Miksi nuoret kuvaavat julkisissa heti jos vahingossakaan katsot heitä?
Näin kävi taas. Vastakkain kun istuin eikä ole muuta kateltavaa kuin ulos tai ihmisiä niin aina välillä osui katse johonkin nuoreen mieheen. En katsonut tarkoituksella, ei ollut mitään syytä, vaan väkisinhän sitä johonkin aina katsoo. En jäänyt tuijottamaan häntä vaan käänsin aina katseen pois jos hän katsoi samaan aikaan.
Ei mennyt kauaakaan kun poikanen jo kaivoi puhelimen taskustaan ja näin kun snapchat ilmestyi ruutuun.. Kovin oli peukalo valmiina painamaan kuvanottopainiketta mutta silloin jäin seuraamaan tekemisiään ja puhelintaan, joten ei sitten loppujen lopuksi kehdannut kohottaa puhelintaan sen verran että olisi saanut kuvan otettua.
Mielestäni aivan käsittämätöntä käytöstä, eikä ole ainoa. Tuntuu että pitää henkensä edestä varoa katsahtamasta näitä nuoria opiskelijoita sillä heidän herkkä sielunsa ei kestä jos heihin vilkaistaan.
Onko täällä jotain parikymppistä nuorta joka osaisi selittää ilmiön syyn? Mitä helvettiä niillä kuvilla tekee? Jakaa johonkin rinkiin että kato miten ruma akka mua tuijotti, ruvetaan stalkkaamaan sitä? Kuvataan aina kun nähdään?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Miten vastapäätä istuva voi tietää, mikä sovellus kännykässä on auki? Ei mun puhelimesta ainakaan takapuolelta näe, käytänkö kameraa vai mitä teen. Hieman vainoharhaiselta vaikuttaa.
Takanasi seisovat (ruuhkametrossa aika yleinen tilanne) näkevät mitä teet puhelimellasi. Samoin jossain tilanteissa puhelimen ruutu heijastuu sopivasti joko ikkunasta tai siitä pleksistä joka metroissa on joidenkin penkkien takana jos pidät puhelinta ylhäällä.
Oma kokemukseni: Istuin bussissa, ja kolmen n. 16 -vuotiaan jätkän ja yhden tytön porukka piti meteliä autossa, arvosteli kanssamatkustajia ja napsi kuvia. Sitten huomasin, että porukan päällikko otti iPhonellaan minusta kuvan.
Nousin ylös penkiltä ja sanoin että "Nuorella herralla on varmaan helvetin hyvä selitys, että miksi se otti minusta kuvan."
Jätkä tähän että "Juujuu, haist vttu." Ja uusi kuva ja lisää naureskelua.
Sanoin että "Poista kuvat."
Jätkä vielä kerran että "Haist vttu" ja uusi kuva.
Nappasin kännykän kädestä, väänsin aivan vtun solmuun ja astuin lopuksi sen päälle.
Kysyin vielä, että haluaako joku muu ottaa kuvia. Ei halunnut. Kuului vain että "mitävvttua!?!mitävvttua?!"
Tonnin opetus pojalle. Kai se sitten kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salakuvaaminen on aina salakuvaamista ja se on väärin ja kuvan julkaiseminen haukkumistarkoituksessa on laitonta.
Salakuvaaminen tarkoittaa kotirauhan suojaamassa tai sitä vastaavassa paikassa tapahtuvaa kuvaamista. Yleisin esimerkki on koti. Jos kotiisi tulee vieras, et saa kuvata häntä ilman lupaa. Jos kuvaat, syyllistyt salakuvaamiseen, vaikka pitäisit isoa kameraa käsissäsi ja räpsytät salamaa vieraan edessä.
Julkisella paikalla puskasta kuvaaminen, tai piilokameralla kuvaaminen ei ole salakuvaamista. Laki ei tunne julkisella paikalla salakuvaamista.
– Kuvan jakaminen voi loukata kohteen kunniaa tai yksityisyyttä niin, että se on lain mukaan rangaistava teko, viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari muistuttaa
Niin? Kirjoittamani viesti on silti täysin oikein.
Ihmisten pitää nyt pystyä erottamaan kaksi asiaa toisistaan:
1) Valokuvan ottaminen
2) Valokuvan julkaiseminen
Julkisella paikalla kuka tahansa saa kuvata ketä tahansa, joko näkyvästi tai vaikka piilossa puun latvassa.
Otetun kuvan saa julkaista, jos se ei loukkaa kuvassa olevaa henkilöä.
Loukkaukseksi ei muuten lasketa "en tykkää kun minua kuvataan", vaan se tarkoittaa esim. kännipäisen kuvaamista oksentamassa kadulla niin että henkilö on tunnistettavissa.
Olet väärässä. Olkoonkin julkinen paikka, mutta jos henkilö huomaa että häntä kuvataan ja menee kieltämään ja kuvaaminen siitäkin huolimatta jatkuu, niin silloin siitä voi tehdä rikosilmoituksen. Eli jos ihminen erikseen kieltää kuvaamiseen, niin sitä pyyntöä on noudatettava myös julkisella paikalla! Ja jos kuvattava pyytää poistamaan jo otetun kuvan, on siinäkin toteltava.
Ei musta muutu valkoiseksi sillä että sinä väität niin:
Kuvaaminen katsotaan sallituksi kaduilla, toreilla, metsissä tai muilla vastaavilla yleisillä paikoilla. Yleisiksi paikoiksi katsotaan myös muun muassa koulut, kirjastot, ostoskeskukset sekä metroasemien ja lentoasemien aula- ja odotustilat. Julkisilla paikoilla kuvaamisen oikeus perustuu Suomen perustuslakiin. Kuvaaminen on luvallista myös yksityisissä myymälöissä, mutta omistajalla on aina oikeus itse valita asiakkaansa. Sen vuoksi kuvaajaa voidaan pyytää poistumaan. Mikäli kuvaaja on kuitenkin jo kerennyt ottamaan kuvia ennen poistumistaan, ei niitä tarvitse näyttää tai poistaa.
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kuvaaminen
Kuvaajan ei koskaan tarvitse näyttää, eikä poistaa ottamiaan kuvia. Ei edes poliisin pyytäessä.
Kuvaajan ei myöskään tarvitse lopettaa kuvaamista, vaikka tietenkin kuka tahansa hyviä tapoja noudattava täyspäinen ihminen niin tekeekin. Lain mukaan hän kuitenkin saa jatkaa kuvaamista.
Siinä olet oikeassa, että kuvattava voi tehdä rikosilmoituksen. Eri asia on johtaako se ilmoitus mihinkään.
Olet edelleen väärässä. Kuvaaminen on lopetettava mikäli kuvattava henkilö niin käskee. Aivan sama onko julkinen paikka vai ei.
Näytä se kohta laista jossa niin sanotaan.
Vaihtoehdot on että joko lopetat tai sitten videosi jatkuu siten että se puhelin katoaa hanuriisi. Jännä miten nää ku*ipäät ei tunnu muistavan että muutkaan ei välttämättä käyttäydy kaikkien lakien mukaan, varsinkaan ärsytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salakuvaaminen on aina salakuvaamista ja se on väärin ja kuvan julkaiseminen haukkumistarkoituksessa on laitonta.
Salakuvaaminen tarkoittaa kotirauhan suojaamassa tai sitä vastaavassa paikassa tapahtuvaa kuvaamista. Yleisin esimerkki on koti. Jos kotiisi tulee vieras, et saa kuvata häntä ilman lupaa. Jos kuvaat, syyllistyt salakuvaamiseen, vaikka pitäisit isoa kameraa käsissäsi ja räpsytät salamaa vieraan edessä.
Julkisella paikalla puskasta kuvaaminen, tai piilokameralla kuvaaminen ei ole salakuvaamista. Laki ei tunne julkisella paikalla salakuvaamista.
Nyt tais päästä ihan höpöhöpö-juttu. =)
Näin netin aikoina hämärtyy tuo kuvaamisen raja eli kuvia saa yleisillä paikoilla ottaa ja vain omaan henkilökohtaiseen käyttöön eli niitä ei saisi levittää julkisuuteen ja tässä tapauksessa nettiin ilman kuvattavan lupaa, mikäli hänet siitä tunnistaa.Toisekseen, omassa kodissa SAA kuvata ilman eri ilmoitusta. Saa olla nauhoituskin päällä jos tarve vaatii (joku keskustelu, kuten palaverit koskien omia asioita).
Omassa kodissa ei tarvitse ilmoittaa kenellekään edes tallentavasta videovalvonnasta, julkisella paikalla kylläkin, kuten rappukäytävissä.
Kun taas omalla työpaikalla et voi nauhoittaa toisen puheita ilman rikosoikeudellista vastuuta jos käyttäisit tallenteita mm.oikeudessa todisteena. Niitä ei voi todisteena käyttää, (mutta silti ne voi vaikuttaa valamiehistöön, jolloin niistä koituva sakko saattaa olla tilanteeseen nähden kannattava riskinotto, vaikka valamiehistökään ei saa perustaa päätöstään sellaisille tallenteille).
Jos taas sanot, että:” hups, mulla on vahingossa jäänyt kamera tietokoneella päälle tai puhelin on vahingossa jäänyt tallentamaan” niin sellaista SAA käyttää todisteena myös juridisesti.
Koti on yksityisaluetta ja siellä ei päde rajoitukset. On selvää, että mennessäsi TOISEN kotiin, on luvatta kuvaaminen ja tallennuskin kielletty.On se kurjaa, että tänäkään päivänä ei ole ihmisillä tietoa mitä saa ja voi tehdä.
Niin ja POIKKEUS tuohon edelliseen: saat nauhoittaa sinua koskevat lääkärinkäynnit ym. Se on jopa suositeltavaa nykypäivänä, sanoi kuntamme sosiaali-ja potilasasiamies.
Ennen kun lääkärissä oli mukana ystävä, tuttava, sukulainen tai kodinhoitaja tmv. Nykyään asioidaan pääasiassa yksin ja on muutoin äärimmäisen vaikeaa todistaa mitään jos tarvetta tulisi.
Tallenteet koskevat myös puheluita. Omia ja sinua ja/tai sinun henk.kohtaisia asioita koskevat puhelut saa tallentaa. Itse tallennan aina ja siitä on ollut apua kun mm.hoidin erään asian potilasasiamiehen luona. Ylilääkärin saamaan muistutukseenkin jo kirjattiin, että asiasta on kuunneltavissa puhelintallenne mikäli haluavat sen kuunnella. Tuon tallenteen ansioista asia hoituikin. Tämä on monelle päätään aukovalle hoitsulle ollut yllätys kun kerron, että puhelu menee nauhalle ja eräskin kehui minun rikkovan lakia, mutta oli hiljaa kun valistin ja pyysin olemaan toki yhteydessä jos kertoo minulle mitä lakia rikon.
Julkisen tahon on ilmoitettava, että puhelut tallennetaan, yksityishenkilön ei.
Puhelin saa olla myös kaiuttimella kun omia asioitasi hoidat. Toki saa ja on mukava kertoa etukäteen, että nauhoittaa, mutta se ei ole pakollista.
Ihmettelen silti miten monet ja nimenomaan hoitoalalla olevat ihmiset kohtelevat asiakastaan, jota ei ole koskaan edes tavannut. Ihan sikoja ovat osa, liekö työpaineet ”syynä”.Eli tässä nyt kattavaa tietoa muistakin tallenteista ja kukin etsiköön itse lakipykälänsä jos innostaa asia vastaan tai puolesta.
Tiedän onneksi oikeuteni näissä, mutta olen huomannut, että moni ei tiedä.
Eikö muka saa kuvata tai nauhoittaa puhetta jossa joku puhuu susta esim. perättömiä tai sairaita juttuja, kuten "tuollaiset pitäisi t_ppaa" yms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– Kuvan jakaminen voi loukata kohteen kunniaa tai yksityisyyttä niin, että se on lain mukaan rangaistava teko, viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari muistuttaa
Niin? Kirjoittamani viesti on silti täysin oikein.
Ihmisten pitää nyt pystyä erottamaan kaksi asiaa toisistaan:
1) Valokuvan ottaminen
2) Valokuvan julkaiseminen
Julkisella paikalla kuka tahansa saa kuvata ketä tahansa, joko näkyvästi tai vaikka piilossa puun latvassa.
Otetun kuvan saa julkaista, jos se ei loukkaa kuvassa olevaa henkilöä.
Loukkaukseksi ei muuten lasketa "en tykkää kun minua kuvataan", vaan se tarkoittaa esim. kännipäisen kuvaamista oksentamassa kadulla niin että henkilö on tunnistettavissa.
Olet väärässä. Olkoonkin julkinen paikka, mutta jos henkilö huomaa että häntä kuvataan ja menee kieltämään ja kuvaaminen siitäkin huolimatta jatkuu, niin silloin siitä voi tehdä rikosilmoituksen. Eli jos ihminen erikseen kieltää kuvaamiseen, niin sitä pyyntöä on noudatettava myös julkisella paikalla! Ja jos kuvattava pyytää poistamaan jo otetun kuvan, on siinäkin toteltava.
Ei musta muutu valkoiseksi sillä että sinä väität niin:
Kuvaaminen katsotaan sallituksi kaduilla, toreilla, metsissä tai muilla vastaavilla yleisillä paikoilla. Yleisiksi paikoiksi katsotaan myös muun muassa koulut, kirjastot, ostoskeskukset sekä metroasemien ja lentoasemien aula- ja odotustilat. Julkisilla paikoilla kuvaamisen oikeus perustuu Suomen perustuslakiin. Kuvaaminen on luvallista myös yksityisissä myymälöissä, mutta omistajalla on aina oikeus itse valita asiakkaansa. Sen vuoksi kuvaajaa voidaan pyytää poistumaan. Mikäli kuvaaja on kuitenkin jo kerennyt ottamaan kuvia ennen poistumistaan, ei niitä tarvitse näyttää tai poistaa.
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kuvaaminen
Kuvaajan ei koskaan tarvitse näyttää, eikä poistaa ottamiaan kuvia. Ei edes poliisin pyytäessä.
Kuvaajan ei myöskään tarvitse lopettaa kuvaamista, vaikka tietenkin kuka tahansa hyviä tapoja noudattava täyspäinen ihminen niin tekeekin. Lain mukaan hän kuitenkin saa jatkaa kuvaamista.
Siinä olet oikeassa, että kuvattava voi tehdä rikosilmoituksen. Eri asia on johtaako se ilmoitus mihinkään.
Olet edelleen väärässä. Kuvaaminen on lopetettava mikäli kuvattava henkilö niin käskee. Aivan sama onko julkinen paikka vai ei.
Näytä se kohta laista jossa niin sanotaan.
Vaihtoehdot on että joko lopetat tai sitten videosi jatkuu siten että se puhelin katoaa hanuriisi. Jännä miten nää ku*ipäät ei tunnu muistavan että muutkaan ei välttämättä käyttäydy kaikkien lakien mukaan, varsinkaan ärsytettynä.
Älä sano "muutkaan", kun kuvaaja ei riko mitään lakia.
Jos sinä lähdet pahoinpitelemään kuvaajaa kadulla, sinä olet ainoa joka rikkoo lakia.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni: Istuin bussissa, ja kolmen n. 16 -vuotiaan jätkän ja yhden tytön porukka piti meteliä autossa, arvosteli kanssamatkustajia ja napsi kuvia. Sitten huomasin, että porukan päällikko otti iPhonellaan minusta kuvan.
Nousin ylös penkiltä ja sanoin että "Nuorella herralla on varmaan helvetin hyvä selitys, että miksi se otti minusta kuvan."
Nappasin kännykän kädestä, väänsin aivan vtun solmuun ja astuin lopuksi sen päälle.
Kysyin vielä, että haluaako joku muu ottaa kuvia. Ei halunnut. Kuului vain että "mitävvttua!?!mitävvttua?!"
Tollaiset teinit on perseestä. Pikkasen noussut hattuun, kun kuvittelevat voivansa kohdella muita miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös ikäviä kokemuksia tästä. Ehdin onneksi yläkoulusta pois ennen tätä suurinta villitystä, mutta minua on myös senkin jälkeen "kiusattu" kuvaamalla. Tähän ovat pääasiassa syyllistyneet juuri ne yläkoululaiset ( ainakin päättelin iän näin) monilla julkisilla paikoilla, busseissa jne. Olen ehkä jotenkin vähän hassun näköinen ja jotkut näistä ovat ehkä myös tunteneet minut jollakin tapaa. Ainakin heidän puheistaan niin päättelin. Voineet jotenkin liikkua samoissa paikoissa yms. Tämä kaikki on silti jättänyt ihan hirveän kammon minulle ja olenkin miettinyt onkohan tuota kuvaamista tapahtunut koulussakin enemmän enkä ole välttämättä edes huomannut sitä. Inhottaa ja pelottaa kyllä ja monesti mietin mitähän videoita minusta oikein liikkuu.
Olen ollut muutenkin kiusattu pitkään ja tämä kuvaaminen on vaan yksi osa sitä. Kyllä minullekin tulee aina ikävä tunne kun näen jonkun puhelimen kanssa. Tietenkään en nyt usko, että kaikki kuvaavat, mutta olen tarkka huomaamaan pieniä yksityiskohtia joista helposti vaistoan mistä on kyse. Joku saattaa ajatella, että päässäni on vikaa, mutta kyllä tämä totta on. Juuri sellaiset oman ikäiset ja sitä nuoremmat ovat kuvaamista harrastaneet. Joskus ihan selkeästi niin, että varmasti olen huomannut ja ovat vielä monin sanoin pilkanneet "onpa ruma" jne. En ole uskaltanut sanoa mitään koska pelkään sen aiheuttavan vaan lisää harmia. Näiden seikkojen takia olen jo ihan kyllästynyt myös someen ja minulle se ei ainakaan ole tuonut oikein mitään iloa. Kestän jotenkin sitä suoraa pilkkaakin paremmin kuin sitä, että minua kuvataan ja monet ihmiset saavat hupia.
Ulkonäköni on ehkä vähän erikoinen, enkä ole mikään niin nätti ihminen. Kuitenkin olen melko tavallinen, laiha nuori nainen. Mietinkin aina sitä mitä ne "erikoisemmat" saavat kokea, joilla esim erikoinen pukeutustyyli. Tai sitten ne joilla jokin vamma tai sairaus. Voin vaan kuvitella. Tuli tässä mieleen kun tunnen yhden tourettea sairastavan pojan. Hänen on todella vaikeaa hallita itseään ja välillä saattaa sanoa jotain tai tulla muita tic- oireita. Voin vaan kuvitella minkä kohun hän aiheuttaa ihan kauppaan menollakin. Monesti eri-ikäiset ihmiset avoimesti tuijottavat ja kuvaavat. Sen takia ajattelenkin aina, että minä en lannistu kun ei hänkään. Tosin jos minulla olisi hänen oireensa en varmaan enää uskaltaisi lainkaan liikkua missään. Surullista tekstiä tämä silti on vielä näin ystävän päivänä. Ei se sitten ihme ole, että jotkut jäävät yksin ja minullakaan ei nyt mitänkään paljon seuraa ole. Ymmärrän täysin nämä tunteet.
Kyllä, tämä on valitettavasti yleistynyt kiusaamisen muoto. Ja usein myös kuvaan liittyvä tarina tai teksti on täysin valheellinen.
Mutta kun tiedät sen olevan valheellinen teksti, niin jatkat vain elämääsi. Ihan turha pilata päiväänsä jollakin keskenkasvuisten piloilla.
On tää surulliseksi mennyt, kun itse huomannut metrossa, että jos en tuijota puhelintani leuka rinnassa, vaan pidän pään pystyssä katsellen vaikka sitä pikku uutis-/mainostaulua, niin monet ikäiseni nuoret naiset alkavat tuijottaa minua. Kai se on niin ihmeellistä, kun joku heidän ikäisensä ei olekaan kiinnostunut tuijottamaan puhelinta joka sekuntti. Varmasti monet heistä kuvittelevat, että pää pystyssä istuvat ovat stalkkereita. Kun siis ei heille tulisi mieleenkään nostaa päätä puhelimesta kuin vain silloin, jos epäilevät jonkun tuijottavan heitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin sitä kun eräs ahkera insta-stoorien tekijä, valokuvaaja ammatiltaan, julkaisi fiidissään lentokoneessa salaa kuvaamansa naisen profiilikuvan kun tämä hymyillen katsoi ulos ikkunasta. Oli siis jostain kauempaa penkkiriviltä kunnon kameralla oikein zoomannut tähän naiseen ja sitten julkaisi kuvan instassaan kuvatekstillä tyyliin hih-hih, tykkään kuvata lentokoneessa ihmisiä. Nainen oli nätti, kuva oli hyvä, mutta silti. Mielestäni todellakin not-cool. Kuva oli todella lähelle zoomattu, niin että kaikki kasvojen juonteet ja ihohuokoset näkyi. Ihmettelen suuresti tarvetta julkaista kuva.
Hyi saasta. Tämä on pahin painajaiseni. Että MISSÄÄN ei saa olla enää rauhassa. Matkustan sitten rönttöverkkareissa pahalla tuulella omissa ajatuksissani, tai ihanan kuvauksellisena, laittautuneena ja onnellisena, niin se ei kuulu jollekin helvetin instastoorin tekijälle pätkääkään! Ei hitto oikeesti. Oot vaikka matkalla hautajaisiin ja päädyt jonkun miljoonan Instagramin vahtaajan puhelimiin. Mä en uskalla enää edes nukkua lentokoneissa koska joku saakelin milleniaali tulee zoomaamaan rähmäisiin silmiin ja kiiltävään nenään. Aaaargh, ette usko mitä aggressioita tämä herättää minussa.
Uskon ja syystäkin herättää. Pyöriihän noita netissä kuvia juurikin lentokoneessa suu auki nukkuvista ihmisistä. On sitten tehty kaikenmaailman meemejä heistä. Ainakin facessa olen törmännyt.
Juu ja ajatelkaa vaan millaista olisi olla julkkis kun tavallisiakin kuvataan. Eräs suomalainen roskakuvaaja bongailee julkkiksia syömässä ja juomassa. Aivan ala-arvoista touhua. Missään ei enää ole turvassa kukaan.
Yhdessä vaiheessa oli pystyssä blogi, jossa oli vain kuvia (ihan tavallisista, ei julkkis-) naisista, jotka söivät jotain metrossa. Oikeasti. Oo katsokaa, nainen syö kinkkuvoileipää!
Ja näin myös kirjan, jossa oli julkisissa otettuja kuvia "hot men reading". Siis juuri sitä miltä kuulostaa - hyvännäköisiä miehiä jotka lukivat kirjaa. Mistään ei käynyt ilmi oliko heiltä kysytty lupa kuvan julkaisemiseen kirjassa. Toivottavasti oli.
Kuvottavaa touhua jos minulta kysytään. Kiireiset ihmiset menossa paikasta A paikkaan B ja joku saakelin blogisti haluaa hyötyä kiusanteolla.
Miksi minua kiinnostaisi, jos joku ottaisi minusta kuvan nettiin? En ole niin herkkä, että pahoittaisin mieleni yhdestä otetusta kuvasta. Tähänkö tämä maailma on mennyt, että yksi otettu kuva saa ihmisen raiteiltaan.
Ihmisistä on tullut todella omituisia älypuhelimiin siirtymisen jälkeen. Valtaosa istuu nenä visusti kiinni puhelimessa ja pelätään, että tulee vahingossa katsekontakti jonkun kanssa, jos katseen nostaa hetkeksi vaikka tarkistaakseen, että millä pysäkillä ollaan menossa.
DibanInssi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki nämä salakuvaajat ovat pienellä ÄO:lla ja huonolla itsetunnolla varustettuja k*rpiä, mutta ap:sta tuli heti mielikuva kyylästä. Miksi sinun pitää vilkasta ketään tuntematonta enempää kuin kerran? Äärettömän epäkohteliasta tuijottaa. Tuntuu, että teitä monia aikuisia ei ole osattu kasvattaa kun suu ammottaa auki ja silmät pyöreänä kun itse juttelee mm. bussissa tai junassa jonkun kanssa.
Joka tapauksessa: Salakuvaaminen ei ole KOSKAAN oikeutettua ellei haluta todistaa jotain hyväskäyttöä, pahoinpitelyä tai murhaa. Pistäkää ne kakaranne kuriin!
- 19v
Minulla on yleensä keski-ikäisenä miehenä tapana tuijottaa nuoria miehiä silmiin. Ihan vain kertoakseni sanattomasti se, että kuka on julkisissa alfa ja kuka pistää kenet maihin jos tulee "tilanne".
Katson niin kauan että se nuorukaisen katse painuu sinne maihin.
Sanoin että: "Maihin".
Tämä selvä?
Katse silmiin on haaste tappeluun. Jos haluaa välttyä tältä niin painaa sen katseen kiltisti sinne "Maihin".
Helppo patujen on nykyään uhota, kun nuoriso on ihan velttoa sakkia. Yksi viisikymppinen sonni vastaa viittä parikymppistä kollia. Testot on niin alhaalla ja ei ole tehty elämän aikana mitään fyysistä. Kovaa uhoamista on kyllä ja röyhkeitä ovat.
Eivät ole kuitenkaan tottuneet ottamaan yhteen.
Puhelin vaan käsistä ja tarvittaessa vanhempiin yhteyttä tai puhelin ihan vahingossa murskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todellakin ahdistava ilmiö koska saatat elellä autuaan tietämättömänä siitä että sinusta kiertää joku hassuhauska kuva[/quote
Sinä et voi sille mitään, joten kannattaa vain nauttia elämästä. Maailmakin tuhoutuu jonakin päivänä, mutta kun sinä et sille voi yhtään mitään, niin kannattaa vain ottaa iisisti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan kiva fantasia ja ehkä tekee hyvää mielenterveydellesi hehkutella itsellesi että noin kyllä tekisit.. Mutta jos OIKEASTI tekisit noin, niin kyllä se tonnin opetus tulisi sinulle. Tuo on selvä vahingonteko ja toisen ihmisen omaisuuden tuhoaminen.
Ei sinulla olisi mitään oikeutta tehdä noin vaikka teini olisi todellakin rikkonut lakia. Mutta kun ei edes rikkonut, niin ei sinua kohtaan kyllä löytyisi mitään ymmärrystä.
Tietysti, jos olet jo valmiiksi ulosotossa ja velkaa niin paljon ettet koskaan voi niitä maksaa, niin sitten on se ja sama vaikka rikot kymmenen muiden kännykkää.
Minulle tehdään tuota ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa. Mun ei tarvitse edes katsoa vahingossa ketään vaan tämä johtuu siitä, että olen ylipainoinen. Kesällä, kun vaatetusta on vähemmän, niin kuvaustapauksia on useammin. En kuitenkaan, kesälläkään, pukeudu paljastavasti tai muuten huomiotaherättävästi.
Ennen vanhaan huudeltiin. Nykyisin läskin kohtalo on oltava kuvattavana, jaettavana ja naurettavana. Totta kai se satuttaa ja minua häiritsee, jos netissä kiertää minusta joku läskimeemi vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi taas. Vastakkain kun istuin eikä ole muuta kateltavaa kuin ulos tai ihmisiä niin aina välillä osui katse johonkin nuoreen mieheen. En katsonut tarkoituksella, ei ollut mitään syytä, vaan väkisinhän sitä johonkin aina katsoo. En jäänyt tuijottamaan häntä vaan käänsin aina katseen pois jos hän katsoi samaan aikaan.
Ei mennyt kauaakaan kun poikanen jo kaivoi puhelimen taskustaan ja näin kun snapchat ilmestyi ruutuun.. Kovin oli peukalo valmiina painamaan kuvanottopainiketta mutta silloin jäin seuraamaan tekemisiään ja puhelintaan, joten ei sitten loppujen lopuksi kehdannut kohottaa puhelintaan sen verran että olisi saanut kuvan otettua.
Mielestäni aivan käsittämätöntä käytöstä, eikä ole ainoa. Tuntuu että pitää henkensä edestä varoa katsahtamasta näitä nuoria opiskelijoita sillä heidän herkkä sielunsa ei kestä jos heihin vilkaistaan.
Onko täällä jotain parikymppistä nuorta joka osaisi selittää ilmiön syyn? Mitä helvettiä niillä kuvilla tekee? Jakaa johonkin rinkiin että kato miten ruma akka mua tuijotti, ruvetaan stalkkaamaan sitä? Kuvataan aina kun nähdään?
Höpöhöpö. Itseään kuvaavat ellet oo sitten nuori kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan kiva fantasia ja ehkä tekee hyvää mielenterveydellesi hehkutella itsellesi että noin kyllä tekisit.. Mutta jos OIKEASTI tekisit noin, niin kyllä se tonnin opetus tulisi sinulle. Tuo on selvä vahingonteko ja toisen ihmisen omaisuuden tuhoaminen.
Ei sinulla olisi mitään oikeutta tehdä noin vaikka teini olisi todellakin rikkonut lakia. Mutta kun ei edes rikkonut, niin ei sinua kohtaan kyllä löytyisi mitään ymmärrystä.
Tietysti, jos olet jo valmiiksi ulosotossa ja velkaa niin paljon ettet koskaan voi niitä maksaa, niin sitten on se ja sama vaikka rikot kymmenen muiden kännykkää.
Tjaa-a. Näin kännykän väkivallan välineenä, ja poistin sen käyttäjältä vahingoittamatta itse käyttäjää. Pysäkillä vielä kanssamatkustaja kiitteli apinoinnin rauhoittamisesta. Kyllä se on ihan oma vika, jos fööni hajoaa.
Ja ei mulla kyllä rahasta ole pulaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkoi lakia, kun ei suostunut poistamaan kuvia pyynnöstä huolimatta. Lisäksi kuvaustarkoitus oli muiden kiusaaminen.
Ihan oikein, että kännykkä meni paskaksi.
Älypuhelin on jonkinsortin turvapuhelin. Nuoret ja hippasen vanhemmat kulkevat se luuri kädessä joka tilanteessa. Suojatiekin ylitetään tuijottaen sitä näyttöä. Luuriin tuijottamisella ilmeisesti vältetään niitä kontakteja. Ja ilmeisesti se on kasvanut siihen käteen kiinni. Pyöräillään katse luurissa kiinni. Ja jossain kauppakäytävällä istuu ryhmä nuoria, ja kaikki räpläävät sitä puhelinta, mutta eivät puhu mitään.
Et pelätäänkö elää normielämää vai pelätäänkö että se kännykkä hukkuu. Ja pitääkö olla huolissaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä syytetään aloittajaa vainoharhaisuudesta? Menkää ylilaudalle, sinne postataan jatkuvasti kuvia tuntemattomista. Sellaisia kuvia, jotka on otettu julkisessa kulkuvälineessä tai kaupassa. Siellä jonnet sitten yhteen ääneen haukkuvat kuvan ihmistä.
Aivan niin kuin av-mammat kun ovat julkkisten kimpussa. "Mitäs on tunkenut itsensä esille/julkisuuteen!"
Kai tässä voi sitten sanoa, että mitäs ovat tunkeneet itsensä julkisille paikoille...? 😂
Alkoi ihan itkettää kun luin tämän. Mulla on myös kiusaamistaustaa ja olen tosi yksinäinen, siispä käyn mm. elokuvissa yksin. Minuakin on kuvattu, kerran esim. olin kipeänä matkalla lääkäriin ja joukko saksalaisia teinityttöjä ihan selvästi otti kuvan ja naureskeli. Ymmärrän muutaman sanan saksaa niin ei jäänyt epäselväksi mistä oli kyse. Nykyään ahdistaa aina julkisilla paikoilla - kenen kuvaan seuraavaksi joudun? Olenko seuraavassa kuvassa läski, ruma, h--ra vai mikä? Kuinka monta sataa tai tuhatta ihmistä kuvan näkee? En halua pitää enää kauniita vaatteita tai mennä yhtään mihinkään - eli olen vieläkin yksinäisempi kuin ennen.