Annatteko alakoululaisten käyttää Tiktok-sovellusta?
Ikäraja on virallisesti 13v, mutta suositusikäraja jopa 16v. Oma poika tokalla ja kuulemma monella luokkakaverille tili siellä, pojalla ei ole mutta on katsellut siellä videoita. Mielipiteitä?
Kommentit (164)
Tottakai annan jos lapsi kertoo, että kaveritkin saa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sovellus toi on en ole kuullutkaan?
Ja ei ole kolkki ja nelkki luokkalaisten tyttöjeni luureissa moista
Mitä ihmettä ovat kolkki ja nelkki? Eikö täällä pitänyt aikuisten naisten keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sovellus toi on en ole kuullutkaan?
Ja ei ole kolkki ja nelkki luokkalaisten tyttöjeni luureissa moistaMitä ihmettä ovat kolkki ja nelkki? Eikö täällä pitänyt aikuisten naisten keskustella?
Tää on tätä jyppiläisten vauvakieltä mitä on ollut palstalla ennenkin :D
Pieni huomio ulkosuomalaiselta. Esim täällä Sveitsissä ei todellakaan käytetä älypuhelimia ala-koulussa. Tästä olen kiitollinen. Suomessa kännykkä pienellä lapsella tuntuu olevan joku ihmisoikeus. Ei ole. Miksi yhteiskunta on mennyt siihen, että se puhelun olisi pakko ostaa jo eskarilaiselle?!
Anteeksi siis *alakoulussa, ei mun Suomi nyt sentään noin rapistunut ole.
Jos todistus on kymppejä tai kiitettäviä täynnä, voi aikaa antaa liikuntaharrastusten lisäksi ehkä tunnin päivässä tuollaisille sovelluksille. Yli 12-vuotiaalle, vanhemman valvonnassa.
Noitten videoitten jatkuva virta muokkaa aivoja ja tuhoaa keskittymiskykyä. Aivot ei siis todellakaan rentoudu niitä videoita katsellessa, vaan uupuvat vain enemmän. Aikuisetkin niihin kuitenkin addiktoituu, pienistä lapsista nyt puhumattakaan. Kannattaa ehdottomasti rajoittaa käyttöä ihan kaikilta, omaan puhelimeeni säädin some-sovelluksiksille 30 minuutin aikarajan, ettei jää muu elämä elämättä. Niitä TikTok-videoita voi katsella tietokoneeltakin ja paljon samaa sisältöä julkaistaan myös Instagramissa. TilTokin tietoturva on ihan olematon ja siksi se on monen maan viranomaisilta kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Pieni huomio ulkosuomalaiselta. Esim täällä Sveitsissä ei todellakaan käytetä älypuhelimia ala-koulussa. Tästä olen kiitollinen. Suomessa kännykkä pienellä lapsella tuntuu olevan joku ihmisoikeus. Ei ole. Miksi yhteiskunta on mennyt siihen, että se puhelun olisi pakko ostaa jo eskarilaiselle?!
Ei taideta esim. Saksassa ja Ranskassakaan vielä antaa alakoululaiselle älypuhelimia. Erityisesti koulussa ne pysyvät poissa. Tästä syystä arvostan Saksan ja Ranskan meininkiä. Kummasti siellä lapset myös hyväkäytöksisiä ja hyvin koulussa pärjääviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taideta esim. Saksassa ja Ranskassakaan vielä antaa alakoululaiselle älypuhelimia. Erityisesti koulussa ne pysyvät poissa. Tästä syystä arvostan Saksan ja Ranskan meininkiä. Kummasti siellä lapset myös hyväkäytöksisiä ja hyvin koulussa pärjääviä.
Niin, jotkut pitävät aivan turhana suomalaisten tapaa ihailla keskieurooppalaisuutta pitäen sitä parempana, koska viinit ruokakauppoihin. Jossain kuitenkin keskieurooppalaiset ovat onnistuneet: lapsilla ei ole älypuhelimia hyvin varhain ja lapset kasvatettu hyvin käyttäytyviksi. Koulukuri on siellä suunnilla kaiken a ja o. Ei siitä pääse yli eikä ali.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muuten K18-pelien laita mm. Sveitsissä ja Saksassa? Oma mielikuva näistä maista on, että siellä lapsi on vielä lapsi. Suomessa taas aikuinen koittaa älyllistää tilannetta lapsensa kanssa, että muistahan että tämä on sitten vain peliä tai elokuvaa, eikä oikeaa elämää. Mulla ei ole mitään K18-pelejä ja -elokuvia vastaan ja pelaan ja katson niitä itsekin, mutta en ole mikään typerys joka tuputtaa lapsille kaikkea liian varhain. On aika outoa, kun alkoholimainonnasta oltiin huolissaan ja sitä haluttiin rajata mutta alakoululainen voi hyvin pelata ja katsoa kaikkea K18-sisältöä. Onneksi mulla ei ole lapsia, niin ei tarvitse ruveta vääntämään näistä asioista. Keski-Euroopan suunnalla vanhemmilla on vielä selkärankaa olla vanhempia toisin kuin suomalaisilla vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai annan jos lapsi kertoo, että kaveritkin saa.
Totta kai annat lapsen hypätä kallioltakin, jos muutkin saa. Saa aikamoinen typerys olla, jos uskoo kaikkien muidenkin saavan (tehdä) sitä sun tätä. Ihan kulunut temppu tuo "kaikki muutkin saa". Siihen on lapsuudessa vedottu iät ja ajat testatakseen menevätkö vanhemmat lankaan
TikTok on kielletty jo useissa firmoissakin. Onneksi oma poika ei ole koskaan oikein innostunut noista somekanavista, tosin käyttää tietysti tubea.
Meillä 7v oli tosi ärtynyt ja hankala, nyt pantiin kaikki sosiaalinen media tauolle. 4viikkoa mennyt, ulkoiltu, pelattu, leikitty ja harrastettu perheen ja ystävien kanssa. Neiti on kuin toinen lapsi! Tiktokkia ei todellakaan saa käyttöönsä, liikaa kiinni ovat tuttujen lapset siinä eikä aina soveliasta sisältöä lapselle.
Ei saa käyttää, vaikka monella samanikäisellä kaverilla se kyllä on. Olen selittänyt sovelluksen tietoturvaongelmat ja kuinka monet yrityksetkin on kieltänyt sen käytön. Ihan hyvin on lapsi ymmärtänyt. YT:ia saa käyttää ja siellä shortseissa pyörii kuitenkin samat videot.
Ei kaikki vanhemmat tiedä noista kaikista jutuista ja osa ei edes välitä, osa kyllä tietää ja välittää.
Whtf Liian nuori! Hän ei ymmärrä kaikkee viel!! Ja myös pikku lapsi
Toinen yleistyvä ilmiö on puheterapiajonojen kasvaminen. Onhan moni media julkaissut tästä aiheen, että kuinka moni lapsi oppii ensimmäiset sanansa myöhemmin. Samalla tuli älylaitteet puheeksi ja se, että vanhemmat odottavat 3-vuotiaan käyttävän tablettia kuin sanovan ensimmäiset sanansa.