Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret kuvaavat julkisissa heti jos vahingossakaan katsot heitä?

Vierailija
14.02.2019 |

Näin kävi taas. Vastakkain kun istuin eikä ole muuta kateltavaa kuin ulos tai ihmisiä niin aina välillä osui katse johonkin nuoreen mieheen. En katsonut tarkoituksella, ei ollut mitään syytä, vaan väkisinhän sitä johonkin aina katsoo. En jäänyt tuijottamaan häntä vaan käänsin aina katseen pois jos hän katsoi samaan aikaan.

Ei mennyt kauaakaan kun poikanen jo kaivoi puhelimen taskustaan ja näin kun snapchat ilmestyi ruutuun.. Kovin oli peukalo valmiina painamaan kuvanottopainiketta mutta silloin jäin seuraamaan tekemisiään ja puhelintaan, joten ei sitten loppujen lopuksi kehdannut kohottaa puhelintaan sen verran että olisi saanut kuvan otettua.

Mielestäni aivan käsittämätöntä käytöstä, eikä ole ainoa. Tuntuu että pitää henkensä edestä varoa katsahtamasta näitä nuoria opiskelijoita sillä heidän herkkä sielunsa ei kestä jos heihin vilkaistaan.

Onko täällä jotain parikymppistä nuorta joka osaisi selittää ilmiön syyn? Mitä helvettiä niillä kuvilla tekee? Jakaa johonkin rinkiin että kato miten ruma akka mua tuijotti, ruvetaan stalkkaamaan sitä? Kuvataan aina kun nähdään?

Kommentit (282)

Vierailija
161/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kuvailee ihmisiä, etenkin jos joku on jollain lailla hassun tai erikoisen näköinen, niin laittavat jonnekin pilk.antekorinkiin naureskeltavaksi.

Joillekin tutuillekin on käynyt näin.

Tuossa yksi esimerkki mitä meno on nykyään.

Tämä idioottimainen palsta ei anna linkata ylilaudalle niin katsokaa linkki tuolta:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15557022/nilkit-kuvaavat-ihmisia-pilkka…

Mutta onneksi aloittaja tuli nolatuksi pahasti kun selvis kuka kuvassa on :D :D

Vierailija
162/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä sairasta kun tuntemattomia ihmisiä kuvataan, eikä se ole laillistakaan. Riistakamerastakin pitää poistaa kuvat, jos niihin sattuu joku ihminen. Kumma kun ei nykyään saada pentuja kuriin.

Riistakamera ei ole valokuvaamista, vaan se sijoittuu kategoriaan tallentava valvontakamera.

Riistakameraa saa käyttää omalla tontillaan, mutta muiden mailla sille pitää pyytää erikseen lupa.

Laillista touhua sekin siis, kunhan luvat on kunnossa eikä riistakameraan osuneen ihmisen kuvaa säilytetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja nuoret ovat täysiä mulkkuja nykyään. Yhteiskunta on melko ahdistava tältä kantilta ettei saa enää rauhassa olla missään julkisella paikalla.

Näille somekulttuurin kasvateille on tyypillistä rajattomuus. Yhtään ei joko ymmärretä tai haluta ymmärtää, että muut ihmiset eivät ole heidän viihdykkeitään ja että kaikilla on oikeus kulkea ja olla rauhassa niin halutessaan. Tässä olisi ihan oikeasti asennekasvatuksen paikka mutta en tiedä, kuinka pontevasti tätä asiaa on käsitelty koulun ja nuorisotyön piirissä saati kodeissa. Nykyinen paljastelu- ja avautumiskulttuuri on ihan selkeästi hämärtänyt tajua siitä, mikä on sopivaa käytöstä suhteessa toisiin ihmisiin.

Vierailija
164/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä Intiassa tapahtuu jänniä asioita.

Vierailija
165/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nämä nykyajan lapset tai nuoret tajua sitä, että toisista ei saa ottaa kuvaa ilman lupaa. Minulla kun on erikoinen ulkonäkö jonka vuoksi minua voi helposti luulla esimerkiksi kehitysvammaiseksi vaikka en ole sitä niin minua kuvataan aivan yleisesti. Siis lapset ja nuoret ovat koko ajan ottamassa kuvia minusta ilman lupaa ja voin vain kuvitella kuinka he keskenään niitä kuvia jakavat, levittelevät ja yhdessä nauravat minulle kun saivat kuvan muka todella kummallisen näköisestä idiootista, joka ei edes itse tajua, että häntä kuvataan ja hänelle nauretaan. Minä kun aivan selvästi huomaan, että kuinka nämä lapset ja nuoret osoittelevat minua täysin avoimesti sormella, tekevät pilkkaa ulkonäöstäni ja nauravat minulle koska en ole legopalikan tasolla älyllisesti kuten he luulevat.

