Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei seuraa uutisia ollenkaan? Onko sinulla lähipiirissä tällainen ihminen?

Vierailija
13.02.2019 |

Mulla on lähipiirissä kaksi ihmistä, jotka eivät seuraa uutisia ollenkaan. Ei telkkarista, lehdestä, eivätkä lue edes kännykästä esim. Iltalehden sivuja. No, Iltalehti nyt ei todellakaan ole mikään journalistiikan helmi, mutta olen nyt havahtunut siihen, että eivät vilkaise edes näitä ilapäivälehtiä. Eivät siis ole missään määrin perillä maailman menosta. Esimerkiksi kovat pakkaset ja lumimyräkät tulivat aivan yllätyksenä toiselle kaverilleni, koska "en mä todellakaan kato mitään säätiedotuksia tai lue uutisia".

Jäin tuon jälkeen oikein miettimään, että miten pullossa nämä ihmiset tosiaan elävätkään. Toinen on sukulainen, jonka olen tuntenut aina, toisen tuntenut pari vuotta. Olen toki sen huomannut, että kummankin kanssa on ihan turha puhua esim. politiikasta, ilmaston muutoksesta, soteuudistuksesta tms. Keskustelut on aina tasoa naapurin tai jonkun kaverin kuulumiset eli juoruilu tai sitten omista asioista valittaminen. Ja mielipiteet ja maailmankuva on tosiaan hyvin mustavalkoinen. Mutta nyt tosiaan tuon sääuutisoinnin jälkeen aloin tosissaan miettiä, että minkälaista on elää noin pimennossa, ettet tosiaan tiedä, etkä välitä tietää, minkälainen sää on huomenna tai vaikkapa mitä etuuksia hallitus heiltä aikoo leikata.

Tunnetko sinä tällaisen ihmisen, joka on ihan pihalla ympäröivästä maailmasta? Mitä ajatuksia herättää? Mistä juttelet hänen kanssaan?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen. Tai he kyllä seuraavat, mutta vain tietynlaisia uutisia mm. politiikka, ulkomaat, urheilu. Yritä siinä sitten viritellä keskustelua musiikista, esimerkiksi.  Siinä saat sitten puhella itseksesi toisen vain kuunnellessa vieressä.

Jospa lukisit sinäkin politiikka-,ulkomaan- ja urheilu-uutisia musiikin soidessa taustalla. Voisi se maailmankuva laajentua ja olisi keskusteltavaa tämän musiikkirajoitteisen ystävän kanssa.

Vierailija
62/74 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen pitäiusi keskittyä vain yhteen tai kahteen tiettyyn aihealueeseen ja lukea niitä uutisia. Esim. olisi ihmimsiä, jotka lukis vaan urheiluaiheisia uutisia ja taideuutisia. Sitten olis sellaisia, jotka olis keskittyneet vain Usan ja Venäjän sisäpolitiikkaa koskeviin juttuihin, mutta eivät koskaan lukisi esim. Suomen uutisia tai mitään urheilu-uutisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole suomalaista mediaa katsonut, kuunnellut tai lukenut ollenkaan yli 20 vuoden ajan. Maailman menosta sitäkin enemmän perillä. Mitä ideaa klikata mediaa jonka pääasiallinen sisältö on "xxx oli biitsillä, kato peppukuvia" tai "katsi millä alalla saa palkkaa" jne totaalista roskaa. Eikä poliittinen teatteri joka pelkkää pelleilyä paranna asiaa ollenkaan.

Vierailija
64/74 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että joskus sillon tällöin haluaa katsoa/lukea uutisia ihan vaan että tietää missä mennään yms., mutta kun ihminen on siinä pisteessä että kokee sen jotenkin pakolliseksi ja kauhistelee eikä hyväksy niitä jotka eivät lue niitä niin sillon on kyllä täysin aivopesty.

Kuten se joka täällä sanoi pikku lapseksi sellaista, kukahan se pikku lapsi on kun antaa median päättää puolestasi mitä tietoa sinun tulisi tietää ja uskoo kaiken mitä media sanoo? Annat sen hallita käyttäytymistäsi?

Suurin osa uutisista on negatiivisia ja todella monella tiedolla ei tee yhtään mitään, aiheuttaa vaan pahaa oloa ja stressiä, muuttaa ajatuksia yms. Ketä nuo hyödyttää?

Kannattaisi oikeasti miettiä mitä sinne pääkoppaan päästää. Jokainen on aivopesty uskomaan jotain ja elää omassa kuplassaan, haluatko että aivopesusi tulee negatiivisten uutisten pumppaamisesta? Vai keskittyisitkö positiivisempiin asioihin ja asioihin joista on oikeasti hyötyä omassa elämässäsi.

Vierailija
65/74 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen. Tai he kyllä seuraavat, mutta vain tietynlaisia uutisia mm. politiikka, ulkomaat, urheilu. Yritä siinä sitten viritellä keskustelua musiikista, esimerkiksi.  Siinä saat sitten puhella itseksesi toisen vain kuunnellessa vieressä.

Jospa lukisit sinäkin politiikka-,ulkomaan- ja urheilu-uutisia musiikin soidessa taustalla. Voisi se maailmankuva laajentua ja olisi keskusteltavaa tämän musiikkirajoitteisen ystävän kanssa.

Jos historiaa tuntee niin millä tavoin se maailmankuva oikein laajenee?

Ihmiset toimivat poliittisesti ihan samoin kuin ennenkin. Kun on tarpeeksi laajentunut maailmankuva ja tajunta, niin ne uutiset voi oikeasti hylätä.

Kannattaa ihan oikeasti lukea paljon niin voi avautua koko maailma.

Vähän sääliksi käy kun ihmiset lukee uutisia ja on käyneet koulunsa, mutta ollaan vaan jämähdetty tietylle tasolle. Ei siinä mitään, mutta turha väittää että uutisten lukeminen tai opiskelu on mitkään oikopolku älykkyyteen.

Monelle se on vain sellaista älykkyyden pientä suloista teatteria. Tätä saa kyllä kuunnella julkisissa ja kahviloissa. Mikäs siinä.

Minä kävin tuon tason läpi jo parikymppisenä.

Vierailija
66/74 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä jokainen elää kuplassa.

Mutta kuka on sinun kuplasi sisällöntuottaja?

Vierailija
67/74 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt ihan tietoisen valinnan olla seuraamatta uutisia, koska huomasin ahdistuvani niistä kohtuuttoman paljon. Seurasin yhdessä vaiheessa todella paljon niin Suomen kuin ulkomaankin tapahtumia ja tunsin itseni pieneksi ja voimattomaksi, koska maailma on täynnä hirveitä asioita joihin en voi vaikuttaa laisinkaan. Olen nykyään onnellisempi ja elämänlaatuni on parempaa, kun keskityn pelkästään asioihin, joilla on omassa arjessani väliä.

Tosin en asu täysin tynnyrissä. Kuulen paljon perheeni ja ystävieni kautta maailman menosta, politiikkaa seuraan jonkin verran koska haluan olla edes vähän perillä asioista joista äänestän ja jos huomaan etten tiedä jotain niin otan asiasta selvää. Julkkisten kuolemat tulevat aina esille joko lähipiirin kautta tai sitten viimeistään kaupan kassalla kun vilkaisee viimeisimpiä otsikoita. Mutta tästä informaatiosta voidaan väitellä kuinka tärkeää on tietää yhtään mitään julkkisten yksityiselämästä. 

Joku muu ehtikin jo sanoa että lähdekritiikki vaikuttaa aika paljon. Iltalehteä tai vastaavia en lue koska artikkelit ovat sensaatiomaisia ja joskus jopa törkeästi harhaanjohtavia (esimerkiksi kun ikinä puhutaan tutkimuksista; eli onko kyseessä pätevä tutkimus, josta on tehty järkevä raportti ja on tiedeyhteisön kommentoima vai 100 ihmisen galluppi josta tehdään valtavia johtopäätöksiä?). Tietysti täydelliseen puolueettomuuteen ei kukaan pysty, mutta en myöskään halua tulla uutisten manipuloimaksi.

Jos jotain tärkeää tapahtuu, kuulen siitä kyllä jotain kautta ja pystyn sen jälkeen tekemään lähdekritiikkiä ja muodostamaan oman mielipiteeni asiasta. 

Kyllä, olen yksinkertainen ja yliherkkä ihminen. Yritän vain elää itseni kanssa tässä kaaottisessa maailmassa ja pikkuhiljaa kasvaa ihmisenä, että pystyisin vielä joku päivä aktiivisesti seuraamaan uutisia ilman maailmantuskaa ja ahdistusta.

Vierailija
68/74 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meistä jokainen elää kuplassa.

Mutta kuka on sinun kuplasi sisällöntuottaja?

Niinpä, voin sanoa että uutisia ei ainakaan kannata valita.

Vierailija
69/74 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään varsinaisesti seuraa uutisia. Meille tulee sanomalehti, josta luen kotimaan uutiset. Seuraan kotimaan tapahtumia myös nettilehdistä, mutta päivän aikana ei satu kovinkaan montaa uutista joilla olisi käyttöarvoa.

Esimerkiksi mitä hyötyä on tietää mitä Donald Trump on tviitannut viime yönä? Ketä kiinnostaa Zimbabwen myrsky? Ketä kiinnostaa mikä oli KuPS vs RoPS pallopelin lopputulos, jos ei seuraa jalkapalloa eikä kumpaakaan joukkuetta? Ketä kiinnostaa taideuutiset, esimerkiksi vaikka taiteiden yö Helsingissä, jos ei asu Helsingissä?

Aikansa voi käyttää paremminkin. Esimerkiksi työntekoon tai sitten perheen kanssa ulkoiluun.

Vierailija
70/74 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi autoilu lopettaa että maailma pelastuu (suomalaisten teoilla ei ole mitään vaikutusta) sekä koko maailmaa tulisi auttaa suomalaisten kustannuksella.

Olen tyytyväisempi elämääni kun en korviani ja silmiäni tuolle roskalle altista päivittäin.

M26

Vierailija
71/74 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo nämä mun tuntemat ihmiset on myös ihan normaalin oloisia, noin 4-kymppisiä naisia. Toisella kaksi amistutkintoa, toisella amk-tutkinto ja normaaleissa töissä käyvät. Lapsia on molemmilla jne. eli päällisin puolin ihan normikansalaisia. Mutta tosiaan molemmat ihan vapaaehtoisesti sulkevat itsensä ulkopuolelle kaikesta, kun eivät seuraa mitään tapahtumia tai uutisia.  Sekin mietityttää, että millaista tukea ja mallia lapset saavat äideiltään, tuskin osaavat ainakaan missään historian, yhteiskuntaopin tms. läksyissä auttaa tai sanoa yhtään mitään, jos lapsi haluaa keskustella jostain uutisesta. No, heidän lapset ehkä ovat oppineet, että äidiltä on turha kysyä kun ei kuitenkaan ole kuullutkaan asiasta, saati että osaisi antaa siihen aikuisen näkökulmaa. Kyllä meidän lapset/teinit kuitenkin kysyvät välillä esim. Trumpista, ilmastonmuutoksesta tai muusta mistä ympärillä puhutaan. Haluavat siihen taustaa ja aikuisen näkökulmaa, jotta käsittävät asian. Itse asiassa nyt jäin miettimään, tietävätköhän kumpikaan kuka on Trump =D 

Jonkinverran tunnen tällaisia.

Joskus ihminen elämäntilanteensa takia

liukuu tilanteeseen, jossa huonosti seuraa maailmaa, mutta usein se on opittu ajankäyttötapa.

Eräs sukulaiseni seurasi nuorena telkusta vain viihdettä ja vapaa-aikansa

biletti.

Opiskeli, lukio-AMK.

Nyt hänen kanssaan ei voi puhua historiasta, ei tunne Fidel Castroa, Batistaa, Pinochetia...

Ei Mäntsälän kapinaa tai Maon pitkää marssia.

Menee edelleen pintailmiöiden ohjaamana keskiluokkaisen cityvihreyden viitekehyksessä.

Vierailija
72/74 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse jossain vaiheessa elämääni tuollainen ihminen. Minulla oli silloin vaikeaa omassa elämässäni enkä jaksanut seurata uutisia kuin ylimalkaisesti (luin lähinnä iltapäivälehtien lööpit), koska niiden seuraamisesta tuli entistä pahempi mieli. Aivan täydellisessä pimennossa en ollut niinä vuosina, mutta jossain määrin olin pihalla maailman tapahtumista.

Vierailija
73/74 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään varsinaisesti seuraa uutisia. Meille tulee sanomalehti, josta luen kotimaan uutiset. Seuraan kotimaan tapahtumia myös nettilehdistä, mutta päivän aikana ei satu kovinkaan montaa uutista joilla olisi käyttöarvoa.

Esimerkiksi mitä hyötyä on tietää mitä Donald Trump on tviitannut viime yönä? Ketä kiinnostaa Zimbabwen myrsky? Ketä kiinnostaa mikä oli KuPS vs RoPS pallopelin lopputulos, jos ei seuraa jalkapalloa eikä kumpaakaan joukkuetta? Ketä kiinnostaa taideuutiset, esimerkiksi vaikka taiteiden yö Helsingissä, jos ei asu Helsingissä?

Aikansa voi käyttää paremminkin. Esimerkiksi työntekoon tai sitten perheen kanssa ulkoiluun.

En tarkoittanutkaan aloituksessani, että kaikkia uutisia pitäisi koko ajan seurata. Kenellä sellaiseen riittäisi aika? Sinä luet kuitenkin päivittäin sanomalehdestä kotimaan uutisia ja silmäilet niitä nettilehdistä. Niin teen minäkin, seuraan lisäksi kyllä ulkomaan tapahtumia ja politiikkaa. Mutta en läheskään kaikkia juttuja lue, silmäilen vain tai nettiuutisista riittää otsikko. En seuraa Trumpin tviittauksia tai urheilu-uutisia - tämän takia joku voi ehkä sitten pitää tyhmänä tai sivistymättömänä. Mutta aika ja mielenkiinto ei riitä kaikkeen. 

Tässä on enemmän ihmetyksen aiheena se, että jotkut, kuten nämä tuntemani naiset eivät tiedä edes lähestyvästä lumimyräkästä, vaikka aivan jokainen nettilehti, uutislähetys, sanomalehti jne. on täynnä asiaa tästä. Sitten taivastelevat ja valittavat, miten myöhästyi töistä kun auto piti kaivaa hangen keskeltä ja tiet olivat huonossa kunnossa. Noin niin kuin esimerkkinä. Eli sulkevat itsensä kaiken ulkopuolelle, eivätkä halua kuullakaan mitään uutisia vaan vaihtavat puheenaihetta heti kevyempään, esim. naapurin Penan uuteen naiseen.

ap 

Vierailija
74/74 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini on aika ulkona asioista. Esim. presidentinvaalien aikaan sanoi, että hän ei ainakaan äänestä Haavistoa, koska seksuaalinen suuntautuminen ja "eihän sillä ole edes kokemusta mistään".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi