokoneessa suu auki nukkuvista ihmisistä. On sitten tehty kaikenmaailman meemejä heistä. Ainakin facessa olen törmännyt.
Juu ja ajatelkaa vaan millaista olisi olla julkkis kun tavallisiakin kuvataan. Eräs suomalainen roskakuvaaja bongailee julkkiksia syömässä ja juomassa. Aivan ala-arvoista touhua. Missään ei enää ole turvassa kukaan.
Tästä tuli mieleen tapaus, kun pyysin kaveriani, ettei laittaisi ottamaansa kuvaa meistä nettiin (koska en laita mitään kuvia itsestäni). Hän suuttui todella tulisesti ja tiuski, että mitä järkeä on ottaa kuvia ollenkaan, jos ei niitä laita nettiin? Miksi vaivautua nappaaman mitään kuvaa, jos ei voi jakaa sitä julkisena?
En meinannut uskoa korviani. Ai että mitä voi valokuvalla tehdä muuta kuin laittaa nettiin...? Ja mikäs vaiva kuvien ottamisessa on, ainakin itsestään nämä milleniaalit ottaa monta sataa kappaletta muutamassa minuutissa...
Sukupolvien välinen kuilu välillämme on kuin sata vuotta, vaikka minä olen syntynyt 1983 ja hän 1990. Enkä halua edes tietää mitä 2000-luvulla syntyneet puuhailevat, heillä ei liene sitäkään vähää yksityisyyden suojaa, mitä itselläni on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salakuvaaminen on aina salakuvaamista ja se on väärin ja kuvan julkaiseminen haukkumistarkoituksessa on laitonta.
Salakuvaaminen tarkoittaa kotirauhan suojaamassa tai sitä vastaavassa paikassa tapahtuvaa kuvaamista. Yleisin esimerkki on koti. Jos kotiisi tulee vieras, et saa kuvata häntä ilman lupaa. Jos kuvaat, syyllistyt salakuvaamiseen, vaikka pitäisit isoa kameraa käsissäsi ja räpsytät salamaa vieraan edessä.
Julkisella paikalla puskasta kuvaaminen, tai piilokameralla kuvaaminen ei ole salakuvaamista. Laki ei tunne julkisella paikalla salakuvaamista.
– Kuvan jakaminen voi loukata kohteen kunniaa tai yksityisyyttä niin, että se on lain mukaan rangaistava teko, viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari muistuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salakuvaaminen on aina salakuvaamista ja se on väärin ja kuvan julkaiseminen haukkumistarkoituksessa on laitonta.
Salakuvaaminen tarkoittaa kotirauhan suojaamassa tai sitä vastaavassa paikassa tapahtuvaa kuvaamista. Yleisin esimerkki on koti. Jos kotiisi tulee vieras, et saa kuvata häntä ilman lupaa. Jos kuvaat, syyllistyt salakuvaamiseen, vaikka pitäisit isoa kameraa käsissäsi ja räpsytät salamaa vieraan edessä.
Julkisella paikalla puskasta kuvaaminen, tai piilokameralla kuvaaminen ei ole salakuvaamista. Laki ei tunne julkisella paikalla salakuvaamista.
– Kuvan jakaminen voi loukata kohteen kunniaa tai yksityisyyttä niin, että se on lain mukaan rangaistava teko, viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari muistuttaa
Niinpä - jotenkin vaikea uskoa, että puskasta voisi salakuvata vaikkapa ylipainoista lenkkeilijää ja tehdä hänestä meemin tyylillä "katsokaa kun norsuh***a juoksee", ja se olisi kaikkien mielestä ihan ok, koska julkinen paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon ja syystäkin herättää. Pyöriihän noita netissä kuvia juurikin lentokoneessa suu auki nukkuvista ihmisistä. On sitten tehty kaikenmaailman meemejä heistä. Ainakin facessa olen törmännyt.
Juu ja ajatelkaa vaan millaista olisi olla julkkis kun tavallisiakin kuvataan. Eräs suomalainen roskakuvaaja bongailee julkkiksia syömässä ja juomassa. Aivan ala-arvoista touhua. Missään ei enää ole turvassa kukaan.
Yhdessä vaiheessa oli pystyssä blogi, jossa oli vain kuvia (ihan tavallisista, ei julkkis-) naisista, jotka söivät jotain metrossa. Oikeasti. Oo katsokaa, nainen syö kinkkuvoileipää!
Ja näin myös kirjan, jossa oli julkisissa otettuja kuvia "hot men reading". Siis juuri sitä miltä kuulostaa - hyvännäköisiä miehiä jotka lukivat kirjaa. Mistään ei käynyt ilmi oliko heiltä kysytty lupa kuvan julkaisemiseen kirjassa. Toivottavasti oli.
Kuvottavaa touhua jos minulta kysytään. Kiireiset ihmiset menossa paikasta A paikkaan B ja joku saakelin blogisti haluaa hyötyä kiusanteolla.
Itselleni ei näin ole käynyt, mutta jotkut teinitytöt kuvasivat hihitellen kaveriani (joka on vähän ylipainoinen) kuntosalin pukkarissa. Kaveri totesi minulle ahdistuneena, että ei halua enää kyseiselle salille mennä. Käykin nykyisin kanssani "rennommassa" paikassa, missä kaikki eivät ole viimeisen päälle timmejä ja tytöt treenaa urheilurintsikoissa ja meikit päällä.
Muiltakin tuttaviltani olen tällaisista kuvailuista kuullut. Itse haahuilen julkisilla paikoilla kuulokkeet päässä ja niin ajatuksissani, etten ainakaan huomaa jos joku minusta snäppäilee.
Mua ei ole kuvailtu, mutta juuri viime viikolla metrossa minua vastapäätä istahti tuntematon teinipariskunta (muuallakin olisi ollut paljon tilaa, lähes tyhjä metro...). Rajusti meikattu tyttö nosti jalkansa viereeni penkille ja tuijotti minua lähes koko matkan ajan vihaisesti. Jos liikahdin vähänkään, esim. kaivoin laukustani huulirasvan, niin poikakin katsoi minuun kulmiaan kohotellen. Silloin kun eivät tuijottaneet, pussailivat toisiaan ja vilkuilivat, miten reagoin.
Enkä ole mitenkään vainoharhainen, noin se todella meni. Oli ahdistavaa. Jos teinit noin käyttäytyvät, niin en ihmettele jos kuvailevatkin tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni ei näin ole käynyt, mutta jotkut teinitytöt kuvasivat hihitellen kaveriani (joka on vähän ylipainoinen) kuntosalin pukkarissa. Kaveri totesi minulle ahdistuneena, että ei halua enää kyseiselle salille mennä. Käykin nykyisin kanssani "rennommassa" paikassa, missä kaikki eivät ole viimeisen päälle timmejä ja tytöt treenaa urheilurintsikoissa ja meikit päällä.
Muiltakin tuttaviltani olen tällaisista kuvailuista kuullut. Itse haahuilen julkisilla paikoilla kuulokkeet päässä ja niin ajatuksissani, etten ainakaan huomaa jos joku minusta snäppäilee.
Mua ei saa enää kirveelläkään kuntosalille eikä uimahalliin tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa paikassa, siis pukuhuoneessa tai pesutiloissa kuvaaminen kyllä on jo ihan selkeästi kiellettyä koska siellä ollaan vähissä vaatteissa tai jopa alasti. Olisi kannattanut ainakin valittaa paikan omistajille tuollaisesta, ois tytöt ansainneet saada porttikiellon sinne.
Ei kannata puhua pahimmasta painajaisesta, jos se ei ole pahin painajainen.