Miksi nuoret kuvaavat julkisissa heti jos vahingossakaan katsot heitä?
Näin kävi taas. Vastakkain kun istuin eikä ole muuta kateltavaa kuin ulos tai ihmisiä niin aina välillä osui katse johonkin nuoreen mieheen. En katsonut tarkoituksella, ei ollut mitään syytä, vaan väkisinhän sitä johonkin aina katsoo. En jäänyt tuijottamaan häntä vaan käänsin aina katseen pois jos hän katsoi samaan aikaan.
Ei mennyt kauaakaan kun poikanen jo kaivoi puhelimen taskustaan ja näin kun snapchat ilmestyi ruutuun.. Kovin oli peukalo valmiina painamaan kuvanottopainiketta mutta silloin jäin seuraamaan tekemisiään ja puhelintaan, joten ei sitten loppujen lopuksi kehdannut kohottaa puhelintaan sen verran että olisi saanut kuvan otettua.
Mielestäni aivan käsittämätöntä käytöstä, eikä ole ainoa. Tuntuu että pitää henkensä edestä varoa katsahtamasta näitä nuoria opiskelijoita sillä heidän herkkä sielunsa ei kestä jos heihin vilkaistaan.
Onko täällä jotain parikymppistä nuorta joka osaisi selittää ilmiön syyn? Mitä helvettiä niillä kuvilla tekee? Jakaa johonkin rinkiin että kato miten ruma akka mua tuijotti, ruvetaan stalkkaamaan sitä? Kuvataan aina kun nähdään?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ole kuvailtu, mutta juuri viime viikolla metrossa minua vastapäätä istahti tuntematon teinipariskunta (muuallakin olisi ollut paljon tilaa, lähes tyhjä metro...). Rajusti meikattu tyttö nosti jalkansa viereeni penkille ja tuijotti minua lähes koko matkan ajan vihaisesti. Jos liikahdin vähänkään, esim. kaivoin laukustani huulirasvan, niin poikakin katsoi minuun kulmiaan kohotellen. Silloin kun eivät tuijottaneet, pussailivat toisiaan ja vilkuilivat, miten reagoin.
Enkä ole mitenkään vainoharhainen, noin se todella meni. Oli ahdistavaa. Jos teinit noin käyttäytyvät, niin en ihmettele jos kuvailevatkin tuntemattomia.
Kuulostaa samalta pariskunnalta, joka istui kaukojunassa vastapäisiin penkkeihin. Olivat selvästi poltelleet jonnebista, molemmat nuolivat, maiskutellen pussailivat toisiaan ja lähes harrastivat seksiä siinä. Sitten kun annoin pahaa silmää, niin arvostellen katsoivat ja supattivat. Järkyttäviä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Yritän miettiä tilannetta. Itse ainakin huomaan jos joku katsoo mua vaikka katsoisinkin alas ja onhan se ärsyttävää jos joku tuijottaa. Siinä ei auta se jos kääntää aina katseensa pois. Miksi pitää muita ihmisiä tuijottaa luullen ettei ne huomaa?
Minusta jotenkin tuntuu, että samalla kun ihmiset jakavat yhä enemmän ja enemmän elämästään somessa, on "tuijottamisen" määritelmä muuttunut kovin vainoharhaiseksi. Lieneekö jotain narsismia, että luulee kaikkien tuijottavan ja ajattelevan juuri minua?
Kyllä minulla ainakin ajatus ja katse harhailee tylsinä hetkinä (kuten juuri julkisissa) paljonkin. Ajatusvirta saattaa olla vaikka "onpas ulkona lunta... tuolla tytöllä on nätisti hiukset, osaisinkohan itse letittää noin... oho onpa kiva reppu... hmm jotenkin tutun näköinen ihminen tuli bussiin, onkohan se - ääh, ei ollutkaan... kuka pyöräilee tällaisella kelillä?... oi kuinka ihana koiranpentu tuolla... miksiköhän noilla teineillä on kaikilla samanlainen takki, no teinit on teinejä... katos vaan, naisella on matkalaukku mukana, pääsisinpä itsekin lomalle... mitä kello on... välkkyvä mainosteksti, ärsyttää mutta pakko lukea jostain syystä (?)... onpa tuolla naisella söpö lapsi sylissä... ei kai multa unohtunut hella päälle?..."
Varmaan tässä tapauksessa lettipäinen nainen tai samanlaisiin takkeihin pukeutuneet teinit ajattelisivat, että iik, outo kolmekymppinen muija tuijottaa, onkohan se jokin mielipuoli stalkkeri. Itse olen kuitenkin ajatellut heitä sen 10 sekuntia (pelkkä arvio) mitä katse on sinne osunut. Yleensä ei sitäkään, jos katselee "tyhjyyteen" ja miettii jotain ihan muuta.
Outo erillinen ilmiö sekin, että jotkut ihmiset pukeutuvat mahdollisimman huomiotaherättävästi, mutta sitten jos uteliaana katsoo hetkenkin (ei tuijota herkeämättä), niin on se niin väärin ja ahdistavaa kun ihmiset ihmettelee kaikkea erilaista. Enkä puhu nyt mistään tissivaon tuijottamisesta, vaan vaikka erikoisesta kampauksesta, hienosta vintage-tyylistä tai tatuoidusta naamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DibanInssi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki nämä salakuvaajat ovat pienellä ÄO:lla ja huonolla itsetunnolla varustettuja k*rpiä, mutta ap:sta tuli heti mielikuva kyylästä. Miksi sinun pitää vilkasta ketään tuntematonta enempää kuin kerran? Äärettömän epäkohteliasta tuijottaa. Tuntuu, että teitä monia aikuisia ei ole osattu kasvattaa kun suu ammottaa auki ja silmät pyöreänä kun itse juttelee mm. bussissa tai junassa jonkun kanssa.
Joka tapauksessa: Salakuvaaminen ei ole KOSKAAN oikeutettua ellei haluta todistaa jotain hyväskäyttöä, pahoinpitelyä tai murhaa. Pistäkää ne kakaranne kuriin!
- 19v
Minulla on yleensä keski-ikäisenä miehenä tapana tuijottaa nuoria miehiä silmiin. Ihan vain kertoakseni sanattomasti se, että kuka on julkisissa alfa ja kuka pistää kenet maihin jos tulee "tilanne".
Katson niin kauan että se nuorukaisen katse painuu sinne maihin.
Sanoin että: "Maihin".
Tämä selvä?
Katse silmiin on haaste tappeluun. Jos haluaa välttyä tältä niin painaa sen katseen kiltisti sinne "Maihin".
Jokuko oikeasti tuijottaa randomeita sivullisia ja uskoo että on käyty suuri taisto alfan asemasta jossain hikisessä dösässä? Voi luoja!
Kyllä tota tapahtuu miesten maailmassa paljonkin. Ei sitä tyttöset tajua että mikä katseiden taistelu tuolla kaupungilla on jatkuvasti päällä. Siellä kävellään uhmakkaasti toisia päin ja samalla tuijotetaan agressiivisesti. Ette te tyttölöt tajua sitä taistelukenttää mikä on käynnissä toisessa ulottuvuudessa.
Armotonta menoa sanon mä.
Ai se olet sinä, joka aina kävelee päin? Että ottaa päähän kun setämiehet ei ymmärrä väistää ja sitten alkaa kitinä. Kamala hämmennys kun nainen ei väistä. Uli-uli-uli vaan kuuluu setämiesten suista.
Minä en ulise. Teen viekkaan kettumaisen hymyn viisikymppisellä naamalla ja kohotan hattua ladylle merkiksi, että osaan olla myös hellä.
Miten vastapäätä istuva voi tietää, mikä sovellus kännykässä on auki? Ei mun puhelimesta ainakaan takapuolelta näe, käytänkö kameraa vai mitä teen. Hieman vainoharhaiselta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DibanInssi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki nämä salakuvaajat ovat pienellä ÄO:lla ja huonolla itsetunnolla varustettuja k*rpiä, mutta ap:sta tuli heti mielikuva kyylästä. Miksi sinun pitää vilkasta ketään tuntematonta enempää kuin kerran? Äärettömän epäkohteliasta tuijottaa. Tuntuu, että teitä monia aikuisia ei ole osattu kasvattaa kun suu ammottaa auki ja silmät pyöreänä kun itse juttelee mm. bussissa tai junassa jonkun kanssa.
Joka tapauksessa: Salakuvaaminen ei ole KOSKAAN oikeutettua ellei haluta todistaa jotain hyväskäyttöä, pahoinpitelyä tai murhaa. Pistäkää ne kakaranne kuriin!
- 19v
Minulla on yleensä keski-ikäisenä miehenä tapana tuijottaa nuoria miehiä silmiin. Ihan vain kertoakseni sanattomasti se, että kuka on julkisissa alfa ja kuka pistää kenet maihin jos tulee "tilanne".
Tämä selvä?
Katse silmiin on haaste tappeluun. Jos haluaa välttyä tältä niin painaa sen katseen kiltisti sinne "Maihin".
No ei voi kyllä suositella tuollaista koska siinä on sekin riski että voi sattua setää nekkuun.
Niin tuossa tuijotuskilpailussahan tuijotetaan niin kauan että toinen painaa katseen maahan.
Ei siinä mitään nekkuun aleta vetämään. Jos vedetään niin sitten sen näkee. Usein toinen vaan hissuksiin painaa sen nassukan sinne kenkiinsä. Ja sen jälkeen ollaan hiljaa.
Usen kyllä poikaporukan lähtiessä ulos alkaa mölinä ja vituvitu näiksä mite se mulkkas ääntely.
Ei siihen voi kuin ylimielisesti hymyillä että poikia harmittaa kun hävisivät tuijotuskilpailun.
Jokainen MIES voi harjoitella tätä katselemalla vanhoja länkkäreitä. Sieltä vaan tuijotusta kehiin ja tunnetta ladataan mukaan katseeseen.
Itse olen komea keski-ikäinen mies ja mielestäni on ainoastaan homoa kun toiset miehet tuijottelevat minua. Kyllä tietysti naisetkin tuijottavat, mutta ilmeisesti eri motiivein. En toisaalta jaksa lähteä mukaan mihinkään tuijotuskilpailuihin, koska
a) en ole homo
b) en kaipaa huomiota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DibanInssi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 19v
Tämä selvä?
No ei voi kyllä suositella tuollaista koska siinä on sekin riski että voi sattua setää nekkuun.
Niin tuossa tuijotuskilpailussahan tuijotetaan niin kauan että toinen painaa katseen maahan.
Ei siinä mitään nekkuun aleta vetämään. Jos vedetään niin sitten sen näkee. Usein toinen vaan hissuksiin painaa sen nassukan sinne kenkiinsä. Ja sen jälkeen ollaan hiljaa.
Usen kyllä poikaporukan lähtiessä ulos alkaa mölinä ja vituvitu näiksä mite se mulkkas ääntely.
Ei siihen voi kuin ylimielisesti hymyillä että poikia harmittaa kun hävisivät tuijotuskilpailun.
Jokainen MIES voi harjoitella tätä katselemalla vanhoja länkkäreitä. Sieltä vaan tuijotusta kehiin ja tunnetta ladataan mukaan katseeseen.
Itse olen komea keski-ikäinen mies ja mielestäni on ainoastaan homoa kun toiset miehet tuijottelevat minua. Kyllä tietysti naisetkin tuijottavat, mutta ilmeisesti eri motiivein. En toisaalta jaksa lähteä mukaan mihinkään tuijotuskilpailuihin, koska
a) en ole homo
b) en kaipaa huomiota
Hyvä juttu. Paina katse sitten sinne jalkojen väliin merkiksi että alistut.
Muuten voit jatkaa tuijotusta niin katsotaan kumpi voittaa. Minä nimittäin olen raitiovaunun alfa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DibanInssi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 19v
Tämä selvä?
a) en ole homo
b) en kaipaa huomiota
Hyvä juttu. Paina katse sitten sinne jalkojen väliin merkiksi että alistut.
Muuten voit jatkaa tuijotusta niin katsotaan kumpi voittaa. Minä nimittäin olen raitiovaunun alfa.
Luovutan tuon tittelin sinulle suosiolla. Enjoy!
-sama
Jos kielletään kuvaaminen niin sitten ei myöskään tule kuvia enää vaikka mm-kisojen kultajuhlista, Helsinki Prideistä, Turun joulurauhan julistuksesta jne. Eikä uutisissakaan nähdä kuvituskuvaa tms. Myöskään yksityiset ihmiset ette saa ottaa kadulla kuvia enää ettei kukaan osu taustalle.
Jos sinulle usein näin käy niin ehkä sussa on sitten jotain omalaatuista, mikä saa nuoret näin tekemään. Itsellä eikä tuttavilla ole koskaan vastaan tullut. Kuviin olen varmasti päätynyt mutta ei kukaan minua ole ruvennut kuvaamaan.
No aika tarkkaan sä olet sitä katsellut, kun huomaat jopa sovelluksen, jonka se ottaa käyttöön ja kaiken oheistoiminnan siinä. Ja ei, ei ne kuvaile muita ihmisiä, elleivät ne oikeasti ole jotain tuijottelijoita ja ittensä hinkkaajia. Joko kuvittelit tai sitten olet tuota.
ovat ottaneet mallia naisista jotka luulevat miesten tuijottavan heitä aina, joka paikassa.
miltäs tuntuu? Ei meilläkään auta "johonkin suuntaan pitää katsoa"
Minä pidän tuon takia kokoajan aurinkolaseja päässä talvet ja kesät.
En ymmärrä miten selviätte paljain silmin Suomen olosuhteissa esim junassa tai bussissa.
Ei sitä tiedä minne silmänsä laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salakuvaaminen on aina salakuvaamista ja se on väärin ja kuvan julkaiseminen haukkumistarkoituksessa on laitonta.
Salakuvaaminen tarkoittaa kotirauhan suojaamassa tai sitä vastaavassa paikassa tapahtuvaa kuvaamista. Yleisin esimerkki on koti. Jos kotiisi tulee vieras, et saa kuvata häntä ilman lupaa. Jos kuvaat, syyllistyt salakuvaamiseen, vaikka pitäisit isoa kameraa käsissäsi ja räpsytät salamaa vieraan edessä.
Julkisella paikalla puskasta kuvaaminen, tai piilokameralla kuvaaminen ei ole salakuvaamista. Laki ei tunne julkisella paikalla salakuvaamista.
Nyt tais päästä ihan höpöhöpö-juttu. =)
Näin netin aikoina hämärtyy tuo kuvaamisen raja eli kuvia saa yleisillä paikoilla ottaa ja vain omaan henkilökohtaiseen käyttöön eli niitä ei saisi levittää julkisuuteen ja tässä tapauksessa nettiin ilman kuvattavan lupaa, mikäli hänet siitä tunnistaa.
Toisekseen, omassa kodissa SAA kuvata ilman eri ilmoitusta. Saa olla nauhoituskin päällä jos tarve vaatii (joku keskustelu, kuten palaverit koskien omia asioita).
Omassa kodissa ei tarvitse ilmoittaa kenellekään edes tallentavasta videovalvonnasta, julkisella paikalla kylläkin, kuten rappukäytävissä.
Kun taas omalla työpaikalla et voi nauhoittaa toisen puheita ilman rikosoikeudellista vastuuta jos käyttäisit tallenteita mm.oikeudessa todisteena. Niitä ei voi todisteena käyttää, (mutta silti ne voi vaikuttaa valamiehistöön, jolloin niistä koituva sakko saattaa olla tilanteeseen nähden kannattava riskinotto, vaikka valamiehistökään ei saa perustaa päätöstään sellaisille tallenteille).
Jos taas sanot, että:” hups, mulla on vahingossa jäänyt kamera tietokoneella päälle tai puhelin on vahingossa jäänyt tallentamaan” niin sellaista SAA käyttää todisteena myös juridisesti.
Koti on yksityisaluetta ja siellä ei päde rajoitukset. On selvää, että mennessäsi TOISEN kotiin, on luvatta kuvaaminen ja tallennuskin kielletty.
On se kurjaa, että tänäkään päivänä ei ole ihmisillä tietoa mitä saa ja voi tehdä.
Niin ja POIKKEUS tuohon edelliseen: saat nauhoittaa sinua koskevat lääkärinkäynnit ym. Se on jopa suositeltavaa nykypäivänä, sanoi kuntamme sosiaali-ja potilasasiamies.
Ennen kun lääkärissä oli mukana ystävä, tuttava, sukulainen tai kodinhoitaja tmv. Nykyään asioidaan pääasiassa yksin ja on muutoin äärimmäisen vaikeaa todistaa mitään jos tarvetta tulisi.
Tallenteet koskevat myös puheluita. Omia ja sinua ja/tai sinun henk.kohtaisia asioita koskevat puhelut saa tallentaa. Itse tallennan aina ja siitä on ollut apua kun mm.hoidin erään asian potilasasiamiehen luona. Ylilääkärin saamaan muistutukseenkin jo kirjattiin, että asiasta on kuunneltavissa puhelintallenne mikäli haluavat sen kuunnella. Tuon tallenteen ansioista asia hoituikin. Tämä on monelle päätään aukovalle hoitsulle ollut yllätys kun kerron, että puhelu menee nauhalle ja eräskin kehui minun rikkovan lakia, mutta oli hiljaa kun valistin ja pyysin olemaan toki yhteydessä jos kertoo minulle mitä lakia rikon.
Julkisen tahon on ilmoitettava, että puhelut tallennetaan, yksityishenkilön ei.
Puhelin saa olla myös kaiuttimella kun omia asioitasi hoidat. Toki saa ja on mukava kertoa etukäteen, että nauhoittaa, mutta se ei ole pakollista.
Ihmettelen silti miten monet ja nimenomaan hoitoalalla olevat ihmiset kohtelevat asiakastaan, jota ei ole koskaan edes tavannut. Ihan sikoja ovat osa, liekö työpaineet ”syynä”.
Eli tässä nyt kattavaa tietoa muistakin tallenteista ja kukin etsiköön itse lakipykälänsä jos innostaa asia vastaan tai puolesta.
Tiedän onneksi oikeuteni näissä, mutta olen huomannut, että moni ei tiedä.
Olen lukenut vasta pari ensimmäistä sivua, mutta kovasti jengi (tai vain yksi vähän vannoutuneempi jankkaaja...) ei näytä uskovan, että näin voisi tapahtua.
Itse kyllä uskon, sillä minulle on käynyt lähes samoin – sillä erotuksella, että NÄIN KUVANI USEAMMAN TEININ PUHELIMESTA.
Olen kertonut tämän palstalla ennenkin, mutta syntini oli siis mennä elokuviin yksin. Edempänä istunut teinilauma huomasi tämän, ja kun pääsin istumaan paikalleni takariviin, NÄIN kun yksi poika nappasi minusta kuvan. Asiasta ei voinut erehtyä, sillä hän sen jälkeen vielä YMPYRÖI minut kyseisestä kuvasta, kirjoitti tekstiä päälle, ja kehotti muita "tsekkaamaan snäpin". Moni vieläpä kääntyi pällistelemään tätä kummajaista luonnossa...
Entisenä koulukiusattuna tällaiset kokemukset saavat haluamaan linnoittautua kotiinsa entistä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Näin netin aikoina hämärtyy tuo kuvaamisen raja eli kuvia saa yleisillä paikoilla ottaa ja vain omaan henkilökohtaiseen käyttöön eli niitä ei saisi levittää julkisuuteen ja tässä tapauksessa nettiin ilman kuvattavan lupaa, mikäli hänet siitä tunnistaa.Toisekseen, omassa kodissa SAA kuvata ilman eri ilmoitusta. Saa olla nauhoituskin päällä jos tarve vaatii (joku keskustelu, kuten palaverit koskien omia asioita).
Omassa kodissa ei tarvitse ilmoittaa kenellekään edes tallentavasta videovalvonnasta, julkisella paikalla kylläkin, kuten rappukäytävissä.
Kun taas omalla työpaikalla et voi nauhoittaa toisen puheita ilman rikosoikeudellista vastuuta jos käyttäisit tallenteita mm.oikeudessa todisteena. Niitä ei voi todisteena käyttää, (mutta silti ne voi vaikuttaa valamiehistöön, jolloin niistä koituva sakko saattaa olla tilanteeseen nähden kannattava riskinotto, vaikka valamiehistökään ei saa perustaa päätöstään sellaisille tallenteille).
Jos taas sanot, että:” hups, mulla on vahingossa jäänyt kamera tietokoneella päälle tai puhelin on vahingossa jäänyt tallentamaan” niin sellaista SAA käyttää todisteena myös juridisesti.
Koti on yksityisaluetta ja siellä ei päde rajoitukset. On selvää, että mennessäsi TOISEN kotiin, on luvatta kuvaaminen ja tallennuskin kielletty.On se kurjaa, että tänäkään päivänä ei ole ihmisillä tietoa mitä saa ja voi tehdä.
Niin ja POIKKEUS tuohon edelliseen: saat nauhoittaa sinua koskevat lääkärinkäynnit ym. Se on jopa suositeltavaa nykypäivänä, sanoi kuntamme sosiaali-ja potilasasiamies.
Ennen kun lääkärissä oli mukana ystävä, tuttava, sukulainen tai kodinhoitaja tmv. Nykyään asioidaan pääasiassa yksin ja on muutoin äärimmäisen vaikeaa todistaa mitään jos tarvetta tulisi.
Tallenteet koskevat myös puheluita. Omia ja sinua ja/tai sinun henk.kohtaisia asioita koskevat puhelut saa tallentaa. Itse tallennan aina ja siitä on ollut apua kun mm.hoidin erään asian potilasasiamiehen luona. Ylilääkärin saamaan muistutukseenkin jo kirjattiin, että asiasta on kuunneltavissa puhelintallenne mikäli haluavat sen kuunnella. Tuon tallenteen ansioista asia hoituikin. Tämä on monelle päätään aukovalle hoitsulle ollut yllätys kun kerron, että puhelu menee nauhalle ja eräskin kehui minun rikkovan lakia, mutta oli hiljaa kun valistin ja pyysin olemaan toki yhteydessä jos kertoo minulle mitä lakia rikon.
Puhelin saa olla myös kaiuttimella kun omia asioitasi hoidat. Toki saa ja on mukava kertoa etukäteen, että nauhoittaa, mutta se ei ole pakollista.
Ihmettelen silti miten monet ja nimenomaan hoitoalalla olevat ihmiset kohtelevat asiakastaan, jota ei ole koskaan edes tavannut. Ihan sikoja ovat osa, liekö työpaineet ”syynä”.Eli tässä nyt kattavaa tietoa muistakin tallenteista ja kukin etsiköön itse lakipykälänsä jos innostaa asia vastaan tai puolesta.
Suomessa ei ole valamiehistöä oikeudessa (niin kuin esim. USA:ssa), johon yritetään tehdä vaikutus. Todisteiden hyväksyttävyyskin riippuu rikoksen vakavuudesta. Pääperiaate lienee, että rikoksen selvittäminen menee yksityisyydensuojan edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salakuvaaminen on aina salakuvaamista ja se on väärin ja kuvan julkaiseminen haukkumistarkoituksessa on laitonta.
Salakuvaaminen tarkoittaa kotirauhan suojaamassa tai sitä vastaavassa paikassa tapahtuvaa kuvaamista. Yleisin esimerkki on koti. Jos kotiisi tulee vieras, et saa kuvata häntä ilman lupaa. Jos kuvaat, syyllistyt salakuvaamiseen, vaikka pitäisit isoa kameraa käsissäsi ja räpsytät salamaa vieraan edessä.
Julkisella paikalla puskasta kuvaaminen, tai piilokameralla kuvaaminen ei ole salakuvaamista. Laki ei tunne julkisella paikalla salakuvaamista.
Näin netin aikoina hämärtyy tuo kuvaamisen raja eli kuvia saa yleisillä paikoilla ottaa ja vain omaan henkilökohtaiseen käyttöön eli niitä ei saisi levittää julkisuuteen ja tässä tapauksessa nettiin ilman kuvattavan lupaa, mikäli hänet siitä tunnistaa.Toisekseen, omassa kodissa SAA kuvata ilman eri ilmoitusta. Saa olla nauhoituskin päällä jos tarve vaatii (joku keskustelu, kuten palaverit koskien omia asioita).
Koti on yksityisaluetta ja siellä ei päde rajoitukset. On selvää, että mennessäsi TOISEN kotiin, on luvatta kuvaaminen ja tallennuskin kielletty.On se kurjaa, että tänäkään päivänä ei ole ihmisillä tietoa mitä saa ja voi tehdä.
Ihmettelen silti miten monet ja nimenomaan hoitoalalla olevat ihmiset kohtelevat asiakastaan, jota ei ole koskaan edes tavannut. Ihan sikoja ovat osa, liekö työpaineet ”syynä”.Eli tässä nyt kattavaa tietoa muistakin tallenteista ja kukin etsiköön itse lakipykälänsä jos innostaa asia vastaan tai puolesta.
3/10 – Voinko kuvata vieraitani kotonani kertomatta siitä heille?
Voit syyllistyä tilanteessa rikokseen
Jos kuvaat vieraitasi salaa, kyse voi olla salakatselusta, josta voidaan tuomita sakkoihin tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Kuvamateriaalin levittäminen voi lisäksi täyttää usean eri rikoksen tunnusmerkit.
https://yle.fi/uutiset/3-9457278
Kiellettyä salakatselua on oikeudeton teknisellä laitteella, kuten kameralla, kotirauhan suojaamassa paikassa, käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevan henkilön katseleminen tai kuvaaminen.
Merkitystä ei ole sillä, kenen kotirauhan piirissä olevalla alueella oleskellaan suojan saamisen kannalta.
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kameravalvonta
Mitenköhän asiat olikaan oman tietosi suhteen?
Ahdistetun kokemus on aina oikea! Lopeta se mulkkaaminen!
Miksi teitä kiinnostaa, mitä teinit niillä kuvilla tekee? Jos ne kuvat nyt jollakin ihmeen ilveellä sattuisivat tulemaan ilmi jossakin kiusallisessa tilanteessa, selittäisit vain, että kuvat on ottanut joku tylsistynyt teini, jolla ei ollut muuta tekemistä. ikäväähän tuo on, mutta miksi siitä pitäää tehdä niin iso haloo, kun kuitenkin pahin mitä tapahtuu on, että teinit naureskelevat niille kuville ehkä 5 sekuntia ja unohtavat sen keskittyessään seuraavaan asiaan. Et ole niin mielenkiintoinen, että he jaksaisivat keskittyä sinuun sen kauempaa.