Mies nöyryytti ja nolasi kavereiden edessä
Lähdimme istumaan iltaa erään miehen kaverin luo muiden hänen kavereidensa kanssa, joista osan minäkin tunnen jotenkuten. Olen vuosia kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta ja tämän vuoksi saatan ahdistua kovastikin etenkin minulle tuntemattomampien seurassa. Halusin kuitenkin lähteä, sillä tiesin että se oli miehelle tärkeää enkä halunnut jäädä yksin kotiin kyhjöttämään.
Illan edetessä mies oli ehtinyt nauttia muutaman oluen, en laskenut kuinka monta. Miehestä tulee humalassa joskus tavallista herkempi, mutta ikinä aikaisemmin hän ei ole käyttäytynyt näin. Jutteli ensinnäkin lähinnä vain kavereidensa kanssa ja tunsin oloni ulkopuoliseksi, mutta päätin olla välittämättä ja yritin parhaani mukaan olla jutussa mukana.
Keskustelu ajautui jossain vaiheessa miehen erään miespuolisen kaverin entiseen suhteeseen, lähinnä ex-naiseen. Heitin mielestäni ihan hyvän kommentin keskustelun lomassa jolle miehen kaveri nauroi ivallisesti ja v*ttuili takaisin. Kiusaannuin silminnähden tuosta, mieheni vaan nauroi mukana. :/
Hetkeä myöhemmin olimme kahdestaan sivummalla mieheni kanssa ja huomautin hänelle asiasta. Sanoin, että olisi ollut kiva jos hän olisi ottanut minut paremmin huomioon. Mies hermostui tuosta tavalla jolla ei ole koskaan ennen hermostunut ja sanoi minulle, että saisin luvan itse avata suuni jos kerran haluan. Olisin varmasti tehnytkin niin, jos en kärsisi sosiaalisten tilanteiden pelosta ja paniikkihäiriöstä. Olisin vain toivonut hieman enemmän ymmärrystä ja kannustusta mieheltä.
Muut seurasivat kuistille perässä jolloin mies kääntyi muiden suuntaan kuin ei mitään olisi tapahtunut ja alkoi heittämään läppää. Minusta tuntui, että alan pian itkemään joten siirryin hieman kauemmas seisomaan. Itkin hetken ja yritin kerätä itseni, tunsin vaan oloni todella nöyryytetyksi ja yksinäiseksi. Olin minulle ennestään tuntemattomassa paikassa, suurin osa ihmisistä oli minulle tuntemattomia ja mies jätti minut yksin itkemään ja jatkoi hauskanpitoa muiden kanssa kuin minua ei olisikaan. Miehen ystävä tuli luokseni ja kysyi vointiani johon vastasin vain pärjääväni kyllä. Pian tuon jälkeen mies paineli muiden kanssa takaisin sisälle ja jäin yksin pihalle. En enää kehdannut mennä perässä sisälle ja koin oloni niin loukatuksi että päätin lähteä kävelemään kotiin.
Odotin koko illan mieheltä jonkinlaista viestiä tai soittoa, mutta ilmeisesti häntä ei kiinnostanut ollenkaan se, että olin vain hävinnyt paikalta. Kun viimein tuli kotiin yöllä aivan totaalisen humalassa, haukkui minut ja uhkasi erolla. No, ehkä ero sitten oikeasti onkin oikea vaihtoehto tässä kohtaa. Minulla on todella loukattu olo. Ylireagoinko vai loukkaannuinko mielestänne ihan syystä? Anteeksi pitkästä ja sekavasta tekstistä. Halusin vaan avautua jonnekin. :(
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään kyllä kestäisi kumppanin draamailua ja nyyhkimistä tuommoisessa tilanteessa. Ja olen nainen! Miehen sijassa en jatkaisi suhdetta, eihän tuommoista kehtaa mukanaan laahata, joka pillahtelee itkuun. Sorry karkeuteni, mutta ehkä sinun pitää etsiä joku joka jaksaa uniikkia lumihiutaletta paremmin kuin tämä sun nykyinen miehesi. Ja toinen ehdotus: älä lähde noilla hermonpätkillä minnekään jätkäporukan joukkoon kaljalle.
Ja näkee kilometrien päähän empatiamattomuus, noh sä varmaan kertoisit miten pitäisi oikein reakoida, kun näytät niin pätevältä...
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, mitä sen miehen olisi pitänyt lohduttaa, kun käyty keskustelu oli ihan normaalia? Ehkä miesystävä hermostui, kun vaadit suojelua ja kannustusta normaaliin keskusteluun.
Silloin mies on väärä, koska kumppanin tulee ymmärtää toisen ongelmakohtia ja kannustaa ja auttaa niissä, ei lyödä toista maahan. Jos AP:lle normaali keskustelu on hankalaa juurikin mainitsemiensa ongelmien takia ja mies luultavasti niistä tietää, olisi hänen tehtävä kumppanina tukea ja auttaa keskusteluun mukaan, ei jättää siitä ulkopuolelle.
Ei tyyppi ainakaan Ap:stä välitä. Se ainakin tuli selväksi.
Ylireagoit! On mielestäni todella epäkohteliasta istua tuppisuuna ja odottaa jotain prinsessakohtelua, kun miehesi tapaa kavereitaan. Ihan itse voit aloitteellisesti tutustua heihin, osallistua juttuihin edes vähän, nauraa mukana. Kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin.
Älä ota itseesi läppää, tuo on ehkä rasittavinta ikinä; ihminen joka loukkaantuu joka kommentista, joka heitetty puhtaasti huumorimielessä.
Olettekohan ihan sopiva pari miehesi kanssa..
Eihän se nauru suinkaan kommentista johtunut vaan siitä että henkilö josta puhuttiin on sen verran sekopäinen ettei normaalit estot häneen toimi ja porukka nauroi sille ei suinkaan kommentille estää numero. Nyt on ap kyllä todella hetkillä jos noin tavallinen keskustelu otetaan itseensä. Tietysti tilannetta ei täysin ymmärrä kun ei sitä ole itse kokenut mutta väittäisin että mies on enemmän loukkaantunut sinulle siitä että hän halusi esitellä tyttöystävänsä kavereilleen joka mokasi tapaamisen pahimmalla tavalla itkien syyttä ja poistuen sanaa sanomatta paikalta. Hän on ollut sinun käytöksestäsi niin nolona ettei todellakaan ole kehdannut sanoa kavereille että lähtee tämän takia perääsi ja pilaa kavereidensa illanvieton jotka eivät ole tehneet mitään. Tämä kaikki hänen nolaamisensa on sitten kehittynyt suuttumukseksi kun hänellä ei ole ollut ymmärrystä miksi hänet nolasi ja se on purkautunut hänen päästyään kotiin eroilmoituksella. Jos ap olet noi herkkä ja empaattinen niin mikset ymmärrä miltä miehestäsi on sinun käytöksesi tuntunut? Et voi ajatella vain itseäsi ja sinun tuntemuksiasi kun harva ihminen kokee asioita kuten sinä.
Tein virheen kun en kertonut heti aloituksessa omaa kommenttiani ja olin muutenkin sekava. Nähtävästi sain ihmiset luulemaan että syy miksi loukkaannuin oli miehen kaverin kommentti, vaikka suurin syy oli miehen käytös minua kohtaan. Toki hämmennyin kaverin ivallisesta naurusta kommentilleni, mutta se ei ollut syy miksi pahotin mieleni ja lopulta lähdin paikalta.
Ymmärrän myös, miksi moni varmaan ajattelee minun ylireagoineen, mutta kuten aloituksessa jo sanoin, kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja paniikkihäiriöstä jonka takia nämä tilanteet ovat minulle hankalia ja siinä olisin toivonut mieheltä enemmän tukea. Ap
Nuoruuden hölmöjä ensisuhteita. Tässä hyvä esimerkki tietystä miestyypistä, jota osaa myöhemmin välttää.
Jos Ap:lla on älliä, ei hän anna miehen manipuloida itseään uskomaan, että Ap:ssa on vikaa. Mies on kusipää ja oikeesti normaalit ihmiset ei ole tollassia juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään kyllä kestäisi kumppanin draamailua ja nyyhkimistä tuommoisessa tilanteessa. Ja olen nainen! Miehen sijassa en jatkaisi suhdetta, eihän tuommoista kehtaa mukanaan laahata, joka pillahtelee itkuun. Sorry karkeuteni, mutta ehkä sinun pitää etsiä joku joka jaksaa uniikkia lumihiutaletta paremmin kuin tämä sun nykyinen miehesi. Ja toinen ehdotus: älä lähde noilla hermonpätkillä minnekään jätkäporukan joukkoon kaljalle.
Kiitos kauniista sanoistasi. Puhutko tuolla tavalla kavereillesikin joilla on vaikeuksia tai jotka eivät ole kuten sinä? Tunteet ja niiden näyttäminen on ilmeisesti noloa mielestäsi. Ap
Ohis. Tunteet ja niiden näytäminen voi olla noloa. Jokainen joka on koskaan kävellyt kaupungilla perjantaiyönä pilkun jälkeen tietää tämän.
Itsestänikin kuulostaa siltä, että sä olet mielessäsi suurennellut kommentti-draamaa ja varmaankin olet ollut hieman möksähtänyt tämän seurauksena. Poikaystävälläsi, jolla oli siihen asti hauska ilta, ei varmaankaan ollut hajuakaan miksi herneenpalko meni nenään. Hän todennäköisesti ärsyyntyi draamailustasi ja siksi käyttäytyi ulkona niin kuin käyttäytyi. Lopulta kruunasit homman häipymällä sanomatta kenellekään mitään (eli nolasit poikaystäväsi, tyypit varmaan ihmettelivät minne katosit). Lopulta kundit tuumasi, että "naiset, whatevö" ja päättivät viettää kivan illan. Illan päätteeksi humalainen poikaystäväsi päätti kommunikoida sinulle tunteensa sinun käytöksestäsi. Aika perus teinidraamaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se nauru suinkaan kommentista johtunut vaan siitä että henkilö josta puhuttiin on sen verran sekopäinen ettei normaalit estot häneen toimi ja porukka nauroi sille ei suinkaan kommentille estää numero. Nyt on ap kyllä todella hetkillä jos noin tavallinen keskustelu otetaan itseensä. Tietysti tilannetta ei täysin ymmärrä kun ei sitä ole itse kokenut mutta väittäisin että mies on enemmän loukkaantunut sinulle siitä että hän halusi esitellä tyttöystävänsä kavereilleen joka mokasi tapaamisen pahimmalla tavalla itkien syyttä ja poistuen sanaa sanomatta paikalta. Hän on ollut sinun käytöksestäsi niin nolona ettei todellakaan ole kehdannut sanoa kavereille että lähtee tämän takia perääsi ja pilaa kavereidensa illanvieton jotka eivät ole tehneet mitään. Tämä kaikki hänen nolaamisensa on sitten kehittynyt suuttumukseksi kun hänellä ei ole ollut ymmärrystä miksi hänet nolasi ja se on purkautunut hänen päästyään kotiin eroilmoituksella. Jos ap olet noi herkkä ja empaattinen niin mikset ymmärrä miltä miehestäsi on sinun käytöksesi tuntunut? Et voi ajatella vain itseäsi ja sinun tuntemuksiasi kun harva ihminen kokee asioita kuten sinä.
Minusta ei hetkeäkään tuntunut siltä, että halusi esitellä minua kavereilleen. Tunsin oloni alust asti ulkopuoliseksi eikä mies huomioinut oikeastaan mitenkään koko sinä aikana kun olin paikalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mikä se mielestäsi hyvä kommentti oli, jotenkin tuntuu siltä että kommenttisi ei ollut ihan asiallinen ja nyt sitten pitää loukkantua kun vastaan sanottiin.
Miehen kaveri kertoi exästään joka jatkuvasti soitteli, laittoi viestiä perään ja häiriköi. Sanoin siihen, että eikö olisi hyvä idea alkuun estää numero. Nauroi siihen ja sanoi ettei se mitään auta. Oliko tuo sitten mielestänne minulta epäasiallinen kommentti? Ap
Et voi olla tosissasi! Tämäkö on mielestäsi vit.tuilua? Ja kun miehesi nauraa tuolle asialle niin se on nöyryyttämistä ja nolaamista? Kun tuollaiselle nauretaan niin siinä nauretaan sille hullulle eksälle, ei sinun kommentille.
Ihan ymmärrettävää mieheltä hermostua kun pilaat hänen odottamansa illan tuollaisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Ylireagoit! On mielestäni todella epäkohteliasta istua tuppisuuna ja odottaa jotain prinsessakohtelua, kun miehesi tapaa kavereitaan. Ihan itse voit aloitteellisesti tutustua heihin, osallistua juttuihin edes vähän, nauraa mukana. Kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin.
Älä ota itseesi läppää, tuo on ehkä rasittavinta ikinä; ihminen joka loukkaantuu joka kommentista, joka heitetty puhtaasti huumorimielessä.
Olettekohan ihan sopiva pari miehesi kanssa..
Luitkohan aloitusta yhtään? Tai sitten luit, mutta olet liian "hieno" ihminen ymmärtääksesi mitä sosiaalisten tilanteiden pelko pitää sisällään. Ota asioista selvää, ennen kuin kommentoit jotain noin typerää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä ehdottomasti paras tulkinta tilanteesta. Kaikille kundin haukkujille, yrittäkääpä itse olla 20v jantteri ja toimia psykologina mimmille joka kilahtelee ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mikä se mielestäsi hyvä kommentti oli, jotenkin tuntuu siltä että kommenttisi ei ollut ihan asiallinen ja nyt sitten pitää loukkantua kun vastaan sanottiin.
Miehen kaveri kertoi exästään joka jatkuvasti soitteli, laittoi viestiä perään ja häiriköi. Sanoin siihen, että eikö olisi hyvä idea alkuun estää numero. Nauroi siihen ja sanoi ettei se mitään auta. Oliko tuo sitten mielestänne minulta epäasiallinen kommentti? Ap
Et voi olla tosissasi! Tämäkö on mielestäsi vit.tuilua? Ja kun miehesi nauraa tuolle asialle niin se on nöyryyttämistä ja nolaamista? Kun tuollaiselle nauretaan niin siinä nauretaan sille hullulle eksälle, ei sinun kommentille.
Ihan ymmärrettävää mieheltä hermostua kun pilaat hänen odottamansa illan tuollaisen takia.
Porukka alkoi nauraa vasta siinä kohtaa, kun kaveri vastasi kommenttiini ja nauroi sille. Siitä voi päätellä, etteivät nauraneet exälle vaan minun ilmeisesti typerälle kommentilleni siitä, että kannattaisi estää exän numero jos kerran häiriköi. Ap
Siis lähdit sanomatta ja selittämättä, ja nolasit miehen näin? Ja jäit vielä lapsellisena odottamaan että mies kysyy sinulta että voi voi voi mikä tuli? Se olisi ollut sun homma kertoa miksi lähdit. Muista että sinä lähdit sanomatta, sinä aiheutit miehelle hankalan tilanteen (varmaan aika nolonkin?) etkä edes kertonut, miksi.
Ehkä sä olet vaan liian herkkä? Usko pois, se ei ole miehesi vika. Ei kukaan voi kulkea munankuorilla koko ajan ja vaikka tietäisin, että joku on herkkä ja osaisin huomioida sen niin tuo käytös olisi vaan läpitörkeää - lähteä nyt sanomatta mitään.
Ja erityisprinsessapisteet siitä, että sinä aiheutat draamaa ja odotat että MIES selvittää sen. Olet aikuinen ihminen, jos loukkaannut niin lähetä edes viesti äläkä jää odottamaan jotain prinssiä anteeksipyytämään ja kiukuttele vielä päälle kun sitä ei tule.
Niele tunteesi ja pyydä mieheltä anteeksi että lähdit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, mitä sen miehen olisi pitänyt lohduttaa, kun käyty keskustelu oli ihan normaalia? Ehkä miesystävä hermostui, kun vaadit suojelua ja kannustusta normaaliin keskusteluun.
Silloin mies on väärä, koska kumppanin tulee ymmärtää toisen ongelmakohtia ja kannustaa ja auttaa niissä, ei lyödä toista maahan. Jos AP:lle normaali keskustelu on hankalaa juurikin mainitsemiensa ongelmien takia ja mies luultavasti niistä tietää, olisi hänen tehtävä kumppanina tukea ja auttaa keskusteluun mukaan, ei jättää siitä ulkopuolelle.
Jotain realismia nyt, tässä on kyseessä parikymppiset pojat kaljoineen...
Jopas, sattumalta löysin tämän langan, itse olin tuolla paikalla.
Tosiaan, tämä kyseinen nainen heitti sen kommentin todella vittuilevaan sävyyn, ja siihen vastattiin ja jatkettiin keskustelua samalla tavalla kuin koko illan ajan. Ei mitenkään ilkeästi naurettu takaisin, mutta huomattiin että hän veti kauheat koiskeet siintä. En sitten tiedä mitä myöhemmin illalla tapahtui kotona, joten en ota siihen kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä ehdottomasti paras tulkinta tilanteesta. Kaikille kundin haukkujille, yrittäkääpä itse olla 20v jantteri ja toimia psykologina mimmille joka kilahtelee ilman syytä.
AP ei käsittääkseni "kilahtanut" vaan yritti keskustella miehensä kanssa. Syy myöskin löytyy sillä mies käyttäytyi kuin mikäkin mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, tämä kyseinen nainen heitti sen kommentin todella vittuilevaan sävyyn, ja siihen vastattiin ja jatkettiin keskustelua samalla tavalla kuin koko illan ajan. Ei mitenkään ilkeästi naurettu takaisin, mutta huomattiin että hän veti kauheat koiskeet siintä. En sitten tiedä mitä myöhemmin illalla tapahtui kotona, joten en ota siihen kantaa.
Varmasti olitkin. :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit että kyseessä on juuri sama tilanne missä olet itse ollut? Näitä teinidraamoja riittää.
Toivottavasti Ap älyää jättää luuserin.