Miksi nuoret kuvaavat julkisissa heti jos vahingossakaan katsot heitä?
Näin kävi taas. Vastakkain kun istuin eikä ole muuta kateltavaa kuin ulos tai ihmisiä niin aina välillä osui katse johonkin nuoreen mieheen. En katsonut tarkoituksella, ei ollut mitään syytä, vaan väkisinhän sitä johonkin aina katsoo. En jäänyt tuijottamaan häntä vaan käänsin aina katseen pois jos hän katsoi samaan aikaan.
Ei mennyt kauaakaan kun poikanen jo kaivoi puhelimen taskustaan ja näin kun snapchat ilmestyi ruutuun.. Kovin oli peukalo valmiina painamaan kuvanottopainiketta mutta silloin jäin seuraamaan tekemisiään ja puhelintaan, joten ei sitten loppujen lopuksi kehdannut kohottaa puhelintaan sen verran että olisi saanut kuvan otettua.
Mielestäni aivan käsittämätöntä käytöstä, eikä ole ainoa. Tuntuu että pitää henkensä edestä varoa katsahtamasta näitä nuoria opiskelijoita sillä heidän herkkä sielunsa ei kestä jos heihin vilkaistaan.
Onko täällä jotain parikymppistä nuorta joka osaisi selittää ilmiön syyn? Mitä helvettiä niillä kuvilla tekee? Jakaa johonkin rinkiin että kato miten ruma akka mua tuijotti, ruvetaan stalkkaamaan sitä? Kuvataan aina kun nähdään?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin sitä kun eräs ahkera insta-stoorien tekijä, valokuvaaja ammatiltaan, julkaisi fiidissään lentokoneessa salaa kuvaamansa naisen profiilikuvan kun tämä hymyillen katsoi ulos ikkunasta. Oli siis jostain kauempaa penkkiriviltä kunnon kameralla oikein zoomannut tähän naiseen ja sitten julkaisi kuvan instassaan kuvatekstillä tyyliin hih-hih, tykkään kuvata lentokoneessa ihmisiä. Nainen oli nätti, kuva oli hyvä, mutta silti. Mielestäni todellakin not-cool. Kuva oli todella lähelle zoomattu, niin että kaikki kasvojen juonteet ja ihohuokoset näkyi. Ihmettelen suuresti tarvetta julkaista kuva.
Hyi saasta. Tämä on pahin painajaiseni. Että MISSÄÄN ei saa olla enää rauhassa. Matkustan sitten rönttöverkkareissa pahalla tuulella omissa ajatuksissani, tai ihanan kuvauksellisena, laittautuneena ja onnellisena, niin se ei kuulu jollekin helvetin instastoorin tekijälle pätkääkään! Ei hitto oikeesti. Oot vaikka matkalla hautajaisiin ja päädyt jonkun miljoonan Instagramin vahtaajan puhelimiin. Mä en uskalla enää edes nukkua lentokoneissa koska joku saakelin milleniaali tulee zoomaamaan rähmäisiin silmiin ja kiiltävään nenään. Aaaargh, ette usko mitä aggressioita tämä herättää minussa.
Sama! Voi jumalauta oikeesti.
Yksityisyys on noussut arvoon arvaamattomaan ja siitä vähästä mitä siitä on jäljellä kannattaa pitää kynsin ja hampain kiinni. Kun ihmiset nyt vapaaehtoisesti levittävät elämänsä faceen, niin mitäpä sitten kun sitä vaatisikin laki? Vankilatuomion uhalla joutuisit tekemään elämästäsi kaikille avointa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin sitä kun eräs ahkera insta-stoorien tekijä, valokuvaaja ammatiltaan, julkaisi fiidissään lentokoneessa salaa kuvaamansa naisen profiilikuvan kun tämä hymyillen katsoi ulos ikkunasta. Oli siis jostain kauempaa penkkiriviltä kunnon kameralla oikein zoomannut tähän naiseen ja sitten julkaisi kuvan instassaan kuvatekstillä tyyliin hih-hih, tykkään kuvata lentokoneessa ihmisiä. Nainen oli nätti, kuva oli hyvä, mutta silti. Mielestäni todellakin not-cool. Kuva oli todella lähelle zoomattu, niin että kaikki kasvojen juonteet ja ihohuokoset näkyi. Ihmettelen suuresti tarvetta julkaista kuva.
Hyi saasta. Tämä on pahin painajaiseni. Että MISSÄÄN ei saa olla enää rauhassa. Matkustan sitten rönttöverkkareissa pahalla tuulella omissa ajatuksissani, tai ihanan kuvauksellisena, laittautuneena ja onnellisena, niin se ei kuulu jollekin helvetin instastoorin tekijälle pätkääkään! Ei hitto oikeesti. Oot vaikka matkalla hautajaisiin ja päädyt jonkun miljoonan Instagramin vahtaajan puhelimiin. Mä en uskalla enää edes nukkua lentokoneissa koska joku saakelin milleniaali tulee zoomaamaan rähmäisiin silmiin ja kiiltävään nenään. Aaaargh, ette usko mitä aggressioita tämä herättää minussa.
Uskon ja syystäkin herättää. Pyöriihän noita netissä kuvia juurikin lentokoneessa suu auki nukkuvista ihmisistä. On sitten tehty kaikenmaailman meemejä heistä. Ainakin facessa olen törmännyt.
Mulla olisi mielenterveys ihan hiuskarvan varassa, jos näkisin itsestäni pilkkakuvan. Joku ehkä pystyy vain unohtamaan koko jutun, mutta mä joutuisin todennäköisesti sairaalaan etten tekisi itselleni mitään. Nämä ei ole ahdistuneisuudesta kärsivälle mitään pikkujuttuja.
Monet laittaa kaverille jotain "toi tuijottaa mua" viestejä.
- 16v
Vierailija kirjoitti:
- 16v
Ja mitäs kaveri sitten vastaa?
Eikö nämä nuoret aikuiset ymmärrä että myös heidän vanhemmilleen saattaa joku nauraa ja kuvata? Miltäs se sitten tuntuu kun törmää snapissa kiertävään meemiin jossa komeilee oma isukki/äityli?
Vierailija kirjoitti:
- 16v
Onneksi en ikinä tuijottele ketään. Huh. Pitää olla vieläkin varovaisempi näköjään.
Maailman ärsyttävin tyyppi metrossa on tällainen "mä vaan luen facee tai sähköpostei" joka pitää sitä puhelintaan pystyssä naaman edessä.
Tämä on todellakin ahdistava ilmiö koska saatat elellä autuaan tietämättömänä siitä että sinusta kiertää joku hassuhauska kuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pahin painajainen ei ole:
- Lasten kuolema
- Läheisten kuolema
- Oma kuolema
- Syöpä
- Paha onnettomuus
- Vammautuminen
- Väkivaltarikoksen uhriksi joutuminen
- Työttömäksi ja syrjäytyneeksi tuleminen
- Asunnottomuus
- Nälänhätä
- Maailmanloppu
Sun pahin painajainen on:
- Joku ottaa susta kuvan ja joukko ihmisiä voi nähdä sen kuvan
Juuh elikkäs...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todellakin ahdistava ilmiö koska saatat elellä autuaan tietämättömänä siitä että sinusta kiertää joku hassuhauska kuva
Ja sitten kun se kuva on säännöllisesti samaa koulu- tai työmatkaa taittavien ottama, niin johan sinut aletaan tunnistamaan.. Sitten saat ihmetellä kaupassa että miksi tuokin nuorisoryhmä nauraa sinulle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pahin painajainen ei ole:
- Lasten kuolema
- Läheisten kuolema
- Oma kuolema
- Syöpä
- Paha onnettomuus
- Vammautuminen
- Väkivaltarikoksen uhriksi joutuminen
- Työttömäksi ja syrjäytyneeksi tuleminen
- Asunnottomuus
- Nälänhätä
- Maailmanloppu
Sun pahin painajainen on:
- Joku ottaa susta kuvan ja joukko ihmisiä voi nähdä sen kuvan
Juuh elikkäs...
Älä ole lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tässä ketjussa ei kostokuvaa niitä nuoria? Kyllä he sillä lopettavat, kun menette ottamaan lähikuvia heidän kasvoistaan.
Jos ovat alle 18, vanhemmat nostaa metelin ja kohta olet poliisin seurannassa.
Mä olen törmännyt sellaiseen instaliveen, jossa istuvat katutasokuppilassa ja ohitse kävelee joku nuori mies ja sit seuraavas kuvas sen pää on ympyröity ja nuoli vedetty. En tiedä oliko hyvällä vai pahalla, oli niin taviksen näkönen. Mutta muistakaa siis että myös katutasokahviloista teitä kuvataan. Erityisen paha kesällä jos hame päällä ja kahvila vähän alempana, esim. keskustan Stockmannin kahvila.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tässä ketjussa ei kostokuvaa niitä nuoria? Kyllä he sillä lopettavat, kun menette ottamaan lähikuvia heidän kasvoistaan.
Ja tämän johdosta joutuu vielä johonkin "vanha akka raivoo ja kuvaa meitä!!"-youtubevideoon
Olet ainoa, jota kuvataan. Olet jonkun julkkiksen näköinen tai olet julkkis. Kysy ens kerralla, että haluuko hän selffien kanssasi ja ehkä nimmarinkin.
Itse kuvasin äsken aamuyöllä baarin edustalla ihmisiä. Poliisi tuli puuttumaan asiaan "mitä täällä kuvaat" ja kysyi paperit ja määräsi poistumaan paikalta. Vetosin perustuslailliseen oikeuteeni kuvata, sitä ei poliisit estä vaan heidän tulisi noudattaa lakia. Poliisin esimieheen olin yhteydessä joka oli ottanut puheeksi asian ja selitteli jostain heidän asiakkaan kuuntelusta tilanteessa. En hyväksynyt koska en häirinnyt ketään vaan tein hallintokantelun. Viranomaiset käsittelevät nyt tämän poliisimiehen toimia ovatko ne olleet lainmukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaita ihmisiä on moneen junaan. Stalkkerit, jotka kuvaa muita on yksi esimerkki.
Stalkkerit on erikseen. En usko että nää nuoret sairaita on. Helvetin tyhmiä vaan. Eivätkä ajattele että pilkka voisi osua omaan nilkkaan...
Joku omituinen kulttuurinmuutos on kyllä tapahtunut. En muista ennen kännyköitä että nuoret olisi pelästyneet katsetta. Yksi selitys voisi olla se, että ennen kännyköitä oli normaalia tuijotella ympärilleen vaikkapa sitten julkisessa liikennevälineessä. Nykyään sitä pidetään outona, kun kaikilla pitäisi olla koko ajan luuri kourassa jota tuijotella.
No kyllä nuori jo tajuaa mitä on ihmisen kiusaaminen. Ei terve ihminen toisia kiusaa. Taaperolla ei vielä ole empatiakyky kehittynyt, nuorella pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuvasin äsken aamuyöllä baarin edustalla ihmisiä. Poliisi tuli puuttumaan asiaan "mitä täällä kuvaat" ja kysyi paperit ja määräsi poistumaan paikalta. Vetosin perustuslailliseen oikeuteeni kuvata, sitä ei poliisit estä vaan heidän tulisi noudattaa lakia. Poliisin esimieheen olin yhteydessä joka oli ottanut puheeksi asian ja selitteli jostain heidän asiakkaan kuuntelusta tilanteessa. En hyväksynyt koska en häirinnyt ketään vaan tein hallintokantelun. Viranomaiset käsittelevät nyt tämän poliisimiehen toimia ovatko ne olleet lainmukaisia.
Perustuslaillisen oikeuden lisäksi pitäisi olla myös tilannetajua. Esim. onnettomuuspaikoilla EI kuvata.
Nyt sitten vielä menit lisätyöllistämään ihmisiä turhanpäiten kanteluinesi. Taidat olla ihan ammattimainen maanvaiva.
Samaan kategoriaan menee kuntosalit ja lenkkeily. En todellakaan aio päätyä jonkun 2003 syntyneen pilkattavaksi, katsokaa kun läski jumppaa. Jos luulette että liioittelen, niin viimeksi pari viikkoa sitten kaksi teini-ikäistä kuvasi puistossa ohi juoksevia. Varmaan hauskaa hihihi tissit -tasoista juttua.