Vierailija
166/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät nämä nykyajan lapset tai nuoret tajua sitä, että toisista ei saa ottaa kuvaa ilman lupaa. Minulla kun on erikoinen ulkonäkö jonka vuoksi minua voi helposti luulla esimerkiksi kehitysvammaiseksi vaikka en ole sitä niin minua kuvataan aivan yleisesti. Siis lapset ja nuoret ovat koko ajan ottamassa kuvia minusta ilman lupaa ja voin vain kuvitella kuinka he keskenään niitä kuvia jakavat, levittelevät ja yhdessä nauravat minulle kun saivat kuvan muka todella kummallisen näköisestä idiootista, joka ei edes itse tajua, että häntä kuvataan ja hänelle nauretaan. Minä kun aivan selvästi huomaan, että kuinka nämä lapset ja nuoret osoittelevat minua täysin avoimesti sormella, tekevät pilkkaa ulkonäöstäni ja nauravat minulle koska en ole legopalikan tasolla älyllisesti kuten he luulevat.

Kuvaaminen katsotaan sallituksi kaduilla, toreilla, metsissä tai muilla vastaavilla yleisillä paikoilla. Yleisiksi paikoiksi katsotaan myös muun muassa koulut, kirjastot, ostoskeskukset sekä metroasemien ja lentoasemien aula- ja odotustilat. Julkisilla paikoilla kuvaamisen oikeus perustuu Suomen perustuslakiin. Kuvaaminen on luvallista myös yksityisissä myymälöissä, mutta omistajalla on aina oikeus itse valita asiakkaansa. Sen vuoksi kuvaajaa voidaan pyytää poistumaan. Mikäli kuvaaja on kuitenkin jo kerennyt ottamaan kuvia ennen poistumistaan, ei niitä tarvitse näyttää tai poistaa.

https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kuvaaminen

Kyllä sinua saa kuvata ihan vapaasti julkisilla paikoilla.

Kuvaa ei saa kuitenkaan julkaista pilkantekona tai muuten sinua halventaakseen.

Vierailija
167/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvaaminen katsotaan sallituksi kaduilla, toreilla, metsissä tai muilla vastaavilla yleisillä paikoilla. Yleisiksi paikoiksi katsotaan myös muun muassa koulut, kirjastot, ostoskeskukset sekä metroasemien ja lentoasemien aula- ja odotustilat. Julkisilla paikoilla kuvaamisen oikeus perustuu Suomen perustuslakiin. Kuvaaminen on luvallista myös yksityisissä myymälöissä, mutta omistajalla on aina oikeus itse valita asiakkaansa. Sen vuoksi kuvaajaa voidaan pyytää poistumaan. Mikäli kuvaaja on kuitenkin jo kerennyt ottamaan kuvia ennen poistumistaan, ei niitä tarvitse näyttää tai poistaa.

https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kuvaaminen

Kyllä sinua saa kuvata ihan vapaasti julkisilla paikoilla.

Kuvaa ei saa kuitenkaan julkaista pilkantekona tai muuten sinua halventaakseen.

Lopeta jo

Vierailija
168/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaan mitä tahdon, jos häiritsee niin kannattaa pitää sateenvarjoa edessä, ei kuule varmana kukaan ota kuvaa!

Vierailija
169/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit ovat myös siitä hankalia, että jos heitä pyytää käyttäytymään kunnolla (kun häröilevät ja häiritsevät julkisella paikalla) niin heti nousee se puhelin ja alkaa kuvaaminen. Tämän takia ei voi oikein puuttua teinien häröilyyn jos ei halua videon kohteeksi.

Vierailija
170/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsot metron ikkunasta ulos tai katsot jalkojasi niin et kiinnosta ketään ja toisaalta et itsekkään havainnoi ympäristöä,jos se noin kovasti häiritsee.

Vierailija
171/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella muutama vuosi sitten ja minua kiusattiin salakuvaamalla snäppiin. Siitä asti olen ollut vainoharhainen salakuvaamisesta ja menen paniikkiin jos vähänkään näyttää että jollain nousee puhelin pystyyn. :(

Vierailija
172/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän miettiä tilannetta. Itse ainakin huomaan jos joku katsoo mua vaikka katsoisinkin alas ja onhan se ärsyttävää jos joku tuijottaa. Siinä ei auta se jos kääntää aina katseensa pois. Miksi pitää muita ihmisiä tuijottaa luullen ettei ne huomaa?

Kuvaaminen ja ylipäätänsä kaikki some on s**tanasta, mutta noin muutoin ehkä kannattaisi katsella vaikka ikkunasta ulos. Itse olen matkustanut vuosikymmeniä julkisilla enkä ole vastaavaa kokenut, enkä myöskään tarvetta tuijottaa muita.

Vierailija
173/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea ilveilemään sille kameralle suoraan niin tilanteen tuoma kiusallisuus katoaa kokonaan. Itse ainakin huvikseni irvistelisin jos teinit rupeaisivat kuvaamaan.

Vierailija
174/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsot metron ikkunasta ulos tai katsot jalkojasi niin et kiinnosta ketään ja toisaalta et itsekkään havainnoi ympäristöä,jos se noin kovasti häiritsee.

Olisikin noin yksinkertaista.

Vierailija
175/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se sivusto kyylääjistä. Sinne postataan tyhmiä ilmeitä niistä jotka kyylää.

Aika hauska sivusto. Kyylääjillä on usein hölmö ilme naamallaan :D :D

Vierailija
176/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki nämä salakuvaajat ovat pienellä ÄO:lla ja huonolla itsetunnolla varustettuja k*rpiä, mutta ap:sta tuli heti mielikuva kyylästä. Miksi sinun pitää vilkasta ketään tuntematonta enempää kuin kerran? Äärettömän epäkohteliasta tuijottaa. Tuntuu, että teitä monia aikuisia ei ole osattu kasvattaa kun suu ammottaa auki ja silmät pyöreänä kun itse juttelee mm. bussissa tai junassa jonkun kanssa.

Joka tapauksessa: Salakuvaaminen ei ole KOSKAAN oikeutettua ellei haluta todistaa jotain hyväskäyttöä, pahoinpitelyä tai murhaa. Pistäkää ne kakaranne kuriin!

- 19v

Vierailija
177/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki nämä salakuvaajat ovat pienellä ÄO:lla ja huonolla itsetunnolla varustettuja k*rpiä, mutta ap:sta tuli heti mielikuva kyylästä. Miksi sinun pitää vilkasta ketään tuntematonta enempää kuin kerran? Äärettömän epäkohteliasta tuijottaa. Tuntuu, että teitä monia aikuisia ei ole osattu kasvattaa kun suu ammottaa auki ja silmät pyöreänä kun itse juttelee mm. bussissa tai junassa jonkun kanssa.

Joka tapauksessa: Salakuvaaminen ei ole KOSKAAN oikeutettua ellei haluta todistaa jotain hyväskäyttöä, pahoinpitelyä tai murhaa. Pistäkää ne kakaranne kuriin!

- 19v

Minulla on yleensä keski-ikäisenä miehenä tapana tuijottaa nuoria miehiä silmiin. Ihan vain kertoakseni sanattomasti se, että kuka on julkisissa alfa ja kuka pistää kenet maihin jos tulee "tilanne".

Katson niin kauan että se nuorukaisen katse painuu sinne maihin.

Sanoin että: "Maihin".

Tämä selvä?

Katse silmiin on haaste tappeluun. Jos haluaa välttyä tältä niin painaa sen katseen kiltisti sinne "Maihin".

Vierailija
178/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on täysin oikeassa, minua tultiin kerran kuvaamaan kun oli ulkona Citymarketin pankkiautomaatilla. Automaatti rakennuksen kulmalla ja kuvaajat etuvasemmalla, eivätkä ottaneet itsestään kuvaa, vaan minusta. Keski-ikänen pariskunta. Tapahtunut myös metrossa ja dösässä sekä k- ja r-junissa. Menin paikalle, jätin tavarani penkille ja menin leimaamaan lippuni.Paikalle palatessani vastakkaisille paikoille oli istuutunut keski-ikäinen äijä ja teinipoikansa. Katsoivat toisiaan virnistäen ja kohta poika kaivoi kameransa ja koitti huomaamattomasti kuvata, huomasin ja nostin ilmasjakelulehteä ylemmäksi. Tätä todellakin tapahtuu, ihmettelen nykysuomalaisten korskeutta ja ylimielisyyttä. 

Vierailija
179/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

DibanInssi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 19v

Minulla on yleensä keski-ikäisenä miehenä tapana tuijottaa nuoria miehiä silmiin. Ihan vain kertoakseni sanattomasti se, että kuka on julkisissa alfa ja kuka pistää kenet maihin jos tulee "tilanne".

Tämä selvä?

Katse silmiin on haaste tappeluun. Jos haluaa välttyä tältä niin painaa sen katseen kiltisti sinne "Maihin".

Teen samaa. Tuijotan pojut maihin.

Mikään ei ole tuon ikäiselle pojalle pahempi nöyryytys, kun joutuu hämilleen ja painaa jenginsä nähden katseensa maihin tuijotuskilpailussa insinöörin kanssa.

Vierailija
180/282 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

DibanInssi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 19v

Tämä selvä?

5/5 jos totta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi