Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei seuraa uutisia ollenkaan? Onko sinulla lähipiirissä tällainen ihminen?

Vierailija
13.02.2019 |

Mulla on lähipiirissä kaksi ihmistä, jotka eivät seuraa uutisia ollenkaan. Ei telkkarista, lehdestä, eivätkä lue edes kännykästä esim. Iltalehden sivuja. No, Iltalehti nyt ei todellakaan ole mikään journalistiikan helmi, mutta olen nyt havahtunut siihen, että eivät vilkaise edes näitä ilapäivälehtiä. Eivät siis ole missään määrin perillä maailman menosta. Esimerkiksi kovat pakkaset ja lumimyräkät tulivat aivan yllätyksenä toiselle kaverilleni, koska "en mä todellakaan kato mitään säätiedotuksia tai lue uutisia".

Jäin tuon jälkeen oikein miettimään, että miten pullossa nämä ihmiset tosiaan elävätkään. Toinen on sukulainen, jonka olen tuntenut aina, toisen tuntenut pari vuotta. Olen toki sen huomannut, että kummankin kanssa on ihan turha puhua esim. politiikasta, ilmaston muutoksesta, soteuudistuksesta tms. Keskustelut on aina tasoa naapurin tai jonkun kaverin kuulumiset eli juoruilu tai sitten omista asioista valittaminen. Ja mielipiteet ja maailmankuva on tosiaan hyvin mustavalkoinen. Mutta nyt tosiaan tuon sääuutisoinnin jälkeen aloin tosissaan miettiä, että minkälaista on elää noin pimennossa, ettet tosiaan tiedä, etkä välitä tietää, minkälainen sää on huomenna tai vaikkapa mitä etuuksia hallitus heiltä aikoo leikata.

Tunnetko sinä tällaisen ihmisen, joka on ihan pihalla ympäröivästä maailmasta? Mitä ajatuksia herättää? Mistä juttelet hänen kanssaan?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa yhteiskuntatieto ja ahminkin sitä(kin) keskimäärin varmaan 10 tuntia päivässä. Olen herkkä, enkä voi sietää epäoikeudenmukaisuutta ja sitä maailma on täynnä.

Olen silloin tällöin muutamasta päivästä viikkoon lukematta mitään uutisia ja nettikeskusteluja, tällöin stressitasoni on aina laskenut.

Koen uutislakkoni tietoisena itseni tyhmentämisenä, mutta onko se sitä jos olen silloin onnellisempi kun en tiedä uusista maailman epäoikeudenmukaisuuksista?

Maailma on tosiaan täynnä turhaa tietoa, eikä minunkaan tarvitsisi tietää kaikkea sitä mitä tiedän. Silti ahmin tietoa aamusta iltaan ja voin henkisesti huonosti sen vuoksi.

Pari kaveriani on sellaisia, jotka eivät lue juurikaan uutisia. Eivät he ole silti millään tavalla tyhmiä. He elävät sillä välin kun minä "viisastun" ja ahdistun "viisastumisestani". Kuka siis onkaan viisas?

Pitäisi vaan muuttaa erakoksi jonnekin metsään ilman mahdollisuutta lukea tai edes kuulla mistään maailman tapahtumista yhtään mitään. Ehkä aika tekisi temput myös jo ahmitulle tiedolle maailman epäoikeudenmukaisuuksia koskien ja voisin olla vielä onnellinen.

Mene ja tiedä. Täällä sitä vaan jälleen ollaan netin ihmeellisessä maailmassa hankkimassa pahaa oloa itselleen.

Vierailija
22/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi on minullakin. Toinen on uskovainen eikä hänellä ole edes televisiota. Hyvä ihminen mutta aivan pihalla maailmanmenosta tietyllä tavalla eikä hänen kanssaan voi siis maailmanmenosta oikeastaan keskustella. Toinen taas kyllä lukee päivän fyysistä sanomalehteä ja seiskaa mutta hän ei ole kiinnostunut kuin itsestään. Eli kaikki asiat koskevat vain häntä itseään tai jonkun puolitutun elämää ja siitä juoruamista. Mitään syvällistä maailmanmenosta en ole koskaan hänen suustaan kuullut enkä asiaa joka ei jollakin tavalla liity häneen itseensä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minseuraa ajantasaisesti, vaan esim parin kolmen päivän välein, mutta joskus menee pari viikkoakin, etten aktiivisesti seuraa.  Vaikea on välttää tulemasta silti aika hyvinkin tietoiseksi siitä, mitä maailmassa tapahtuu.

Vierailija
24/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 v enkä ole ikinä katsonut yhtäkään uutislähetystä. En ikinä. IL ja IS seuraan päivittäin ja niistäkin 90 % luen viihdeuutisia. Ei kiinnosta maailman tapahtumat, eivät liity muhun millään lailla.

Vierailija
25/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat takuulla onnellisempia kuin me, jotka seuraamme uutisointia intensiivisesti.

Vierailija
26/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää uutisointia on harvoin. Mitä vanhemmaksi tulee niin huomaa miten uutiset ovat manipulointia varten. Ehkä ennen ei ollut niin.

Minulla tulee kausia kun seuraan ja nyt en ole seurannut.

Yksi tärkein syy sille oli viimeaikaiset lasten väkisinmakaamiseen liittyvät uutiset, jotka tälläiselle työttömälle isälle aiheuttaa raivoa ja vihaa.

Kun asioille ei voi mitään, niin miksi edes lukea yhtään mitään. Parempi elää kuplassa ja tehdä omia uutisia tai havaintoja ympäristöstä. Uutiset ovat yliarvostettua roskaa.

Meillehän joka tapauksessa syötetään vain historiaa, joten miksi et alkaisi saman tien historiantutkijaksi?

Totuus on jossain muualla ja oma henkilökohtainen todellisuuskin vaatii energiaa pysyä läsnä.

Tulen olosuhteista jossa ei äänestetty eikä luettu uutisia, eikä koulutettu.

Mielestäni siinä piilee suuri viisaus. Kaiken koetun jälkeen voin sanoa että elämänkoulu on se koulu joka todellisuudessa merkitsee.

Isot kaikille elämänkoululaisille. Teen voimakasta paluuta sinne minne kuulun, eli liekkihuppareiden ja isojen loputtomien tuoppien äärille. Tämän kaiken tulen vielä opettamaan myös lapsilleni. Juuria ei pidä unhoittaa. Uutisia on hyvä lukea, mutta kun tajuaa mistä on kyse. Ne on hyvä hylätä. Sama pätee maisterin papereihin ja muuhun paskaan.

Ottakaa optimistinen asenne elämään ja astukaa elämänkoulun ovista sisään.

Vierailija
27/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä milla tavoin uutisointi, henkilöautoilu, älypuhelin ja jopa ystävät muuttavat persoonallisuutta ja tapaa hahmottaa asioita.

Uutisia seuraamattomat ihmiset ärsyttävät, koska he ovat vapaita ja heidän toimintamallit ovat paljon realistisemmat ja laajemmat, jos jotain tapahtuu.

Uutisointi voi aiheuttaa hyvin mustavalkoista näkökulmaa tai foliohattuista tulkintaa. Tulkintaahan se on joka tapauksessa aina. Joillekin uutiset ovat jopa eräänlaista viihdettä. Sekin on täysin hullua. Uutiset ovat syy keskustella teennäisesti jostain maailman tapahtumasta pöyhkeään sävyyn.

Sellainen särähtää aina. Aidompaa on keskustella vaikka niistä naurettavista rakennekynsistä.

Siksi uutisia lukevat eivät tule pärjäämään elämässään.

Vierailija
28/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ystävä, joka aikanaan oli hyvinkin läheinen ja hauskaa seuraa.

Nykyään vyöhyketerapeutti-luontaishoitaja-joogaohjaaja. Haluaa suojata itseään negatiivisilta energioilta, joten ei lue mitään uutisia. Muuttunut kuplassa eläväksi omaan napaan tuijottelijaksi, jonka kanssa ei voi puhua muusta kuin asanoista, kukkaterapiasta ja hopeavedestä.

Vierailija
29/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3Pears an lööv an haamoni<3 kirjoitti:

Hyvää uutisointia on harvoin. Mitä vanhemmaksi tulee niin huomaa miten uutiset ovat manipulointia varten. Ehkä ennen ei ollut niin.

Minulla tulee kausia kun seuraan ja nyt en ole seurannut.

Yksi tärkein syy sille oli viimeaikaiset lasten väkisinmakaamiseen liittyvät uutiset, jotka tälläiselle työttömälle isälle aiheuttaa raivoa ja vihaa.

Kun asioille ei voi mitään, niin miksi edes lukea yhtään mitään. Parempi elää kuplassa ja tehdä omia uutisia tai havaintoja ympäristöstä. Uutiset ovat yliarvostettua roskaa.

Meillehän joka tapauksessa syötetään vain historiaa, joten miksi et alkaisi saman tien historiantutkijaksi?

Totuus on jossain muualla ja oma henkilökohtainen todellisuuskin vaatii energiaa pysyä läsnä.

Tulen olosuhteista jossa ei äänestetty eikä luettu uutisia, eikä koulutettu.

Mielestäni siinä piilee suuri viisaus. Kaiken koetun jälkeen voin sanoa että elämänkoulu on se koulu joka todellisuudessa merkitsee.

Isot kaikille elämänkoululaisille. Teen voimakasta paluuta sinne minne kuulun, eli liekkihuppareiden ja isojen loputtomien tuoppien äärille. Tämän kaiken tulen vielä opettamaan myös lapsilleni. Juuria ei pidä unhoittaa. Uutisia on hyvä lukea, mutta kun tajuaa mistä on kyse. Ne on hyvä hylätä. Sama pätee maisterin papereihin ja muuhun paskaan.

Ottakaa optimistinen asenne elämään ja astukaa elämänkoulun ovista sisään.

Varmasti täyttä totta, mutta itse olen vain pinnallisesti korkeakoulutettu ja en näe asioita noin laajalla skaalalla. Tykkään myös kaikista koulutukseen liittyvistä mielikuvista ja arvokkuudesta.

Painoin alapeukkua vaikka todennäköisesti olet ihan oikeassa.

Oli pakko vastata koska provosoiduin niin voimakkaasti viestistäsi.

Vierailija
30/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse semmonen. En halua seurata usein mitä tapahtuu, uutiset aina huonoja, olen muutenkin kroonisesti masentunut ja muutoinkin vaivainen ja syrjäytynyt. En kestä enää ylimääräistä sontaa ottaa pääni sisään.

Vierailija
31/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson uutiset kun muistan. Iltapölöt yms. jätän lukematta. Aamulehden peruutin koska artikkelit olivat niin huonoja ja en viitsi maksaa niin paljon vessapaperista. Nykäsen kuolemasta kuulin radiosta.

Vierailija
32/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle henkilökohtaisesti uutiset ja seiskalehden lööpit on ihan samaa höttöä.

Kun trumpista tuli presidentti niin tämä voimistuu entisestään.

En seuraa aktiivisesti uutisia, koska maailman tapahtumat ei kiinnosta minua pätkääkään.

Tykkään enemmän lukea historiaa että mitä 1900-luvun alussa tapahtui.

Olen hipsteri ja kuulun sellaiseen vähemmistöön, joka kokee muodikkaammaksi lukea sanomalehtiä 1800-1900-luvun alusta.

Näitä lehtiähän on luettavissa ihan kaikista maista.

Samaan liikkeeseen kuuluu myös uuden musiikin vastustaminen, eli kuunnellaan kierrätysmusiikkia tai ihan oikeasti vanhoja levyjä!

Seurata aikaansa on niin pasee.

Mitä muutakaan nykyihminen on kuin koko ihmiskunnan historia.

Me olemme kuin vampyyreja, tunnemme historian ja tuntuu sille kuin olisimme eläneet jo tuhansia vuosia.

Joten miksi ihmeessä en lukisi mieluummin vanhoja sanomalehtiä?

Jos joku haluaa olla yhtä jännittävä ja hip niin kysyy minult linkkejä sanomalehtiin menneestä maailmasta.

Vierailija
33/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex. Silloin nuorempana ei tuntunut niin oleelliselta seurata uutisia tms mutta nykyään luen kyllä Hesarin päivittäin, selaan iltaroskalehtien nettisivut ja kauppalehden. Kieltämättä tuntuu vähän uunolta exä, kun joskus joku ajankohtainen asia tulee puheeksi.

Ei sillä, että kauhean paljon yhteyttä pidettäisiin, mutta lapsia tuodessa kuulumisia vaihdetaan.

Vierailija
34/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aikalailla tuollainen. Olen 44 v akateemisesti koulutettu (mat-lt. alalle) nainen. Ei vaan juurikaan kiinnosta ulkomaailman asiat, joten en niistä välitä lukea. Toki esim. tällaisilla palstoilla väkisinkin törmää esim. uutislinkkeihin, ja joskus jopa niitä luenkin kuten nyt tämän että hyönteiset olisivat häviämässä 100 vuodessa. Mutta pääosin elän mieluiten omaa pientä elämääni keskittyen työhöni ja koiriini, murehtimatta muusta.

Muistutat erästä ystävääni. Hänkin on korkeakoulutettu, tohtoriksi väitellyt ja toimii arvostetulla alalla. Uutisia ei kuitenkaan lue tai katso, eikä ole tehnyt niin vuosikausiin, jopa -kymmeniin. Olisikohan ollut WTC-iskujen jälkeen, kun hän totesi, ettei tahdo enää lukea uutisia, kun niissä on (hänen mielestään) aina vain kaikkea negatiivista, pahaa ja ahdistavaa. Yllätyin jokunen vuosi sitten saadessani tietää, että hänen uutisboikottinsa jatkuu edelleen.

Kyseessä on siis hyvinkin fiksu ihminen, mutta melkoisessa kuplassa hän elää. Elämänsä kulkee hyvin pientä ja säännöllistä rataa työpaikan, lähikaupan ja kodin välillä. Ymmärrän, että herkkää ihmistä ahdistaa uutiset sodista tai luonnonkatastrofeista, mutta jotenkin tuntuu, ettei tuollainen radikaali kaiken poissulkeminenkaan liene terveellisin tai paras ratkaisu. Pahuus kun ei maailmasta lopu sillä, että siltä sulkee silmänsä - päinvastoin. Hänelle kuitenkin ilmeisesti riittää, että hän saa suljettua sen omasta pois maailmastaan... Toisaalta siinä samalla tulee sulkeneeksi pois myös kovin paljon hyvää ja uutta informaatiota.

Vierailija
35/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelet? Että ihmisellä on varmaan elämä. Kuulostaa onnelliselta.

Vierailija
36/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen uutisia lähinnä uutisotsikkotasolla. Hesarin tilaajana luen lähinnä maksulliset reportaasit ja tutkimuksiin perustuvat asiat.

Mutta uutisista en ole kovin kiinnostunut. Iltikset selaan otsikkotasolla.

Mies katsoo joskus uutisia, minä pelaan silloin yhtä peliäni padilla ja usein huomaan, etten ole kuullut telkkarista mitään.

Työpaikalla, 700 hengen organisaatiossa, olen tunnettu hyvistä sosiaalisista taidoistani, olen ruokapöydässä suosittua seuraa, koska ylläpidän mielenkiintoihia keskusteluita. Kuulemma.

En vain koe uutisia mielenkiintoisina. No, Brexit kyllä on sellainen, mutta harvoin niitä tulee.

Enkä koe saavani uutisista mitään muutakuin korkeintaan mielialan laskua. Olen valinnut onnellisuuden.

Näin on menty 6-8 vuotta.

Olen akateeminen 50 v.

Vierailija
37/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aikalailla tuollainen. Olen 44 v akateemisesti koulutettu (mat-lt. alalle) nainen. Ei vaan juurikaan kiinnosta ulkomaailman asiat, joten en niistä välitä lukea. Toki esim. tällaisilla palstoilla väkisinkin törmää esim. uutislinkkeihin, ja joskus jopa niitä luenkin kuten nyt tämän että hyönteiset olisivat häviämässä 100 vuodessa. Mutta pääosin elän mieluiten omaa pientä elämääni keskittyen työhöni ja koiriini, murehtimatta muusta.

Muistutat erästä ystävääni. Hänkin on korkeakoulutettu, tohtoriksi väitellyt ja toimii arvostetulla alalla. Uutisia ei kuitenkaan lue tai katso, eikä ole tehnyt niin vuosikausiin, jopa -kymmeniin. Olisikohan ollut WTC-iskujen jälkeen, kun hän totesi, ettei tahdo enää lukea uutisia, kun niissä on (hänen mielestään) aina vain kaikkea negatiivista, pahaa ja ahdistavaa. Yllätyin jokunen vuosi sitten saadessani tietää, että hänen uutisboikottinsa jatkuu edelleen.

Kyseessä on siis hyvinkin fiksu ihminen, mutta melkoisessa kuplassa hän elää. Elämänsä kulkee hyvin pientä ja säännöllistä rataa työpaikan, lähikaupan ja kodin välillä. Ymmärrän, että herkkää ihmistä ahdistaa uutiset sodista tai luonnonkatastrofeista, mutta jotenkin tuntuu, ettei tuollainen radikaali kaiken poissulkeminenkaan liene terveellisin tai paras ratkaisu. Pahuus kun ei maailmasta lopu sillä, että siltä sulkee silmänsä - päinvastoin. Hänelle kuitenkin ilmeisesti riittää, että hän saa suljettua sen omasta pois maailmastaan... Toisaalta siinä samalla tulee sulkeneeksi pois myös kovin paljon hyvää ja uutta informaatiota.

Yksinkertaisen ihmisen on vaikea ymmärtää älykästä ihmistä. Tämä lienee selvää pässin lihaa kaikille.

Vierailija
38/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuja. Ootko tullut uutisista onnellisemmaksi? Tyhmää lukea jatkuvaa negaa.

Vierailija
39/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliot "Hobbles" Jakobson 1881 Lontoossa lausui että negatiivisyys on itseään voimistava rinki.

Jos häntä haastateltaisi tänäpäivänä, niin toteaisi että maailman tila on uutisten ansiota.

Vierailija
40/74 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliot "Hobbles" Jakobson 1881 Lontoossa lausui että negatiivisyys on itseään voimistava rinki.

Jos häntä haastateltaisi tänäpäivänä, niin toteaisi että maailman tila on uutisten ansiota.

Elias oli fiksu mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi