Kumpi on kauheampaa: masennus vai ahdistus?
Kommentit (84)
Molemmat on yhtä kauheita omalla kohallani. Vaikkakin on lievää ahdistusta, nii mulla on taas vaikea masennus. Vaikka toinen on lievä, toinen vakava nii mun mielest ne on yhtä pahoja...
Varmasti monen muunkin mielestä...
Ehdistus tuntuu minulla pelottavammalta, mutta masennus on sairautena ollut hankalampi koska laskee toimintakykyä enemmän.
Vaikea verrata koska vakavuusasteita ei juurikaan voi rinnastaa. Ja usein esiintyvät yhdessä.
Masennuksessa voi olotilaa tavallaan helpottaa kun vetäytyy maailmaa pakoon. Ahdistus on tunne jolta on vaikeampi suojautua, vaikeampi saada taukoa. Sikäli veemäisempi. Masennuksen kanssa pärjään paremmin ja hallitsen sen hyvin, mutta ahdistusta en halua mistään hinnasta takaisin, päästyäni siitä suurimmaksi osaksi terveelle puolelle.
Masennus jos ympäristö on vaativa, piikittelevä ja armoton. Olet laiska ja huono ihminen. Syyllisyys.
Ahdistuneena olet ainakin "virkeä" ja jaksava kun sydän hakkaa. Ikävintä hengityksen pinnallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ehdistus tuntuu minulla pelottavammalta, mutta masennus on sairautena ollut hankalampi koska laskee toimintakykyä enemmän.
Vaikea verrata koska vakavuusasteita ei juurikaan voi rinnastaa. Ja usein esiintyvät yhdessä.
Masennuksessa voi olotilaa tavallaan helpottaa kun vetäytyy maailmaa pakoon. Ahdistus on tunne jolta on vaikeampi suojautua, vaikeampi saada taukoa. Sikäli veemäisempi. Masennuksen kanssa pärjään paremmin ja hallitsen sen hyvin, mutta ahdistusta en halua mistään hinnasta takaisin, päästyäni siitä suurimmaksi osaksi terveelle puolelle.
Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Terveelle puolelle?
Vakava masennus on kuolemaan usein johtava sairaus. Ahdistus ei...
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä suurimmalla osalla ahdistusta tai masennusta oikeasti sairautena? On niin "lieviä" nuo vastaukset. Nää on tosi rankkoja juttuja jotka joillain kestää läpi elämän.
En mä tiedä minä muunakaan noita voi pitää kuin sairauksina. Eri asia jokin lievä alakulo, jolla ei ole mitään tekemistä toimintakykyä rajoittavan masennuksen kanssa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että olen työkyvytön em. sairauksien takia, ollut jo vuosia. Olen myös ollut sairaalassa sekä masennuksen, että ahdistuksen takia.
Sekä keskivaikean masennuksen että ahdistusjaksoja kokeneena sanon, että ehdottomasti masennus. Minut se vei sängyn pohjalle ja lopulta tuli burn-out, jonka seurauksena työkyvyttömyyseläke.
Hoitamaton ahdistus johtaa väistämättä masennukseen.
Ahdistus ehkä pahempaa, toisaalta pahasti masentuneena ei jaksa välittää mistään.
Masennukseen liittyvä ahdistus on pahinta.
Masennus lamaannuttaa, tekemättömät työt ja talous ahdistavat.
Ilman ahdistusta ei olisi masennustakaan.
Millainen lääkitys teillä on joiden ahdistus on tosi paha?
Vierailija kirjoitti:
Venlafaxin 225mg/vrk, Peratsin 8mg/vrk. Tarvittaessa rauhoittava pilleri, löytyy useampaa erilaista.
Ahdistus, kroppa joutuu todella koville. Masentuneena vaan lepäsin ja nukuin mutta sitä ennakoiva ahdistus oli jotain todella hirveää. Sama kuin olisin juossut maratonin joka päivä, keho oli ihan loppu.
Vakava ahdistus on heittämällä pahempi, ei tossa oikeen ole edes kilpailua näiden kahden välillä.
Vierailija kirjoitti:
About kaikki on käyty läpi mutta nyt Lyrica antaa uutta toivoa paremmasta.
Ahdistus ehdottomasti. Ajan kuluessa masennukseen tottuu ja sen kanssa oppii elämään ja tavallaan siitä tulee osa persoonaa. Ahdistuksen tuska sen sijaan on aivan sietämätöntä, kun tuntuu ettei toivoa ole.
Ahdistus. Pahempaa ei olekaan. Niin kokonaisvaltaista, sivuuttamatonta ja tuskallista.
Elämä on?