Miksi nuoret kuvaavat julkisissa heti jos vahingossakaan katsot heitä?
Näin kävi taas. Vastakkain kun istuin eikä ole muuta kateltavaa kuin ulos tai ihmisiä niin aina välillä osui katse johonkin nuoreen mieheen. En katsonut tarkoituksella, ei ollut mitään syytä, vaan väkisinhän sitä johonkin aina katsoo. En jäänyt tuijottamaan häntä vaan käänsin aina katseen pois jos hän katsoi samaan aikaan.
Ei mennyt kauaakaan kun poikanen jo kaivoi puhelimen taskustaan ja näin kun snapchat ilmestyi ruutuun.. Kovin oli peukalo valmiina painamaan kuvanottopainiketta mutta silloin jäin seuraamaan tekemisiään ja puhelintaan, joten ei sitten loppujen lopuksi kehdannut kohottaa puhelintaan sen verran että olisi saanut kuvan otettua.
Mielestäni aivan käsittämätöntä käytöstä, eikä ole ainoa. Tuntuu että pitää henkensä edestä varoa katsahtamasta näitä nuoria opiskelijoita sillä heidän herkkä sielunsa ei kestä jos heihin vilkaistaan.
Onko täällä jotain parikymppistä nuorta joka osaisi selittää ilmiön syyn? Mitä helvettiä niillä kuvilla tekee? Jakaa johonkin rinkiin että kato miten ruma akka mua tuijotti, ruvetaan stalkkaamaan sitä? Kuvataan aina kun nähdään?
Kommentit (282)
Tuntuu että kännykkä on jonkinlainen puolustusmekanismi "Tuo tuijottaa! Otan kuvan !"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta otetaan usein kuvia, en edes uskalla ajatella mihin ne laitetaan haukuttavaksi. Kai nelikymppinen, ylipainoinen naikkonen jolla on akne ja rastat on sitten niin hyvää kuvausmatearialia. Ekalla kerralla huusin että hei mitä sä teet, enää en jaksa reagoida. Kuvatkoon per""e.
mitä vastas kun kysyit?
Virnuili ja lähti karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että kännykkä on jonkinlainen puolustusmekanismi "Tuo tuijottaa! Otan kuvan !"
Juu, ja satunnainen katseiden kohtaaminen tulkitaan tuijottamiseksi.
Sairaita ihmisiä on moneen junaan. Stalkkerit, jotka kuvaa muita on yksi esimerkki.
Miksi kukaan tässä ketjussa ei kostokuvaa niitä nuoria? Kyllä he sillä lopettavat, kun menette ottamaan lähikuvia heidän kasvoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaita ihmisiä on moneen junaan. Stalkkerit, jotka kuvaa muita on yksi esimerkki.
Stalkkerit on erikseen. En usko että nää nuoret sairaita on. Helvetin tyhmiä vaan. Eivätkä ajattele että pilkka voisi osua omaan nilkkaan...
Joku omituinen kulttuurinmuutos on kyllä tapahtunut. En muista ennen kännyköitä että nuoret olisi pelästyneet katsetta. Yksi selitys voisi olla se, että ennen kännyköitä oli normaalia tuijotella ympärilleen vaikkapa sitten julkisessa liikennevälineessä. Nykyään sitä pidetään outona, kun kaikilla pitäisi olla koko ajan luuri kourassa jota tuijotella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tässä ketjussa ei kostokuvaa niitä nuoria? Kyllä he sillä lopettavat, kun menette ottamaan lähikuvia heidän kasvoistaan.
Siksi että se on typerää. Mitä edes tekisin niillä kuvilla? Lataisin youtubeen, instaan, faceen? Ja mitä sitten? Yllyttäisin ihmisiä nauramaan jollekin, että kato miten idiootin näkönen opiskelija..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että se on typerää. Mitä edes tekisin niillä kuvilla? Lataisin youtubeen, instaan, faceen? Ja mitä sitten? Yllyttäisin ihmisiä nauramaan jollekin, että kato miten idiootin näkönen opiskelija..?
Et tekisi niillä mitään. Tarkoitus on vaan osoittaa nuorelle, ettei se ole niin kivan tuntuista, kun tuntematon ihminen kuvaa. Kaikki ihmisten välinen paha tapahtuu siksi, että pahantekijä ei pysty samaistumaan uhrin tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ikinä käyttänyt snapchattia, jos tuosta tulee mieleen se että sinua kuvattaisiin.
Hän vain avasi snäpin ja katsoi viestinsä jne. Ei sillä ollut mitään tarkoitusta kuvata sua.
Vähän rotia noille psykooseille, Porvoon jamppa.
Kuten jo sanoin, oli niin selkeä juttu kuin olla ja voi. Kamera auki odotti että olis kehdannut nostaa puhelinta sen verran että saisi kuvan mutta siinä kohtaa seurasin tekemisiä sen verran ettei sitten lopulta kehdannut. Ja tämä ei siis ole ensimmäinen kerta omalla kohdallani.
Täyttä pas kaa. Sinä et ole niin tärkeä ihminen, että randomit kuvaisi sinua. Vähän rajoitusta siihen narsismiisi.
Miksi joku teinipoika snäpillä alkaisi kuvata sinua? Aivan naurettava provo.
En ole AP, mutta kyllähän nuoret ja muut hörhöt kuvailevat ihmisiä ilman lupaa tuon tuosta. Eivät tollot tajua sen olevan väärin,, tai eivät välitä.
Julkisella paikalla saa kuvata ihan ketä tahansa ilman lupaa.
Se ei ole salakuvaamista, se on valokuvaamista.
Kannattaa tutustua lakiin vähän paremmin ennen kuin alkaa syyttämään muita...
ei saa jos kuvaa selvästi yhtä tiettyä ihmistä, se on vainoamista eli häirintää lain mukaan.
Ihmismassaa voi kuvata julkisella paikalla. Otahan itse selvää, ettei tule seuraamuksia.Ei pidä paikkaansa:
8/10 – Joku kuvasi minua luvatta julkisella paikalla. Voinko kieltää kuvan julkaisemisen?
Et voi. Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua ja kuvan saa myös julkaista, jos siinä ei ole mitään loukkaavaa eikä sitä julkaista loukkaavassa yhteydessä
Lähtökohtaisesti kuvan julkaisua ei voi kieltää, jos se on otettu julkisella paikalla. Kuvan tekijänoikeudet kuuluvat kuvaajalle. Kuvan julkaisu voi olla kuitenkin rikos, jos se on omiaan aiheuttamaan vahinkoa ja kärsimystä kuvan kohteelle. Jos kuvassa ei ole mitään loukkaavaa ja se julkaistaan asiallisessa yhteydessä, julkaisua ei pidetä rikoksena. Hyvien tapojen mukaista on kuitenkin kysyä kuvauksen kohteelta lupa ennen julkaisua, mutta aina tämä ei ole mahdollista. Markkinointi- ja mainontakäyttöön on pyydettävä kuvan kohteen lupa, eli kuvaa ei saa julkaista markkinointi- ja mainontakäyttöön ilman henkilön suostumusta.
Ei se ole noin yksinkertaista pitää olla enemmän kuin kolme muuten siinä kuvassa. Ennenkuin saa ottaa ja julkaista luvasta puhumattakaan jos on vaan 3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tekisi niillä mitään. Tarkoitus on vaan osoittaa nuorelle, ettei se ole niin kivan tuntuista, kun tuntematon ihminen kuvaa. Kaikki ihmisten välinen paha tapahtuu siksi, että pahantekijä ei pysty samaistumaan uhrin tilanteeseen.
No juu, tuo on tietysti totta. Ehkä oppisivat siitä jotakin tai ainakin miettisivät jatkossa kuvaamisiaan.
Hyi nyt alko ahdistaa :(
Oon joskus huomannu bussissa että kuvaavat esim. itseään ja sitten oon yrittäny vetäytyä sivummalle ettei mua vahingossakaan näkyisi niissä kuvissa. Pari kertaa on ärsyttänytkin kun pitää olla aina se kamera esillä, en kuitenkaan näin usein ole tähän törmännyt kuin keskustelusta käy ilmi.
Itse parikymppinen mutta en tykkää kuvailla itseäni yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ikinä käyttänyt snapchattia, jos tuosta tulee mieleen se että sinua kuvattaisiin.
Hän vain avasi snäpin ja katsoi viestinsä jne. Ei sillä ollut mitään tarkoitusta kuvata sua.
Vähän rotia noille psykooseille, Porvoon jamppa.
Kuten jo sanoin, oli niin selkeä juttu kuin olla ja voi. Kamera auki odotti että olis kehdannut nostaa puhelinta sen verran että saisi kuvan mutta siinä kohtaa seurasin tekemisiä sen verran ettei sitten lopulta kehdannut. Ja tämä ei siis ole ensimmäinen kerta omalla kohdallani.
Täyttä pas kaa. Sinä et ole niin tärkeä ihminen, että randomit kuvaisi sinua. Vähän rajoitusta siihen narsismiisi.
Miksi joku teinipoika snäpillä alkaisi kuvata sinua? Aivan naurettava provo.
En ole AP, mutta kyllähän nuoret ja muut hörhöt kuvailevat ihmisiä ilman lupaa tuon tuosta. Eivät tollot tajua sen olevan väärin,, tai eivät välitä.
Julkisella paikalla saa kuvata ihan ketä tahansa ilman lupaa.
Se ei ole salakuvaamista, se on valokuvaamista.
Kannattaa tutustua lakiin vähän paremmin ennen kuin alkaa syyttämään muita...
ei saa jos kuvaa selvästi yhtä tiettyä ihmistä, se on vainoamista eli häirintää lain mukaan.
Ihmismassaa voi kuvata julkisella paikalla. Otahan itse selvää, ettei tule seuraamuksia.Ei pidä paikkaansa:
8/10 – Joku kuvasi minua luvatta julkisella paikalla. Voinko kieltää kuvan julkaisemisen?
Et voi. Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua ja kuvan saa myös julkaista, jos siinä ei ole mitään loukkaavaa eikä sitä julkaista loukkaavassa yhteydessä
Lähtökohtaisesti kuvan julkaisua ei voi kieltää, jos se on otettu julkisella paikalla. Kuvan tekijänoikeudet kuuluvat kuvaajalle. Kuvan julkaisu voi olla kuitenkin rikos, jos se on omiaan aiheuttamaan vahinkoa ja kärsimystä kuvan kohteelle. Jos kuvassa ei ole mitään loukkaavaa ja se julkaistaan asiallisessa yhteydessä, julkaisua ei pidetä rikoksena. Hyvien tapojen mukaista on kuitenkin kysyä kuvauksen kohteelta lupa ennen julkaisua, mutta aina tämä ei ole mahdollista. Markkinointi- ja mainontakäyttöön on pyydettävä kuvan kohteen lupa, eli kuvaa ei saa julkaista markkinointi- ja mainontakäyttöön ilman henkilön suostumusta.
Ei se ole noin yksinkertaista pitää olla enemmän kuin kolme muuten siinä kuvassa. Ennenkuin saa ottaa ja julkaista luvasta puhumattakaan jos on vaan 3.
Kuvaaminen katsotaan sallituksi kaduilla, toreilla, metsissä tai muilla vastaavilla yleisillä paikoilla. Yleisiksi paikoiksi katsotaan myös muun muassa koulut, kirjastot, ostoskeskukset sekä metroasemien ja lentoasemien aula- ja odotustilat. Julkisilla paikoilla kuvaamisen oikeus perustuu Suomen perustuslakiin. Kuvaaminen on luvallista myös yksityisissä myymälöissä, mutta omistajalla on aina oikeus itse valita asiakkaansa.
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kuvaaminen
Et löydä kirjaimellisesti mistään mainintaa että kuvassa pitäisi olla "enemmän kuin kolme". Tuo on täysin omaa keksintöäsi eikä perustu todellisuuteen.
Julkisella paikalla kuka tahansa saa kuvata ketä tahansa yksittäistä henkilöä. Kamera saa olla matkalaukun kokoinen, tai se voi olla piilokamera. Kuvata saa suoraan henkilön edessä, tai lähimmästä puskasta. Kaikki tämä on laillista.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin tehdä seuraavan kerran näin, tosin en kulje kännykän orjana luuri kourassa koko ajan, eli se pitää ehtiä ottaa esille. Mutta pelkään myös että siitähän ne vasta provosoituvat. No, kerran uskalsin mennä huutamaan kun kuvasivat edellä olevan naisen takapuolta. Sillä kertaa lähtivät lipettiin eivätkä hyökänneet minua vastaan.
Mutta siis, todellakin tunnistan tämän ilmiön, myös minua itseäni on videoitu ja valokuvattu metrossa ja naurettu päälle kun olen kääntynyt pois. Tämä on oikeasti vaikuttanut mielialaani, ja julkiset paikat ahdistavat nykyään. Tapahtui tarpeeksi monta kertaa. Haluan nyt pukeutua tylsästi ja peittävästi ja yrittää olla mahdottoman näkymätön, enkä mene minnekään ellei ole pakko. Vihaan kameroita, kännyköitä ja ihmisiä.
Kuulostat harhaiselta. Kannattaa käydä diagnosoimassa tuo niin saat oikeat lääkkeet.
Minä ihmettelin sitä kun eräs ahkera insta-stoorien tekijä, valokuvaaja ammatiltaan, julkaisi fiidissään lentokoneessa salaa kuvaamansa naisen profiilikuvan kun tämä hymyillen katsoi ulos ikkunasta. Oli siis jostain kauempaa penkkiriviltä kunnon kameralla oikein zoomannut tähän naiseen ja sitten julkaisi kuvan instassaan kuvatekstillä tyyliin hih-hih, tykkään kuvata lentokoneessa ihmisiä. Nainen oli nätti, kuva oli hyvä, mutta silti. Mielestäni todellakin not-cool. Kuva oli todella lähelle zoomattu, niin että kaikki kasvojen juonteet ja ihohuokoset näkyi. Ihmettelen suuresti tarvetta julkaista kuva.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin sitä kun eräs ahkera insta-stoorien tekijä, valokuvaaja ammatiltaan, julkaisi fiidissään lentokoneessa salaa kuvaamansa naisen profiilikuvan kun tämä hymyillen katsoi ulos ikkunasta. Oli siis jostain kauempaa penkkiriviltä kunnon kameralla oikein zoomannut tähän naiseen ja sitten julkaisi kuvan instassaan kuvatekstillä tyyliin hih-hih, tykkään kuvata lentokoneessa ihmisiä. Nainen oli nätti, kuva oli hyvä, mutta silti. Mielestäni todellakin not-cool. Kuva oli todella lähelle zoomattu, niin että kaikki kasvojen juonteet ja ihohuokoset näkyi. Ihmettelen suuresti tarvetta julkaista kuva.
Aivan törkeää. Alkoi kyllä ärsyttää todella paljon.
Maailmasta on ehdottomasti kännykkäkameroiden ja somen myötä tullut huomattavasti ikävämpi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Hyi saasta. Tämä on pahin painajaiseni. Että MISSÄÄN ei saa olla enää rauhassa. Matkustan sitten rönttöverkkareissa pahalla tuulella omissa ajatuksissani, tai ihanan kuvauksellisena, laittautuneena ja onnellisena, niin se ei kuulu jollekin helvetin instastoorin tekijälle pätkääkään! Ei hitto oikeesti. Oot vaikka matkalla hautajaisiin ja päädyt jonkun miljoonan Instagramin vahtaajan puhelimiin. Mä en uskalla enää edes nukkua lentokoneissa koska joku saakelin milleniaali tulee zoomaamaan rähmäisiin silmiin ja kiiltävään nenään. Aaaargh, ette usko mitä aggressioita tämä herättää minussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi saasta. Tämä on pahin painajaiseni. Että MISSÄÄN ei saa olla enää rauhassa. Matkustan sitten rönttöverkkareissa pahalla tuulella omissa ajatuksissani, tai ihanan kuvauksellisena, laittautuneena ja onnellisena, niin se ei kuulu jollekin helvetin instastoorin tekijälle pätkääkään! Ei hitto oikeesti. Oot vaikka matkalla hautajaisiin ja päädyt jonkun miljoonan Instagramin vahtaajan puhelimiin. Mä en uskalla enää edes nukkua lentokoneissa koska joku saakelin milleniaali tulee zoomaamaan rähmäisiin silmiin ja kiiltävään nenään. Aaaargh, ette usko mitä aggressioita tämä herättää minussa.
Uskon ja syystäkin herättää. Pyöriihän noita netissä kuvia juurikin lentokoneessa suu auki nukkuvista ihmisistä. On sitten tehty kaikenmaailman meemejä heistä. Ainakin facessa olen törmännyt.
mitä vastas kun kysyit?